- Hirdetés -

Milyen lesz a világ a 3G után?

|

- Hirdetés -

A 3G mobilhálózatok fölött eljárt az idő, az újabb generációs hálózatok felülmúlják ezt a technológiát a felhasználói élmény, a spektrum- és energiahatékonyság szempontjából is, mégsem lehet attól egyik napról a másikra búcsút venni. Erről szólt az az online kerekasztal-beszélgetés, amelyen a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) és a távközlési szolgáltatók képviselői közösen vettek részt május 13-án, a távközlés világnapján megrendezett online szimpóziumon. Az eseményen a hírközlés előre látható trendjeit is elemezte egy előadásban az NMHH szakértője.

A 3G-, azaz a harmadikgenerációs hálózatok fenntartása költséges, a hálózat lekapcsolása tehát rengeteg erőforrást szabadítana fel az új, hatékonyabb és fejlettebb hálózatok fejlesztésére, tekintve, hogy a 3G a hazai mobiladat-forgalom kevesebb, mint 5 százalékát adja. Ehhez azonban figyelembe kell venni a lakossági, vállalati, szolgáltatói és hatósági szempontokat is. Erről szólt az a kerekasztal-beszélgetés, amelyen részt vett Hegedűs András, a Telekom szabályozási szakértője, Bóday Tamás, a Huawei integrált szolgáltatások igazgatója, Kovács Ákos, a Vodafone Vállalati termékfejlesztési és elemzési igazgatója, Drozdy Győző, a Telenor tanácsadója, Kollár Péter, az NMHH Frekvencia- és Azonosítógazdálkodási Főosztályának közgazdasági szabályozási munkatársa – a beszélgetést Both Vilmos, az Informatikai, Távközlési és Elektronikai Vállalkozások Szövetségének elnökségi tagja moderálta.

A résztvevők egyetértettek abban, hogy a 3G-szabvány már a bevezetésekor sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket – többek között ez is az oka, hogy nem a 2G kivezetéséről tanácskoznak. A hazánkban példaértékű lefedettséggel bíró 4G spektrumhatékonyabb, azaz frekvenciaarányosan nagyobb adatátvitelt tesz lehetővé, és energiahatékonyabb, tehát környezeti szempontokból is előnyösebb. A megfelelő készülékkel nagyságrendekkel jobb felhasználói élményt tesz lehetővé. Ki az, aki mindennek ellenére mégis a 3G-t használja? A lakosság köreiből azok, akik elsősorban hanghívásra használják a készüléket – a telefonálást viszont a 2G-hálózat is megoldja. Akik pedig eleve nyitottak vagy nyitottá tehetők az internet előnyeire, azoknak szól a szélessávú mobilnet előnyeit bemutató edukációs NMHH-kampány, a Netre Fel!, amelynek központi eleme a www.netrefel.hu tematikus honlap. A kampányt a szolgáltatók képviselői egytől egyig üdvözölték, hiszen a technológia előnyeivel tisztában levő felhasználók már váltottak, kreatív kihívás tehát azokat elérni, akik még nem tudják, mit nyerhetnek a 4G-vel.

Nem egyik napról a másikra tűnik el: a gépek közötti kommunikációra is megoldás kell

A beszélgetésben a lakossági felhasználók mellett a szakemberek foglalkoztak a 3G-t is érintő jelenlegi másik fő felhasználási területtel, a gépek közötti (M2M) kommunikációval. A résztvevők szerint – mivel ez a felhasználási terület általában kis adatforgalommal jár, a készülékek pedig hosszú élettartamra tervezettek és gyakran nehezen hozzáférhetők (beágyazottak vagy éppen a földbe ásottak) – ezen a téren sok esetben még mindig teljes értékű megoldást nyújt a 2G-szolgáltatás adatátviteli megoldása, akár a 2,5G-nek hívott GPRS, akár a 2,75G-nek nevezett EDGE. A 2G véges kapacitása miatt azonban fontos, hogy azok az eszközök, amelyeket a 4G (vagy 5G) felé lehet terelni, azok a modernebb technológiát használják, már csak utóbbinak az adatátvitel szempontjából kisebb fajlagos energiaigénye miatt is.

A hírközlési hatóság néhány hónappal ezelőtt felhívta az érintett állami szervek, állami vállalatok és önkormányzatok, valamint a legforgalmasabb készülék értékesítők figyelmét, hogy készüljenek fel a 3G kivezetésére. Vegyék számba, hogy milyen informatikai, távközlési megoldásaik használják ezt a technológiát és gondolják át, azok hogyan fognak üzemelni a hálózatok lekapcsolása után. A hatóság arra is javaslatot tett, hogy a jövőbeli beszerzéseik során már csak jövőálló technológiával (4G és 5G) működő eszközökre kérjenek ajánlatokat.

És hogy pontosan mikor jön el a 3G utolsó napja? Konkrét dátum nem hangzott el egyik mobilszolgáltatótól sem, a hírközlési hatóság pedig nem írhat és nem is ír elő ilyen határidőt, a megszerzett frekvenciajogosultságokkal ugyanis a szolgáltatók szabadon gazdálkodnak. A szolgáltatók ügyfeleik érdekeit szem előtt tartva előre láthatóan több lépésben, fokozatosan kapcsolják le a 3G-s hálózatokat, körültekintő egyeztetések után.

