- Hirdetés -

Még mindig nagyon megéri informatikusnak tanulni

|

- Hirdetés -

A jelenlegi nehéz gazdasági helyzet sok szektorra hatással van, azonban az informatikai iparágat, és azon belül az IT munkaerőpiacot látszólag kevéssé érinti. Hazai és külföldi szinten a tavalyi évhez képest sok munkakörben növekedtek a bérek, átlagosan közel 30 százalékkal. De mi várható a következő időszakban? A Bluebird piaci körképe.

Az elmúlt évek során változásokat lehetett megfigyelni a legtöbb szektor munkaerőpiacán - a koronavírus-járvány miatt számos iparágban megnőtt a kereslet az áru és a szolgáltatás iránt, de ezzel egyetemben máshol munkaerőhiány jelentkezett. Az informatikai iparágban - ahol minimum 40-50 munkakört különböztethetünk meg - is érződött a munkaerőhiány, ami miatt a bérek növekedésnek indultak.

Átlagosan közel 30 ℅-kal nőtt az IT fizetés a tavalyi évhez képest

2022-ben tovább nőtt a kereslet a Cloud megoldásokkal foglalkozó szakemberek iránt. Devops mérnökökre szintúgy nagy az igény, főleg Devops Cloud szakértők esetében, ugyanis megközelítőleg 20 %-kal magasabb bért kapnak AWS, Azure, vagy GCP tapasztalatukért. A fullstack fejlesztők változatlanul keresettek. Különösen a .Net Core/ Angular párosítás, vagy Java/ React kombó, itt a fizetések elérik akár a 2 000 000 HUF bruttó bért is. A Bluebird tapasztalata alapján a legnagyobb igény még mindig a Java fejlesztőkre van, évről évre erősödik irányukba a kereslet. Jelenleg egy medior Java fejlesztőt fél évvel ezelőtti senior bérért lehet alkalmazni, azaz megközelítően 1.200.000 forint havi bruttó bérért.

Szintén hatalmas a kereslet a piacon a manuális és az automatizált tesztelők iránt, fizetésük a tavalyi évhez képest átlagban 30%-kal növekedett. Ennél a munkakörnél tapasztalható, hogy sok cég vállalja a tapasztalat nélküli, „átképzett” szakemberek továbbfejlesztését, vagy akár manuális tesztelő kiképzését automatizált tesztelőre.

Egyre több Scrum csapat épül, így a Scrum Masterek szerepe is felerősödött az előző évhez képest, és egyre több Product Ownert keresnek a piacon. Ezen a területen a tavalyi évhez képest 20-25 %-kal emelkedtek a bérek, viszont összességében ez mondható el a legtöbb IT pozíciónál. Az IT munkakörök aktuális bruttó bérsávjait a Bluebird a Bluebird IT Salary Guide című kiadványában 2022. október közepén publikálta.

Az USA-ban egy IT menedzser jelenlegi havi átlagbére bruttó 12.270 dollár (~5.930.000 forint). Egy adatbázis-adminisztrátor havonta bruttó 9.000 dollárt, azaz megközelítőleg 3.700.000 forintot, míg egy fejlesztő 3.700.000-4.500.000 forint között kereshet az Amerikai Egyesült Államokban.

"Az IT piac nemzetközi piaccá nőtte ki magát az elmúlt években. Teljesen elfogadottá vált a távmunka az IT szektorban, és sose látott mértékben kinyíltak a lehetőségek.

Sok IT vállalat elindult külföldi piacok irányába és szembesült azzal, hogy a globális elvárások és minőség sokszor meghaladja az eddig megtapasztalt magyar minőséget. Azok a magyar cégek lesznek a verseny győztesei, akik globálisan versenyképessé tudnak válni. Akik erre nem lesznek képesek, azok viszont azokkal a globális versenyzőkkel fognak találkozni, akik Magyarországon jelennek meg. Összességében azt gondolom, hogy rengeteg lehetőség érhető el IT területen és azok a cégek lesznek a helyzet győztesei, amelyek nemzetközi szinten is versenyképessé tudnak válni. Akiknek pedig ez sikerül, azok számára mérhetetlen mennyiségű projekt válik elérhetővé az IT piacon” - mondja Réfi Balázs, a Bluebird Zrt. vezérigazgatója.

