- Hirdetés -

Marketing és a gender téma

|

A férfiak döntéshozók, okosak, viccesek, szeretik a sört és az autót. A nők kedvesek, szépek, nincs humoruk, szeretik a babákat és a házimunkát – legalábbis a reklámokban. A gender témát és a marketinges sztereotípiákat járja körül a Marketing&Media magazin összeállítása.

A gender egy érzékeny téma, amit a társadalom újraértelmez a szociális, a kulturális és az üzleti szférában. Rávilágít arra, hogy ahogyan a társadalom kezeli a nőket és a férfiakat, annak nem a biológiai különbségekhez van köze, sokkal inkább a képzeletünkhöz. Bár a szélesebb körű célközönség megnyerése kétségkívül a márka előnyére válhat, a helyes megszólítás mikéntje már kevésbe nyilvánvaló. Nagy kérdés, hogy a nemi esélyegyenlőség eredményez-e márkaérték-növekedést.

Le a sztereotípiákkal

A marketingesek többsége biztos abban, hogy olyan hirdetéseket hoznak létre, amelyek elkerülik a nemi sztereotípiákat, a tartalmaik pedig kiegyensúlyozottak. A JWT/ Geena Davis Intézet A nemek iránti elfogultság a reklámokban című felmérése szerint 2006 és 2016 között a férfiak hétszer annyit beszéltek a reklámokban és négyszer több alkalommal jelentek meg, mint a nők. Emellett a hirdetések 67 százalékában a férfiak „okosabbnak” voltak ábrázolva a nőkkel szemben.

A Kantar Millward Brown Gettin Gender Right reprezentatív kutatómintái azt mutatják, hogy a nőket túlreprezentálják az olyan kategóriákban, mint a mosószer, a baba-, valamint háztartási termékek, és alulreprezentáltan jelennek meg az olyan területeken, mint például az ital vagy az autó. Azokban a reklámokban pedig, amelyekben mindkét nem megjelenik, a férfiak 38 százalékkal fontosabb szerepet töltenek be, mint a nők. „A nemek sztereotip szerepekben való megjelenése annak a következménye, hogy a reklámoknak végletesen leegyszerűsített módon kell átvinni az üzeneteket, hiszen a befogadó úgy tudja azokat könnyebben feldolgozni” – mondta Virág Miklós, a Millward Brown magyarországi felelős vezetője.

Csakhogy a túlzott leegyszerűsítés következtében sablonos, unalmas reklámok születhetnek, ami viszont kontraproduktív. „El kell találni egy finom arányt, legyen egy picit szemfelnyitó, provokatív, de ne menjen szembe azzal, amit egyébként a reklám el akar érni” – mutatott rá. A progresszivitás lényegében egy az elavult és túlságosan egyszerűsített mintákra adott reakció, hiszen igaz, hogy a kutatás eredményei alapján a bevásárlásnál a nők a döntéshozók, mégis furcsa, hogy a csecsemőtermékekről és a háztartási tisztítószerekről szinte mindenkinek ők jutnak eszébe, a sörről pedig a férfiak.

Felelősségvállalás

Általában a célcsoport határozza meg, hogy milyen szereplők legyenek a reklámfilmekben. „Én nagyon izgalmasnak találom feszegetni a társadalmi beidegződéseket, egy kicsit megnyitni ezt a kaput. Ez időnként belefér a reklámkoncepcióba, de nagyon sok esetben nem, mivel egy egyértelmű üzenetet szeretnének közvetíteni” – mondta el Szimler Bálint reklámrendező, aki minden lehetőséget megragad arra, hogy ne sztereotípiákat alkalmazzon a filmjeiben. Ahhoz, hogy a reklámipar ki tudjon lépni a beskatulyázott szerepek megjelenítéséből, egy olyasfajta bátorság szükséges, ami képes szembemenni a stakeholderek, mint a jogi osztály, a nemzetközi anyamárka, a marketingigazgató és a brandmenedzser igényeivel, így a legtöbb esetben egy visszafogott, kompromisszumos megoldás születik.

„A Millward nemzetközi kutatásának, az adott célcsoporthoz való visszamérésnek pontosan ebben lehet nagyobb szerepe, hogy segítsen eltalálni ezeket a finom árnyalatokat, mutasson rá, mi az, ami már kellően izgalmas ahhoz, hogy figyelemfelkeltő legyen, de még ne csapja ki senkinél a biztosítékot” – fejtette ki Virág Miklós.

Ki a hunyó?

„A kérdés valójában az, hogy azt tükrözik-e vissza a reklámok, illetve az azokban lévő arányok, amit egyébként a társadalom elvár, vagy csak általuk vélt elvárást jelenítenek meg a reklámkészítők” – mutatott rá Virág Miklós. Szerinte ebben mind a két oldalnak van felelőssége, de a márkáknak bátrabbnak kellene lenniük, mert kevés kockázatvállalással csak azokat a sémákat ismételgetik, amikkel biztosan nem bántanak senkit.

„Magyarországon a passzív, pozitív tónusú reklámozás nagyon jellemző, sokkal inkább, mint sok más kelet-közép-európai országban: legyünk kedvesek, mondjunk pozitív üzenetet és ne polarizáljunk” – emelte ki a szakember. Ennek ellenére vannak hazai próbálkozások arra, hogy kitörjenek ebből a sémából. A Telenor legelső kampányában például a nők erős egyéniségként jelentek meg. „A reklámpiac mentén kifejezetten provokatív elemek voltak benne, mint például egy félmeztelen, tetovált hátú nő, aki szoptatta a kisbabáját” – hozta fel pozitív példának Szimler Bálint. Úgy látja, hogy a cégek sem sovinizmusból sztereotipizálják a nemeket, hanem a saját termékeik célközönsége határozza meg, hogy kiket célozzanak.

Szilágyi Katalin

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...