- Hirdetés -

Match Point – interjú Noszek Péterrel

|

- Hirdetés -

Egy teniszedzésnek köszönheti, hogy harminc éve a Nestléhez került, azóta három kontinensen, hat országban, 11 különböző pozícióban dolgozott, jelenleg pedig a magyar leányvállalatot vezeti, amely éppen harminc évvel ezelőtt kezdte meg működését hazánkban. Noszek Pétert többek közt arról kérdeztük, hogyan tartanak lépést a gyorsan alakuló fogyasztási szokásokkal, mit tesznek a fenntarthatóság érdekében, és elárulta azt is, hogy szereti-e a svájci csokit vagy miért veszi fel mindig mosolyogva a telefont.

Úgy tudom, minden a tenisszel kezdődött. Hogy lett egyetemista teniszedzőből pénzügyes a Nestlénél?

Fiatalkoromban elég hosszú ideig első osztályú teniszező voltam, és 1989-ben adódott egy lehetőség, hogy kimenjek leckéket adni az egyik teniszedző barátom mellé Svájc francia nyelvű részére. Ugyanekkor meghirdettek két ösztöndíjat a Svájci Nagykövetségen, szintén erre a nyelvterületre, és mivel a francia nem volt túlságosan elterjedt Magyarországon, nekem pedig megvolt a kellő nyelvtudásom, megpályáztam az egyiket. Megnyertem, így 1990-ben kimentem a Neuchâteli Egyetemre egy posztgraduális képzésre. A szerencsés egybeesésnek köszönhetően így kezdtem el tanulás mellett teniszleckéket adni. Ott találkoztam egy sráccal, aki egy edzés utáni sörözgetés alkalmával felvetette, hogy az egyetem után nem szeretnék-e a Nestlénél dolgozni. Kérdeztem, miért éppen a Nestlé, mire odahívott a teniszpálya teraszának a szélére, ahonnan gyönyörű kilátás nyílt a hegyekre és a tóra, és ebben a festői környezetben rámutatott a cég központjára. Az ő édesapja vezette a svájci Nestlé HR-osztályát, bemutatott neki, behívtak egy interjúra, majd a beszélgetés után megkérdezték, mikor tudok kezdeni. Mellékesen szóltak, hogy nekik nem marketinges kell, hanem pénzügyes. Életemben egy percet sem tanultam számvitelt, de mondtam, miért ne. Így vettek föl, és 1991. április 1-jén kezdtem.

 

 

Harminc év még egy egzotikus szigeten is hosszú idő, nemhogy egy cégnél… Nem volt nehéz ennyi ideig egy helyen maradni?

Kétlem, hogy el tudtam volna tölteni 30 évet egy cégnél, ugyanabban a pozícióban. Ez idő alatt három kontinensen, hat országban és 11 különböző pozícióban dolgoztam. Ha így nézi az ember, akkor már teljesen másképp hangzik a három évtized. Sőt, lehet, hogy sűrűbben változtattam, mint mások, akik ugyanennyi idő alatt nyolc cégnél dolgoztak. Mindig volt valami változás, újabb és újabb lehetőségeket, érdekes pozíciókat kaptam. Épp most költözik az irodánk, és megtaláltam régi ereklyéket, többek közt egy papírt, amit egy vezetőképző tanfolyamon írtam magamnak még 2007-ben arról, hogy mit szeretnék elérni a későbbiekben. Érdekes olvasmány volt, mert amit ott leírtam, mára mindent sikerült megvalósítani. De azt is fontos megemlítenem, hogy az egész 30 évet a családomnak és leginkább a feleségemnek köszönhetem. Van néhány fontos szlogenem, ezek közül az egyik a „happy wife: happy life”. Ha a feleségem nem lett volna mögöttem, sose jutottam volna odáig, ahol most vagyok.

 

Melyik a kedvenc Nestlé-terméke?

Napszaktól függ.

 

Akkor másképp teszem fel a kérdést: napszakonként melyik a kedvenc terméke?

