- Hirdetés -

Még lehet nagyot alkudni az ingatlanpiacon

|

- Hirdetés -

Az OTP Ingatlanpont legfrissebb használtlakás-értékesítési adatai töretlen tendenciaként mutatják az alku lehetőségének bővülését. Így már több mint egy éve tart az a folyamat, hogy a vevők a meghirdetéskor kért ár egyre nagyobb részének elengedését tudják elérni. Az elemző ugyanakkor arra figyelmeztet, hogy e tekintetben is fordulat érik.

A téli hónapokban – 2022. decembere és 2023. februárja között – tovább javult a vásárlók pozíciója a használt lakások piacán, ezt mutatja az OTP Ingatlanpont által értékesített ingatlanok adatainak feldolgozásából kibontakozó országos összkép. E szerint alkuval átlagosan az utolsó meghirdetett ár 7,2 százalékát lehetett megtakarítani, míg egy negyedévvel korábban ez az arány csak 6,6 százalék volt. (A növekedési trend még 2021. telén, 4,1 százalékról indult.) Hasonló változást mutatnak az egyes részpiacok is. A lakások szinte együtt mozdultak, míg a téglaépítésűeknél 2022. novemberről 2023. februárra 3,8-ról 4,9 százalékra ugrott az alkuképesség, addig a paneleknél 4,2-ről 5 százalékra. A sokféleségüknél fogva eleve bizonytalanabbul árazható házaknál most is nagyobb az alku lehetősége, de kisebb a változás, ez 8,5-ről 8,6 százalékra nőtt.

Az átlagokat tekintve a települések nagysága egyértelmű és fordított arányosságot mutat az alku lehetőségével: a községekben 8,9%, a kisebb városokban 8,5%, a megyei jogú városokban 5,2%, míg Budapesten csak 3,3%.

Ez az egyöntetű országos kép azonban egy sokkal változatosabb piaci helyzetet takar. A különféle ingatlanok árstabilitása most attól is erősen függ, hogy milyen típusú településen kínálják azokat eladásra. Némely kombinációnál határozottan csökkent az alku lehetősége, például a családi házak esetében a községekben még nőtt (8% → 9%), de a kisebb városokban (9,3% → 9%), a megyeszékhelyeken (7,7% → 4,5%) és a fővárosban (6,2% → 4,5%) csökkent. A téglaépítésű lakások más mintát követnek. Ezeknél az alkuképesség nőtt a kisebb városokban (4,6% → 7,5%) és a fővárosban (2,5% → 3,2%), míg a megyeszékhelyeken csökkent (6,3% → 5%).

Valkó Dávid, az OTP Ingatlanpont vezető elemzője szerint ezek az adatok mindenekelőtt azt mutatják, hogy a számtalan bizonytalanság ellenére még a rendszerint lassulást hozó téli szezonban sem omlott össze a piac. Míg az előző periódusban még a kereslet csökkenése dominálhatott, s így szinte minden szegmensben egyöntetű volt az alkulehetőségek bővülése, most más hatások is "szóhoz juthattak", és ezek kombinációjaként adódhatott egy színesebb kép. Példaként a családi házak helyzetét idézi, melyek eladóinak pozíciója míg a falvakban határozottan gyengült, addig a nagyobb városokban még erősödni is tudott. A viszonylag enyhe tél, az őszi félelmeket egyelőre nem igazoló energiaszámlák miatti megkönnyebbülés most visszahozhatott valamit a családi házak népszerűségéből. Ez leginkább azokban a nagyvárosokban erősíthette meg az ártartó képességüket, ahol ezekből korlátozott a választék. Hasonló hatása lehetett egy, már a Covid végén megkezdődött változásnak: a költözők érdeklődése akkor fordult az agglomerációk felől ismét a városi belterületek felé. Budapesten a családi házak mellett még a panellakások esetében is csökkent az alkulehetőség (3,4% → 2,7%), ami annak is lehet az ismételt jelzése, hogy a főváros lakáspiaca eléggé válságálló, s a többinél hamarabb teszi túl magát a megpróbáltatásokon. Az elemző a friss adatok kapcsán azt is megjegyzi, hogy az alkulehetőséget az egyre reálisabb árazás is csökkentheti, amiben a professzionális közvetítők gyakoribb igénybevételének is lehet szerepe. Erre utal a megyei jogú városok családi házainak példája, melyeknél az alkulehetőség erősen szűkült (7,7% → 4,5%), részben azért, mert az eladók sok esetben már maguk mérsékelték az eredetileg meghirdetett árat.

