- Hirdetés -

Mark Dekan: Nem tervezzük, hogy kivonulunk

|

- Hirdetés -

Nehéz a helyzet Magyarországon a sajtószabadság vonatkozásában, megváltozott a kiadóipar térképe – mondja Mark Dekan. Az idén 30 éves magyar cég kapcsán készített interjút a Marketing&Media magazin a Ringier Axel Springer vezérigazgatójával, aki leszögezte azt is, nem tervezik, hogy kivonulnak.

– Már 2016-ban arra hívta fel a médiapiac figyelmét Lengyelországban, hogy egyre több kihívással kell szembenéznie Közép- és Kelet-Európában, amikor folytatja tényfeltáró tevékenységét. Hangsúlyozta, hogy fontos lenne, hogy a média állami ellenőrzéstől függetlenül működjön, védje az érzékeny információt átadó forrásait és megpróbáljon versenyképes maradni. Mi változott azóta?

– Nem sok minden, a média még mindig ugyanazokkal a kihívásokkal néz szembe, de szerintem a közvélemény ma már tisztábban lát azzal kapcsolatban, hogy milyen szerepet játszik a szabad és független újságírás a demokrácia megőrzésében. Ez különösen igaz azokra az országokra, ahol a média egy része államilag ellenőrzött, és ezért nem tájékoztatásra, hanem a propaganda terjesztésére használják. Érthető, hogy a változáshoz idő kell, főként a viszonylag új, közép- és kelet-európai demokráciák esetében, de a nemzetközi tapasztalat azt mutatja, hogy ezek a változások elkerülhetetlenek.

– Ön mit gondol a sajtó szabadságról Magyarország vonatkozásában? Nemrég többtucatnyi média vállalat több mint 60 termékkel betagozódott egy nagy, a kormánypárthoz közel álló alapítványba, amelyet egy a miniszterelnökhöz lojális személy vezet.

– Nehéz a helyzet Magyarországon. A tulajdonlásban megnövekedett anyagi érdekeltség teljesen megváltoztatta a kiadóipar térképét az országban. Látható a hatása a sajtószabadságra. A Médiaszabadság index skáláján ma Magyarország a 73. helyen áll.

– Ön szerint a független média hogyan tudja erősíteni a pozícióit ilyen körülmények között? Mit tanácsol?

– Azt, hogy teljesítsék az alapküldetésüket. Egyszerűnek hangzik, de tudom, hogy nehéz és néha veszélyes is. De ki kell állnunk az értékeinkért, és bíznunk kell abban, hogy az olvasóink és a nézőink bizalma, valamint támogatása a siker fokmérője lesz.

– Magyarországi érdekeltségük már 30 éve jelen van ezen a piacon. Mit tart a legnagyobb eredménynek?

– A Ringier Axel Springer Magyarország – és jogelődjei, az Axel Springer Budapest és az Axel Springer Magyarország kiadó – legmarkánsabb eredménye az, hogy immár harminc éve töretlenül nyereségesen működik a magyar piacon. Gondoljon csak bele, hogy ez mekkora szó! Azt hiszem, a Magyarországon jelenleg működő nagy médiavállalatok közül ezt egyedüliként mondhatja el magáról a RAS. Amiért én személy szerint nagyon becsülöm a magyar kiadót, az a megújulás képessége. Az elmúlt harminc év alatt rengeteget változtak a működés körülményei, ennek ellenére – sokszor nagyon nehéz döntések árán, zsugorodva vagy éppen növekedve – képes volt újra és újra megújulni. A magyar stratégiának mindig része volt a felismerés, hogy csak a változás állandó, és a kiadó fel is készült a változásokra, de nem kapkodva, hanem megfontoltan. Jó példa erre, hogy a RAS Magyarország olyan termékmixszel lépett a digitalizáció újtára, amelyben az évtizedek óta sikeres printtermékek – mint a Blikk, a Kiskegyed vagy akár a műsorújságok – megmaradtak, s az ezek által termelt bevétel ma is nagyban támogatja az online termékek erősödését, illetve az életciklusuk elején járó kiadványokat. Ez a több lábon állás volt mindig is a záloga a RAS Magyarország fejlődésének.