Reggel nagyon szeretem a gabonapelyheket, leginkább a müzlit. Kapucsínóval indítok, mindig Nespressóval, ezekből többfajta kapszulát is szeretek, de leginkább az Arpeggiót; később, az irodában Nescafé Dolce Gustót szoktam inni, ez általában Lungo, a harmadik pedig szinte mindig koffeinmentes. Szeretem a csokikat is, a kedvencem a l’Atelier, ez egy nagyon finom, Svájcban gyártott Nestlé csokoládé, de itthon is lehet kapni. Szeretem még a Maggi-termékekből a különféle alapokat, nagyon bejön például a halas.

 

Évekig Svájcban élt, ott azért van még néhány csokimárka, ami nem Nestlé. Félrekacsintgatott néha?

Természetesen. Van olyan svájci csoki, amit itthon is lehet kapni, de mégsem veszek, mert szerintem nem jó, és egyébként Svájcban sem igazán népszerű. Persze vannak finomak is, egy kézműves csokoládé a kedvencem, irtózatosan drága, nem veszi meg minden nap az ember.

 

Hogy tudnak lépést tartani a gyorsan alakuló fogyasztói szokásokkal és az új táplálkozási trendekkel, és ezek hogyan befolyásolják a termékfejlesztést?

Erősen befolyásolják. A Nestlé a világ legnagyobb élelmiszeripari vállalata, és az ilyen jellegű cégek közül mi fektetjük a legtöbb pénzt a kutatás-fejlesztésbe, az innováció elsődleges dolog. Törekszünk arra, hogy az egészséges és kiegyensúlyozott táplálkozás irányába vigyük a portfóliót, csökkentjük termékeinkben a cukor, a só és a transzzsírok mennyiségét. Ha megnézzük a WHO ajánlásait, akkor láthatjuk, hogy a magyar fogyasztók nem táplálkoznak egészségesen: Európában Magyarország a legelhízottabb nemzet, világszinten pedig a negyedik. Ennek részben az az oka, hogy az imént felsorolt három összetevőből túl sokat fogyasztunk. Zsírból a magyarok az ajánlott mennyiség többszörösét viszik be, ennek következménye a szív- és érrendszeri megbetegedések magas száma is. Mi folyamatosan csökkentjük a termékeinkben ezeknek az összetevőknek az arányát. Emellett az utóbbi öt-hat évben elkezdtünk dolgozni a különféle növényi alapú termékeken. Magyarország sajnos le van maradva ilyen téren, egyrészt a vásárlóerő, másrészt a fogyasztók tudatossága miatt. A felméréseink alapján a magyarok számára egy termék vásárlásánál az első és legfontosabb szempont az íz, a második a minőség, a harmadik az ár – ezek vannak 80 százalékos megjelölési szinten, míg a fenntarthatóság csak 50 százaléknak fontos. Mi ebbe az irányba szeretnénk haladni, igyekszünk tájékoztatni a fogyasztóinkat, próbálunk fellépni az élelmiszer-pazarlás ellen és az újrahasznosíthatóság mellett. Szerintem a jövőben három trend lesz meghatározó: egyrészt az erőteljes digitalizáció, amely azt is meghatározza, hogy milyen módon (e-commerce, applikációkon, közösségi médián keresztül) vásárolnak az emberek, a másik az egészségesebb és kiegyensúlyozottabb táplálkozás, a harmadik pedig a fenntarthatóság.

 

A The Guardian egyik cikke szerint a Cola-Cola és a Pepsi mellett a Nestlé termelte az utóbbi három évben a legnagyobb mennyiségű műanyagszemetet a világon, és állításuk szerint nem is nagyon mutatkozik számottevő módosítás a cég fenntarthatósági stratégiájában. Volt valamilyen változás?