„Nem feltétlenül lesz meglepő, ha tavasszal majd azt látjuk, hogy összességében már szűkül az alkulehetőség” – jelzi várakozását Valkó Dávid. Azzal érvel, hogy a kereslet tavaszi, szezonális fellendülése találkozhat azokkal az eladókkal, akik a téli hezitálás után immár visszafogottabb árakkal lépnek ki a piacra. „Meglehet, azután visszatekintve majd úgy látjuk, hogy azok köthették a legjobb alkukat, akik ebben a téli időszakban, a kissé pangó piacon találták meg az új otthonukat.”

Az OTP Ingatlanpont statisztikái szerint a 2022. december – 2023. február közötti időszak legeredményesebb alkuja, arányát tekintve, egy Heves megyei község felújítandó családi házának megvétele volt, ahol az utolsó hirdetési ár 57 százalékát sikerült megspórolnia a vevőnek. A következő tíz legnagyobb vevői alku is legalább 31 százalékos árcsökkentéssel járt, s ezek között a házak mellett már akadt tégla-, illetve panellakás is, ahogy jó és kiváló állapotú és több városi ingatlan is. A fővárosi rekorder egy pesti külkerületi, átlagos állapotú, nyolcvan éves tégla lakás, amelynek árából 20 százalékot tudott lefaragni a vevő. A számszerűen legnagyobb megtakarítást, mintegy 17 millió forintot, egy alföldi városban érték el, ahol a kiváló állapotú lakást azt megelőzően hónapokig kínálta változatlan áron a tulajdonosa. A skála másik végén a rekordot ugyancsak egy téglalakás érte el: egy a budapesti belvárosi felújítandó otthonért kialakult licit végül a vártnál 11 százalékkal, azaz 12 millió forinttal többet hozott a tulajdonosának.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Nem tud kimenni a Hungaroringre? – Így követheti a Magyar Nagydíjat

Hamarosan újra együtt szurkolhat az ország, hiszen érkezik a Forma-1-es szezon a magyarok számára legfontosabb versenye: a száguldó cirkusz 39. alkalommal látogat el a Hungaroringre. Pénteken két szabadedzésen, szombaton egy utolsó tét nélküli tréningen...

Újabb eljárás indul Balázsék miatt

Ismét a kiskorúak védelmére vonatkozó törvényi rendelkezések megsértése miatt indul eljárás a Rádió 1 Balázsék című műsorszámával szemben. A Médiatanács a román társhatósághoz fordul a Super TV2 egyik műsorszámának nem megfelelő korhatári besorolása miatt....

Médiaügynökségi vezetők a hazai trendekről – 1. rész

A legnagyobb médiaügynökségek vezetői általában elégedettek, mert elég jól futott a szekerük tavaly. Optimisták az idei évre nézve is. Az MI-vel kapcsolatos kihívásoktól nem igazán tartanak, de vannak, akik szerint a tévés kampányok teljesítése...

Fontos ügy mellé állt az MBH Bank

Együttműködésre lépett az Együtt az Autistákért Alapítvány és az MBH Bank, aminek keretében a felek idén három népszerű nyári fesztiválon jelennek majd meg közösen, az érzékenyítés jegyében. A közös kitelepülések két meghatározó célja, egyrészről,...

A TARR lett a PAKSI FC új szponzora

„Újabb magyar cég támogatja egyedülálló filozófiánkat, klubmodellünket.” - jelentette be június 15-én a PAKSI FC. Új partnerük, a TARR Kft. egy száz százalékban magyar tulajdonú telekommunikációs szolgáltató vállalat, melynek céglogója megjelenik a csapat felszerelésén...

Meglepő adatok érkeztek a hazai munkaerőpiacról

Két megye kivételével az ország egész területén nőtt az álláshirdetésekre beérkezett jelentkezések száma 2024 második negyedében az előző év azonos időszakához képest – derül ki a Profession.hu elemzéséből. A legnagyobb emelkedés Jász-Nagykun-Szolnok, Heves és...

Kiderült, melyek a legfenntarthatóbb hazai éttermek

2024-ben a Dining Guide értékelése szerint az Év Fenntartható Étterme a Natura Hill Zebegény lett. Gyümölcs- és zöldségfogyasztásuk 90%-át saját forrásból származó biotermelésből tudják biztosítani, a teljes alkoholmentes italkínálatuk 100%-át saját alapanyagokból állítják elő,...

