- Hirdetés -

Megduplázhatják keresetüket a karrierváltók

|

- Hirdetés -

Nemcsak az intenzív rövid ciklusú informatikai képzések magas színvonalát, hanem a minden korábbi mértéket meghaladó informatikushiányt is jelzi, hogy a bootcamp képzéseket elvégzők szinte azonnal, korábbi keresetüket akár kétszeresen meghaladó fizetésért tudnak elhelyezkedni – derül ki az IVSZ - Szövetség a digitális gazdaságért legfrissebb bootcamp auditjelentéséből. A pandémia felgyorsította az online képzések bevezetését, ami a Budapesten kívül élők előtt is megnyitotta a lehetőséget a karrierváltásra.

A jellemzően 6-18 hónapos IT-képzéseket kínáló, úgynevezett bootcamp iskolák képzései iránti kereslet hazánkban is folyamatosan bővül, amit elsősorban az évek óta növekvő informatikus-hiány magyaráz. A felnőttkori tanulás körébe tartozó képzési formák egyre népszerűbbek a diplomás fiatalok és a programozói tudással nem, vagy csak nagyon kis mértékben rendelkezők körében is.

A hazai bootcampek értékes munkaerővel látják el azokat a vállalkozásokat, amelyeknek egy-egy szakterületre specializálódott junior programozóra vagy tesztelőre van szükségük, hozzájárulva a digitális munkaerőhiány csökkentéséhez. Ugyanakkor a teljes informatikai képzési kibocsátás és a munkaerőpiaci kereslet közötti különbség továbbra is évről évre nő, és egy tavaly publikált kutatás alapján 2023-ra akár 26 ezer fő is lehet.

Növekedett a nők aránya a bootcamp hallgatók között

Az IVSZ második alkalommal auditálta a három legnagyobb hazai bootcamp képzőhely (Codecool, Green Fox Academy, PROGmasters) programozó-képzéseit. A jelentés szerint a bootcampek hallgatói között 25,6 százalék volt a nők aránya 2020-ban, ami meghaladja mind a korábbi években tapasztaltakat, mind az infokommunikációs területre jellemző 12 százalékos arányt.

A pandémia miatt bevezetett online oktatási forma olyannyira bevált, hogy a bootcamp iskolák a jövőben is terveznek ilyen képzéseket. Ezeknek köszönhetően például a vidéken élők számára is elérhető lesz a karrierváltás. A járványhelyzetben bevezetett korlátozások miatt munkájukat elvesztők közül sokan kerestek olyan képzési lehetőséget, amellyel új és jövőbiztos szakmát kaphatnak. Sokan a programozásban találták ezt meg, amiben a kormányzati kezdeményezésű Újratervezés Program és Struktúraváltó Program is bátoríthatta őket.

Tízből kilenc bootcamp-hallgató fél éven belül kapott IT állást

A képzők tapasztalatai szerint egy átmeneti megtorpanás után 2020 őszétől a vállalatok fokozatosan visszatértek a pandémia előtti toborzási céljaikhoz, így 2021 elejétől újra megélénkült a junior programozók iránti kereslet. Felgyorsult a hallgatók elhelyezkedése, és a kezdő fizetések 2021 második felére 10-15 százalékos növekedést mutattak az előző évhez képest.

Összességében 2020-ban a hallgatók 88,7%-a tudott elhelyezkedni IT munkakörben a képzők által garantált, maximum 6 hónapos elhelyezési időn belül, ami más szektorokkal összehasonlítva kiugróan magas arány.

Az audittal párhuzamosan a Codecool, a Green Fox Academy és a PROGmasters bootcamp-képzésein végzett hallgatók körében nem reprezentatív alumni-kutatást is végeztünk. A megkérdezett hallgatók 40 százaléka 2 hónapon belül, 65,2 százaléka pedig 4 hónapon belül el tudott helyezkedni az IT szakmában a bootcamp képzés elvégzését követően. A végzettek 80,7 százaléka szoftverfejlesztőként helyezkedett el, a többiek egyéb informatikai munkakörben, például szoftvertesztelési területen találtak munkát, és csupán kevesebb mint 5 százalékuk nem tudott IT/szoftverfejlesztési területen elhelyezkedni.

