- Hirdetés -

Minden második embert aggaszt a klímaváltozás és a környezetszennyezés

|

A technológiai innovációnak kulcsszerepe van a jövő környezeti kihívásainak kezelésében – derül ki az Ericsson felméréséből.

Kormányzatok, vállalkozások és iskolások milliói vettek részt a Fridays for Future tiltakozó mozgalomban, rámutatva, hogy a társadalom minden rétege számára központi kérdéssé vált a fenntarthatóbb jövő megteremtése. Hogyan áll mindehhez a hétköznapi fogyasztó? Szokásai és viselkedése tükrözik-e a problémáról kialakított véleményét? Segíthetik-e mérsékelni fogyasztása esetleges negatív hatásait az infokommunikációs megoldások?

Az Ericsson legfrissebb ConsumerLab jelentése – Fogyasztók, fenntarthatóság és IKT címen – részletesen foglalkozik ezekkel a kérdésekkel.

A jelentés egy globális, kvantitatív felmérés eredményei alapján készült, amelyben 12 000 internethasználó véleményét gyűjtötték össze arról, hogy jelenleg hogyan képzelik el a környezetvédelem szempontjából fenntartható életmódot.

A fogyasztók hozzáállásának változása jól látható. Két évtizeddel ezelőtt például csupán minden ötödik embert nyugtalanította a levegő- és vízszennyezés mértéke, míg ma már lényegében minden másodikról elmondható ugyanez. A klímaváltozás és globális felmelegedés pedig a korábbi 13 százalék helyett ma már a fogyasztók 50 százalékát foglalkoztatja, ezen belül 23 százalékuk számára ez az egyik legfontosabb társadalmi aggály.

A tanulmány azt is vizsgálta, hogy a fogyasztók szerint kit terhel a felelősség a környezet hatások csökkentéséért. Globálisan a fogyasztók 80 százaléka gondolja úgy, hogy a környezetvédelem elsősorban a kormányok feladata, de 70 százalékuk szerint az állampolgárokat is egyéni felelősség terheli. Az is egyértelmű, hogy a fogyasztók szerint közös összefogás szükséges, és a válaszadók fele elvárja a társaságoktól és nagy márkáktól, hogy osztozzanak ebben a felelősségben.

Az egyén szintjén számtalan mindennapi szokás „környezetbarátabbá” tehető, és sokan igyekeznek is eszerint alakítani fogyasztásukat. Ugyanakkor tisztában vannak-e azzal, hogy mely gyakori tevékenységek mennyire szennyezik a környezetet?

Ennek felmérésére a kutatás során a megkérdezetteknek egy sor mindennapi aktivitást kellett sorba rendezniük azok vélt környezetre gyakorolt hatásai alapján. A legtöbb felhasználó az autóvezetést és a repülővel való utazást – helyesen – nagy környezeti hatású területnek értékelték, míg a táplálkozás és az okostelefonhasználat besorolása már problémásabbnak bizonyult. A megkérdezettek mintegy 84 százaléka alábecsülte a táplálkozás hatását, míg kétharmaduk túlértékelte az okostelefonokét.

A válaszadók 46 százaléka szerint a technológiai innovációnak kulcsszerepe van a jövő környezeti kihívásainak kezelésében. Továbbá a megkérdezettek 36 százaléka szeretné, ha a készülékek és berendezések segítséget nyújtanának abban, hogy környezettudatosabban éljenek.

Habár a fogyasztóknak vannak kétségeik az infokommunikációs eszközeik környezeti hatásaival kapcsolatban – leginkább az energiafogyasztásuk és gyártásukkor használt anyagok terén, – minden második felhasználó az adatvédelemmel és biztonsággal összefüggő problémákat aggályosabbnak tartja.

Ugyanakkor érdekes módon azok a fogyasztók, akik szerint a technológia kulcsfontosságú lehet a jövő környezetvédelmi kihívásainak megoldásában, kétszer nagyobb érdeklődést mutatnak olyan infokommunikációs alkalmazások iránt, amelyek segítenek a környezettudatosabb viselkedés kialakításában. Az általuk legtöbbre értékelt megoldások leginkább az otthonaikkal kapcsolatosak; 56 százalékuk az okosotthon megoldásokat találták a leginkább használhatónak, amelyek a lakó szokásait elemezve adnak tanácsokat a levegőminőség javítására és az energiahasználat csökkentésére.

