- Hirdetés -

Mi lesz az autóiparral?

|

Hagyják elszivárogni a munkaerőt az autóipari beszállítók, válaszul az ágazat lejtmenetére. A többség kivár, tömeges leépítést nem terveznek a következő fél évben, sőt, egy kis részük létszámot bővít – derült ki a HR-Evolution Kft. autóipari munkaerőpiac körkérdéséből.

A válaszadó autóipari beszállító vállalkozások 43 százalékának csökkent a foglalkoztatotti létszáma az elmúlt fél évben, 23 százalékuknál stagnált, 33 százalékuknál pedig nőtt. A megkérdezettek 23 százalékánál történt kis mértékű, legfeljebb 15 százalékos létszámleépítés az elmúlt fél évben.

„Szembetűnő az elmúlt fél év létszámcsökkenése és a leépítések közötti különbség. Ebből arra lehet következtetni, hogy a cégek passzívan csökkentik a létszámukat. Nem küldik el, egyszerűen hagyják elszivárogni a dolgozókat, a fluktuációval távozók helyére nem vesznek fel senkit” – mondta Csikós-Nagy Katalin a HR-Evolution ügyvezetője, fluktuációskezelés szakértő.

A megkérdezett vállalkozások nem terveznek tömeges létszámleépítést a következő fél évben sem. 53 százalékuk stagnálásra számít a létszám alakulásában, 29 százalék vár csökkenést, 16 százalék pedig növekedést tervez.

Csikós-Nagy Katalin szerint rövid távon az autóipar lassulásának munkaerőpiaci hatásait tompítja más szektorok munkaerő szükséglete. A munkaerőpiacra kikerülő munkavállalókat felszippantják a munkaerőhiánnyal és fluktuációval küzdő vállalatok, valamint az új beruházások. Ezen felül, a felszabaduló munkaerőtöbblet lassíthatja az elmúlt egy-két évben tömegesen jelen lévő ukrán és szerb munkavállalók beáramlását.

A szakértő szerint ez a fajta kettősség jól jellemzi a mai munkaerőpiacot. Egyszerre van jelen munkaerőhiány és munkaerőtöbblet akár vállalaton belül is. Az Elektrolux példája – amely egyszerre leépít és beruház – intő jel, hogy a jelenlegi munkaerőpiaci változások legveszélyeztetettebbjei az alacsony képzettségű munkavállalók. Az elmúlt két évben jelentősen megemelkedett béreket az alacsony hozzáadott értékű munkát végző gyárak egy része már nem képes kitermelni. Két út áll az ilyen cégek előtt: gépesít, vagy az olcsóbb munkaerő reményében keletebbre költözik.

A hallgatás kritikus fluktuációhoz vezethet

Ebben a helyzetben különösen fontos a kommunikáció. A munkaerőpiaci helyzet híre a dolgozókhoz is eljut, hallják, hogy válságban a német autóipar, érkeznek hírek az elbocsátásokról, elmaradó beruházásokról, bőrükön érzik a csökkenő megrendeléseket. Nem tehet úgy a munkáltató, mintha semmi sem történt volna.

Bizonytalanságban hagyni a munkavállalókat a legrosszabb megoldás, ami fokozhatja a fluktuációt, kulcsmunkavállalók mehetnek el. Folyamatosan – és lehetőleg szóban – kell tájékoztatni a dolgozókat, hogy mi van és mire számíthatnak a jövőben. Akkor is, ha az adott céget egyáltalán nem érinti a csökkentés. A kulcsemberekkel javasolt személyesen is beszélni. Ha pedig leépítésre kerül sor, transzparensen és gondoskodóan kell megvalósítani, hogy ne sérüljön a munkáltatói márka. Tanulni kell a korábbi válság hibáiból, aminek a hatásait sokan máig nem győzték helyrehozni – tanácsolja Csikós-Nagy Katalin.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...