Kedvezőbb jövedelmi viszonyok a végzősök háromnegyedénél

A kutatás szerint a bootcampek diákjainak szakmai életútja nagyon változatos: a végzett hallgatók korábban többnyire adminisztratív munkakörben dolgoztak; sokan érkeztek a vendéglátásból, és jelentkeztek kereskedelmi, pénzügyi, gyártási, oktatási, művészeti és autóipari területről is.

A 2015-2019 között képesítést szerzett hallgatók körében elvégzett korábbi alumni kutatás adataival összevetve 30,2 százalékról 40 százalékra nőtt a több mint 7 év munkatapasztalattal rendelkezők aránya a 2020-ban végzettek között.

A végzettek döntő többsége arról számolt be, hogy a bootcamp képzés sikeres teljesítését követően a korábbinál jóval kedvezőbbek lettek a jövedelmi viszonyai.

A munkaerőhiány enyhítése komplex beavatkozást igényel

Az IVSZ humánerőforrással foglalkozó vitairata szerint a magyarországi digitális gazdaság fejlődését fenyegető legfőbb korlátozó tényező továbbra is az informatikai és digitális munkaerőhiány.

Mivel önmagában sem az informatikai képzési területre felvehetők számának növelése, sem a bootcamp iskolák kapacitásának bővítése nem elegendő a munkaerőhiány felszámolásához, az IVSZ e témával foglalkozó vitairata beavatkozások komplex rendszerét javasolja, melyek közül a legfontosabbak:

az oktatási rendszer digitális megújítása - digitális kompetencia-minimum bevezetése az érettségi feltételeként (DOS 2.0 stratégia elkészítése);

az IT és digitális szakképzésbe, felnőttképzésbe és felsőoktatásba jelentkezők számának növelése, a lemorzsolódás csökkentése, a képzők és a vállalkozások közötti együttműködések bővítése („Programozd a jövőd 2030” program);

nagy volumenű STEM / IKT ösztöndíjprogram a felsőoktatásban;

a bootcamp képzéseken való részvétel ösztönzése és támogatása, ösztöndíj- és hitelprogram;

külföldön dolgozó magyar, illetve külföldi IT és digitális munkavállalók Magyarországra vonzása, itthon tartása, illetve a hazai vállalkozások munkaerő-megtartó képességének erősítése;

SZJA kedvezmény a munkavállalóknak képzésben való részvétel esetén; egyéni képzési számla bevezetése;

KKV-k ösztönzése munkavállalóik digitális kompetenciáinak és IT-tudásának növelése érdekében.

A bootcamp iskolák szerint a szakemberhiány okán a cégek egyre gyakrabban a leendő munkavállalóik képzésének költségeit is finanszírozzák, a lehetőséget abban látják, hogy 2022-ben jelentősen bővülhet az ösztöndíjas képzések kínálata, továbbá a meglévő munkavállalók át- vagy továbbképzésére, digitális kompetenciáinak fejlesztésére is nagy hangsúlyt helyeznek a vállalatok.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Növelte profitját a Central Médiacsoport

A múlt évben 13,62 milliárd forintos árbevételt ért el a Central Médiacsoport Zrt., ez kis mértékű növekedést jelent az egy évvel korábbihoz képest. A társaság profitja meghaladta a 2,5 milliárd forintot. (fotó: Central Médiacsoport) A...

Ezek lesznek a legnépszerűbb diákmunkák az idén

A Prohuman Diákmunka tapasztalatai alapján az átlagos órabérek 1700 és 2000 forint között alakulnak idén, de a kiemelt területeken akár 4000 forintos órabért is kézhez kaphat egy diákmunkás.Az utóbbi években egyre népszerűbb a diákmunka:...

Új sorozatokkal erősít az HBO Max

A hónapban több mint 20 új sorozat vagy évad érkezik, illetve jól ismert filmek is elérhetővé válnak júniusban az HBO Maxon.Júniusban jobbnál jobb sorozatok várják az HBO Max nézőit, többek között érkezik a Mayans...

