- Hirdetés -

Megmarad a Le Monde szerkesztőségének függetlensége

|

- Hirdetés -

Fontos megállapodást sikerült megkötni a patinás francia napilap tulajdonosai és szerkesztősége között, ami biztosítja, hogy a lap úgynevezett függetlenségi pólusa a jövőben véleményezhesse minden új, többségi tulajdonos belépését a lap tőkéjébe. Ez lényegében azt jelenti, hogy komoly eszközt kapott a szerkesztőség függetlensége megőrzéséhez.

A lap alapítóiból, olvasóiból, dolgozóiból és az újságírói szakszervezetekből álló függetlenségi pólus hétfő este jelentette be, hogy a két francia tulajdonos, Xavier Niel és Matthieu Pigasse “megerősítette, hogy elkötelezett a lap szerkesztőségi függetlenségének megőrzésében és megerősítésében” azzal, hogy jóváhagyási jogot biztosít a szerkesztőségnek a jövőbeni tulajdonosváltásokhoz – derül ki az MTI beszámolójából. A tulajdonosok arra is nyitottnak mutatkoztak, hogy megkezdődjön a gondolkodás egy olyan alapítványi működés létrehozásáról, amely még inkább szavatolná a szerkesztőség teljes függetlenségét.

Az újságírók által üdvözölt fejleménnyel egy rendkívül heves vita zárult le a Le Monde szerkesztősége és a fő részvényesek között, amely az elmúlt napokban a két francia üzletember közötti párbajjá kezdett változni.

A szerkesztőség jóváhagyási joga a tulajdonosváltáshoz azóta volt vita tárgya a Le Monde-on belül, amióta fél évvel ezelőtt Matthieu Pigasse a tulajdonostársa és az újságírók megkérdezés nélkül a saját részesedése 49 százalékát eladta Daniel Kretinsky cseh milliárdosnak, aki így egy kicsivel több, mint 13 százalékos tulajdonosa lett az újságnak és társ-kiadványainak.

Daniel Kretinsky meglepetésszerű megjelenése a lap tulajdonosai között aggodalmat váltott ki a szerkesztőségen belül, ahol sokan attól tartottak, hogy a cseh milliárdos úgy akarja a lap felett megszerezni az ellenőrzést, hogy ajánlatot tesz Matthieu Pigasse további részesedésére is, és többségi tulajdonos lesz.

A lap védelmében tíz nappal ezelőtt több mint ötszáz nemzetközi közéleti személyiség írta alá azt a petíciót, amelyben a Le Monde szerkesztőségi függetlenségének megőrzéséért emeltek szót. A nyomás hatására Matthieu Pigasse csütörtökön bejelentette, hogy aláírt egy megállapodást az újságírók véleményezési jogáról, de a függetlenségi pólus szerint a bankár nem volt hajlandó elfogadni ugyanazokat a feltételeket, mint a másik francia főrészvényes, Xavier Niel. Ráadásul Pigasse azt javasolta Nielnek, hogy egyenlő részben vásárolják ki a Prisa spanyol csoport részesedését a Le Monde-ból, hogy a részesedésük egyenlő mértékű maradjon a lapban.

Válaszul Xavier Niel azonban még radikálisabb javaslattal élt a lap jövőjének biztosítására: jelezte, hogy egyedül felvásárolja a Prisa részesedését és felajánlja azt a függetlenségi pólusnak. A francia milliomos arra is javaslatot tett, hogy ő és Matthieu Pigasse a saját részesedésükből hozzanak létre egy alapítványt, amelynek célja a Le Monde tőkéje függetlenségének megőrzése.

A lap függetlensége érdekében tett felajánlások eleinte provokációnak hatottak Xavier Niel részéről Matthieu Pigasse irányába, aki eladósodott, amikor beszállt a Le Monde tőkéjébe, és jóval kisebb vagyonnal rendelkezik, mint a mobiltelefon-hálózatot üzemeltető Xavier Niel. Ezért is hatott meglepetésként a Le Figaro című napilapban kedden megjelent interjú, amelyben a két üzletember megerősítette, hogy a Le Monde érdekében félretették a nézeteltéréseiket, és egy olyan megoldást találtak, amelyet közösen dolgoztak ki. Ez pedig a részesedésük 100 százaléknak felajánlása egy alapítványnak, amely “megőrzi és megszilárdítja a Le Monde függetlenségét”.