A szélessávú hozzáférés minden formája a létbiztonságunk alapja lett

A virtuális konferencián Bartolits István, az NMHH Technológiaelemző Főosztályának vezetője is előadott „Tájkép járvány után – súlyponteltolódások az infokommunikációban” címmel. Előadásában a távközlési ágazat jövőjének előre látható trendjeit elemezte. A szakember hangsúlyozta, tavalyi prognózisaiból a legtöbb valahol az enyhe és a mérsékelt verziók között félúton vált valóra: gazdaságilag 56 milliárd dollárral, 3,5 százalékkal esett vissza az ágazat. A visszaesés ledolgozása mintegy két évet fog igénybe venni. Ugyanakkor bizonyos területeket a Covid érintetlenül hagyott (a vezetékes szélessávú hozzáférések és a tárgyak internete terén például az eddigi növekedési trendek folytatódtak), megint más téren pedig épp a járvány adott új lendületet a fejlesztéseknek.

Az online szórakozási formák (a streaming és az online gaming), a céges felhőalapú, otthoni munkát támogató megoldások terén például egy év alatt több évnyi fejlődést tapasztalhattunk. Hosszútávú következményként két gondolatot fogalmazott meg. Az első, hogy a jövőben a szélessávú hozzáférés már nem csak egy réteg igénye, hanem a biztonságunk alapja lesz. Még fontosabbá válnak az optikai hálózatok és a DOCSIS 4.0 is megjelenik majd a kábelpiacon. Az 5G rendszerek elterjedése mellett pedig már intenzíven készül a 6. generációs mobil rendszerek követelményrendszere is. Felgyorsult a szélessávú globális műholdas hozzáférési rendszerek fejlesztése is. A második következmény, hogy sok folyamatot célszerű emberi erőforrások nélkül végezni, mert – mint ez bebizonyosodott – ez egy járvány esetén sokat segít. Így erőteljessé vált a mesterséges intelligencia megjelenése minden téren, így a hírközlésben is. Az automatizált gyártás pedig a nem-nyilvános 5G hálózatok kiépítését is előtérbe hozza az iparban és más, földrajzilag koncentrált helyszíneken.

Bartolits István szerint további jelentős tartalékok vannak a távközlési cégek számára a távegészségügy és a távoktatás ágazataiban. Utóbbi már most is működik, de a hagyományos, jelenléti oktatásnál kisebb hatékonysággal – ez pedig a jövőben akár meg is fordulhat. A közeljövő további fejlesztéseinek nagy lökést adhat, hogy az elmúlt egy év kényszerű megoldásai ugrásszerűen megnövelték a virtuális szolgáltatások elfogadottságát.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Inkább online vásárolnak divatcikkeket a magyarok

A magyarok 86 százaléka fog divatcikkeket vásárolni az interneten az ünnepeket megelőző kereskedelmi időszakban. A fogyasztók 57 százaléka tervezi, hogy szinte csak webáruházakból fog rendelni, 29 százalék vásárol majd online és fizikai üzletben...

Ezek voltak a legkeresettebb idegen szavak a neten

Rövid bétateszt után 90 000 szóval elindult a jelentese.hu. A SAKKOM Interaktív által létrehozott, ingyenes szótárakat gyűjtő oldalon többek között angol- és idegen szavak, a gamer társadalom által használt kifejezések, E-számok, és keresztnevek jelentése...

Újabb zöld termékek a Lidl kínálatában

A klímavédelem és a felelős vásárlás fontossága egyre inkább növekszik a hazai vásárlók körében. A Lidl Magyarország ezeket az igényeket szem előtt tartva, fenntarthatósági stratégiájának részeként új termékcsaládokat tesz karbonsemlegessé és az újrahasznosított műanyagból...

Havonta ötszáz új reklám kerül képernyőre

Havonta ötszáz, még nem látott tévéhirdetés kerül a nézők szeme elé, a teljes reklámmennyiségnek pedig több mint a felét továbbra is az újak teszik ki – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság...

Nőtt a tévézésre szánt idő a magyarok körében

Az idei harmadik negyedévben öt perccel nőtt a napi tévénézési idő a teljes népesség körében a Nielsen Közönségmérés adatai szerint és elérte a 4 óra 32 percet. A filmek és sorozatok miatt ülünk le...

Techcégek uralják a márkák rangsorát

A 10 legértékesebb márka közül 5 tartozik technológiai cégekhez, de ha az első 20-at nézzük, akkor még nagyobb a szektor fölénye, ebben a körben 11 technológiai brand található az Interbrand legújabb százas toplistáján. Az...

Új évaddal folytatódik a Comedy Club

Újra a nagypályás nevettetőké a terep a Comedy Centralon, október 22-től ugyanis folytatódik a humorcsatorna standupos műsorfolyama, a Comedy Club. Idén ősszel ismét trükkös cselekkel, kíméletlen támadásokkal és védhetetlen poénlabdákkal nyomul a gárda. Elsőként...

