Átadták a jubileumi, 20. Verzió Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivál díjait. Idén 5 kategóriában, Nemzetközi- Magyar-, Diák-, Antropocén- és Képkereső versenyszekciókban hirdettek ki díjakat és különdíjakat. A Nemzetközi versenyben két díjat is osztottak. A Legjobb emberi jogi dokumentumfilm díjat A Dmitrijev-ügy nyerte, a Legjobb dokumentumfilm elismerést pedig az Aranyásók kapta. A Legjobb magyar film a Fanni kertje Somogyvári Gergő rendezésében. A fesztivál a nyertes filmekkel a mozikban november 29-ig, online pedig december 10-ig folytatódik.
Oksana Sarkisova fesztiváligazgató szerint az idei verseny a kreativitás, kitartás, szolidaritás és együttérzés ünnepe. “A dokumentumfilmnek páratlan képessége van arra, hogy bemutassa a minket közelről és távolról körülvevő valóságot, és közelebb hozzon bennünket egymáshoz. Rávilágít fontos kérdésekre, de egyúttal gyógyít is a közös figyelem által” - mondta. A leköszönő fesztiváligazgató további sok sikeres Verzió kiadást kívánt a következő évekre.
A Legjobb emberi jogi dokumentumfilmet a Verzió felhívására jelentkezett, verseny alapon kiválasztott, nemzetközi hallgatóból álló öt fős Diákzsűri választotta ki – derül ki a szervezők közleményéből. A díjazott alkotás a holland Jessica Gorter rendezésében A Dmitrijev-ügy, melynek főszereplője a hatóságok akarata ellenére a sztálinista terror áldozatainak tömegsírjait kutatta, míg végül letartóztatták és 15 évi kényszermunkára ítélték. A film feltárja, milyen döbbenetes módon bánik Oroszország a polgáraival és írja újra a történelmet.
A zsűri egy különdíjat is átadott Pascale Bourgaux Hawar, száműzött gyermekeink c. alkotásának, mely az Iszlám Állam nemi erőszakból fogant gyermekeinek kérdésével foglalkozik, egy anya szemszögéből.
A szekció Nemzetközi zsűrije a Legjobb dokumentumfilm címmel Boubacar Sangaré első egész estét dokumentumfilmjét, Aranyásók c. alkotást díjazta, melyben a 16 éves Rasmané több mint 100 méter mélyre ereszkedik le, hogy aranyat bányásszon Burkina Fasóban, abban a reményben, hogy egy napon független lesz.
A kategória különdíjasa Ibrahim Nash’at Hollywoodgate c. munkája, egy igazán vakmerő mozi, mely a tálibokat követi egy éven át Afganisztánban, miközben azok kisajátítanak egy, az amerikaiak által hátrahagyott fegyverraktárat, és fundamentalista milíciából nehézfegyverzetű katonai rezsimmé alakulnak.
A Magyar versenybe válogatott filmek nem csupán fontos témáikkal, fantasztikus karaktereikkel és drámai történeteikkel, hanem a dokumentumfilmes formanyelv következetes, magas színvonalú, kifejezetten kreatív használatával tűntek ki a mezőnyből a program kurátorai szerint.
A zsűri által legjobbnak ítélt magyar film díját Budapest Főváros Önkormányzata támogatásával adták át. A Legjobb magyar dokumentumfilm Somogyvári Gergő Fanni kertje c. alkotása lett. Az intim hangulatú film egy különös felnőtté válás történeten keresztül mesél az emberi kapcsolatok és az elfogadás fontosságáról.
Különdíjat kapott Lőrinczy Lia Aki még lehetek c. filmje, mely egy rendkívüli anya története, aki mindent túlélt, hogy a gyerekeivel legyen.
A Doc Future Diák- és elsőfilmes versenyt is nemzetközi zsűri értékelte, tagjai Deák Dániel, Friss Hús; Floris Paalman, az Amszterdami Egyetem adjunktusa és Johanna von Websky a müncheni DOK.festtől voltak. A zsűri a különdíjat Paczolay Zsófia Budapest siló művének ítélte. Az alkotás költői és kegyetlenül őszinte látlelet a 21. századi munkásokról és egy jól ismert város ismeretlen arcáról.
A Doc Future díj nyertese Tea Vidović Dalipi Snajka: elvárások naplója lett. A filmben a koszovói roma Mirsad és a horvát Tea összeházasodik, s ezen a feltérképezetlen területen két teljesen különböző kultúra találkozik. Szerelmük és toleranciájuk ellenére felszínre kerülnek a köztük levő különbségek, amelyek mélyen gyökereznek kultúrájukban és neveltetésükben.
Idén első alkalommal két korábbról jól ismert szekció egyben verseny is volt: a Képkereső és az Antropocén versenyszekciókban is hirdettek győzteseket. A Képkereső verseny filmjei archív és mai felvételek segítségével teremtenek új formát a történetmeséléshez. A különdíjat Damir Markovina Menekülők c. filmje nyerte. A film egy hibrid dokumentumfilmes esszé, a 90-es évek elejének emlékeiből szőtt mozaik a bosznia-hercegovinai Mostar város középiskolásainak egy generációjáról, akik a felnőtté válás küszöbén egy pusztító háborúval szembesülnek.
A zsűri a New Frontier díjat Cyril Aris Tánc a vulkán peremén c. művének ítélte a Képkereső szekcióban. 2020. augusztusában katasztrofális robbanás történt a bejrúti kikötőben. A nyertes film egy filmes stáb küzdelmeinek krónikája, hangsúlyozza a filmesek rezilienciáját, ahogy igyekeznek értelmet és célt találni munkájukban a pusztítás közepette.
A klímaváltozás emberi jogi összefüggéseire reflektálva a Verzió az Antropocén szekcióba a Föld jövőjéért aggódó dokumentaristák alkotásait válogatta be. A különdíjat Jacquelyn Mills A magány földrajza c. alkotása nyerte. A kísérleti dokumentumfilm egy távoli földdarabon, az Atlanti-óceán északnyugati részén a Sable-szigeten játszódik.
A Legjobb környezetvédelmi dokumentumfilm Sarvnik Kaur Árral szemben c. filmje lett. A koli kasztba tartozó két jóbarátot, akik halászként dolgoznak Mumbaiban, kilátástalan helyzetbe hozza a tengeri élővilág pusztulása. Amikor nagyon különböző utat választanak arra, hogy gondoskodjanak családjukról, barátságuk repedezni kezd.
A fesztivál a nyertes filmekkel – melyekből a zárónapon plusz vetítéseket is tartanak a Corvin moziban – és különprogramokkal november 29-ig folytatódik Budapesten a Toldi és Corvin mozikban, valamint a CEU Nyitott Galériájában, ahol a Vektor VR kiállítást tekinthetik meg a virtuális valóság filmek iránt érdeklődők.