- Hirdetés -

Megdöbbentő trükkel támadják az androidosokat

|

- Hirdetés -

Kellemes női hangon beszélő zsarolóvírus csalja csapdába az androidos mobiltelefonokat használókat. A károkozó képes a képernyőzár PIN kódjának megváltoztatására a tulajdonos tudta nélkül, és 40 jüant (1700 forintot) követel a feloldásért.

 

Képzeljük el, hogy a mobilunk vagy táblagépünk váratlanul beszélni kezd hozzánk egy kellemes női hangon. Milyen szuper funkció lenne, ugye? Az izgatottság garantált, miután rájövünk, hogy ez a kedves női hang, ami épp az előbb köszönt ránk, éppen lezárta mobileszközünk képernyőjét és egy zsarolóvírus váltságdíj követeléseit tolmácsolja felénk. Ha pedig beszélünk kínaiul, már azt is tudjuk, hogy ennek feloldása 40 jüanba fog kerülni (ami nagyjából 1700 forintot jelent).

 

A már jól ismert Jisut víruscsalád egy tagja (név szerint az Android/LockScreen.Jisut) nemrég rukkolt elő ezzel az új „nyelvi készségével”. A szoros kapcsolat ellenére a vírust az ESET mégis legtöbbször Android/Lockerpin kártevőként azonosítja, azon tulajdonsága miatt, hogy képes a képernyőzár PIN kódjának megváltoztatására a tulajdonos tudta és beleegyezése nélkül.

 

Ez a beszélő kártevő egy rosszindulatú dropper segítségével terjed, amely képes letölteni, kitömöríteni és futtatni a fertőző kódot. A vírus akkor kerül aktív állapotba, amikor a felhasználó manuálisan megnyitja az applikációt és megnyomja a felugró kép alján található „Kattintson ide az ingyenes aktiváláshoz” gombot.

 

Ezt követően a kártevő az admin jogosultságok megosztására kéri a felhasználót, ezáltal is megnehezítve a kártékony applikáció későbbi eltávolítását, törlését. Ezután lezárja az eszközt és lejátssza a korábban említett hangüzenetet.

 

Az Android/Lockscreen.Jisut azonban nem csak pár ezer forintot kísérel meg „kibeszélni” a felhasználók zsebéből. A zsaroláson túlmenően megpróbálja kicsalni a felhasználó hitelesítő adatait a kínai közösségi hálón, a QQ-n található fiókjához, ehhez pedig egy az eredetihez egészen hasonló, hamis bejelentkező ablakot használ. A hamis, adathalász ablakba beírt felhasználónevet vagy jelszót egyenesen a támadóhoz továbbítja a kártevő.

 

Ezt követően a fertőzött alkalmazás fizetésre szólítja fel a felhasználót és információt ad a fizetés további lépéseiről. Ekkor, ha a felhasználónak valahogy sikerül bezárnia ezt az ablakot, a helyzet csak még rosszabbra fordul. A kártevő megváltoztatja az eszköz belépési kódját, amelyet a felhasználó így már nem ismerhet.

 

Ez a beszélő képernyőzár kártevő azonban sajnos csak egy a Jisut víruscsalád tagjai közül, amelynek első verziói még 2014-ben jelentek meg. Összességében az ESET által detektált variánsok száma duplájára nőtt 2015 óta. A Jisut kártevők többsége alapvetően vizuális változtatásokat eszközöl, mint például a háttérkép megváltoztatása, vagy valamilyen hangeffektet játszik le a felhasználó készülékén. Ez megerősíti az ESET szakembereinek korábbi elméletét, amely szerint ezek a kártevők nem kizárólag pénznyerési céllal készültek, hanem egyszerű tréfaként is.