Nyakunkon a mesterséges intelligencia korszak, így érdemes felkészülniük a cégeknek

Alig van túl a vállalati szektor az agilis átálláson, az egyre szélesebb körben alkalmazott forradalmi technológiai megoldások máris újabb szemléletváltást sürgetnek. Az előrejelzések szerint a mesterséges intelligencia 2030-ra 15,7 billió dollárral növeli majd a...

Újabb kihagyhatatlan program borkedvelőknek

Hatvan borászat és száznyolcvan zenész részvételével rendezik meg az idei bor- és dzsessznapokat a debreceni Nagyerdőben augusztus 8-11. között. A nagyerdei Békás-tó partján hat hazai borrégió húsz borvidékének hatvan borászata kínálja majd legjobb borait, a...

Visszatér a Legyen Ön is milliomos!, Palik lesz a műsorvezető

Megújult formában tér vissza a világhírű kvízműsor, a Legyen Ön is milliomos! a TV2-re. A játékosok akár 50 millió forinttal is távozhatnak, ha helyesen válaszolnak a kérdésekre. A kvízjáték műsorvezetője Palik László lesz. A legendás...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Fontos hírek érkeztek az európai autópiacról

Nőtt a forgalomba helyezett új autók száma júniusban az egy évvel korábbihoz képest az Európai Unióban az európai autógyártók szakmai képviseleti szervezete, az ACEA honlapjára csütörtökön felkerült adatok szerint. A júniusban eladott személyautók száma...

Nem tud kimenni a Hungaroringre? – Így követheti a Magyar Nagydíjat

Hamarosan újra együtt szurkolhat az ország, hiszen érkezik a Forma-1-es szezon a magyarok számára legfontosabb versenye: a száguldó cirkusz 39. alkalommal látogat el a Hungaroringre. Pénteken két szabadedzésen, szombaton egy utolsó tét nélküli tréningen...

Újabb eljárás indul Balázsék miatt

Ismét a kiskorúak védelmére vonatkozó törvényi rendelkezések megsértése miatt indul eljárás a Rádió 1 Balázsék című műsorszámával szemben. A Médiatanács a román társhatósághoz fordul a Super TV2 egyik műsorszámának nem megfelelő korhatári besorolása miatt....

Médiaügynökségi vezetők a hazai trendekről – 1. rész

A legnagyobb médiaügynökségek vezetői általában elégedettek, mert elég jól futott a szekerük tavaly. Optimisták az idei évre nézve is. Az MI-vel kapcsolatos kihívásoktól nem igazán tartanak, de vannak, akik szerint a tévés kampányok teljesítése...

Fontos ügy mellé állt az MBH Bank

Együttműködésre lépett az Együtt az Autistákért Alapítvány és az MBH Bank, aminek keretében a felek idén három népszerű nyári fesztiválon jelennek majd meg közösen, az érzékenyítés jegyében. A közös kitelepülések két meghatározó célja, egyrészről,...

Don't Miss

Folyamatosan újra kell gondolnunk, hogyan maradhatunk relevánsak – interjú Erich Mullerrel

Sok tekintetben a budapesti gyártóközpont az ügynökségünk szíve, amely életre kelti a stratégiai és kreatív csapatok által nap mint nap kitalált csodálatos koncepciókat és ötleteket – mondta el Erich Muller. A Publicis Groupe Hungary...

A csapatmunka és az emberi kreativitás nem lecserélhető – interjú Juhász Péterrel

Ha mindenáron le akarunk nyomni valamit a nézők torkán, akkor azt nem fogják befogadni és elkapcsolnak – állítja Juhász Péter. A 235 egyik tulajdonosa, a Tippmix reklámfilmek rendezője az mmonline.hu-nak adott interjúban beszélt arról...

Marketingfronton újított a Tesco

Az áruházlánc 44 üzletében 132 darab innovatív digitális kijelzőt helyez üzembe az eladáshelyi reklámok hatékonysága és a vásárlói élmény növelése érdekében. A Tesco június 21-én, a kiskereskedelmi ügyféladatokat elemző dunnhumby-val közösen tartott első Tesco...

Kaliszky András váltja Foltányi Tamást az Ersténél

Kaliszky András lesz 2025 januártól az Erste Bank Hungary Zrt. informatikai és operációs területért felelős igazgatósági tagja – jelentette be a pénzintézet. A pozíciót Foltányi Tamás 2024 végéig tölti be, az idén 65 éves...

Új vezetővel erősít a PwC Magyarország

A PwC Magyarország adó- és jogi tanácsadási üzletágának új vezetője 2024. július 1-jétől Farkas Gábor. A pozíciót Deák Lászlótól veszi át, aki a továbbiakban a közvetett adókért felelős területet vezeti és mellette az ESG...