„A felmérésünk eredményei azt mutatják, hogy a fogyasztók hasznos segédeszközt látnak az infokommunikációs technológiákban, környezeti, egészségügyi, költségtakarékossági és kényelmi szempontból egyaránt – mondta Zeynep Ahmet Vidal, az Ericsson Consumer & IndustryLab vezető kutatója. – Ugyanakkor az IKT a klímaváltozás elleni, jövőbeni innovációkban is fontos szerepet játszhat, és e téren a szolgáltatóknak egyedi lehetőségük van arra, hogy a fogyasztók számára olyan új megoldásokat kínáljanak, amelyek segítenek fenntarthatóbb döntéseket hozni mindennapi életük során.”

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ismét meghirdették a Magyar Innovációs Nagydíjat

A Magyar Innovációs Szövetség 33. alkalommal hirdette meg kis-, közép- és nagyvállalatok számára a Magyar Innovációs Nagydíjat, amelyre a cégek a gyakorlatban is megvalósult, 2024. évben mérhető üzleti hasznot hozó innovációs projektekkel nevezhetnek. A...

A metaverzumban növelik beruházásaikat a vállalatok

Bár az ipari metaverzum megvalósulása még nem a mindennapok gyakorlata, már most egyre több vállalat számára válik valós üzleti előnyöket biztosító technológiai platformmá – mutat rá a Siemens, az S&P Global Market Intelligence és...

Rekord karácsonyi forgalomra készül a Kifli.hu

A Kifli.hu online szupermarket 400 futárral és 300 kiszállító gépkocsival készül a karácsonyi vásárlói rohamra. A normál időszaki forgalom nagyjából dupláját hozó ünnep előtti csúcsszezonban napi 80 ezer táskát készítenek majd össze a Kifli-raktárban,...

Különleges karácsonyi vásárok

A karácsonyi vásárokról talán legtöbbünknek ugyanaz jut eszébe: fagyos esték, forralt bor, sült gesztenye, fabódék és kézműves ajándékok. Akik azonban idén a megszokottól eltérően ünnepelnék a karácsonyt, és megismerkednének különböző kultúrák különböző karácsonyi tradícióival,...

Így segítünk az ünnepek idején

Karácsonykor legtöbben beteg, hátrányos helyzetű vagy nehéz sorsú gyermekek javára terveznek adományozni – derült ki a Yettel karácsonyi szokásokat vizsgáló friss országos reprezentatív kutatásából. Sokan szeretnék tudni, pontosan mi az, amire az adományozottnak szüksége...

Nagyot nőtt a mobilfizetések száma

Tíz hónap alatt 469 milliárd forintnál többet költöttek a K&H-sok az okoseszközökkel. Ez 58 százalékkal haladja meg az egy évvel korábbit, míg 2022 azonos időszakával összevetve 180 százalékos többletről van szó. Az Apple Pay-fizetések...

Jön a Marsra magyar! karácsonyi különkiadása

December 22-én karácsonyi különkiadással jelentkezik a Magyar Telekom és a KMH Film koprodukciójában készült Marsra magyar! sorozat. A speciális epizód kiemelt nézettségű műsorsávba került az RTL-en, és az RTL+-on is elérhető lesz. A Marsra...

A digitális piac nagyágyúi trendekről és feladatokról – 1. rész

Izgalmas változásokat hozott az elmúlt egy év a hazai digitális piacon. A jelen és a jövő trendjeiről, a legfontosabb feladatokról kérdeztük a digitális piac legmeghatározóbb személyeiségeit bemutató Top 50-es listánk élmezőnyében végzett vezetőket.   Az...

Elindult a Budapest Airport munkáltatói márka kampánya

A VINCI Airports által üzemeltetett Budapest Airport hisz abban, hogy a tehetség mindenkiben megvan, de akkor csillan meg igazán, ha megtalálja a helyét. Ahhoz azonban, hogy megtaláljuk azt a munkakört, amiben valóban szárnyalhatunk, először...

