- Hirdetés -

Mélypont után javuló tendencia az újlakás-piacon

|

- Hirdetés -

A múlt évben összesen 4000 új, kétlakásosnál nagyobb budapesti társasházban lévő lakás talált vevőre, ami 2019-hez képest 30 százalékos visszaesés és 2014 óta a legalacsonyabb értékesítési volumen. A második félév adatai már a kereslet és kínálat oldalát vizsgálva is bizakodásra adnak okot.

Az OTP Ingatlanpont szakértői összeállításukban a fővárosi újlakás-piac kilátásait vizsgálták az OTP legfrissebb Budapesti Újlakás Értéktérképének adatai alapján. 2020 első féléve a budapesti újlakás-piac hatéves mélypontja volt, a visszaesést négy tényező, a Magyar Állampapír Plusz 2019. nyári megjelenése, a 27 százalékos lakásáfa januári visszaállítása, a tavasszal beharangozott, kedvezményes rozsdaövezeti áfa, valamint a koronavírus-járvány együttes hatása váltotta ki.

Összességében az elmúlt év kereslet és kínálat szempontjából is visszaesést mutatott a budapesti újlakások piacán, azonban 2020 második félévében már javuló tendenciát figyelhettünk meg az év első hat hónapjához képest.

Ami a keresletet illeti, az OTP értékesítői és beruházói információkon alapuló adatbázisa szerint, 2020-ban összesen 4000 új, társasházi lakást vásároltak meg Budapesten, ez 2019-hez képest 30 százalékos visszaesés és 2014 óta a legalacsonyabb értékesítési volumen. 1800 lakás az év első felében, míg 2200 a második félévben talált új tulajdonosra, az adásvételek időbeli eloszlása alapján egyértelmű emelkedés figyelhető meg éven belül. Hasonló folyamat játszódott le a kínálati oldalon is, január és június között 1850, míg 2020 második felében már 2850 újlakás került a piacra.

„A 2020-as keresleti mélypontot jellemzi, hogy az év során 1200-ra nőtt a már átadott, de eladatlan lakáskészlet, ami a 2019-es állomány duplája. A rögtön az idei év elején megugró érdeklődés azonban pozitív keresleti tendenciát mutat, és további bizakodásra adnak okot a januártól elérhető, az újlakásokat érintő otthonteremtési támogatások, mint az 5 százalékos áfa, ami CSOK-kal vásárolva nulla százalékra csökkenthető, illetve a CSOK-os vásárlások illetékmentessége is” – mondja Valkó Dávid, az OTP Ingatlanpont vezető elemzője.

Az OTP értékesítés alatt álló, kétlakásosnál nagyobb budapesti projekteket tartalmazó adatbázisa szerint, a 2020 folyamán eladott négyezer lakás közül minden negyedik a XIII. kerületben talált vevőre. Angyalföldtől jócskán lemaradva, kerületenként valamivel több mint 400 ingatlan értékesítésével a XIV. és IX. kerületek állnak a dobogó második és harmadik fokán.

2020-ban a fővárosban 8600 társasházi lakást adtak át, ebből 2070-et a XIII. kerületben, 1510-et a XI. és 1160-at a XIV. kerületben. 2021-re 7900 újépítésű ingatlan átadása szerepel a tervekben, itt a XI. kerület áll a dobogó tetején 2040 lakással, majd a XIII. és a IX. kerület következnek 1850 és 1500 lakással. A 2021-re prognosztizált adatok kapcsán természetesen számolni kell a piac sajátosságának számító csúszásokkal is, így az átadások végül akár ezres nagyságrendben is áttolódhatnak a 2022-es évre.

A 2021. január második hetében készült felmérés idején összesen 1210 már átadott, de még nem értékesített lakás és körülbelül további 5200 építés alatt álló ingatlan volt elérhető Budapesten, harmaduk a XIII. kerületben. Aki most vagy nagyjából másfél éven belül szeretne újépítésű lakást vásárolni, ezek közül válogathat.

Az adatbázis alapján 2020-ban 183 kisebb-nagyobb, összesen közel 4700 lakást tartalmazó új társasházi beruházás értékesítése indult el a fővárosban, a legtöbb új projekt a III., XVI. és XI. kerületekben valósul meg. A lakásszámokat tekintve ugyanakkor itt is listavezető a XIII. kerület 970 új lakással, ezt követi a III. (670) és VIII. (550) kerület, míg a legnagyobb számú (26) új beruházás az elmúlt években ennél jóval kisebb aktivitást mutató XVI. kerületben valósul meg. Ez az elmozdulás kapcsolatban állhat a vásárlói preferenciák megváltozásával, a koronavírus járvány kapcsán megindult külvárosokba költözéssel.