 

Néhány Jisut kártevő csak magát az applikációt, vagy annak forráskódját akarja letöltetni a felhasználóval, vagy egyszerűen lezárja a képernyőt, anélkül, hogy pénzt kérne annak feloldásáért cserébe. Másik oldalról viszont a zsarolóvírusok némelyike még egy QR kódot is felajánl, hogy ezzel is meggyorsítsa, egyszerűsítse a fizetési folyamatot. Ezzel a felhasználó direkt módon fizethet, hogy készülékét újból használhassa.

 

A Jisut víruscsalád leginkább Kínában terjedt el, és bár az alkotók kifejezetten ügyelnek anonimitásuk megőrzésére, egyes korábbi zsarolóvírusaik olyan kontaktinformációkat tartalmaztak, amelyek a kínai közösségi hálóra vezetett. Ez alapján a Jisut vírusok készítői feltehetőleg 17 és 22 év közötti fiatalok, akik előszeretettel törnek fel Android készülékeket.

 

Az ESET szakértői három opciót vázoltak, amelyekkel meg lehet szabadulni az Android/Lockscreen.Jisut vírustól. A mobil eszközkezelőből manuálisan visszaállíthatók az admin jogosultságok, ezáltal törölhető a fertőzött alkalmazás. Ez azonban csak akkor sikerülhet, ha még a kártevő támadása előtt előzetesen telepítve volt az eszközre egy ehhez szükséges segédprogram applikáció.

 

Ha már feltörték az Android eszközünket, akkor az Android Debug Bridge opciója is elérhető, amely lehetővé teszi, hogy parancssorokon keresztül kommunikáljunk az okostelefonunkkal vagy táblagépünkkel. Ez az opció azonban inkább csak a tapasztaltabb Android felhasználóknak, illetve fejlesztőknek jelenthet segítséget. Bár ez az opció inkább a tapasztaltabb Android felhasználóknak, illetve fejlesztőknek jelenthet megoldást.

 

Végső esetben pedig választhatjuk a gyári beállítások visszaállítását, amivel ugyan újból működőképessé tehetjük a készüléket, de egyúttal az összes tartalmat (képeket, videókat, kontaktokat, stb.) törli az eszközről. Ezért érdemes bizonyos időközönként biztonsági mentést készíteni adatainkról.

 

A mobilos kártevőről és a megelőzésről az ESET weboldalán tájékozódhat. Androidos eszközünkön érdemes mindig figyelmesen kiválasztani, milyen alkalmazásokat telepítünk, ehhez pedig a viszonylag rendszeresen ellenőrzött hivatalos Google Play piactér használata javasolt. Ezenfelül mobileszközeinket érdemes valamilyen naprakész vírusvédelmi alkalmazással is védelmezni.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Fontos díjjal tüntették ki az AVON-t

Az idén 137. születésnapját ünneplő globális szépségmárka, az AVON évtizedek óta dolgozik azért, hogy egy jobb világot teremtsen a nők számára, amely így egy jobb világot eredményez mindenki számára. Nagy hatású társadalmi tevékenységét ezúttal...

Így használhatják a bankok a mesterséges intelligenciát

A bankoknak talán nem okoz akkora nehézséget megkezdeni a generatív MI használatát, azonban azt megtalálni, hogy hol és miként teremt új értéket a technológia, korántsem ennyire egyszerű. A McKinsey a siker receptjét keresve készített...

Idén is a nordmann fenyő a sláger

Alig a tavalyi ár felett juthatnak idén a vásárlók fenyőhöz: a lucfenyőt 5, az ezüstfenyőt 6, míg a nordmann fenyőt 8 ezer forint körüli méterenkénti áron kínálják az utcai és piaci standokon megjelent alkalmi...

A kedvezmény beváltásakor a mobilapp a nyerő

Az őszi-téli utazók körében a wellnessen felül a kastélyok és várak, valamint az éttermek és egyéb gasztro élmények voltak a legvonzóbbak – derült ki a Szallas.hu legfrissebb felméréséből. Válaszaikat visszaigazolja, hogy a legtöbben a...