Semmi nem fekete vagy fehér. Leginkább a csomagolóanyagra szoktak mindent kihegyezni, de sokszor elfelejtik, hogy az élelmiszereknél ez mennyire fontos a termékminőség és az eltarthatóság miatt. Az ember manapság nem tud minden nap elmenni vásárolni, hogy friss termékeket vegyen, mint a 19. század elején. Ezért valamilyen módon az árut meg kell védeni, a csomagolást nem lehet egyik napról a másikra eltüntetni. A Nestlének van egy olyan vállalása, hogy 2025-re minden csomagolóanyagunk vagy újrafelhasználható, vagy újrahasznosítható lesz. Ez irányban tettünk és teszünk lépéseket, csomagolásaink 87 százaléka már most is ebbe a kategóriába tartozik. De a csomagolóanyagok fejlesztése mellett dolgozunk azon is, hogy a teljes ellátási láncunkat fenntarthatóvá tegyük. Határozottan elítéljük az erdőirtást, és a felelős beszerzési programunkkal, illetve a nettó zéró kibocsátásra vonatkozó akciótervünkkel proaktívan lépünk fel ellene. A Nestlé beszállítói felé egyértelmű elvárás, hogy eleget tegyenek cégünk határozott iránymutatásainak a környezet védelmében. Méretünknél fogva megvan a lehetőségünk a szemlélet megváltoztatására, a fenntarthatóság kialakítására, illetve hogy ösztönözzük beszállítóinkat és valódi változást idézzünk elő, de ehhez szükségünk van a partnerek együttműködésére is. Magyarországon minden gyárunk zöldáramot használ évek óta, semmit nem dobunk szeméttelepre, folyamatosan csökkentjük a vízfogyasztást, a gyárakból és irodákból kitiltottuk az egyszer használatos műanyagokat, 2050-re pedig a tervek szerint karbonsemlegesek leszünk. Úgyhogy nem igaz, hogy nem volt változás ezen a téren.

 

 

Akik jobban ismerik, azt mondják, soha nem látták még mérgesnek, állítólag mindig jó kedélyű. Ezt el is hiszem, mert az előző két kérdést is teljesen higgadtan és mosolyogva válaszolta meg. Mi a titka? Hogy csinálja a stresszesebb napokon?

Vannak stresszes napjaim, nem kevés, de kifelé – főleg a munkahelyemen – mindig tudom hozni ezt a pozitivizmust. (Ha a feleségemet megkérdezi, nem biztos, hogy ugyanezt fogja mondani.) Való igaz, hogy a Nestlében én még nem emeltem fel a hangom a 30 év alatt egyszer sem. Ha valaki fölhív, akkor én a telefont is mosolyogva veszem fel, ezt lehet érzékelni, és egyből meghatározza, illetve megváltoztatja az egész beszélgetést. Szerintem egy mosollyal sok mindent meg lehet oldani.

Kuti Noémi

Az interjú teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kiderült, mi okozza a legnagyobb fejfájást az exportpiacra vágyó magyar kkv-knak

Régiós vonatkozásban átlagosan teljesítenek az exportpiacokon a hazai kis- és középvállalkozások, ugyanakkor összességében továbbra is csupán alig több mint 5 százalékuk értékesíti termékeit vagy szolgáltatásait külföldön. Mivel az ország gazdasági teljesítménye és növekedése szempontjából...

Már közel 100 üzletben ment élelmiszert a Penny és a Munch

Már Budapest teljes területén, valamint Baranya, Békés, Csongrád-Csanád, Hajdú-Bihar, Komárom-Esztergom, Győr-Moson-Sopron, Pest és Vas megyékben is elérhető a PENNY üzleteiben a Munch egyre népszerűbb élelmiszermentő szolgáltatása. A 65 újonnan csatlakozó egységgel a kiskereskedelmi üzletlánc...

Így védhetjük meg az adatainkat

Az okoseszközök korában a kommunikáció, a munkavégzés és a tartalomfogyasztás minden eddiginél könnyebb és hatékonyabb, ám a technológiai fejlesztések egyúttal új kockázatokkal is járnak mind a személyes, mind a vállalati adatok biztonságára nézve. Ezért...

Kiderült, jövőre kiket vizsgál majd a fogyasztóvédelem

2024-ben is számos területen számíthatnak átfogó fogyasztóvédelmi célellenőrzésekre a vállalatok – hívja fel a figyelmet az EY. Jövőre biztosan sor kerül az infláció letörése érdekében idén bevezetett intézkedések vizsgálatára, ahogyan a közműszolgáltatók működésének, a...

