- Hirdetés -

Megnőtt az internet szerepe a turizmusban

|

Tavaly a belföldi szálláspiac forgalmának 68%-át már az online csatornák adták és a közvetített szállásdíj volumene pedig megközelíti a 30 milliárd forintot – derül ki a GKI Digital belföldi szálláshelyek körében végzett kutatásából. A belföldi utazók tekintetében a szálláshelyek legfontosabb hazai közvetítő partnere a Szállás.hu, és a maiUtazás.hu.

 

A KSH szálláspiaci adatai szerint a belföldi vendégektől származó, összesített szállásdíj bevétel mintegy 92 milliárd Ft volt 2016-ban. A GKI Digital friss piackutatása szerint, ennek a forgalomnak 68%-a – mintegy 62 milliárd forint – realizálódik elektronikus foglalásokon keresztül és alapját három csatorna adja: a szállásadók saját felületei (kb. 33 milliárd forint), az online szállásközvetítők (kb. 21,5 milliárd forint), valamint a kedvezményes csomagokat kínáló, úgynevezett kuponos közvetítők (kb. 8,1 milliárd forint).

 

A külföldi vendégek (turisták és üzleti utazók) további 146 milliárd forintnyi szállásdíj-bevételt generáltak 2016-ban, ebben a szegmensben azonban a főváros súlya jelentős és a közvetítői fronton is egyeduralkodónak tekinthető a Booking.com.

 

Erősödő koncentrálódás az online közvetítői piacon

 

A hazai szálláshelyek, azon belül is elsősorban a szállodák esetében igaz, hogy az adott oldal ismertsége, valamint a korábbi időszakban közvetített vendégéjszakák száma az, ami leginkább meghatározza a preferált partner/partnerek körét. A jutalékszint, mint partnerséget befolyásoló szempont – a piacon fennálló nagyobb eltérések ellenére is – csak a 3. helyen került említésre.

 

Ezek miatt maga a közvetítőválasztási preferencia is a koncentrálódási folyamat egy természetes gyorsítója, hiszen a legnagyobbak tovább nőnek, miközben a kisebb szereplők partnert és ezáltal látogatót is vesztenek.

 

A közvetítői piac – dominál a Szállás.hu

 

A Szállás.hu szerepe évek óta egyre erősebb, ezt támasztja alá az is, hogy a megkérdezett szálláshelyek esetében 2016-ban minden ötödik-hatodik belföldi online foglalás rajtuk keresztül valósult meg. Az online szállásközvetítő piacon zajló versenyt ugyanakkor jól jelzi, hogy a szálláshelyek – különösen a 3-4 csillagos szállodák – jellemzően akár egyszerre 5-7 oldalon is jelen vannak az ajánlataikkal.

 

Az online szállásközvetítő piac 2016-ban már egyértelműen a 2 legnagyobb szereplő térnyeréséről szólt. Miközben a magyar hátterű Szállás.hu a belföldi utazók tekintetében dominál, addig a Booking.com a külföldi vendégek esetében tekinthető egyeduralkodónak. Utóbbi a belföldi közvetítések tekintetében egyelőre nem veszélyezteti a piacvezető helyzetét, ugyanakkor a kisebb szereplőket már mind maga mögé utasította a közel 33%-os becsült piaci részesedésével.

 

A kuponos piac – élen a maiUtazás.hu

 

Miközben a bónusz/kupon-láz összességében már lecsillapodóban van, az üzleti modell szálláspiaci értelemben él és virul. Köszönhetően a megváltozott utazási szokásoknak a belföldi utazók továbbra is előszeretettel válogatnak a különféle akciós csomagajánlatok között. Nem csoda tehát, hogy a piaci szereplők sikerességének egyik legfontosabb feltétele, hogy minél több ajánlatot tudjanak a kínálatukban megjeleníteni – ehhez pedig elengedhetetlen a megfelelő szálláshelyek felkutatása, és szoros partnerségek kiépítése.

 

Az online közvetítői piachoz hasonlóan itt is a legnagyobb szereplők dominanciája figyelhető meg: a piacot egyértelműen uraló maiUtazás.hu mellett mindössze a Szállásguru tudja tartani a versenyt, miközben a többiek súlya a belföldi szállások vonatkozásában már egy számjegyű százalékos szintre csökken. Mindez kihatással van az akciós szállás-ajánlatokat keresők preferenciájára is, hiszen ők is egyre inkább a legnagyobb szereplők felé terelődnek mind a keresés, mind a választás során.