Díjazták az inspiráló nőket

Idén ötödik alkalommal díjazta a Femcafe.hu az Inspiráló Nőket. A piac meghatározó női portáljának olvasói a hét kategória 3-3 jelöltjére rekordszámú, több, mint 113 ezer szavazatot adtak le. Az Inspiráló Nők Estjén a Magyar...

Megható filmmel és nyereményjátékkal ünnepel a Honor

A Honor az idei ünnepek alatt a hétköznapi hősökre helyezi a hangsúlyt egy megható karácsonyi kisfilmmel, illetve egy izgalmas, a közösségi médián futó nyereményjátékkal. Rengetegen vannak, akik már-már észrevétlenül, de mindent megtesznek másokért, főleg...

Ezek lesznek 2024 legfontosabb digitalizációs trendjei

Jövőre várhatóan tovább gyorsulnak a vállalati digitalizációs törekvések, az előrejelzések szerint a transzformációra fordított források a következő 3 évben elérik a 3,4 billió dollárt. 2024-ben a vállalatok a mesterséges intelligencia „tudásának” gyakorlati kiaknázásába, a...

Újabb csatornákon megyünk az olvasók után

Az Indamedia könyvkiadásban erősített, a Wizzair pedig növelte repülőflottáját – erről és még tucatnyi másik dologról beszélgettek a Business Lounge november 21-ei adásában Starcz Ákossal, az Indamedia csoport igazgatósági tagjával és Radó Andrással, a...

Új kreatívigazgatóval erősít a Wavemaker

Bagladi Gábor decemberben csatlakozik az ügynökség Creative and Content Services divíziójához. A szakember a Mito Creative Lead pozíciójából érkezik a Wavemaker kreatív csapatának élére, Szládovics Orsi, Executive Creative Director mellé. A közös munkába azonban...

Újabb díjat nyert az ACG

Az ACG PRO nyerte a legjobb nonprofit kampánynak járó díjat az ICCO (International Communications Consultancy Organisation) 2023-as évi Global Awards nemzetközi kommunikációs versenyén. A november 29-én Londonban tartott díjátadón az ügynökség a Vodafone Magyarország...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Ezekre érdemes figyelni az otthonbiztosításnál

A válaszadók 91 százalékának van otthonbiztosítása, vagy szeretne kötni. Tízből nyolcan az ingatlan mellett az ingóságaikra is szerződnek. Ugyanennyien tudják, hogy fontos a biztosítás rendszeres felülvizsgálata az ingóságok éves értéknövekedése alapján, mégis csak hatan...

Fontos díjjal tüntették ki az AVON-t

Az idén 137. születésnapját ünneplő globális szépségmárka, az AVON évtizedek óta dolgozik azért, hogy egy jobb világot teremtsen a nők számára, amely így egy jobb világot eredményez mindenki számára. Nagy hatású társadalmi tevékenységét ezúttal...

Így használhatják a bankok a mesterséges intelligenciát

A bankoknak talán nem okoz akkora nehézséget megkezdeni a generatív MI használatát, azonban azt megtalálni, hogy hol és miként teremt új értéket a technológia, korántsem ennyire egyszerű. A McKinsey a siker receptjét keresve készített...

Idén is a nordmann fenyő a sláger

Alig a tavalyi ár felett juthatnak idén a vásárlók fenyőhöz: a lucfenyőt 5, az ezüstfenyőt 6, míg a nordmann fenyőt 8 ezer forint körüli méterenkénti áron kínálják az utcai és piaci standokon megjelent alkalmi...