A juniorok sem panaszkodhatnak

Továbbra is magas kezdőbérezésre számíthatnak a junior IT alkalmazottak itthon. Egy kezdő UX/UI Designer - akik a felhasználói felületek ügyfél élményének megtervezéséért felelősek, és gondoskodnak arról, hogy az optimális legyen - kezdő bruttó havi fizetése 600.000-850.000 forint közé tehető. Hasonló fizetéssel számolhat business analyst és rendszerszervező munkakörökben is egy pályakezdő, bár egy IT biztonsági consultant és egy SAP consultant bére akár 1.100.000 forintra is rúghat. Kicsit magasabb kezdő fizetéssel számolhatnak a junior szoftverfejlesztők full stack, frontend és backend körökben, akik akár havi bruttó 1.200.000 forintot is kereshetnek jelenleg. A kezdő Java, Javascript, .NET, Python, és többek között a mobil és a C/C++ fejlesztők pedig szintén 650.000-1.200.000 forintos bérsávban gondolkodhatnak. A Careerfoundry jelentése szerint az USA-ban egy junior fejlesztő havi átlagkeresete bruttó 5.500 dollár, azaz 2.255.000 forint.

Mire számíthatunk a jövőben az informatikai szektorban?

Az egyes IT munkakörök iránti kereslet az utóbbi években növekedett, és várhatóan tovább fog emelkedni. Az előrejelzések szerint 2019-től 2029-ig a szoftverfejlesztők, valamint a tesztelők 21-26%-os növekedést tapasztalhatnak majd, míg az információ-biztonsági elemzők iránti kereslet várhatóan közel 40%-kal nőhet, ami a fizetések emelkedését is eredményezheti.

“Ezek az adatok nagy valószínűséggel maguk után vonják majd kapcsolódó szakmák bérnövekedését is. Ilyen munkakör például az IT recruiter és IT sourcer munkakör is, hiszen az IT szakemberek felvétele, kiválasztása nagyon kritikus minden vállalat számára” - tette hozzá Réfi Balázs

Itthon 2023-ban és az azt követő években a senior IT szakemberek iránt növekedhet a kereslet. Azt a tendencia látható, hogy a nemzetközi projekteken kizárólag senior szintű szakembereknek van esélyük. Ez az elszívó hatás azt eredményezi, hogy tovább növekednek az IT területen belül a bérek, másrészt a hazai vállalatok egyre inkább a medior, sőt gyakran a junior szintű szakemberek felé nyitnak és vállalják a képzéssel kapcsolatos feladatokat. Nagyon fontossá vált a vállalatok megtartó ereje, hiszen ha az IT szakemberek senior szintűvé válnak és a vállalkozás nem tudja megtartani őket, akkor újra visszatérhetnek egy medior szintű kolléga felvételéhez. A vállalatok számára javasolt a nemzetközi sztenderdeknek megfelelő vállalkozás építése, ahol a senior IT szakemberek is szívesen dolgoznak és amely képes megfizetni az ilyen szintű munkavállalókat is.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Feltárja Budapest titkait az új podcastsorozat

A We Love Budapest több mint tíz éve tartó főváros iránti rajongása már egy ideje feszegeti a cikkek határait, ezért a csapat úgy döntött, egy új műfajban is kipróbálja magát, és podcastsorozatot készít kedvenc...

Népszerű színészekkel indul az új talkshow

Nyílt lapokkal címmel vadonatúj beszélgetős műsort tűz műsorára a Spektrum Home, amely a WMN és az Örkény Színház közös produkciójának televíziós partnere. A sorozat a színházi világnapon, március 27-én indul. A műsorban olyan elismert...

