Tízből öt magyar változtatott a mosási szokásain, hogy több maradjon a pénztárcájában az energiavészhelyzet alatt – derült ki egy friss kutatásból. A legtöbben kevesebbet és alacsonyabb hőfokon mosnak, energiatakarékos programot azonban csak a megkérdezettek 12 százaléka használ rendszeresen. A háztartásokban lévő mosógépek ugyanakkor egyre fiatalabbak – a válaszadók majdnem felének 2-5 év közötti készüléke van, minden második magyarnak pedig már nem az ár, hanem a mosógép energiamegtakarítása lenne a legfontosabb szempont a vásárlásnál.
Ha összességében nem is, a mosást tekintve tudatosabb háztartásigép-használatot hozhat az energiavészhelyzet a magyaroknál. A Gorenje kutatása szerint tízből öt magyar változtatott a mosási szokásain spórolás céljából. A megkérdezettek 21 százaléka kevesebbet, míg közel 20 százalék alacsonyabb hőfokon mos mióta elszabadultak az energiaárak. 18 százalék több ruhát tesz a gépbe egy-egy mosásnál, a válaszadók 10 százaléka pedig a fél adag-opciót használja, hogy többet takarítson meg.
A kutatásban résztvevők több mint 40 százaléka egyébként a 40 fokos programra esküszik, míg minden ötödik megkérdezett 30 fokon mossa a ruhákat. A felmérésből az is kiderült, hogy a résztvevők mindössze 12 százaléka használ eco- programot, míg 10 százalék automata, 8 százalék pedig 15-30 perces gyorsprogramot indít be a leggyakrabban.
Simon Anikó, a Gorenje marketingvezetője a kutatás kapcsán elmondta, hogy a mosógépek életkorát tekintve jobban állunk, mint pár évvel ezelőtt: a válaszadók majdnem harmadánál még csak 2-3, közel 30 százaléknál pedig 4-5 éves a háztartásában lévő mosógép. Mindössze a kitöltők 8 százaléka használ 8-9 éves gépet, és csak minden ötödik magyar háztartás mos 10 vagy annál is idősebb készülékkel.
A felmérés arra is rámutatott, hogy a közép és hosszú távú takarékoskodás már a vásárlásnál is felülírja a korábbi preferenciákat. Simon Anikó szerint meglepő adat, hogy tízből öt válaszadónak már nem az ár, hanem a készülék vízfogyasztása és energiamegtakarítása lenne a legfontosabb szempont, ha mosógépvásárlásra kerülne a sor. A szakértő hozzátette, hogy életkortól függetlenül minden korosztály számára az energiatakarékoskodás élvez most prioritást, ami a megnövekedett kiadásokkal és a spórolási szándékkal magyarázható.
A kutatásból az is kiderült, hogy csak minden harmadik válaszadó nézi meg először a készülék árát, a kitöltők 8 százaléknak a készülék márkája, 5-5 százaléknak pedig a garanciafeltételek, valamint az ingyenes szállítás és beüzemelés a legfontosabb szempont.
A Gorenje marketingvezetője arra is rámutatott, hogy ugyan az új energiacímkék értelmezése kezdetben sokaknak nehézséget okozott, a kutatás szerint a válaszadók 53 százaléka már tisztában van azzal, hogy egy A-energiabesorolású mosógéppel nemcsak jóval több áramot, hanem több vizet is meg lehet takarítani, mint egy alacsonyabb energiabesorolású modellel. „Az új modellek kategorizálásánál a szakemberek már jóval több szempontot figyelembe vesznek, így a piacon található legújabb mosógépek besorolásánál már a ciklusonkénti teljes energia- és vízfogyasztás, valamint a maximális centrifugálási sebesség is meghatározó” – teszi hozzá Simon Anikó.
A vállalat a legújabb, WaveActive mosógépcsaládját már úgy tervezte, hogy nemcsak a fogyasztás csökkenthető vele hosszú távon, hanem a készülék környezetre gyakorolt negatív hatása is – ugyanis 95 százalékban újrahasznosítható alkatrészekből készült. A készülékek Inverteres PowerDrive motorja minden mosási ciklus alatt energiát takarít meg, míg az ECO funkciónak köszönhetően nemcsak az energiafogyasztás mérséklődik, hanem az alacsonyabb hőmérsékletű mosással a ruhák élettartama is növekszik.