Megvannak a legjobb mobilfotók

Több mint 650 ezer nevezés közül választotta ki a zsűri a legjobb műveket a HUAWEI XMAGE Awards nemzetközi mobilfotós pályázatán. Az idei nyertes alkotások között olyan képek szerepelnek, amelyek a hétköznapi élet szépségét új,...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Csúcsot dönt az utasbiztosítások száma

Elkezdtek újra biztosítást kötni a magyarok. A külföldre utazási kedv az idén csúcsra járatja az utasbiztosításokat, és az egészségüket, nyugdíjukat is jóval többen igyekeznek bebiztosítani. Ráadásul megtörtént az is, amire másfél évtizede nem volt...

Ismét meghirdették a Magyar Innovációs Nagydíjat

A Magyar Innovációs Szövetség 33. alkalommal hirdette meg kis-, közép- és nagyvállalatok számára a Magyar Innovációs Nagydíjat, amelyre a cégek a gyakorlatban is megvalósult, 2024. évben mérhető üzleti hasznot hozó innovációs projektekkel nevezhetnek. A...

A metaverzumban növelik beruházásaikat a vállalatok

Bár az ipari metaverzum megvalósulása még nem a mindennapok gyakorlata, már most egyre több vállalat számára válik valós üzleti előnyöket biztosító technológiai platformmá – mutat rá a Siemens, az S&P Global Market Intelligence és...

Rekord karácsonyi forgalomra készül a Kifli.hu

A Kifli.hu online szupermarket 400 futárral és 300 kiszállító gépkocsival készül a karácsonyi vásárlói rohamra. A normál időszaki forgalom nagyjából dupláját hozó ünnep előtti csúcsszezonban napi 80 ezer táskát készítenek majd össze a Kifli-raktárban,...

Különleges karácsonyi vásárok

A karácsonyi vásárokról talán legtöbbünknek ugyanaz jut eszébe: fagyos esték, forralt bor, sült gesztenye, fabódék és kézműves ajándékok. Akik azonban idén a megszokottól eltérően ünnepelnék a karácsonyt, és megismerkednének különböző kultúrák különböző karácsonyi tradícióival,...

Don't Miss

Nemzetközi ügynökségi hálózat tagja lett a Positive Adamsky

A Positive Adamsky csatlakozott a MISSION HUBS független nemzetközi ügynökségi hálózathoz. Ez az együttműködés a cégcsoport régóta tervezett külpiaci stratégiájának kiemelt lépése, amely a nemzetközi jelenlét erősítését és a globális partnerkapcsolatok bővítését célozza.A londoni...

Fontos európai díjat nyert a magyar HR vezető

Komáromi Zsófiának, a Publicis Groupe Hungary Chief Talent Officerének és a Publicis Groupe CEE Talent Transformation Partnerének ítélték oda a 2024-es HR Diversity Champion of the Year kategóriadíját a European Diversity Awards-on. Az egyik...

Lengyel vezető a dentsu új régiójánál

A dentsu globális kreatív-, marketing- és médiaügynökségi hálózatának EMEA régiós vezetése bejelentette a DACH (Németország, Ausztria, Svájc) és a CEE (Közép-Kelet-Európa) piaci területek összevonását egy új, egységes Közép-Európa régió formájában. Az új Közép-Európa klaszter...

Logó és arculattervezést segítő könyvet adott ki a [brandguide]

Megjelent a legújabb logó- és arculattervezés témájú szakkönyv a kiadásában. Egy szokatlan és egyedi formátumban: feltett kérdésekkel segíti a könyv a logó- és arculattervezés folyamatát. A könyv nem csak szorosan szakmabeliekhez szól, hanem...

A hazai kortárs művészet előtt tiszteleg az ACG

Idén ünnepli 20. születésnapját a hazai kreatív szektor megkerülhetetlen szereplője, az ACG. Az évforduló apropóján az ügynökség egy egyedülálló kiadványban, az ACG TWENTY Bookazine-ban tiszteleg azon hazai kortárs alkotók előtt, akik munkásságából az elmúlt...