Van hova fejlődnünk az energiatakarékosság terén

A hazai fogyasztók körében a szelektív hulladékgyűjtés és az energiatakarékos égők használata számít a leginkább elterjedt otthoni környezetkímélő szokásnak. Miközben a magyar háztartásokban megtalálható hűtők, mosógépek, tévék mintegy fele már energiatakarékosnak számít, e gépek...

Éjjel is látó kamerákkal érkezik a legújabb okosmobil

Különleges éjszakai fotós és videós funkciókkal, 120 Hz-es képfrissítéssel, szupergyors töltéssel érkezik a HUAWEI legújabb okostelefonja. A nova 9 elő- és hátlapi kameráival egyaránt 4K-s felbontású videók készíthetők, a 4300 mAh-s beépített akkumulátor feltöltéséhez...

A vártnál jobban teljesít a lízingpiac

Bár a járvány az idén is bizonytalanná teszi a gazdasági helyzetet, a magyar lízingpiac ennek ellenére a várakozásoknál jobban szerepel – mondta Zs. Nagy István, a Magyar Lízingszövetség elnöke a szervezet csütörtöki konferenciáján. Szerinte...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...

Inkább online vásárolnak divatcikkeket a magyarok

A magyarok 86 százaléka fog divatcikkeket vásárolni az interneten az ünnepeket megelőző kereskedelmi időszakban. A fogyasztók 57 százaléka tervezi, hogy szinte csak webáruházakból fog rendelni, 29 százalék vásárol majd online és fizikai üzletben...

Ezek voltak a legkeresettebb idegen szavak a neten

Rövid bétateszt után 90 000 szóval elindult a jelentese.hu. A SAKKOM Interaktív által létrehozott, ingyenes szótárakat gyűjtő oldalon többek között angol- és idegen szavak, a gamer társadalom által használt kifejezések, E-számok, és keresztnevek jelentése...

Újabb zöld termékek a Lidl kínálatában

A klímavédelem és a felelős vásárlás fontossága egyre inkább növekszik a hazai vásárlók körében. A Lidl Magyarország ezeket az igényeket szem előtt tartva, fenntarthatósági stratégiájának részeként új termékcsaládokat tesz karbonsemlegessé és az újrahasznosított műanyagból...

Havonta ötszáz új reklám kerül képernyőre

Havonta ötszáz, még nem látott tévéhirdetés kerül a nézők szeme elé, a teljes reklámmennyiségnek pedig több mint a felét továbbra is az újak teszik ki – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság...
- Hirdetés -

CMO

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...

Sikerült megválaszolni a Covid-szülte kihívásokat

Szalkai Réka Mastercard, marketingigazgató - Melyik volt az a könyv vagy film, ami az elmúlt időszakban a legnagyobb hatással volt önre? - Simon Sinekkel nemrég volt szerencsém együtt dolgozni. Igazi élmény volt nemcsak az előadása és azt...

Fontos a márka szerepének megtalálása

Juhász Péter Tibor Vodafone, márkaigazgató - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Agárdi Szilvivel, a látássérült énekesnővel, Majkával és Téglás Botival, a fiatal hegedűtehetséggel készített több hónapos, komplex Red-kampányunkra, amely valós emberek valós történetein...

Készen állás és újratervezés

Nagy Zoltán Péter OTP Bank, marketing- és kommunikációs igazgató - Mire a legbüszkébb, ha 2020 márciusáig visszatekint? - Arra, hogy a marketing- és kommunikációs csapat, beleértve a lead ügynökségünket is, sikerrel tudott alkalmazkodni a megváltozott helyzethez. - Van...

A releváns megoldásokban hiszek

Liptay GabriellaKPMG, marketing- és kommunikációs igazgató- Mi az a 3 dolog, amit ajánlana egy fiatal marketinges diáknak, aki szeretne igazán jó marketinges lenni 10 év múlva?- Legyen és maradjon kíváncsi, legyen „mindenevő”, olvasson és...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Újabb zöld termékek a Lidl kínálatában

A klímavédelem és a felelős vásárlás fontossága egyre inkább növekszik a hazai vásárlók körében. A Lidl Magyarország ezeket az igényeket szem előtt tartva, fenntarthatósági stratégiájának részeként új termékcsaládokat tesz karbonsemlegessé és az újrahasznosított műanyagból...

Fenntarthatóságban is jól teljesített a Telekom

A telekommunikációs szektor fenntarthatósági szempontból legjobban teljesítő vállalatai között jelölte meg a Magyar Telekomot az ISS Corporate Solutions a vállalat 2020. évi fenntarthatósági eredményei alapján. Az ISS ESG Corporate Rating éves szinten több, mint 100...

Zöld éttermet nyitott Debrecenben a KFC

Európában is ritkaságnak számít a gasztronómiai vállalkozások közt, Magyarországon pedig még egyedülálló ebben a szektorban a KFC október 14-én Debrecenben megnyitott új étterme. A beruházás a környezeti fenntarthatósági szempontokat követve olyan zöld megoldások beemelésével...

DATA