Van, ahol már a mesterséges intelligencia írja a hirdetéseket

Az ingatlanpiac olyan szektor, ahol az ügynököknek gyakran szembe kell nézniük a mindennapi teendők mellett nagy mennyiségű adminisztrációs feladatokkal is. Egy forradalmi innováció azonban egészen új távlatokat nyit a szakmában: egy magyarországi ingatlanos hálózatnál...

Új erőre kapott az ingatlanpiac

2023 májusában, országosan 10.187 lakóingatlan cserélt tulajdonost, valamint 48 milliárd forint szerződéses összegű lakáscélú jelzáloghitel realizálódott – derül ki a Duna House adataiból.Az átmeneti, tavaszi enyhülés után újra erőre kapott a hazai ingatlanpiac. 2023...

Erre is jobban figyelnek a nők

A nők befektetésük egészségére is jobban odafigyelnek, mint a férfiak – derül ki az Erste adataiból. Náluk magasabb azok aránya, akik a befektetéseiket megosztják a különböző formák között amellett, hogy rendszeresen és tudatosan takarítanak...

Felpöröghetnek a házhoz szállító éttermek

A tavalyi év meglehetősen feketén zárult a vendéglátóipar tekintetében, a gazdasági válság ugyanis a vendéglátóipari egységeket érte el először és őket is érintette a legsúlyosabban. Az energiaárak, majd az alapanyag-árak drasztikus növekedése azt eredményezte,...

Kiderül, hogy Magyarországra jön-e a NASCAR

Tavaly a floridai Daytona Beach-en, a NASCAR bölcsőjében rendezték a magyar-amerikai szakmai kapcsolatok egyik legnagyobb rendezvényét, a Hungarian Summitot, akkor Jordan Jiloty, a NASCAR ügyvezető igazgatója üdvözölte a konferencia résztvevőit, de úgy tűnik ez...

Demokratizálja a marketinget a mesterséges intelligencia

Egy újabb marketing demokratizálódási hullám elején vagyunk. A mesterséges intelligencia (AI) hasonló forradalmi változást idéz elő a marketingben, mint korábban az internet. Hatására olyan mértékben egyszerűsödnek le egyes feladatok, hogy azzal kisvállalkozók tömegei számára...

Óriási húzás – Az RTL adja a Bajnokok Ligáját

Történelmi jelentőségű megállapodást kötött az RTL Magyarország és az UEFA. A 2024/25-ös szezontól a következő három szezonon át az RTL lesz a Bajnokok Ligája otthona. Nem is akármilyen taktikával sikerült nyélbe ütni az üzletet:...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Közel 100 filmmel jön a héten a Magyar Mozgókép Fesztivál

Idén június 7. és 10. között rendezik meg a Nemzeti Filmintézet és a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa program szervezésében, a Magyar Mozgókép Fesztivált. Az esemény keretében három városban, Veszprémben, Balatonfüreden és Balatonalmádiban, kilenc...

Növelte profitját a Central Médiacsoport

A múlt évben 13,62 milliárd forintos árbevételt ért el a Central Médiacsoport Zrt., ez kis mértékű növekedést jelent az egy évvel korábbihoz képest. A társaság profitja meghaladta a 2,5 milliárd forintot. (fotó: Central Médiacsoport) A...

Ezek lesznek a legnépszerűbb diákmunkák az idén

A Prohuman Diákmunka tapasztalatai alapján az átlagos órabérek 1700 és 2000 forint között alakulnak idén, de a kiemelt területeken akár 4000 forintos órabért is kézhez kaphat egy diákmunkás.Az utóbbi években egyre népszerűbb a diákmunka:...

Új sorozatokkal erősít az HBO Max

A hónapban több mint 20 új sorozat vagy évad érkezik, illetve jól ismert filmek is elérhetővé válnak júniusban az HBO Maxon.Júniusban jobbnál jobb sorozatok várják az HBO Max nézőit, többek között érkezik a Mayans...

Van, ahol már a mesterséges intelligencia írja a hirdetéseket

Az ingatlanpiac olyan szektor, ahol az ügynököknek gyakran szembe kell nézniük a mindennapi teendők mellett nagy mennyiségű adminisztrációs feladatokkal is. Egy forradalmi innováció azonban egészen új távlatokat nyit a szakmában: egy magyarországi ingatlanos hálózatnál...

