Hirdetni mindenki tud, de mitől lesz hiteles egy cég? Régen elég volt egy reklámban felvillantani azt, hogy Hurka Gyurka. Ma a kulcskérdés a hiteles márka és a hitelesség, a közösségépítés és az önkéntesség is. Langmár Zsuzsanna kommunikációs tanácsadó gondolatai.
Az ipari termék sajátja, hogy konfekció, egy kaptafára készül. „A cég, ha sikeres szeretne lenni, új irányokat, és ami a legfontosabb: saját utat kell, hogy válasszon, hogy elérje a vásárlókat” – fejtette ki Langmár Zsuzsanna, a Langmár Kommunikáció vezető tanácsadója, hozzátéve: „Az új jelszó: legyünk hitelesek. Legyünk önmagunk.”
Hirdetni mindenki tud, de célozhatjuk a szívet is
Nézzünk egy konkrét példát: A Marvel képregénycég az elmúlt 10+ évben óriásit robbantott, gyakorlatilag maga alá gyűrte a filmes piacot. Ez csupán annak köszönhető, hogy a brand, a hősök, akik majd egy évszázada uralták a képregényes ponyva piacot, a vászonra kerültek fel?
Messze nem. A Marvel nagyon okos és hiteles (vagy nagyon annak tűnő) kommunikációt folytatott a működése során. Például, amikor a filmből ismert színészek a karakterüknek öltözve nagybeteg rajongókat látogattak meg, az PR-akció volt, épp volt ott egy operatőr, aki megörökítette az egészet, de a cég ezzel közölte azt is, hogy a rajongóik fontosak számukra. A rajongók pedig valószínűleg életre szóló élményt kaptak azáltal, hogy kezet rázhattak Pókemberrel, Vasemberrel vagy Amerika kapitánnyal.
Hirdetés szempontjából mi a tanulság?
Az önkénteskedést lehet öncélúan használni, de nem minden célzott önkénteskedés öncélú.
A hirdetés önmagában nem elég a sikerhez.
A közösségépítés fontos, sőt, egyenesen elsődleges.
A Marvel mindig figyelt arra, hogy a rajongókat, mint egy hatalmas családot kezelje. Marketing ez? Marketing. Hiteles? Hiteles. Mindenki nyer vele valamit? Mindenki nyer vele valamit. Tanulhatunk tőlük? Tanulhatunk.
A filmvilágban még nagyon sokáig lesz napirenden a szuperhős-mánia. Nem csak ezért, mert a képregény mára elfoglalta méltó helyét a művészeti ágak között, így a filmművészet számára is állandó inspirációvá vált, hanem azért is, mert a képregényfilm egy olyan szubzsáner, melynek alapjául egy folyton változó, az aktualitásokra állandóan reagáló műfaj szolgál. Az állandó megújulásra képes tényezők pedig nehezen mennek ki a divatból, ezt is fontos megjegyeznünk.
Meg kell mutatni a cég arcait, hogy a megrendelő jó ismerősként kezeljen minket
Ahogy Langmár Zsuzsanna fogalmaz: „A bélyeggyűjtés szuper hobbi, de egy cég számára hasznosabb az elégedett vevők véleményének megőrzése.”
A vásárló már nem elégszik meg azzal, hogy egy a sok közül – ő A Partner szeretne lenni. Most, amikor a Facebookon bárki kiírhatja a véleményét bármiről, most, amikor az egyén nem egy a sokból, hanem valóban azt érezheti, hogy számít, akkor meg kell mutatnunk, hogy kik vagyunk, mit kínálunk, és – ami a legfontosabb – milyenek vagyunk mi magunk is. Miért? Mert akkor nem egy cég leszünk a sok közül, hanem a Cég, akit jól ismer a partnere.
„Az egyéni stílus, a brandünk csak az alap – mondja Zsuzsa. – A cégnél emberek dolgoznak, akik embereknek akarnak eladni. Legyen a hangsúly az értéken! Ami minden dolgozónkban, alvállalkozónkban, szövegíróban és szakemberben ott van.”
Azaz:
Merjünk a hirdetésünkkel kitűnni úgy, hogy megmutatjuk: nálunk mindenki a saját, hozott értékeivel erősít minket, és teszi a cégünket egyedivé.
Mutassuk be, ki hogyan és miért tesz minket különlegessé.
Hirdessünk azzal, amivel a konkurencia nem tud versenyezni: saját magunkkal.
A vélemény erősít, a kritika előretol
„Sok cég nem meri kikérni a vevők álláspontját – igazából érthetetlen, hogy miért, hiszen a kritika előre visz, csak azt mutatja meg, miben kell változtatnunk, merre kellene fejlődnünk tovább. Sőt: a partnernek számít, ha kikérjük a véleményét. Miért ne számítana? Pont ettől lesz ő a fontos személy, az a vevő, aki elmondhatja, ha valami olyasmit tapasztalt, amit nem feltétlenül tart bennünk jónak” – mondja Zsuzsa, a Langmár Kommunikáció vezetője.
Ez elégedettséghez vezet. Az elégedett vásárló pedig arra tol minket, amerre mennünk kell: a fejlődés felé. Merjünk véleményt kérni! Nem leszünk tőle kevesebbek. Sőt. Ne féljünk se az újtól, se saját magunktól! Ha őszinték vagyunk a céges kommunikációban is, ha fel tudjuk mérni, hogy a cégnél ki milyen értéket képvisel, csodákra lehetünk képesek.