„Újdonság, hogy a home office terjedésével összefüggésben egyre gyakrabban szerepelnek hálószoba helyett dolgozószobaként feltüntetve 8-10 négyzetméteres helyiségek a tervrajzokon. Emellett az eddigiekhez képest nagyobb arányban találhatók a kínálatban kétszobásnál nagyobb lakások, ezek a családos, CSOK-ot igénybe vevő vásárlók számára lehetnek ideális ingatlanok, akik újlakás vásárlás esetén az illetékmentesség mellett a nulla százalékos áfát is ki tudják használni” – tette hozzá Valkó Dávid.

Az újlakások jellegzetességei, mint a személyre szabhatóság, megfelelő elosztás, energiahatékonyság vagy hosszú távon várható értéknövekedés mellett 2021-ben az áfacsökkentés hatása is alapvetően befolyásolhatja a leendő vásárlókat döntésükben. Az ötszázalékos áfa bevezetése azonban várhatóan csak átmeneti és minimális árváltozást fog hozni az újépítésű lakások piacán, hiszen a piac élénkülése mellett a beruházási költségek – telekár, munkaerő, építési anyagok, szigorodó épületenergetikai előírások – nem mutatnak csökkenést.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Rákapcsolt az 5G-re a Yettel a Szigeten

A tömegrendezvények megfelelő mobilellátása rendszeresen izgalmas feladatot ad a mobilszolgáltatóknak. A felhasználói szokások évről évre változnak, ráadásul minden esemény más adottságokkal rendelkezik, így nem lehet egy, jól bevált megoldással készülni az ilyenkor szükséges időszakos...

Megújítja operációs rendszerét az OPPO

Az OPPO globális online stream eseményen mutatja be az Android 13-ra épülő mobil operációs rendszerének legfrissebb verzióját. A 67 nyelven elérhető és globálisan több mint 500 millió havi aktív felhasználóval rendelkező ColorOS 13 vadonatúj...

Ezek voltak a legkelendőbb termékek az Euronicsnél

Airfryerek, telefonok és robotporszívók – ezek a legnagyobb fejlődést mutató termékkategóriák 2021 és 2022 júniusa között a magyar tulajdonban lévő Euronics Műszaki Áruházlánc éves kimutatása alapján. A tavaly márciusi boltzár után a vásárlók lelkesen...

Sokba kerülhet az iskolakezdés

Az iskolakezdés átlagosan 20-30 ezer forintba kerül gyermekenként, amennyiben a tanulónak új iskolatáskára is szüksége van, akkor akár meg is duplázódhat ez az összeg a REGIO JÁTÉK friss felmérése alapján. A tanszer-beszerzés augusztusban tetőzik,...

Idén a horvát tengerpart a sláger a magyar nyaralóknál

A júliusban megkötött utasbiztosítások több mint kétharmada tengerparti nyaralásra szólt. A legnépszerűbb úti cél Horvátország volt, a legdrágább biztosítás pedig meghaladta a 180 ezer forintot – derül ki a Bank360.hu utazási indexéből.  Június után...

Szeptember elején lesz a BuSho

Augusztus 30. és szeptember 4. között tartják a 18. Budapest Short Film Fesztivált, vagy közismert nevén a BuSho-t, amelyen a nevezett csaknem 1000 filmből 65-öt láthatnak az érdeklődők a fővárosban. A fesztivál fő helyszíne a...

Két hét és visszatérnek a párkereső gazdák

Augusztus 29-én indul a Házasodna a gazda, az RTL Klub társkereső realityjének 5. évada minden hétköznap este lesz látható a csatornán.  A műsorvezető Nádai Anikó lesz, az epizódok az RTL Most platformon is megtekinthetők...

Tovább nőtt a Lenovo nyeresége

Erős első éves eredményeket jelentett be a Lenovo Group, amely így a kilencedik egymást követő negyedévben növelte mind a bevételét, mind a nyereségét. Az első negyedéves nettó nyereség a tavalyihoz képest 11 százalékkal 516...

A Gránit Bankkal növekszik tovább az Equilor Befektetési Zrt.

Változatlan menedzsmenttel folytatja működését az Equilor Befektetési Zrt., miután a Gránit Bank Zrt. 50 százalék plusz egy szavazatnyi részesedést szerez a több mint 30 éves magyar befektetési szolgáltatóban. Az Equilor 49,9 százalékos tulajdonosa továbbra...
sms mobiltelefon

Alkalmazások, amik megkönnyítik az életünket

Attól, hogy aktív internethasználókká válunk, még nem kell egész nap a kijelző vagy a képernyő előtt gubbasztanunk. Sőt, az online megoldások közül sok nemhogy időrabló, de időt is spórolhatunk vele. A fiatalok világnapjára a...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Saját kriptovalutát indított egy szendvicsező

A komoly üzleti befektetés mellett életeket hivatott menteni a LAMEA Sandwich Corner által indított kriptovaluta. A tokennel az innsbrucki székhelyű szendvicsező minden éttermében lehet már fizetni, a vállalat célja pedig az, hogy az emberek...