Podcast

A televíziós bevételek nem csökkennek

Streaming ide, digital hirdetések oda, még mindig a televízióhoz fordulnak a legnagyobb hirdetők, hiszen „ezer fő elérését tekintve továbbra is ez a legolcsóbb” – mondja Kosaras Klaudia, az Atmedia kereskedelmi igazgatója. A Business Lounge...

A mozi él és élni akar

Konkurencia-e a streaming, mi vonzza az embereket a moziba 2022-ben és miért értékesebb a mozifilmek előtti reklámblokk? Többek között ez is kiderült a Business Lounge podcast április 12-ei adásából, melynek Kiss Zsuzsanna, a Cinema...

Közösen sokkal könnyebb fejleszteni a szakmai tudást

Az INTREN 100 százalékra növelte tulajdonrészét a JabJab Online Marketing ügynökségben, ennek apropóján Gandera Balázs, az INTREN alapító-ügyvezetője és Bobály Mihály, a JabJab CEO-ja voltak a Business Lounge podcast március 22-ei adásának vendégei. Az...

Don't Miss

A használt cikk a jövő

Egyre nagyobb a divatja a másodkézből szerzett használati tárgyaknak, ruháknak, bútoroknak, hiszen az egyediségen túl ezzel a földet is védi a fogyasztó. Hogy mivel tudja magához csalogatni a potenciális vásárlókat Magyarország egyik legnagyobb online...

Megkérdőjelezni az eddigi triviálisnak gondolt dolgokat

Egy rendezvény megítélése szempontjából a fenntarthatóság egyre fontosabb. A leglényegesebb annak a szemléletmódnak az elsajátítása, hogy az eddig triviálisnak gondolt dolgokat megvizsgáljuk, hogy azoknak van-e fenntarthatóbb módjuk – nyilatkozta lapunknak Fazakas F. János, a...

Valódi változásokat csak közösen érhetünk el

Ambiciózus célt tűzött ki maga elé az Auchan, 2030-ra közel felével csökkentenék áruházaik szén-dioxid-kibocsátását – mondta el Varga-Futó Ildikó. A vállalat hazai CSR-igazgatója beszélt az eddigi fenntarthatósági eredményeikről, a vásárlói edukációról és elárulta azt...

Izgalmas évek előtt állunk

Miért váltott munkahelyet, mivel kezdte a munkát az új pozícióban és milyen tervei vannak – többek között erről is beszélt az mmonline.hu-nak adott interjúban Novák Péter. A Httpool by Aleph új country managere elárulta...

Szuper csapatba kerültem

A kommunikációban használt digitális csatornáknak a különböző generációk digitális fogyasztói szokásaihoz kell igazodniuk – hangsúlyozta Varga-Nagy Eszter, A HEINEKEN Hungária Sörgyárak Zrt. március elején kinevezett vállalati kapcsolatok és kommunikációs vezetője az mmonline.hu-nak adott interjúban...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Mitől lesz fenntartható egy csúcstévé?

Az LG Electronics 2023-as OLED evo tévéi a megkapták a Carbon Trust CO2 kibocsátás csökkentéséről és CO2 méréséről szóló tanúsítványát. A széria idén az egymást követő harmadik évben érdemelte ki a minősítést, valamint a...

Karbonsemleges lett az Erste Magyarországon

Az idén már karbonsemlegesen működik az Erste Magyarországon. A bank az elmúlt hat évben több mint 70 százalékkal csökkentette a szén-dioxid kibocsátását. Az Erste minden fiókja, irodája zöldárammal működik, 2030-ra pedig a gépjárműflotta is...

Ezért dobd a szelektívbe az aludobozokat

Szerencsére egyre több élelmiszeripari és kiskereskedelmi vállalat törekszik a fenntarthatóbb működésre, termelésre, környezetbarát gyártásra és csomagolás használatára. Az alumínium, mint nyersanyag és annak újrahasznosítása kulcsfontosságú szerepet játszik a fenntarthatóbb folyamatok működtetésében, és ebben nem...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....