- Hirdetés -

Mintha már nem is lenne járványhelyzet – interjú Dudás Gergellyel

|

- Hirdetés -

A televízió nemcsak átvészeli az idei válságot, de megerősödve kerül ki belőle – állítja Dudás Gergely, az RTL Magyarország kereskedelmi igazgatója és az R-Time ügyvezetője. A szakember a Marketing&Media magazinnak nyilatkozva beszélt arról, hogy a pandémia alatt miként zajlanak a médiatárgyalások, valamint elmondta, hogy mennyiben különbözik a mostani a 2008-as válságtól.

 

– A reklámértékesítési munka terén elég hangsúlyosak a személyes találkozások, az ebédek, vacsorák, tárgyalások. Nyilván ezt a jelenlegi vírushelyzet alaposan megváltoztatta. Miként nézett ki egy napod a pandémia előtt és ez mostanra mennyire változott meg?

– Teljesen, és ennek megvannak az előnyei is. A járvány előtt ilyentájt – az éves médiatárgyalások idején – egy nap alatt akár három-négy ügyfélnél is megfordultunk. A tárgyalásokhoz értelemszerűen hozzáadódott az oda- és visszautak ideje, nem beszélve arról, hogy a nap végén még az irodába is visszamentünk, hogy átbeszéljük az ajánlatokat és a további tennivalókat. Ez most másképp van. A nyár végén ugyan még voltak személyes találkozóink és maszkban tartott prezentációink, ma viszont már az éves tárgyalásokat is home office-ból intézzük.

 

– Néhány hete Kolosi Pétert kérdeztem arról, hogy számára a 2008-as vagy a mostani válság a nehezebb-e. Azt mondta, hogy a gyártási nehézségek miatt a mostani több kihívást tartogat. Téged 2008 májusában neveztek ki az R-Time értékesítési igazgatójává, tehát az akkori krízist már vezetőként élted meg. A te szempontodból mennyire más a mostani és a 12 évvel ezelőtti válság?

– A mostani helyzetnek nagyon más a dinamikája, legalábbis a kereskedelmi piacon. Az idén a május és a június komoly visszaesést hozott, sokan leállították a kampányaikat, az utolsó negyedévben viszont olyan arcát mutatja a piac, mintha már nem is lenne járványhelyzet. Ami a tévés költéseket illeti, az utolsó negyedévben minimum a tavalyi szintet el fogjuk érni. Ebben az erős év végi hajrában természetesen nagy szerepet játszik a karácsony. Ez pedig a televízió szempontjából nagyon biztató jel. Azt mutatja, hogy a pandémia alatt nem gyengült, hanem erősödött ez a médium. Annak tehát, aki a hazai piacon márkát akar építeni vagy terméket, szolgáltatást igyekszik eladni, a nagy képernyő továbbra is megkerülhetetlen.

 

– Gondolom, tavasszal nem erre számítottál.

– És szerintem más sem. Tavasszal tényleg nem mertem volna nagyobb tétben fogadni, hogy ilyen gyorsan helyreáll a reklámköltés, hiszen ott lebegett a szemeink előtt a 2009-es példa. Annak idején nagyon visszaestek a hirdetők vállalásai: egy év alatt 18 százalékkal csökkent a tévés reklámpiac. Ráadásul az egy ötéves lejtmenet kezdetét is jelentette. Úgy tűnik, ezt az időszakot most kisebb áldozatokkal ússzák meg a televíziók. Ebben persze fontos szerepet játszik, hogy a járványhelyzet hatására megváltoztak a médiafogyasztási szokások: többen és tovább nézik a tévét, mint korábban. Ráadásul fiatalodott is a közönség. A 18–49 évesek esetén 9,5 százalékkal magasabb a tévénézéssel eltöltött idő, mint a tavalyi év hasonló időszakában. Az éjszakai kijárási tilalom miatt ezek a trendek csak tovább erősödnek az év végén is. Márpedig az az alapvetés, hogy ahol a fogyasztói szempárok vannak, oda áramlanak a hirdetői pénzek. Nem túlzás tehát azt mondani, hogy a tévé – ez a mi szótárunkban már total videót jelent – megerősödve kerül ki a pandémiából.

 

– Az ügynökségi vezetők korábban panaszkodtak arra, hogy a járvány első hulláma ugyan időlegesen megoldotta a televíziós reklámidők telítettségének a problémáját, viszont az év végére ez a gond újra visszatérhet. Mit lehet ezzel a helyzettel távlatilag kezdeni?

– Már a 2019-es év is arról szólt, hogy túlkereslet van a tévés reklámpiacon. Amikor tavasszal egyszerre nőtt a tévénézési idő és csökkent a kereslet, az valóban zárójelbe tette egy időre ezt a problémát. Most, az őszi szezonban azonban kezd újra telítődni a piac. Amennyiben 2021-ben ismét a túlkereslet lesz a meghatározó, akkor arra – a közgazdaság szabályai szerint – előbb-utóbb a kínálati oldalnak is reagálnia kell áremelés formájában.