A kedvezmény beváltásakor a mobilapp a nyerő

Az őszi-téli utazók körében a wellnessen felül a kastélyok és várak, valamint az éttermek és egyéb gasztro élmények voltak a legvonzóbbak – derült ki a Szallas.hu legfrissebb felméréséből. Válaszaikat visszaigazolja, hogy a legtöbben a...
- Hirdetés -

Podcast

Újabb csatornákon megyünk az olvasók után

Az Indamedia könyvkiadásban erősített, a Wizzair pedig növelte repülőflottáját – erről és még tucatnyi másik dologról beszélgettek a Business Lounge november 21-ei adásában Starcz Ákossal, az Indamedia csoport igazgatósági tagjával és Radó Andrással, a...

A sneaker az új generáció óraszenvedélye

A sneakerek embereket, generációkat kötnek össze, a resellerek óriási pénzeket kaszálnak a legkisebb kiegészítőkkel is, a laikusok pedig nem értik, miért. Erről rántja le a leplet Trunk Tamás, a Dablty alapítója, influenszer és Z-generációs...

A piac előtt tudtunk járni

A csapból is az AI folyik, és ez még egy darabig biztos így lesz. Nem csoda hát, hogy többek között erről, valamint ügynökségépítésről és a Brand Festivalról is folyt a beszélgetés Biró Lászlóval, a...

Don't Miss

Ha kétszer ennyien olvasnának minket, az egész ország gazdagabb volna

Mindenkinek azt javaslom, hogy olvasson több Portfoliót. Biztos kevésbé vagyunk szórakoztatók, mint a TikTok, de vannak értelmes gondolatok és információk, amelyek segítenek ezekben a bizonytalan időkben – mondja Bán Zoltán, a gazdasági portált működtető...

Hiszünk a szinergia erejében

A csatornák kombinációja eredményezi a legnagyobb hatékonyságot marketingtevékenységünk során – mondta el Charlotte Miles. Az IKEA Csehországért, Magyarországért és Szlovákiáért felelős marketing menedzsere az mmonline.hu-nak adott interjúban beszélt arról, hogy miért indították el már...

Időt és energiát spórolunk ügyfeleinknek – interjú Csiszár Gergővel

Gyorsabb és hatékonyabb együttműködések, ahol jó nagy betűkkel folyamatosan látható minden fontos KPI az ügyfél számára, nincs kamuzás – többek között ezt nyújtja a felhasználók számára a Post For Rent új megoldása Csiszár Gergő...

Akár gyorsíthatunk is tovább

Erős növekedési fázisban vagyunk, és az a célunk, hogy ez az ütem tartósan fennmaradjon – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak R. Kovács Dániel. A Front Page Communications alapítója, ügyvezető igazgatója nem titkolja, hogy ügynökségi területen...

A Jófogás márka is külön cégként fog működni

A Jófogást egy apróhirdetési oldalból olyan e-kereskedelmi platformmá, piactérré akarják átalakítani, amely igazodik a fiatalabb felhasználók igényeihez is – mondta el Várkonyi Balázs. A Vatera.hu, valamint a Jófogás.hu befektetője és vezérigazgatója a Marketing&Media magazinnak...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Napelemekre költenek a hazai nagyvállalatok

Népszerűek az energiahatékonyságot növelő beruházások a nagyvállalatok körében, minden negyediknél várható ilyen jellegű fejlesztés a következő egy év során. A beruházásokat nem csupán az energiaárak emelkedése hajtja, hanem több szempont együttesen, így például a...

Minierdőt telepítettek Budapesten

November 29-én a XII. kerületben immár a harmadik Miyawaki erdőt adták át a GreenGo két éve indított Gurulj a fákért! Támogatói Programjának keretében. Budapest első és kizárólag elektromos flottát üzemeltető közösségi autómegosztója ezzel már...

Újabb lépéssel támogatja az ALDI a fenntarthatóságot

A vállalat biatorbágyi méhecskeháza után most hét városban nyitott rovarotthonokat, amelyek a virágok beporzásához nagymértékben hozzájáruló, emberekre ártalmatlan beporzó rovaroknak nyújtanak menedéket.Az ALDI biatorbágyi logisztikai és igazgatási központjánál már 2016 óta működik egy öt...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....