- Hirdetés -

Már nem a szakemberhiány a legnagyobb gond az építőiparban

|

Az építőipari vállalkozások 56 százalékának nőtt az árbevétele tavaly az előző évihez képest, idén azonban romlottak a várakozások, a cégek nagyjából 39 százaléka számol ezen a területen emelkedéssel - közölte a 400 vállalat körében végzett felmérése eredményére hivatkozva az Építési Vállalkozók Országos Szakszövetsége (ÉVOSZ). Az ágazat fejlődését fékező tényezők sorrendjében változás történt, bár a szakemberhiány továbbra is jelentős, a válaszadók szerint ma már nem ez az első számú akadály. A legtöbb cég energiamegtakarítással igyekszik úrrá lenni a nehézségeken, a második legnépszerűbb tervezett megoldás a versenyképesség és a hatékonyság növelésére a munkafolyamatok digitalizációja.

A felmérés eredménye szerint a megkérdezett cégek 45 százaléka kalkulál idén árbevétel-csökkenéssel, 50 százalékuk pedig arra számít, hogy visszaesik a jövedelmezősége, ezen a téren mindössze 17 százalékuk vár javulást. A megelőző évektől eltérően a válaszadók több mint háromnegyede, 77,8 százaléka a tevékenységét leginkább akadályozó tényezőként a megrendelések hiányát jelölte meg. Ezt követte 66,7 százalékkal az infláció, 55,6 százalékkal pedig a szakemberhiány, ami korábban rendszeresen az első helyen szerepelt. A cégek fele a gazdasági szabályozás kiszámíthatatlanságát, csaknem egyharmaduk pedig az árfolyamingadozást tartja problémának.

A vállalkozások mindössze 5,6 százaléka számol azzal, hogy az idei rendelésállománya meghaladja a jelenlegi kapacitását, 38,9 százalékuk számít 80 százalék feletti kihasználtságra, egyharmaduk pedig arra, hogy 50-80 százalék között alakul majd ez az érték. A tavaly év végén rögzített adatok szerint kintlévősége a válaszadók 83,3 százalékának volt, ami a fél évvel korábbi szinthez képest 19 százalékpontos növekedést mutat, ami erősíti a lánctartozások kialakulásának veszélyét.

A szűkülő piaci lehetőségek közepette a hatékonyság növelése érdekében a cégek 61 százaléka tervezi visszafogni az energiafelhasználást, 55,6 százalékuk pedig a munkafolyamatok digitalizálásával enyhítene a gondjain. A harmadik helyen, 44,4 százalékos aránnyal a szervezetátalakítás vagy saját beruházások elindítása szerepel. Létszámleépítéssel minden huszadik cég számol. A nehézségek ellenére a válaszadók több mint fele biztosított képzést, továbbképzést munkavállalói számára, ez az arány idén megközelítheti a 90 százalékot.

„A felmérés eredménye egyértelműen azt jelzi, hogy az élesedő piaci versenyben egyre több hazai cég ismeri fel a digitalizáció, valamit részben ehhez kapcsolódóan a munkavállalók továbbképzésének szerepét a hatékonyság, a versenyképesség növelésében. A korszerű digitális megoldásoknak köszönhetően az ágazat szereplői időt és pénzt takaríthatnak meg, javíthatják az elvégzett munka minőségét, megelőzhetik a csúszásokat és kézben tarthatják a költségeiket, ráadásul az adminisztrációs terheket is mérsékelhetik” – mondja Simon Szilárd, a PlanRadar építőipari és épületfenntartási szoftvert forgalmazó bécsi cég magyarországi képviselője.

A költségek folyamatos felügyelet azért is kiemelten fontos, mert a felmérésben részt vevő cégek további áremelkedéssel számolnak. Várakozásaik szerint 2023 első félévében leginkább a személyi jellegű költségek, az alvállalkozói díjtételek, az építési törmelékelszállítása és lerakása, valamint a fuvarozás drágulása lesz a legnagyobb mértékű. Az építőanyagok átlagos árváltozása előrejelzésük szerint valamivel 10 százalék alatt marad, viszont a cement, az építési kő, kavics, a hőszigetelő anyagok, a faanyagok és a beton esetében a 10 százalékot is meghaladhatja 2022 végéhez képest.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...

Ez lehet a digitális bankolás jövője

A COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez – derül ki a Deloitte legfrissebb, Digital Banking...

Black Friday: a bankoknál is nagyot lehet szakítani

A bankok is beleálltak a Black Friday akciódömpingbe: az áruhiteleknél jönnek a 0%-os THM-es ajánlatok, a személyi kölcsönöknél akciókkal és kamatcsökkentésekkel keresik az új ügyfelek kegyét a bankok Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője...

Különleges sörökkel készül az ünnepekre a Borsodi

Advent alkalmából idén immár második alkalommal találkozhatnak az érdeklődők a Borsodi Sörgyár szezonális sörkülönlegességeivel a karácsonyi vásárokon. A tavalyi év slágere, a forralt Belle-Vue Kriek mellett idén egy újabb specialitás is elérhető lesz: a...

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Havi tízezer dollár hirdetéskeretet hagynak az asztalon a nonprofit szervezetek

Ennyit biztosítana a Google hirdetéskeretre. Ha hallottak is a lehetőségről, akkor sem tudnak hatékonyan élni vele.Nem újdonság a Google for Nonprofits szolgáltatáscsomagja, azonban a legtöbb magyar nonprofit szervezet számára ismeretlen. Egész röviden, a keresőóriás...

Elégedetlenek a fizetésükkel a munkavállalók

A vállalkozásoknál dolgozó munkavállalók 49 százaléka elégedetlen a jelenlegi fizetésének mértékével. A munkavállalók többsége ma is azt tervezi, hogy ha lehetősége nyílik rá, egy éven belül munkahelyet vált, noha 59 százalékuk úgy érzi, hogy...

Megérkezett az HBO nagyszabású sci-fi sorozata

Már elérhető a hazánkban forgatott Dűne: Próféciák az Max és az HBO kínálatában. A Pioneer Stillking Film és az HBO által készített sorozat 10 000 évvel Paul Atreides születése előtti időszakot mutatja be. Friss...

Egyre népszerűbbek a minilakások

Formálódik a minilakások iránti kereslet a hazai ingatlanpiacon. Zömében még mindig a befektetők keresik őket, azonban erősödött az otthonteremtési céllal szerződők köre is a kislakásokat választók között a fővárosban. A csekély, 20 négyzetméteres vagy...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...

Ez lehet a digitális bankolás jövője

A COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez – derül ki a Deloitte legfrissebb, Digital Banking...

Black Friday: a bankoknál is nagyot lehet szakítani

A bankok is beleálltak a Black Friday akciódömpingbe: az áruhiteleknél jönnek a 0%-os THM-es ajánlatok, a személyi kölcsönöknél akciókkal és kamatcsökkentésekkel keresik az új ügyfelek kegyét a bankok Gergely Péter, a BiztosDöntés.hu pénzügyi szakértője...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...