“Mindketten új lapot szeretnék kezdeni a közelmúlt epizódjai után” – fogalmazott Matthieu Pigasse a Le Figarónak adott interjúban. Az üzletember hozzátette, hogy Daniel Kretinsky “aktívan támogatja a megállapodást, amelyben teljesen részt vett, ahogy az egyeztetésekben is”. Xavier Niel szerint a feszültség a Le Monde szerkesztőségével “egy klasszikus párkapcsolati válság volt”, amelyből a lap újságírói nagyon előnyösen kerültek ki, miután megkapták a jóváhagyási jogot a jövőbeni tulajdonosváltásokhoz.

A Le Monde újságírói és szerkesztői az 1944. évi megalapításától a lap 2010-ben történt, jóváhagyásukkal lezajlott eladásáig ellenőrző üzletrésszel rendelkeztek, de az újság irányvonalát továbbra is ők határozzák meg. Daniel Kretinsky megjelenése a tulajdonosok között elsősorban azért okozott aggodalmat a szerkesztőségben, mert az adásvétel titokban történt.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Elektromos autóival duplázott a Volkswagen

Sikeresen folytatta 2021 harmadik negyedévében világméretű elektromos offenzíváját a Volkswagen Csoport: júliustól szeptember végéig a félvezetőhiány ellenére is 122 100 tisztán elektromos, akkumulátorhajtású autóját (Battery Electric Vehicle; BEV) adta át ügyfeleinek, ami 109 százalékos...

Generációváltás előtt áll a családi cégek többsége

Míg öt éve a családi vállalatok 13 százaléka számára volt aktuális a generációváltás kérdése, jelenleg ez már 23 százalékuknál megtörtént vagy éppen folyamatban van. Akár családtag, akár külsős szakember veszi át a cég irányítását,...

Új kihívásokat hozott a hibrid munkavégzés

A világjárvány természetessé tette a munkahelyeken azt, ami azelőtt ritkán fordult elő: a csapat egyik fele otthonról dolgozik, a másik az irodából. Ez az úgynevezett hibrid munkavégzés teljesen új kihívás a cégeknek. Akár külső...

Új eszköz segíti a karbonlábnyom csökkentését

Mostantól a teljes értékláncukon belül megvalósuló, felhőhasználattal kapcsolatos károsanyag-kibocsátásról is kaphatnak pontos és megbízható képet a cégek a megújult Microsoft Emission Impact Dashboard segítségével. Havi lebontásban és az adott adatközpontokra vonatkozó információkat is képes...

Booking.com-os vezetővel erősít egy hazai startup

Terjeszkedésének részeként új nemzetközi értékesítési igazgató csatlakozott az Everguest csapatához. A magyar turisztikai startup legújabb tagja, Neil Middleton korábban a Booking.com és az Expedia Group vezetőjeként szerzett tapasztalatot. Feladata, hogy angliai bázissal erősítse a...

Felpörgött a cégeknél a munkaerőfelvétel

A harmadik negyedévben jelentős toborzási hullám söpört végig a hazai munkaerőpiacon, a cégek intenzív munkaerőfelvételbe kezdtek, a nyár folyamán minden eddiginél több állást hirdettek meg. 2020 rendhagyó év volt, rendhagyó viszonyokat kialakítva a munkaerőpiacon...

Új ügyféllel erősít az Astoria Agency

Az Astoria Com Agency látja el a Budai Termékenységi Centrum (BTC) sajtókommunikációs feladatait. Molnár Ágnes és Kordos Szabolcs ügynöksége elsősorban a nemrég megnyílt intézmény pszichoedukációs tevékenységére összpontosít, hogy a szélesebb publikum még jobban megismerje...

Az RTL Most+-on jön A Tanár új évada

Október 22-én debütál az RTL Magyarország prémium digitális platformján dupla epizóddal A Tanár című sorozat 4. évada. Az új epizódok idén csak az RTL Most+-on lesznek láthatók. Vasvári Szilárd (Nagy Ervin) öntörvényű és bátor kiállásával...

Környezettudatos SIM kártyával zöldít a Vodafone

Fenntarthatósági stratégiája részeként új, környezettudatos, úgynevezett ecoSIM kártyát tesz elérhetővé ügyfelei számára a Vodafone. Nem ez az első ilyen lépés a szolgáltató részéről: tavaly a műanyag-felhasználás csökkentés jegyében SIM-kártyák méretét felezte le, idén augusztusban...

Új szolgáltatást indított az IKEA

Az IKEA Magyarországon új szolgáltatást indított, amely hozzájárul a körkörös üzleti modell kialakításához. Ez a Garantált visszavásárlás használt gyerekbútorokra szolgáltatás. Az IKEA Family klubtagok, akiknek már nincs szükségük az adott bútorra, előre meghatározott áron...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Budapestről közvetítik a 2021-es MTV EMA show-t

A 2021-es MTV EMA újra élő show-ként lesz látható világszerte, november 14-én, ezúttal Magyarországról közvetítve! A Papp László Budapest Sportarénában megrendezendő esemény egy világszerte minden közönségnek szóló, igazi globális zeneünnep lesz, világsztárok fellépésével. ...

