- Hirdetés -

Megmarad a Le Monde szerkesztőségének függetlensége

|

- Hirdetés -

Fontos megállapodást sikerült megkötni a patinás francia napilap tulajdonosai és szerkesztősége között, ami biztosítja, hogy a lap úgynevezett függetlenségi pólusa a jövőben véleményezhesse minden új, többségi tulajdonos belépését a lap tőkéjébe. Ez lényegében azt jelenti, hogy komoly eszközt kapott a szerkesztőség függetlensége megőrzéséhez.

A lap alapítóiból, olvasóiból, dolgozóiból és az újságírói szakszervezetekből álló függetlenségi pólus hétfő este jelentette be, hogy a két francia tulajdonos, Xavier Niel és Matthieu Pigasse “megerősítette, hogy elkötelezett a lap szerkesztőségi függetlenségének megőrzésében és megerősítésében” azzal, hogy jóváhagyási jogot biztosít a szerkesztőségnek a jövőbeni tulajdonosváltásokhoz – derül ki az MTI beszámolójából. A tulajdonosok arra is nyitottnak mutatkoztak, hogy megkezdődjön a gondolkodás egy olyan alapítványi működés létrehozásáról, amely még inkább szavatolná a szerkesztőség teljes függetlenségét.

Az újságírók által üdvözölt fejleménnyel egy rendkívül heves vita zárult le a Le Monde szerkesztősége és a fő részvényesek között, amely az elmúlt napokban a két francia üzletember közötti párbajjá kezdett változni.

A szerkesztőség jóváhagyási joga a tulajdonosváltáshoz azóta volt vita tárgya a Le Monde-on belül, amióta fél évvel ezelőtt Matthieu Pigasse a tulajdonostársa és az újságírók megkérdezés nélkül a saját részesedése 49 százalékát eladta Daniel Kretinsky cseh milliárdosnak, aki így egy kicsivel több, mint 13 százalékos tulajdonosa lett az újságnak és társ-kiadványainak.

Daniel Kretinsky meglepetésszerű megjelenése a lap tulajdonosai között aggodalmat váltott ki a szerkesztőségen belül, ahol sokan attól tartottak, hogy a cseh milliárdos úgy akarja a lap felett megszerezni az ellenőrzést, hogy ajánlatot tesz Matthieu Pigasse további részesedésére is, és többségi tulajdonos lesz.

A lap védelmében tíz nappal ezelőtt több mint ötszáz nemzetközi közéleti személyiség írta alá azt a petíciót, amelyben a Le Monde szerkesztőségi függetlenségének megőrzéséért emeltek szót. A nyomás hatására Matthieu Pigasse csütörtökön bejelentette, hogy aláírt egy megállapodást az újságírók véleményezési jogáról, de a függetlenségi pólus szerint a bankár nem volt hajlandó elfogadni ugyanazokat a feltételeket, mint a másik francia főrészvényes, Xavier Niel. Ráadásul Pigasse azt javasolta Nielnek, hogy egyenlő részben vásárolják ki a Prisa spanyol csoport részesedését a Le Monde-ból, hogy a részesedésük egyenlő mértékű maradjon a lapban.

Válaszul Xavier Niel azonban még radikálisabb javaslattal élt a lap jövőjének biztosítására: jelezte, hogy egyedül felvásárolja a Prisa részesedését és felajánlja azt a függetlenségi pólusnak. A francia milliomos arra is javaslatot tett, hogy ő és Matthieu Pigasse a saját részesedésükből hozzanak létre egy alapítványt, amelynek célja a Le Monde tőkéje függetlenségének megőrzése.

A lap függetlensége érdekében tett felajánlások eleinte provokációnak hatottak Xavier Niel részéről Matthieu Pigasse irányába, aki eladósodott, amikor beszállt a Le Monde tőkéjébe, és jóval kisebb vagyonnal rendelkezik, mint a mobiltelefon-hálózatot üzemeltető Xavier Niel. Ezért is hatott meglepetésként a Le Figaro című napilapban kedden megjelent interjú, amelyben a két üzletember megerősítette, hogy a Le Monde érdekében félretették a nézeteltéréseiket, és egy olyan megoldást találtak, amelyet közösen dolgoztak ki. Ez pedig a részesedésük 100 százaléknak felajánlása egy alapítványnak, amely “megőrzi és megszilárdítja a Le Monde függetlenségét”.

