Több mint 150 budapesti iroda alkalmazottait kérdezte meg a REsolution Consulting (REscon) júniusban arról, milyen munkahelyi környezetben dolgoznának szívesen. Az eredmények alapján az egylégterű irodák megítélése a legrosszabb, de luxusra sincs igényük a magyar alkalmazottaknak.
A bérlőképviselettel foglalkozó REscon kutatói arra kérték a felmérésben résztvevőket, hogy osztályozzák a különböző stílusú irodákról készült fotókat aszerint, hogy mennyire szívesen dolgoznának ott. Az eredmények azt mutatták, hogy korosztálytól és végzettségtől függetlenül őszintébb, funkcionális dizájnra és otthonosabb környezetre vágynak az irodában dolgozók.
Divathullám vagy megatrend?
Az elmúlt hónapokban többször tapasztaltuk, hogy a budapesti kreatív ipar és az IT-szektor startupjai a szokásos igények mellett új szempontok szerint keresnek irodát. Egyre többet nyom a latban például, hogy mennyire kerékpárosbarát az irodaház vagy mennyire vibráló a környék kulturális és gasztronómiai szempontból – magyarázta Saly Miklós, a REscon partnere. A „kutyát az irodába” mozgalomról beszélgetve jött az ötlet, hogy vizsgáljuk meg a sorból kilógó igényeket, múló divatról van-e szó, vagy összetettebb trendek vannak a háttérben. Az eredmények azt mutatják, hogy az olyan pár éve még ritkaságszámba menő megoldás, mint a látható gépészet vagy az öntött padló valódi emberek valódi igényeire született hiteles válaszok.
A REscon kutatásából kiderült, hogy a fényűző stílust a válaszadók 39 százaléka taszítónak tartotta a munkahelyi közegben. A legnagyobb elutasítást pedig a kék szőnyegpadló, az alacsonyan lévő álmennyezet és az egy légtérben sorakozó egyforma munkaállomások kombinációja váltja ki – a válaszadók 81 százaléka nem szívesen dolgozna ilyen közegben.
Ugyanakkor nagyra értékelték a könnyen átalakítható, pillanatnyi igényekre szabható munkaterületeket, amiket maguk tudnak alakítani. A kutatásban résztvevők többsége olyan irodát választana magának, ami funkcionális, ugyanakkor néhány részletében felidézi az otthoni nappalit, azaz alkalmas a közös munkára és van lehetőség az elvonulásra is.
A munkáltatói márka része az irodai közeg
Az irodai terek egyértelmű üzenetet hordoznak arról, mennyire becsülik meg, értékelik a cégek a náluk dolgozó embereket. Ahol élhető, barátságos, a kommunikációt támogató, ugyanakkor az elmélyült gondolkodást is lehetővé tevő tereket alakítanak ki, ott érezhető, hogy nem puszta pénztermelő erőforrásként tekintenek az alkalmazottakra – kommentálta a kutatás eredményeit Bakos Kristóf építész, a REscon ügyvezetője.
A kutatás alapfeltevése az volt, hogy az 1980 után született generációk igényei változtak és csak bizonyos szubkultúrákra jellemző átalakulásokról van szó, ám meglepetésünkre kiderült, hogy ezek a tendenciák korosztálytól függetlenek. Őszinte és emberléptékű munkahelyre vágyunk, ami nem csoda, hiszen aktív, felnőtt életünk negyedét a munkahelyen töltjük. A munka és magánélet közötti egyensúlyozás helyett egyre sürgetőbb lenne arra törekedni, hogy a munka is az élet örömteli, tartalmas része legyen – foglalta össze a kutatás legfontosabb üzenetét Bakos Kristóf.
A REscon műhelyében összesen 84 különböző tényezőt azonosítottak, amelyekre érdemes odafigyelniük az irodabérlőknek vagy tulajdonosoknak, mert jelentősen befolyásolhatják a munkahelyi környezetet és az ingatlannal járó költségeket is.