A digitális generáció tagjai egyértelműen márkarajongók – derül ki a NOIZZ.hu felméréséből. A legmenőbb brandnek a NIKE, az Adidas, a Samsung és a Coca-Cola bizonyult.
„Mi a cool?” címmel reprezentatív kutatást végzett a NOIZZ.hu: az online trendmagazin azt térképezte fel, hogy melyek azok a márkák, szolgáltatások, tartalmak és tevékenységek, amelyeket a digitálisan fejlett fiatal felnőtt generáció – az úgynevezett connected nemzedék – menőnek tart. A 2017-es kutatás megállapításait a szerkesztőség beépítette a munkájába és az elmúlt néhány hónap alatt tesztelte, hogy a gyakorlatban az olvasói preferenciák miként támasztják alá a felmérés eredményeit.
A connected generáció, azaz a C nemzedék tagjai azok a 18-39 év közötti, a városi élet pörgős ritmusát életben tartó fiatalok, akik vevők a legmenőbb újdonságokra. Információforrásuk már nem a hagyományos média – ők a világhálón lógva, folyamatos „ON” üzemmódban tájékozódnak az élet dolgairól. A 2017-es reprezentatív kutatás során világosan körvonalazódott, hogy melyek azok a trendi márkák, csatornák és üzenet típusok, amelyeket az online magazin olvasóközönsége legszívesebben befogad.
Mi számít menőnek?
A digitális generáció tagjai egyértelműen márkarajongók. Iparági kategóriától függetlenül a legmenőbb brandnek a NIKE bizonyult az Adidas-szal karöltve, ezeket szorosan követi a Samsung és a Coca-Cola. A Noizz szerkesztősége alátámasztja ezt a népszerűségi listát: valóban komoly kattintásszámot ér el a Samsung és a Cola is, a sportmárkák közül pedig tavaly a Nike pörgött a legjobban a sneakereivel és őrült(en menő) cipőivel.
A folyamatos online jelenlétnek elengedhetetlen kellékei a technikai kütyük: a C generáció számára szinte elképzelhetetlen az élet okosóra, okostelefon, laptop és tablet nélkül – ezekből a legismertebb márkákat részesítik előnyben.
Persze nem minden a birtoklás: előszeretettel kattintanak vágyaik tárgyára, így a nagyon erős imidzsű prémium márkák – mint amilyen a BMW vagy a Honda – is megtalálják őket.
A legtrendibb divatmárka a ZARA és a Puma lett. A kozmetikai márkák közül a Nivea kapta a legtöbb szavazatot, második helyen az AVON, majd a Dove és a L’Oreal végzett. A Noizz tapasztalatai szerint beauty kategóriában kiemelkedően teljesítenek a haj- és körömápolással foglalkozó tartalmak.
Médiafogyasztás
A connected nemzedék megszállottan nézi a sorozatokat, nem feltétlenül TV-n. A magyar trash realityktől kezdve az angolszász sitkomokon és a klasszikus fantasy-ken át a nyomozós sagákig szinte mindenre vevők. Kedvelik a hősöket, legyenek azok kitaláltak vagy a sport nagy bajnokai. Ami a külföldi sorozatokat illeti, az elmúlt évek egyértelmű kasszasikere, a Trónok Harca viszi el itthon is a pálmát, utána pedig könnyed esti, általában a kereskedelmi TV csatornákon futó sorozatokat fogyasztják a magyar nézők. Az évek óta töretlenül sikeres mainstream sorozatok, mint a Barátok közt vagy az Éjjel-Nappal Budapest, máig megtartották vezető pozíciójukat C-generációs körökben is.
Sztárhírek
Tudjuk, hogy a digitálisan fejlett fiatal felnőttek többsége a Facebookon és a Messengeren éli társasági életét, és nagykanállal fogyasztja kedvenc Youtuberei és Instagram-sztárjai tartalmait. A felmérés szerint Tibi atya a legmenőbb Facebook-származású kultfigura körükben.
A 18-39 éves korosztály többsége Majkát említette a hazai könnyűzenei élet cool sztárjaként, vele a Halottpénz és a WellHello versengett a dobogós helyért. A külföldi könnyűzenei előadók közül Shakira megőrizte az évek óta tartó vezető pozícióját – ő büszkélkedhet a világ legnagyobb követőtáborával a Facebookon.
„Kedvenc külföldi sztár” kategóriában Brad Pitt-é és Angelina Jolie-é az aranyérem, magyar viszonylatban pedig Stohl András került a dobogó legfelső fokára. Érdekes eredmény, hogy a magyar színházi élet, valamint a magyar sikerfilmek aktív szereplőit – közöttük Csányi Sándort és Dobó Katát – is előszeretettel említették a válaszadók a menő sztárok sorában. Hazai televíziós, illetve rádiós műsorvezető kategóriában egyöntetű vélemény szerint Sebestény Balázs a leginkább cool figura. A legmenőbb magyar sportolónak Hosszú Katinka bizonyult.
Ami a sztárhírek fogyasztását illeti, a Noizz.hu tapasztalata szerint az olvasók nem a konkrét celebekhez ragaszkodnak, hanem a sztorikhoz, tehát a kattintásszámot az aktualitás a és sztárélet rendhagyó fordulatai hozzák, nem elsősorban a nevek.
Van remény: a sport is menő!
Digitális megoldásokat preferáló fiatalokról beszélünk, ezért meglepő lehet az a kutatási eredmény, miszerint a többség legszívesebben sporttal és kirándulással tölti szabadidejét – úgy tűnik tehát, hogy a sport is menő. Igen divatos a futás és a kocogás a városi célcsoport körében, és a kerékpározás is előkelő helyet ért el a rangsorban. És valóban: a Noizz tartalomszerkesztői szerint is kiemelkedően teljesítenek a kerékpáros és a jóga hírek, azaz fittnek lenni még mindig cool.