“Mindketten új lapot szeretnék kezdeni a közelmúlt epizódjai után” – fogalmazott Matthieu Pigasse a Le Figarónak adott interjúban. Az üzletember hozzátette, hogy Daniel Kretinsky “aktívan támogatja a megállapodást, amelyben teljesen részt vett, ahogy az egyeztetésekben is”. Xavier Niel szerint a feszültség a Le Monde szerkesztőségével “egy klasszikus párkapcsolati válság volt”, amelyből a lap újságírói nagyon előnyösen kerültek ki, miután megkapták a jóváhagyási jogot a jövőbeni tulajdonosváltásokhoz.

A Le Monde újságírói és szerkesztői az 1944. évi megalapításától a lap 2010-ben történt, jóváhagyásukkal lezajlott eladásáig ellenőrző üzletrésszel rendelkeztek, de az újság irányvonalát továbbra is ők határozzák meg. Daniel Kretinsky megjelenése a tulajdonosok között elsősorban azért okozott aggodalmat a szerkesztőségben, mert az adásvétel titokban történt.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Újabb témákkal érkezik a Made In Gyetván Csabával

A Made In Gyetván Csabával hetedik évada hoz el izgalmas témákat nézőinek a Discovery Channel képernyőire. A vadonatúj, hetedik évadban – amely szeptember 25-én, 19:00 órakor debütál a csatornán – újabb gyártási titkokra derül...

Dr. Fazekas Ildikó kapta az MMSZ Életműdíját

Az elmúlt esztendők során összesen öten kapták meg a rangos elismerést, amelyet minden évben a Marketing Summit-on, a szakma csúcstalálkozóján adnak át ünnepélyes keretek között. Ebben az évben, a sorban hatodikként Dr. Fazekas Ildikó,...

Új trend a napelemeknél

Az energiaválság hatására a napenergia hasznosítása minden eddiginél kiemelkedőbb figyelmet kap napjainkban. Sokan már ellátási gondoktól is tartanak, ezért érdemes élni a korszerű, jövőbe mutató technológiával és függetleníteni magunkat a szolgáltatótól. Ugyanakkor a fogyasztók...

David Beckhamről készít sorozatot a Disney+

A Disney+ bejelentette, hogy a „Példaképünk, Beckham” (Save Our Squad with David Beckham) című brit originals (saját gyártású) sorozat premierje november 9-én, szerdán lesz a Disney+-on.A sorozat a BAFTA- és RTS-díjas Twenty Twenty produkciós...

Díjazták a közösségi média hazai sztárjait

Hatodik alkalommal díjazták a hazai közösségi média legnagyobb sztárjait. A JOY Social Media Award gálán a legismertebb véleményvezérek mellett számos híresség is tiszteletét tette, hogy együtt ünnepeljék meg a közönség kedvenceit. Díjat kapott többek...

Átalakulóban a luxusingatlanok piaca

A prémium ingatlanok szegmensében is elkezdődött a piaci átrendeződés. A járványidőszaktól kezdődően csökkent a külföldi befektetők aránya a fővárosban és az agglomerációban, azonban a balatoni luxusingatlanok még mindig vonzóak a határon túli vásárlók körében....

Marketplace-t indít a Decathlon

Magyarország piacvezető sportszerkereskedője a sportszektorban elsőként marketplace-ként működteti tovább webshopját. A bővülő termékkínálattal a vásárlói elégedettséget szeretnék növelni, céljuk ezenfelül új vásárlók megszólítása és egy új értékesítési csatorna megnyitása. A COVID az elmúlt években...

Nem szabad leírni a rádiózást

A rádió népszerűsége töretlen és a reklámbevételei is folyamatosan növekedtek. Persze nem olyan ütemben, ahogy a teljes piac nőtt, ezért a teljes piaci share összességében csökkent, de a rádió messze nem a haláltusáját vívja...

Megnyílt a World Press Photo kiállítás

Csaknem 140 felvételt mutat be a világ minden tájáról a World Press Photo kiállítás péntektől a Magyar Nemzeti Múzeumban (MNM). Marika Cukrowsky, az idei kiállítás kurátora elmondta: a World Press Photo csaknem hét évtizedes történetének...

Prémium kávémárkával erősít a Coca-Cola

Minden második magyar eszpresszóval kezdi a reggelt – derült ki a Coca-Cola HBC Magyarország és a GKID közös, mintegy 2500 fő megkérdezésével készült kutatásából. A kávé töretlen és egyre növekvő népszerűsége az egyik oka...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Új vezető a Central Médiacsoportnál

A Central Médiacsoport évek óta nagy hangsúlyt fektet a digitalizáció nyújtotta lehetőségek kiaknázására, illetve a szervezeten belüli digitális kompetenciák erősítésére és összehangolására. Ennek érdekében hazánk egyik vezető médiavállalata egy olyan saját, digitális tudásközpontot hoz...