– Rengeteg a fake news, azaz álhír a médiában. Mekkora a kiadóvállalatok, a tévétársaságok és a digitális médiapiaci szereplők felelőssége? A médiacégek hogyan tudnak küzdeni az ilyen hírek ellen?

– A fake news csak egy dezinformációs eszköz, tehát, ha a média felelősségéről van szó, akkor lényegében arról kell beszélünk, hogy miként küzdjünk a dezinformáció ellen. Az egyértelmű, hogy ezek számos piacon megvetették a lábukat, és komoly üzleti jelleget öltöttek: bizonyos érdekeket szolgálva készítik, finanszírozzák, és végül sok esetben a közvélemény is passzívan elfogadja őket. A média úgy küzdhet leginkább ellene, hogy igaz és megbízható információt szolgáltat, úgy festve le a dolgokat, ahogy azok valójában vannak. Más szavakkal, minőségi és szakszerű információt kell nyújtanunk.

– Melyek a legnagyobb kihívások 2019-ben a Ringier Axel Springer számára Magyarországon és Európában?

– Működési szempontból az, hogy megtaláljuk a rugalmasság és a fókuszált működés megfelelő kombinációját – az, hogy képesek legyünk alkalmazkodni az új kihívásokhoz, legalább olyan fontos hosszú távon, mint az, hogy a megfelelő prioritásokkal foglalkozzunk.

– Több jelentős médiavállalkozás is elhagyta Magyarországot az utóbbi években. Az RTL Csoport jelezte, hogy marad. Önök mit szólnak ehhez?

– Nem tervezzük, hogy kivonulunk.

Simon Krisztián

Az interjút teljes terjedelmében a Marketing&Media legújabb számában olvashatja, amelynek Print ereje melléklete kiemelten foglalkozik a nyomtatott sajtó helyzetével.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kommunikációs királynők: nők a TOP50-ből

Úgy tűnik, a marketinges és kommunikációs szakma igazán fekszik a nőknek, mivel huszonhárom hölgy képviselteti magát a Marketing&Media magazin idei TOP50-es listáján. A dobogón két hölgyet is találhatunk, a tavaly szintén második Bánhegyi Zsófia,...

Reklámpiac: szebb képet festenek az adatok

Az idei reklámköltési adatok sokkal szebb képet festenek, mint az egy évvel ezelőttiek. A 2020. tavaszi pánikot követően a hirdetők láthatóan megtanultak együtt élni a járványhelyzettel. Sok hirdetői szektornál még a 2019-es év hasonló...

Nem csökken a magyarok utazási kedve

A főszezon lezárultával sem csökken a magyarok utazási kedve – derül ki a Reacty Digital nyár végi felméréséből. Idén a hazai célpontok kerültek előtérbe, elsősorban pihenésre vágytak a nyaralni indulók és kocsival vágtak neki...

Egymásra talált a LifeMax és az Armadillo

Számos idős ember életét mentheti meg a LifeMax kis készüléke, amivel segítséget hívhatnak baj esetén. A szolgáltatás kapcsán az arculat kialakítása mellett a brand felépítése, a kampány tervezése és kivitelezése is a Római-parton található...

A Bátor Tábornak gyűjt a Fókusz Plusz

Adománygyűjtő különkiadással jelentkezik szeptember 18-án az RTL Klub Fókusz Plusz című műsora a Bátor Tábor 20 éves születésnapja alkalmából. Az élő adás két házigazdája Barabás Évi és Tokár Tamás lesz. A műsorban – melynek során...