Még több szakember hagyhatja el az országot

Ma átlagosan 58 napot kell várni szakemberre Magyarországon. Egy éve még 138 nap volt a várakozási idő. Ha tovább csökken a kereslet, félő, hogy újra felerősödik a szakemberek kivándorlása. Pedig a munkadíjak már európai...

Rengeteget tévéznek a gyerekek

A gyerekek médiafogyasztása – és ezen belül a tévénézés – fontos szerepet tölt be a jövő generációjának formálásában. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) megbízásából 2022 őszén készült elemzésből kiderül: bár a tévé...

Hitelből fizetjük a villanyszámlát

Az európaiak 53 százalékát ösztönzi tudatosabb fogyasztásra a megugró infláció és az energiaválság, ugyanakkor egyötödük új adósságot generált az elmúlt hat hónapban – derült ki az EOS által végzett reprezentatív kutatásból. A kutatás adatai szerint...

Gyökeresen átalakulhat az elektromos autózás

Az elektromos autók piaca rendkívül gyorsan és egyre nagyobb lendülettel fejlődik. Míg az elsőgenerációs elektromos autók hatótávolsága 150 kilométer körül volt, a gyártók ma olyan járműveken dolgoznak, amelyek egyszerre akár 1000 kilométert is képesek...

Legendás kutató érkezik Magyarországra

2023 májusában Magyarországra látogat Dr. Jane Goodall, világhírű főemlőskutató, ENSZ-békenagykövet és aktív környezetvédő, akinek köszönhetően megtudtuk, hogy a csimpánzok sokkal közelebbi rokonaink, mint valaha gondoltuk volna. Egyetemi előadása egyben A remény könyve című kötetének...

Több mint ezer magyar céget érint az új szabályozás

A tőzsdén jegyzett vállalatok kevesebb mint harmada számít fenntarthatónak az uniós zöld keretrendszer mutatói alapján – hívja fel a figyelmet az EY 11 tagországot elemző tanulmánya. Az Európai Unió célja, hogy 2050-re karbonsemlegessé váljon,...

Élőben nézhetjük a leghosszabb motoros vb-t

A hétvégén elrajtol a sporttörténelem leghosszabb - és talán legizgalmasabb - gyorsaságimotoros-világbajnoksága. A MotoGP 2023-as idénye 21 versenyhétvégét ölel fel és most először sprintfutamokat is rendeznek. A Network4 csoport platformjai, az ARENA4 és a...

Nélkülözhetetlenek a digitális készségek a Z generáció szerint

A Z generáció (18-26 évesek) tisztában van a jövőbeli karrierjükhöz szükséges digitális készségek fejlesztésének fontosságával, háromnegyedük (76%) nélkülözhetetlennek tartja az új digitális készségek elsajátítását, és szándékában áll megszerezni ezeket – derült ki a Dell...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Helyi rádiókról döntött a Médiatanács

Egy berettyóújfalui rádió hatósági ellenőrzése során feltárt jogsértésekről döntött a Médiatanács legutóbbi ülésén. A testület ezen kívül elfogadta a Győr 100,1 MHz helyi vételkörzetű frekvencia pályázati felhívásának újabb kiírását is.A Berettyóújfalu 97,9 MHz-es frekvencián...

Feltárja Budapest titkait az új podcastsorozat

A We Love Budapest több mint tíz éve tartó főváros iránti rajongása már egy ideje feszegeti a cikkek határait, ezért a csapat úgy döntött, egy új műfajban is kipróbálja magát, és podcastsorozatot készít kedvenc...

Népszerű színészekkel indul az új talkshow

Nyílt lapokkal címmel vadonatúj beszélgetős műsort tűz műsorára a Spektrum Home, amely a WMN és az Örkény Színház közös produkciójának televíziós partnere. A sorozat a színházi világnapon, március 27-én indul. A műsorban olyan elismert...

Még több szakember hagyhatja el az országot

Ma átlagosan 58 napot kell várni szakemberre Magyarországon. Egy éve még 138 nap volt a várakozási idő. Ha tovább csökken a kereslet, félő, hogy újra felerősödik a szakemberek kivándorlása. Pedig a munkadíjak már európai...