 

Az online szállásközvetítők területén tapasztalható koncentrálódás folyamata tehát ebben a szegmensben is megfigyelhető: minél nagyobb egy szereplő, annál nagyobb ismertséget és látogatottságot tud kiépíteni, elérni. Emiatt a közvetített vendégéjszakák, illetve az eladott csomagok száma is a legnagyobb szereplőknél tud igazán bővülni.

 

A nagy látogatottság, valamint az adott közvetítő oldal ismertsége nemcsak az eladott csomagok mennyiségére, hanem az eladás gyorsaságára is hatással van: a piacvezetők sokkal hatékonyabban és rövidebb idő alatt képesek az akciós utazási csomagok értékesítésére, mint a kisebb szereplők. Utóbbiak ráadásul csak – a szálláshelyek számára kedvezőtlen – árcsökkentés eszközével tudnak versenyben maradni, ez pedig megnehezíti számukra a minőségi szálláshely-kínálat biztosítását.

 

A koncentrálódást tovább fokozza az is, hogy 2016-os évben a szálláshelyek jellemzően, mindössze 1-2 kuponos céggel álltak rendszeres kapcsolatban. A hagyományos online közvetítői piaccal szemben tehát ezen a területen az oldalak között kiélezettebb verseny folyik a megfelelő és minőségi választékot nyújtó szálláshely-bázis kiépítéséért. Ez a trend pedig a jövőben a piacvezető szereplők súlyának további növekedését vetíti előre.

 

A kisebb szereplők számára az egyre nehezebb partnerszerzés következtében a specializálódás jelentheti a túlélés kulcsát középtávon, azaz egy-egy jól körülhatárolt jellemzővel bíró csomagkínálat (pl. eldugott romantikus szállások stb.) felépítése segíthet kikerülni a méret és a növekedési potenciál csapdáját.

 

A növekedés 2017-ben sem áll meg

 

Az online közvetítők idei növekedését a hazai szálláspiac további bővülése is biztosítja: a KSH adatai alapján 2017 első negyedévében 2016 hasonló időszakához képest csaknem 7%-kal több vendégéjszakát töltöttek el az itthon pihenni vágyók. Az első negyedévben a 4,6 millió vendégéjszaka közel 86%-a szállodákban valósult meg, azaz a közvetítők számára kiemelten fontos tényezővé válik, hogy milyen struktúrában épül fel partnerhálózatuk.

 

A szálláspiac bővülése mellett a szállodák kapacitásának hatékonysága is folyamatosan javul, hiszen az egy szállodára jutó vendégéjszakák számában is szinte folyamatos bővülés figyelhető meg 2013 óta.

 

A külföldiek szerepe továbbra is domináns

 

A szállodáknál maradva, 2016 során vendégéjszakák közel 55%-át külföldiek adták, miközben 2017 első 3 hónapjában ez az arány már megközelítette a 60%-ot.

 

Jobban érzékelteti a külföldi vendégek fontosságát, ha a szállodák bruttó szállásdíjbevételét vizsgáljuk, a külföldi vendégek költései a teljes bevétel 64%-át érték el 2016 során. A külföldi vendégek súlyának növekedése komoly kihívás elé állítja a hazai online közvetítői piacot is, hiszen a kínálat folyamatos bővülése miatt egyre nagyobb konkurenciát fog számukra jelenteni a Booking.com már a belföldi vendégek körében is. A belföldi turizmus azonban erősen szezonális, hiszen jellemzően az iskolai nyári szünethez, valamint a hosszú hétvégéket tartalmazó hónapokhoz kötődően emelkedik meg jelentősen a belföldi vendégéjszakák súlya.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Black Friday – így vásárolhatunk biztonságosan

Akkor is kaphatunk drága, utánvételes csomagot, ha nem rendeltünk semmit – de nem csak ezzel a módszerrel csalhatják ki a pénzünket az év végi vásárlási szezonban. Karácsony közeledtével egyre többen választják az online rendelés...

Extra fellépőkkel jön a Budapest Park első téli fesztiválja

Éjszakába nyúló fesztiválozásra számíthatnak azok, akik az ünnepek előtt egy hatalmas bulival zárnák le a 2024-es évet. A Budapest Park december 20-án és 21-én első alkalommal rendezi meg téli fesztiválját, a Winterfestet az MVM...

Csak átmeneti a megtorpanás az elektromos autók piacán

Lassulás tapasztalható idén a tisztán elektromos, hibrid és plug-in járművek (EV) iránti globális kereslet növekedésében — derül ki az EY 28 ország 19 000 fogyasztójának megkérdezésével készült nemzetközi felméréséből. Az elektromobilitás előretörése miatt a...

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...