- Hirdetés -

Mintha már nem is lenne járványhelyzet – interjú Dudás Gergellyel

|

A televízió nemcsak átvészeli az idei válságot, de megerősödve kerül ki belőle – állítja Dudás Gergely, az RTL Magyarország kereskedelmi igazgatója és az R-Time ügyvezetője. A szakember a Marketing&Media magazinnak nyilatkozva beszélt arról, hogy a pandémia alatt miként zajlanak a médiatárgyalások, valamint elmondta, hogy mennyiben különbözik a mostani a 2008-as válságtól.

 

– A reklámértékesítési munka terén elég hangsúlyosak a személyes találkozások, az ebédek, vacsorák, tárgyalások. Nyilván ezt a jelenlegi vírushelyzet alaposan megváltoztatta. Miként nézett ki egy napod a pandémia előtt és ez mostanra mennyire változott meg?

– Teljesen, és ennek megvannak az előnyei is. A járvány előtt ilyentájt – az éves médiatárgyalások idején – egy nap alatt akár három-négy ügyfélnél is megfordultunk. A tárgyalásokhoz értelemszerűen hozzáadódott az oda- és visszautak ideje, nem beszélve arról, hogy a nap végén még az irodába is visszamentünk, hogy átbeszéljük az ajánlatokat és a további tennivalókat. Ez most másképp van. A nyár végén ugyan még voltak személyes találkozóink és maszkban tartott prezentációink, ma viszont már az éves tárgyalásokat is home office-ból intézzük.

 

– Néhány hete Kolosi Pétert kérdeztem arról, hogy számára a 2008-as vagy a mostani válság a nehezebb-e. Azt mondta, hogy a gyártási nehézségek miatt a mostani több kihívást tartogat. Téged 2008 májusában neveztek ki az R-Time értékesítési igazgatójává, tehát az akkori krízist már vezetőként élted meg. A te szempontodból mennyire más a mostani és a 12 évvel ezelőtti válság?

– A mostani helyzetnek nagyon más a dinamikája, legalábbis a kereskedelmi piacon. Az idén a május és a június komoly visszaesést hozott, sokan leállították a kampányaikat, az utolsó negyedévben viszont olyan arcát mutatja a piac, mintha már nem is lenne járványhelyzet. Ami a tévés költéseket illeti, az utolsó negyedévben minimum a tavalyi szintet el fogjuk érni. Ebben az erős év végi hajrában természetesen nagy szerepet játszik a karácsony. Ez pedig a televízió szempontjából nagyon biztató jel. Azt mutatja, hogy a pandémia alatt nem gyengült, hanem erősödött ez a médium. Annak tehát, aki a hazai piacon márkát akar építeni vagy terméket, szolgáltatást igyekszik eladni, a nagy képernyő továbbra is megkerülhetetlen.

 

– Gondolom, tavasszal nem erre számítottál.

– És szerintem más sem. Tavasszal tényleg nem mertem volna nagyobb tétben fogadni, hogy ilyen gyorsan helyreáll a reklámköltés, hiszen ott lebegett a szemeink előtt a 2009-es példa. Annak idején nagyon visszaestek a hirdetők vállalásai: egy év alatt 18 százalékkal csökkent a tévés reklámpiac. Ráadásul az egy ötéves lejtmenet kezdetét is jelentette. Úgy tűnik, ezt az időszakot most kisebb áldozatokkal ússzák meg a televíziók. Ebben persze fontos szerepet játszik, hogy a járványhelyzet hatására megváltoztak a médiafogyasztási szokások: többen és tovább nézik a tévét, mint korábban. Ráadásul fiatalodott is a közönség. A 18–49 évesek esetén 9,5 százalékkal magasabb a tévénézéssel eltöltött idő, mint a tavalyi év hasonló időszakában. Az éjszakai kijárási tilalom miatt ezek a trendek csak tovább erősödnek az év végén is. Márpedig az az alapvetés, hogy ahol a fogyasztói szempárok vannak, oda áramlanak a hirdetői pénzek. Nem túlzás tehát azt mondani, hogy a tévé – ez a mi szótárunkban már total videót jelent – megerősödve kerül ki a pandémiából.

 

– Az ügynökségi vezetők korábban panaszkodtak arra, hogy a járvány első hulláma ugyan időlegesen megoldotta a televíziós reklámidők telítettségének a problémáját, viszont az év végére ez a gond újra visszatérhet. Mit lehet ezzel a helyzettel távlatilag kezdeni?

– Már a 2019-es év is arról szólt, hogy túlkereslet van a tévés reklámpiacon. Amikor tavasszal egyszerre nőtt a tévénézési idő és csökkent a kereslet, az valóban zárójelbe tette egy időre ezt a problémát. Most, az őszi szezonban azonban kezd újra telítődni a piac. Amennyiben 2021-ben ismét a túlkereslet lesz a meghatározó, akkor arra – a közgazdaság szabályai szerint – előbb-utóbb a kínálati oldalnak is reagálnia kell áremelés formájában.

 

– A jövő évi médiatárgyalások a nagy hirdetőkkel, ügynökségekkel hogyan haladnak? Nincs nagy bizonytalanság?

– Mindenhol vannak bizonytalanságok és dilemmák, de úgy látom, hogy a hangulat kifejezetten optimista. Az ügyfelek bizakodva tekintenek a jövő évre, ambiciózus terveik vannak, és ez a büdzséken is látszik. Jellemzően legalább annyit költenének, mint az idén, jó néhányan pedig eleve nagyobb költségvetéssel számolnak 2021-re.

 

– Tehát akkor nem az a helyzet, mint 2008–2009-ben?

– Legalábbis a tévé tekintetében biztosan nem. Arra számítok, hogy a televízió és a digitális médiapiac a mostani válságot kisebb veszteségekkel és jobb regenerációs képességekkel vészeli át, mint a 2008-ast.

 

– Összességében milyen éve lesz az idén az RTL Magyarországnak a reklámbevételek terén?

– Számot nem mondhatok, de az biztos, hogy jobb, mint amilyen-re tavasszal számíthattunk.

 

Heszler Róbert

 

Az interjú teljes terjedelmében a Marketing&Media idei utolsó számában olvasható, amelyben a szerkesztőbizottság tagjai, a hazai média- és reklámpiac és a digitális szektor meghatározó vezetői, illetve a legnagyobb hirdetők vezetői is értékelik 2020-at, illetve beszélnek az ünnepi és jövő évi terveikről. A lapszám már elérhető a Digitalstand.hu-n is.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Kiderült, melyik a világ legnépszerűbb autója

A Toyota Corolla hosszú éveken át őrizte a világ legkelendőbb autójának címét, évről évre világszerte a legnagyobb darabszámban értékesített új autónak bizonyulva, összesített eladásban pedig egyetlen autómárka egyetlen modellje sem tud a tizenkettedik generációnál...

Az egyik leghíresebb karácsonyi dal történetét meséli el az Erste reklámfilmje

Idei karácsonyi reklámjával az Erste Csoport bemutatja a Csendes éj című karácsonyi dal születését, ami a legtöbbek számára a reményt és az összetartozást jelenti – még kétszáz évvel azután is, hogy először elhangzott. „Mindenki...

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...