- Hirdetés -

Márkaépítés immerzív terekben

|

Néhány hét múlva lemondom a tv-előfizetésem, ami egészen fura érzés, hiszen nagyjából 40 évet éltünk megbonthatatlan kötelékben. Azt hiszem a pandémia kezdete óta formálódott bennem a gondolat, hogy nincs rá szükség, csak valahogy nehezemre esett megválni tőle. Ha jobban belegondolok az elmúlt években olyan sok mindent kidobáltam és rájöttem egyik sem hiányzik. Nem hiányzik a nagybevásárlás, a papírfecni az ATM automatából, sőt, nem hiányzik az ATM automata sem, nem hiányzik a nyomtatott sajtó, az adathordozók, nem hiányoznak az utazási irodák és a jegypénztárak sem. Felsorolni sem tudnám, mennyi minden nem hiányzik.

Véleménycikk

Nagyjából 15 éve foglalkozok márkaépítéssel, és az a meggyőződésem, hogy most jött el a pillanat, amikor az eddig megszerzett tudásomból, tapasztalataimból is szélnek kell eresztenem néhányat. De újragondolnom mindenképp. Ezt a véleménycikket egyes szám első személyben írom, és bár a legmélyebb insightjaimból dolgozok, nem vonok le konklúziókat. Egyelőre. Első lépésként megpróbálok jókat kérdezni, sokat beszélgetni a legkülönfélébb területekről érkező szakértőkkel, rajta tartani a szemem a technológia szinte követhetetlen mozgásán és a világunkat mozgató trendeken, hogy a végén megszülethessen az a gondolatmenet, az a branding metódus, amit digitális márkázásnak nevezhetek.

Mert a feltevésem, hogy a márkaépítés mint folyamat még nem digitalizálódott. Könnyen eshetünk abba a tévedésbe, hogy a kommunikációs csatornák digitalizálódásával, a felhasználóktól begyűjtött adatok egyre professzionálisabb felhasználásával, a social media nyelvének egyre magasabb szintű ismeretével, a keresésoptimalizálás tökéletesítésével, a banner automatizációval, az álló formátumban rögzített videókkal és a youtube videók elé tűpontosan beillesztett akadályokkal létrejött kommunikációs ökoszisztémát márkaépítésnek véljük.

 

Nem lehetek teljesen biztos abban, hogy a feltevésem helyes, sőt abban sem, hogy releváns, de abban egészen biztos vagyok, hogy új perspektívák nyílhatnak meg a fogyasztói attitűdök (a customer journey) alakításában, ha sikerül megértenünk, hogyan formálhatjuk stratégiailag az indulásuk pillanatától digitális márkákat. És természetesen azt is, hogy mi fog történni az offline térből érkezőkkel.

A kiindulási pontom a web2-ből a web3-ba való átmenet, az ezzel járó hatások feltérképezése és elemzése és az immerzív terek (átjárható metaverzum) kiaknázásának lehetőségei lesznek.

Mivel a szélessávú internet és a szinte 100%-os penetráció demokratizálta a digitális környezethez való hozzáférést fizikai társadalmunk mellé néhány év alatt kifejlődött egy általam csak második társadalomnak nevezett képződmény, a digitális közösség, amelynek tagjai, azaz mi magunk, én is, te is átlagosan napi 6-8 órát töltünk különböző képernyők előtt. A kutatások, trendelemzések mind abba az irányba mutatnak, hogy ez az idő az elkövetkező években pedig csak nőni fog.

A web2-es környezetről ma már egészen határozottan kijelenthetjük, hogy az a közösségi lét mellett az alkotásról, az önkifejezésről és a megosztásról szól. Azt is mondhatnám, hogy az elmúlt években megszülettek a digitális énjeink, sok-sok poszttal, fényképpel, filterrel újraalkottuk magunkat egy bináris térbe, tagjai lettünk véleményhuboknak, követünk és követnek bennünket, összegezve: lett egy második életünk. 8 órát alszunk. 8 órát dolgozunk. 8 órát virtuális terekben töltünk. És talán nem is válnak szét ennyire mereven ezen periódusai a napunknak. A pandémia kitörése óta különösen nem.

Azt hiszem tévedünk, ha azt gondoljuk, hogy a nappalink lett a dolgozószobánk. Szerintem azok a virtuális terek lettek, ahol 2 éve a kollégáinkkal együtt a ránk bízott márkákért dolgozunk. A web3-mas környezet ma még több kérdést vet fel, mint amennyit meg tudnánk válaszolni. Most nagyon úgy tűnik, hogy a techóriások kora leáldozóban van, kollaborálnak vagy végük, hiszen a keresés és a megosztás bűvös kettőse mellé megérkezett a birtoklás is, röviden és tömören a közösen megalkotott, és birtokolható webes tartalmakból mindannyian anyagilag is részesülhetünk.

 

És, hogy miért a web2 és a web3 a felvetésem kiindulási pontja? Azért, mert vizsgálni fogom, hogy a fogyasztó és az ő digitális énje között van-e szakadék, és ha van, mekkora, vajon a való világban a személyiség legmélyén rejtőző insightok egy az egyben megfeleltethetőek-e a második életünkben megalkotott avatárjaink belső mozgatórugóinak, ugyanazt a történetet meséljük-e magunkról a külvilágnak a fizikai valóságban, mint a virtuálisban, egyáltalán ugyanazok vagyunk-e emberi lényként, mint egy bináris jelsorként? Mert, ha nem, akkor ebben a digitális tudathasadásban az eddigi módszereink, üzeneteink, csatornamixeink, szóval minden, amit márkázásnak nevezünk nagy valószínűséggel tévútra csalnak bennünket.

Mert mi van akkor, ha képesek vagyunk megerőszakolni valakit egy interaktív térben, miközben a mobilunkat kikapcsolva sosem lennénk rá képesek. Hiszünk-e a márkáknak, amiknek eddig csak az adataink voltak érdekesek vagy elvárjuk tőlük, hogy mi is részesedjünk az általuk megkeresett javakból? Építkezhetünk-e az eddig megalkotott branding modellekkel vagy arra kell felkészítenünk a ránk bízott márkákat, hogy egy állandóan változó, sokszor kiszámíthatatlan környezetben, a digitális terek játékszabályait betartva, néha megkerülve, néha felülírva érjék el azokat a fogyasztókat, akikről mindent tudunk vagy tudni vélünk.

Ma minden abba az irányba mutat, hogy az elkövetkező évek az interaktív, immerzív terekben való virtuális kiteljesedésünk évei lesznek, és ezekben a terekben a márkáknak meg kell találniuk az autentikus megjelenésüket, a digitális narratívájukat és ki kell egyezniük a tér egyéb és éppen ugyanannyira domináns lakóival, a fogyasztókkal.

És, hogy miért mondom le a tv-előfizetésem? Mert a Netflix és az Amazon Prime mellé megérkezett az HBO Max, nyáron meg jön a Disney+. És ők mind kollaborálni akarnak velem.

Márton Szabolcs vagyok, 44 éves budapesti reklámszakember. Mobilon intézem a nagybevásárlást, bankolok, olvasok újságot, foglalok repülő és mozijegyet, nem ezen a néven vagyok a social mediaban és a videójátékokban előszeretettel vagyok női karakter. És 2022-ben a Republic Groupban digitális márkázással fogok foglalkozni. A témában az első szakértői podcastom már meghallgatható. A vendég Bak Ágnes a MOME Innovációs Központjának kutatója. A téma: az immerzív terek.

Márton Szabolcs, Republic Group, kreatívigazgató

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...