Rengeteget tévéznek a gyerekek

A gyerekek médiafogyasztása – és ezen belül a tévénézés – fontos szerepet tölt be a jövő generációjának formálásában. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) megbízásából 2022 őszén készült elemzésből kiderül: bár a tévé...

Podcast

Az e-kereskedelem nem elvesz, hanem átalakít és kiegészít

Ha nincs COVID, és nem beteg az ember annyira, hogy ne tudjon kimozdulni otthonról, milyen ingerküszöböt kell elérni ahhoz, hogy valaki automatikusan online akarjon vásárolni? Létezik-e tipikus online vásárló és miért jellemző ránk annyira...

A legfontosabb a brandhez való lojalitás építése

Vajon mik a közös pontok egy lapkiadó és egy kereskedelmi cég munkájában és hogyan alakultak a média- és tartalomfogyasztási, valamint vásárlási szokások az elmúlt években? Varga Anita, a Rossmann Magyarország marketingvezetője és Kovács Tibor,...

Húsz éve nem ilyen volt a vendéglátás

„Már a pandémia előtt is, azt követően pedig kifejezetten erős volt a munkaerőhiány”, ezt a problémát orvosolandó hozta létre Birizdó Ádám és Sebestyén Ádám a Giggle.hu-t. A Business Lounge január 31-ei adásában az alkalmi...

Don't Miss

Közösségi királyok és királynők

A hazai piacon nagyjából egymillió körüli az üvegplafon, ami körül megáll a rajongótábor bővülése, és aki még nem tart itt, annak van lehetősége a növekedésre – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Bradács András, a Front...

„Az erős márka kapcsolatban van a kimagasló üzleti teljesítménnyel” – interjú Szabó Melindával

Szabó Melinda, a Deutsche Telekom Signature CEO díjas Senior Vice President-je felfedte előttünk többek között a vállalat különböző marketingdöntései és kreatív nézetei mögött meghúzódó okokat is. Válaszai kapcsán nem csupán egy sikeres és innovatív...

Átalakuló lapkészítési elvek

Az átalakuló lapkészítési elvekről, a sztárhírek kiválasztásáról is beszélt Kolossváry Balázs a Marketing&Mediának adott interjúban. A Blikk és blikk.hu főszerkesztője szerint az Instagram és YouTube sztárok netes követői akkor sem vásárolnak print lapot, ha...

Kevésbé kelendő legendák

Hogyan hat egymásra az online és a print kiadvány, mennyire van esélyük az új címlapsztároknak arra, hogy évekig uralják a borítókat – többek között erről is beszélt Bokor Klára. A Kiskegyed, főszerkesztője elárulta azt...

A print a tévés arcokra épül

Kevesebb lett az eladható, el nem koptatott híresség – mondta el a Marketing&Mediának adott interjúban Takács Gabriella. A Best, a Story és a story.hu főszerkesztője beszélt arról is, hogyan hat egymásra az online és...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Legendás kutató érkezik Magyarországra

2023 májusában Magyarországra látogat Dr. Jane Goodall, világhírű főemlőskutató, ENSZ-békenagykövet és aktív környezetvédő, akinek köszönhetően megtudtuk, hogy a csimpánzok sokkal közelebbi rokonaink, mint valaha gondoltuk volna. Egyetemi előadása egyben A remény könyve című kötetének...

Több mint ezer magyar céget érint az új szabályozás

A tőzsdén jegyzett vállalatok kevesebb mint harmada számít fenntarthatónak az uniós zöld keretrendszer mutatói alapján – hívja fel a figyelmet az EY 11 tagországot elemző tanulmánya. Az Európai Unió célja, hogy 2050-re karbonsemlegessé váljon,...

Több száz tonna hulladékot gyűjtöttek össze Ukrajnában

A háborús helyzet sem állíthatta meg a PET Kupa és a Diageo közös, a Tisza ukrajnai forrásvidékén zajló CALL-Action programját. A nehéz körülmények és mindennapos áramkimaradások ellenére a résztvevők kevesebb mint egy év alatt...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....