Exkluzív premierekkel zárja az évet az HBO Max

Közeledik az év vége, így decemberre is tartogat néhány nagyszerű tartalmat az HBO Max. Több magyar film, köztük exkluzív premierek (Utolsó esély, Café Marylin), blockbuster franchise (Pókember), karácsonyi filmek és animációk (Mariah Carrey All...

A Sztárbox és a Reggeli miatt is eljárás indult

A „Sztárbox” és a „Reggeli” című műsorszámok egy-egy epizódja miatt is eljárást indít az RTL szolgáltatója ellen a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa. A testület több, külföldi hatóság alá tartozó műsorszám helytelen...

Hatályos: jövőre sem kell reklámadót fizetni

A november 30-i Magyar Közlönyben megjelent az adótörvények módosításáról szóló törvény Novák Katalin köztársasági elnök aláírásával, így jogerőre emelkedett a jogszabály, amely alapján a reklámadó mértéke 2024. december 31-ig továbbra is az adóalap 0...

Átlépte a másfél milliárdos határt az 5G

Az év végére 5-ből 1 mobilelőfizetés már az 5G technológiát használja majd a világban, vagyis a számos piacon továbbra is érezhető gazdasági és geopolitikai nehézségek ellenére töretlenül terjed a legújabb hálózati generáció – derül...

Tovább kalandozik Thuróczy Szabolcs és a SsangYong

A legszigorúbb apósjelölt szívét is meglágyítja a SsangYong Torres – legalábbis a friss kampányfilmek szerint. A dél-koreai SUV specialista legújabb modelljének bevezetőkampányáért a Mediator felelt.A dél-koreai SUV specialista új kalandokat és a hétköznapokból való...

Egyre jobban figyelnek a fenntarthatóságra a hazai vállalatok

A hazai cégek minden korábbinál nagyobb figyelemmel fordulnak a fenntarthatóság felé és egyre inkább érzik magukat is érintettnek – derül ki a K&H fenntarthatósági index hátteréül szolgáló kutatásból. A nagyvállalatok messze a legaktívabbak a...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Különleges összefogás a CO2-kibocsátás csökkentéséért

A Mars Magyarország két nagyvállalattal lépett partnerségre annak érdekében, hogy csökkentse beszállítói tevékenységének karbonlábnyomát. Ez a lépés összhangban áll az anyavállalat Nettó Zéró Kibocsátási Ütemtervével, amelynek célja, hogy 2050-re elérje a nettó nulla szén-dioxid...

Kiderült, mi okozza a legnagyobb fejfájást az exportpiacra vágyó magyar kkv-knak

Régiós vonatkozásban átlagosan teljesítenek az exportpiacokon a hazai kis- és középvállalkozások, ugyanakkor összességében továbbra is csupán alig több mint 5 százalékuk értékesíti termékeit vagy szolgáltatásait külföldön. Mivel az ország gazdasági teljesítménye és növekedése szempontjából...

Már közel 100 üzletben ment élelmiszert a Penny és a Munch

Már Budapest teljes területén, valamint Baranya, Békés, Csongrád-Csanád, Hajdú-Bihar, Komárom-Esztergom, Győr-Moson-Sopron, Pest és Vas megyékben is elérhető a PENNY üzleteiben a Munch egyre népszerűbb élelmiszermentő szolgáltatása. A 65 újonnan csatlakozó egységgel a kiskereskedelmi üzletlánc...

Így védhetjük meg az adatainkat

Az okoseszközök korában a kommunikáció, a munkavégzés és a tartalomfogyasztás minden eddiginél könnyebb és hatékonyabb, ám a technológiai fejlesztések egyúttal új kockázatokkal is járnak mind a személyes, mind a vállalati adatok biztonságára nézve. Ezért...