Rákapcsolt az 5G-re a Yettel a Szigeten

A tömegrendezvények megfelelő mobilellátása rendszeresen izgalmas feladatot ad a mobilszolgáltatóknak. A felhasználói szokások évről évre változnak, ráadásul minden esemény más adottságokkal rendelkezik, így nem lehet egy, jól bevált megoldással készülni az ilyenkor szükséges időszakos...

Megújítja operációs rendszerét az OPPO

Az OPPO globális online stream eseményen mutatja be az Android 13-ra épülő mobil operációs rendszerének legfrissebb verzióját. A 67 nyelven elérhető és globálisan több mint 500 millió havi aktív felhasználóval rendelkező ColorOS 13 vadonatúj...

Ezek voltak a legkelendőbb termékek az Euronicsnél

Airfryerek, telefonok és robotporszívók – ezek a legnagyobb fejlődést mutató termékkategóriák 2021 és 2022 júniusa között a magyar tulajdonban lévő Euronics Műszaki Áruházlánc éves kimutatása alapján. A tavaly márciusi boltzár után a vásárlók lelkesen...

Sokba kerülhet az iskolakezdés

Az iskolakezdés átlagosan 20-30 ezer forintba kerül gyermekenként, amennyiben a tanulónak új iskolatáskára is szüksége van, akkor akár meg is duplázódhat ez az összeg a REGIO JÁTÉK friss felmérése alapján. A tanszer-beszerzés augusztusban tetőzik,...
- Hirdetés -

Don't Miss

Jobban kell küzdenünk a fogyasztók figyelméért

Egymás gondolatainak meghallgatása, egymás munkáinak megtekintése mindig inspirációt nyújt és elősegíti a megújulásra való készséget, képességet – vallja Mérő Ádám, a Coca Cola Company Consumer & Shopper Connection Director-a. A szakember a szeptember 15-i...

A marketingvezetők jó esetben interdiszciplináris gondolkozók

Manapság a marketing az egyetlen omnipotens diszciplina, amely egy vállalat működésének teljességét képes átfogni – állítja Szabó Béla. A Magyar Telekom márkakommunikációs igazgatója a Marketing Summitot beharangozó interjúsorozatban az mmonline.hu-nak beszélt arról, hogy milyen...

Együtt erősebbek vagyunk

A marketing szakemberek, vezetők szerepe jelentősen megnövekedett a vállalaton belül és az üzleti értékteremtés folyamatában is – mutatott rá Bánhegyi Zsófia. A Szerencsejáték Zrt. marketing és kommunikációs igazgatója a szeptember 15-i Marketing Summitot felvezető...

Rekordok éve

A Marketing&Media magazin idén is összeállította a legnagyobb hazai reklámügynökségek listáját a tavalyi üzleti eredmények alapján. Iparági vezetőket is megkérdeztünk arról, hogyan értékelik a múlt évet és mit várnak idén, Biró László, a Mediator...

További növekedés lehet

A Marketing&Media magazin idén is összeállította a legnagyobb médiaügynökségek rangsorát a tavalyi üzleti eredmények alapján. Iparági vezetőket is megkérdeztünk arról, hogyan látják a múlt évet és mire számítanak idén, Novák Péter, a Dentsu Hungary...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Eszméletlenül nagy a weboldalak karbonlábnyoma

Egy átlagos internetfelhasználó éves szinten 414 kg károsanyag-kibocsátásért felelős. Egy közepes weboldal pedig 60 kg CO2e éves kibocsátással ugyanakkora környezeti lábnyommal jár, mint 4,3 millió SMS vagy napi 63 percnyi TikTok aktivitás. Bár a...

Újabb lépést tett a fenntarthatóság felé a Samsung

A Samsung jelentős előrelépést tett a mobilkommunikációs üzletág 2025-ös fenntarthatósági céljainak elérése felé. A legfontosabb kezdeményezések közé tartozik az újrahasznosított anyagok továbbfejlesztett használata és beépítése a termékekbe, a környezettudatosabb csomagolás kialakítása, valamint a régebbi...

Újabb környezetvédelmi rekord a Tiszán

Rekordmennyiségű, 2880 zsák hulladék összegyűjtésével zárult a X. Jubileumi Felső-Tiszai PET Kupa. A pillepalackokból épült hajók versenyében a legtöbb hulladékot a Siemens Energy vállalati önkéntesekből és gyerekeikből álló csapata nyerte, akik ezúttal az egy...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....