 

– A jövő évi médiatárgyalások a nagy hirdetőkkel, ügynökségekkel hogyan haladnak? Nincs nagy bizonytalanság?

– Mindenhol vannak bizonytalanságok és dilemmák, de úgy látom, hogy a hangulat kifejezetten optimista. Az ügyfelek bizakodva tekintenek a jövő évre, ambiciózus terveik vannak, és ez a büdzséken is látszik. Jellemzően legalább annyit költenének, mint az idén, jó néhányan pedig eleve nagyobb költségvetéssel számolnak 2021-re.

 

– Tehát akkor nem az a helyzet, mint 2008–2009-ben?

– Legalábbis a tévé tekintetében biztosan nem. Arra számítok, hogy a televízió és a digitális médiapiac a mostani válságot kisebb veszteségekkel és jobb regenerációs képességekkel vészeli át, mint a 2008-ast.

 

– Összességében milyen éve lesz az idén az RTL Magyarországnak a reklámbevételek terén?

– Számot nem mondhatok, de az biztos, hogy jobb, mint amilyen-re tavasszal számíthattunk.

 

Heszler Róbert

 

Az interjú teljes terjedelmében a Marketing&Media idei utolsó számában olvasható, amelyben a szerkesztőbizottság tagjai, a hazai média- és reklámpiac és a digitális szektor meghatározó vezetői, illetve a legnagyobb hirdetők vezetői is értékelik 2020-at, illetve beszélnek az ünnepi és jövő évi terveikről. A lapszám már elérhető a Digitalstand.hu-n is.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Érdekes jogi kérdéseket vet fel a metaverzum

1996. júniusában, a Szomszédok című legendás sorozat 239. részében Vágási Feri elhatározta, hogy "beszáll az internetbe". Szavait manapság mémek ezrei örökítik meg. Ám ha a szavak mögé pillantunk, e szállóige rámutat a technológiai fejlődés...

Tovább drágultak a lakások

Az év első három hónapjában tovább emelkedtek a lakásárak, azonban az előzetes adatok alapján a hazai ingatlanpiaci forgalom már nem bővült tovább. Uniós összehasonlításban Magyarország 2015. évi bázishoz viszonyított összevont lakáspiaci árindexe továbbra is...

Több mint félmilliárd forint jogdíjat kapnak a színészek

Az Előadóművészi Jogvédő Iroda Egyesület (EJI) 543 millió forint jogdíjat fizet ki több mint 11 ezer – 95 százalékban magyar – előadóművésznek műsoraik televíziós ismétlése után. Az eredetileg szeptember végére tervezett jogdíjfelosztást az EJI...

Korábban indult a tanszervásárlási láz

Míg a korábbi években inkább augusztusban és szeptember elején emelkedtek ki számottevően az iskolaszerek-eladások az eMAG-nál, idén júliusban is volt egy csúcs. A klasszikus tanszerek mellett júniusban a tabletek, júliusban a laptopok eladása is...

LEGO-val erősít az Euronics

Hosszú távú együttműködést kötött az Euronics Műszaki Áruházlánc és a LEGO Csoport. A partnerség értelmében a kreatív, gondolkodásra késztető LEGO játékkészletek válogatott kínálata már megvásárolható az Euronics üzleteiben.Bár a LEGO játékok eddig is széles...

Nem védjük eléggé a gyerekeket az online térben

Sokkal kevésbé képesek felismerni a gyerekek a számukra ártalmas tartalmakat az interneten, mint azt saját bevallásuk szerint állítják ­– állapítja meg egy friss felmérés. Mindeközben a szülők sem feltétlen tudják, hogyan álljanak hozzá gyermekük...

Élőben követhetjük Kimi Raikkönen visszatérését

Az ARENA4 és az ARENA4+ nézői élőben láthatják Magyarországon Kimi Raikkönen visszatérését. A Formula-1-es világbajnok vasárnap este futja élete első NASCAR Cup Series versenyét a Watkins Glen International szupergyors pályáján. Raikkönen tavaly jelentette be...

Ábel Anita lesz a TV2 új napi sorozatának egyik főszereplője

Hazatalálsz címmel készül a TV2 új napi szériája, a Blikk információi szerint a produkcióban tér vissza a sorozatok világába a Szomszédokban ismertté vált Ábel Anita. Az új produkció egy horvát licencen alapuló, történetalapú, helyzetkomikumokra...

Összeállt a Warner Bros. Discovery régiós menedzsmentje

Bemutatták a Warner Bros. Discovery régiós vezetői csapatát, valamint az Európát, Közel-Keletet és Afrikát magában foglaló térség (EMEA) fizetős TV hálózatait és kreatív ügynökségét. Jamie Cooke – akit júniusban neveztek ki a Warner Bros. Discovery...