Elektromos autóival duplázott a Volkswagen

Sikeresen folytatta 2021 harmadik negyedévében világméretű elektromos offenzíváját a Volkswagen Csoport: júliustól szeptember végéig a félvezetőhiány ellenére is 122 100 tisztán elektromos, akkumulátorhajtású autóját (Battery Electric Vehicle; BEV) adta át ügyfeleinek, ami 109 százalékos...

Generációváltás előtt áll a családi cégek többsége

Míg öt éve a családi vállalatok 13 százaléka számára volt aktuális a generációváltás kérdése, jelenleg ez már 23 százalékuknál megtörtént vagy éppen folyamatban van. Akár családtag, akár külsős szakember veszi át a cég irányítását,...

Új kihívásokat hozott a hibrid munkavégzés

A világjárvány természetessé tette a munkahelyeken azt, ami azelőtt ritkán fordult elő: a csapat egyik fele otthonról dolgozik, a másik az irodából. Ez az úgynevezett hibrid munkavégzés teljesen új kihívás a cégeknek. Akár külső...

Új eszköz segíti a karbonlábnyom csökkentését

Mostantól a teljes értékláncukon belül megvalósuló, felhőhasználattal kapcsolatos károsanyag-kibocsátásról is kaphatnak pontos és megbízható képet a cégek a megújult Microsoft Emission Impact Dashboard segítségével. Havi lebontásban és az adott adatközpontokra vonatkozó információkat is képes...
- Hirdetés -

CMO

Sikerült megválaszolni a Covid-szülte kihívásokat

Szalkai Réka Mastercard, marketingigazgató - Melyik volt az a könyv vagy film, ami az elmúlt időszakban a legnagyobb hatással volt önre? - Simon Sinekkel nemrég volt szerencsém együtt dolgozni. Igazi élmény volt nemcsak az előadása és azt...

Fontos a márka szerepének megtalálása

Juhász Péter Tibor Vodafone, márkaigazgató - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Agárdi Szilvivel, a látássérült énekesnővel, Majkával és Téglás Botival, a fiatal hegedűtehetséggel készített több hónapos, komplex Red-kampányunkra, amely valós emberek valós történetein...

Készen állás és újratervezés

Nagy Zoltán Péter OTP Bank, marketing- és kommunikációs igazgató - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Arra, hogy a marketing- és kommunikációs csapat, beleértve a lead ügynökségünket is, sikerrel tudott alkalmazkodni a megváltozott helyzethez. - Van...

A releváns megoldásokban hiszek

Liptay GabriellaKPMG, marketing- és kommunikációs igazgató- Mi az a 3 dolog, amit ajánlana egy fiatal marketinges diáknak, aki szeretne igazán jó marketinges lenni 10 év múlva?- Legyen és maradjon kíváncsi, legyen „mindenevő”, olvasson és...

Szeretnénk emlékezetes és jó kampányokat

Mérő Adám Coca-Cola, consumer & shopper connection director - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Mind szervezetileg, mind szakmailag, mind személyesen „megerősödve” kerültünk ki a pandémiás helyzetből. Büszke vagyok arra, hogy az európai régió egészére...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Új eszköz segíti a karbonlábnyom csökkentését

Mostantól a teljes értékláncukon belül megvalósuló, felhőhasználattal kapcsolatos károsanyag-kibocsátásról is kaphatnak pontos és megbízható képet a cégek a megújult Microsoft Emission Impact Dashboard segítségével. Havi lebontásban és az adott adatközpontokra vonatkozó információkat is képes...

Környezettudatos SIM kártyával zöldít a Vodafone

Fenntarthatósági stratégiája részeként új, környezettudatos, úgynevezett ecoSIM kártyát tesz elérhetővé ügyfelei számára a Vodafone. Nem ez az első ilyen lépés a szolgáltató részéről: tavaly a műanyag-felhasználás csökkentés jegyében SIM-kártyák méretét felezte le, idén augusztusban...

Az élelmiszerpazarlás ellen kampányol a Lidl

Az Élelmezési Világnap alkalmából érzékenyítő kampányt indított a Lidl Magyarország, melynek célja, hogy felhívja a figyelmet az élelmiszerpazarlás megelőzésének fontosságára. Az áruházlánc saját maga is nagy hangsúlyt fektet az élelmiszerfelesleg minimalizálására, az értékesítésből kivont,...

DATA