Kiderült, jövőre kiket vizsgál majd a fogyasztóvédelem

2024-ben is számos területen számíthatnak átfogó fogyasztóvédelmi célellenőrzésekre a vállalatok – hívja fel a figyelmet az EY. Jövőre biztosan sor kerül az infláció letörése érdekében idén bevezetett intézkedések vizsgálatára, ahogyan a közműszolgáltatók működésének, a...
- Hirdetés -

Podcast

A sneaker az új generáció óraszenvedélye

A sneakerek embereket, generációkat kötnek össze, a resellerek óriási pénzeket kaszálnak a legkisebb kiegészítőkkel is, a laikusok pedig nem értik, miért. Erről rántja le a leplet Trunk Tamás, a Dablty alapítója, influenszer és Z-generációs...

A piac előtt tudtunk járni

A csapból is az AI folyik, és ez még egy darabig biztos így lesz. Nem csoda hát, hogy többek között erről, valamint ügynökségépítésről és a Brand Festivalról is folyt a beszélgetés Biró Lászlóval, a...

A listák hatalma – Signature40 a Business Lounge-ban

Az idei Marketing Summiton már másodjára hirdették ki a 40 legjobb marketingmenedzser listáját, a Signature40-t. Így a szeptember 27-ei Business Lounge is ekörül forgott. Vaszary Ádám, a lista társalapítója a lista hátteréről, az inspirációról...

Don't Miss

Ha kétszer ennyien olvasnának minket, az egész ország gazdagabb volna

Mindenkinek azt javaslom, hogy olvasson több Portfoliót. Biztos kevésbé vagyunk szórakoztatók, mint a TikTok, de vannak értelmes gondolatok és információk, amelyek segítenek ezekben a bizonytalan időkben – mondja Bán Zoltán, a gazdasági portált működtető...

Hiszünk a szinergia erejében

A csatornák kombinációja eredményezi a legnagyobb hatékonyságot marketingtevékenységünk során – mondta el Charlotte Miles. Az IKEA Csehországért, Magyarországért és Szlovákiáért felelős marketing menedzsere az mmonline.hu-nak adott interjúban beszélt arról, hogy miért indították el már...

Időt és energiát spórolunk ügyfeleinknek – interjú Csiszár Gergővel

Gyorsabb és hatékonyabb együttműködések, ahol jó nagy betűkkel folyamatosan látható minden fontos KPI az ügyfél számára, nincs kamuzás – többek között ezt nyújtja a felhasználók számára a Post For Rent új megoldása Csiszár Gergő...

Akár gyorsíthatunk is tovább

Erős növekedési fázisban vagyunk, és az a célunk, hogy ez az ütem tartósan fennmaradjon – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak R. Kovács Dániel. A Front Page Communications alapítója, ügyvezető igazgatója nem titkolja, hogy ügynökségi területen...

Az áraknak emelkedniük kell

A televíziós hirdetési áraknak emelkedniük kell ahhoz, hogy minden reklámozó hozzáférhessen a tévé által biztosított elérésekhez – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Dudás Gergely. Az RTL Magyarország bevételekért felelős vezérigazgató-helyettese jelezte azt is, hogy éppen...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Különleges összefogás a CO2-kibocsátás csökkentéséért

A Mars Magyarország két nagyvállalattal lépett partnerségre annak érdekében, hogy csökkentse beszállítói tevékenységének karbonlábnyomát. Ez a lépés összhangban áll az anyavállalat Nettó Zéró Kibocsátási Ütemtervével, amelynek célja, hogy 2050-re elérje a nettó nulla szén-dioxid...

Már közel 100 üzletben ment élelmiszert a Penny és a Munch

Már Budapest teljes területén, valamint Baranya, Békés, Csongrád-Csanád, Hajdú-Bihar, Komárom-Esztergom, Győr-Moson-Sopron, Pest és Vas megyékben is elérhető a PENNY üzleteiben a Munch egyre népszerűbb élelmiszermentő szolgáltatása. A 65 újonnan csatlakozó egységgel a kiskereskedelmi üzletlánc...

Egyre jobban figyelnek a fenntarthatóságra a hazai vállalatok

A hazai cégek minden korábbinál nagyobb figyelemmel fordulnak a fenntarthatóság felé és egyre inkább érzik magukat is érintettnek – derül ki a K&H fenntarthatósági index hátteréül szolgáló kutatásból. A nagyvállalatok messze a legaktívabbak a...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....