A streaming megelőzte a kábeltévét

Idén júliusban első alkalommal fordult elő, hogy az Egyesült Államokban a tévézésre szánt időből a streaming tartalmak fogyasztása nagyobb arányt tett ki, mint a kábeltévés műsorok. A Nielsen mérései szerint az amerikai júliusban hetente...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Nagy leégésre számíthatnak a magyarok

Még mindig sokan, háromból egy magyar nyaraló perzselődik a napon 11-15 óra között, a legerősebb UV-sugárzás idején – derült ki a Szallas.hu felméréséből. Minden tizedik válaszadó egyáltalán nem gondoskodik a fényvédelemről. Ráadásul a válaszadók...

Érdekes jogi kérdéseket vet fel a metaverzum

1996. júniusában, a Szomszédok című legendás sorozat 239. részében Vágási Feri elhatározta, hogy "beszáll az internetbe". Szavait manapság mémek ezrei örökítik meg. Ám ha a szavak mögé pillantunk, e szállóige rámutat a technológiai fejlődés...

Tovább drágultak a lakások

Az év első három hónapjában tovább emelkedtek a lakásárak, azonban az előzetes adatok alapján a hazai ingatlanpiaci forgalom már nem bővült tovább. Uniós összehasonlításban Magyarország 2015. évi bázishoz viszonyított összevont lakáspiaci árindexe továbbra is...

Több mint félmilliárd forint jogdíjat kapnak a színészek

Az Előadóművészi Jogvédő Iroda Egyesület (EJI) 543 millió forint jogdíjat fizet ki több mint 11 ezer – 95 százalékban magyar – előadóművésznek műsoraik televíziós ismétlése után. Az eredetileg szeptember végére tervezett jogdíjfelosztást az EJI...

Korábban indult a tanszervásárlási láz

Míg a korábbi években inkább augusztusban és szeptember elején emelkedtek ki számottevően az iskolaszerek-eladások az eMAG-nál, idén júliusban is volt egy csúcs. A klasszikus tanszerek mellett júniusban a tabletek, júliusban a laptopok eladása is...
- Hirdetés -

Don't Miss

Védeni kell a szakmát, a szakembereket, a büdzséket, a fogyasztókat

Most különösen fontos, hogy hitelesen és felelősen használjuk a marketing eszközeit – mutatott rá Bujáki Zsolt. A Porsche Hungaria kommunikációs igazgatója az mmonline.hu-nak beszélt arról is, hogy milyen kihívásokkal szembesül az autóipar és elárulta...

Jobban kell küzdenünk a fogyasztók figyelméért

Egymás gondolatainak meghallgatása, egymás munkáinak megtekintése mindig inspirációt nyújt és elősegíti a megújulásra való készséget, képességet – vallja Mérő Ádám, a Coca Cola Company Consumer & Shopper Connection Director-a. A szakember a szeptember 15-i...

A marketingvezetők jó esetben interdiszciplináris gondolkozók

Manapság a marketing az egyetlen omnipotens diszciplina, amely egy vállalat működésének teljességét képes átfogni – állítja Szabó Béla. A Magyar Telekom márkakommunikációs igazgatója a Marketing Summitot beharangozó interjúsorozatban az mmonline.hu-nak beszélt arról, hogy milyen...

Együtt erősebbek vagyunk

A marketing szakemberek, vezetők szerepe jelentősen megnövekedett a vállalaton belül és az üzleti értékteremtés folyamatában is – mutatott rá Bánhegyi Zsófia. A Szerencsejáték Zrt. marketing és kommunikációs igazgatója a szeptember 15-i Marketing Summitot felvezető...

Rekordok éve

A Marketing&Media magazin idén is összeállította a legnagyobb hazai reklámügynökségek listáját a tavalyi üzleti eredmények alapján. Iparági vezetőket is megkérdeztünk arról, hogyan értékelik a múlt évet és mit várnak idén, Biró László, a Mediator...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Eszméletlenül nagy a weboldalak karbonlábnyoma

Egy átlagos internetfelhasználó éves szinten 414 kg károsanyag-kibocsátásért felelős. Egy közepes weboldal pedig 60 kg CO2e éves kibocsátással ugyanakkora környezeti lábnyommal jár, mint 4,3 millió SMS vagy napi 63 percnyi TikTok aktivitás. Bár a...

Újabb lépést tett a fenntarthatóság felé a Samsung

A Samsung jelentős előrelépést tett a mobilkommunikációs üzletág 2025-ös fenntarthatósági céljainak elérése felé. A legfontosabb kezdeményezések közé tartozik az újrahasznosított anyagok továbbfejlesztett használata és beépítése a termékekbe, a környezettudatosabb csomagolás kialakítása, valamint a régebbi...

Újabb környezetvédelmi rekord a Tiszán

Rekordmennyiségű, 2880 zsák hulladék összegyűjtésével zárult a X. Jubileumi Felső-Tiszai PET Kupa. A pillepalackokból épült hajók versenyében a legtöbb hulladékot a Siemens Energy vállalati önkéntesekből és gyerekeikből álló csapata nyerte, akik ezúttal az egy...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....