Újabb témákkal érkezik a Made In Gyetván Csabával

A Made In Gyetván Csabával hetedik évada hoz el izgalmas témákat nézőinek a Discovery Channel képernyőire. A vadonatúj, hetedik évadban – amely szeptember 25-én, 19:00 órakor debütál a csatornán – újabb gyártási titkokra derül...

Dr. Fazekas Ildikó kapta az MMSZ Életműdíját

Az elmúlt esztendők során összesen öten kapták meg a rangos elismerést, amelyet minden évben a Marketing Summit-on, a szakma csúcstalálkozóján adnak át ünnepélyes keretek között. Ebben az évben, a sorban hatodikként Dr. Fazekas Ildikó,...

Új trend a napelemeknél

Az energiaválság hatására a napenergia hasznosítása minden eddiginél kiemelkedőbb figyelmet kap napjainkban. Sokan már ellátási gondoktól is tartanak, ezért érdemes élni a korszerű, jövőbe mutató technológiával és függetleníteni magunkat a szolgáltatótól. Ugyanakkor a fogyasztók...

David Beckhamről készít sorozatot a Disney+

A Disney+ bejelentette, hogy a „Példaképünk, Beckham” (Save Our Squad with David Beckham) című brit originals (saját gyártású) sorozat premierje november 9-én, szerdán lesz a Disney+-on.A sorozat a BAFTA- és RTS-díjas Twenty Twenty produkciós...
- Hirdetés -

Don't Miss

Ha szabad a kezünk, vásárolunk

Most már sehol nem húzzák fel a szemöldöküket a boltosok, ha a telefonomat, netalántán az órámat érintem oda a fizetésnél a terminálhoz – mondta el Mondovics Péter az mmonline.hu-nak adott interjúban. A Mastercard marketing...
Samu Tímea

Az out-of-home-nak van egy szuperereje

A mi területünkön kreativitással és innovációval tudunk úrrá lenni a helyzeten, amelyet edukációs funkciónak is ki kell egészítenie, különösen a digitális felületeken – állítja Samu Tímea. A JCDecaux Hungary vezérigazgatója az mmonline.hu-nak adott interjúban...

Bátornak, belemenősnek és nyitottnak kell lennünk

Melyek a legforróbb témák a marketingszakmában, mire kellene nagyobb figyelmet fordítaniuk a területtel foglalkozóknak – többek között erről beszélt az mmonline.hu-nak adott interjúban Horváth Tibor (HT), a Salesforce felhőmarketingért felelős vezetője és Siegler Bálint...

Már nem csak a helyi témák meghatározóak

A fogyasztók, ügyfelek még soha ennyire nem keresték azt, hogy legyen mihez kötődni – véli Török Szabolcs, a Magyar Posta marketingkommunikációs igazgatója. A szakember az mmonlie.hu-nak beszélt arról is, hogy milyen kihívást jelent az,...

A gazdaság motorjaként is hivatkozhatunk a marketingre

Már nem szabad csak egy jól csengő üzenetként gondolni a fenntarthatóságra, elérkezett az idő, hogy a „green washing” helyét valódi tettek vegyék át – állítja Sándor Gabriella, a Libri-Bookline Zrt. marketing- és kommunikációs igazgatója....
- Hirdetés -

SzuperZöld

Tovább zöldül a ŠKODA

Töretlenül folytatja a ŠKODA AUTO a vállalat szén-dioxid-mentesítését, amit „NEXT LEVEL – ŠKODA STRATEGY 2030” koncepciója keretében holisztikus cselekvési tervvel is támogat. Az elektromobilitási átállás felgyorsítása mellett az akkumulátorhajtású elektromos járművek hosszú távon fenntartható...

Faültetési akcióban a K&H

A klímaváltozás már nem csak a jövő fenyegetése, egyre többször saját bőrünkön is megtapasztalhatjuk a felmelegedés hatásait, legyen szó forró nyárról vagy a nemrég véget érő aszályról. A globális felmelegedéshez vezető egyik ok a...

Így hat a klímaváltozás a gazdaságra

A klímaváltozás ma már nem kérdés, hanem tény, ami feladatok sokasága elé állítja a gazdasági szereplőket. A vállalatok működésére és teljesítményére már jelenleg is, de a jövőben még inkább hatással lesz az éghajlatváltozás. A...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....