Eredménytelen lett a gyöngyösi pályázat

A Budapest 105,9 MHz-es frekvencia pályázata hiánypótlással folytatódik, a gyöngyösi kisközösségi rádiós tender viszont eredménytelenül zárult. A Médiatanács a Budapest 105,9 MHz körzeti médiaszolgáltatási lehetőség közösségi jellegű használatára kiírt pályázati eljárásában a beérkezett egyedüli...

Ilyen lesz a megújult Budapesti Őszi Fesztivál

Több mint százötven programmal, harminc helyszínen várja a közönséget a Budapesti Őszi Fesztivál. A fővárosi rendezvény megújult formában valósul meg szeptember 26. és október 10. között. A fesztiválon a "Kik vagyunk mi, budapestiek?" kérdésre sűrű...

Jubilál a Magna Global Hungary

Idén 20 éves a Magna Global Hungary, az Interpublic Group of Companies (IPG) magyarországi ügynökségei 2001-ben alapították meg a céget, ami az IPG hazai médiavásárló szervezete. Az Interpublic a világ egyik legnagyobb ügynökségi csoportosulása. 1902-ben...

Taxis projektben a Positive Adamsky

A Főtaxi és a Budapest Taxi közösségi médiás csatornáinak kezelésére kapott megbízást a Positive Adamsky digital&social tagügynöksége. Budapest legrégebbi taxitársasága a márkaarculat fiatalítását tűzte ki célul.A Stelius Befektető Zrt. mindkét taxis tagvállalata, a Főtaxi...

Itt a legújabb TOP50, Szabó Béla vezeti a marketingesek rangsorát

A Marketing&Media magazin idei, a legsikeresebb hazai marketingszakembereket bemutató listáján szereplők több mint a harmada cserélődött 2020-hoz képest, nagyon sok esetben személyi változások mozgatták a Top 50 összetételét. Évről évre igazolódik, hogy messze nem...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Marketinges állócsillagok: akiknek bérelt helyük van

Az idei Top 50-ben szereplők 24 százaléka az eddigi összes rangsorban szerepelt. Ráadásul ennek a „kemény magnak” a többsége már a 2016-os első toplistánk összeállításakor is ugyanannál a cégnél és ugyanabban a pozícióban dolgozott,...

Kommunikációs királynők: nők a TOP50-ből

Úgy tűnik, a marketinges és kommunikációs szakma igazán fekszik a nőknek, mivel huszonhárom hölgy képviselteti magát a Marketing&Media magazin idei TOP50-es listáján. A dobogón két hölgyet is találhatunk, a tavaly szintén második Bánhegyi Zsófia,...

Reklámpiac: szebb képet festenek az adatok

Az idei reklámköltési adatok sokkal szebb képet festenek, mint az egy évvel ezelőttiek. A 2020. tavaszi pánikot követően a hirdetők láthatóan megtanultak együtt élni a járványhelyzettel. Sok hirdetői szektornál még a 2019-es év hasonló...

Nem csökken a magyarok utazási kedve

A főszezon lezárultával sem csökken a magyarok utazási kedve – derül ki a Reacty Digital nyár végi felméréséből. Idén a hazai célpontok kerültek előtérbe, elsősorban pihenésre vágytak a nyaralni indulók és kocsival vágtak neki...

Egymásra talált a LifeMax és az Armadillo

Számos idős ember életét mentheti meg a LifeMax kis készüléke, amivel segítséget hívhatnak baj esetén. A szolgáltatás kapcsán az arculat kialakítása mellett a brand felépítése, a kampány tervezése és kivitelezése is a Római-parton található...
- Hirdetés -

CMO

Szabó Béla

Növekvő stratégiai tudás

Szabó Béla Magyar Telekom, márka- és lakossági kommunikációs igazgató – Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? – Rengeteg mindenre: a purpose alapú működésünk és stratégiánk mind üzletileg, mind márkaépítés szempontjából kiemelkedően teljesített. Olyannyira, hogy több márkát...