- Hirdetés -

Mobilok és autók uralják a Social Indexet

|

- Hirdetés -

Taroltak a mobiltelefon és autómárkák az idei Social Index-en, a SentiOne által készített elemzés szerint az online és közösségi médiában a márkák közül az iPhone, a Samsung és a Huawei végzett az első három helyen tavaly. A celebek rangsorát Majka vezeti Puzsér Róbert és Hosszú Katinka előtt.

A SentiOne mesterséges intelligenciával támogatott social listening és engagement szoftvere adatalapon tárja fel a különböző márkák, inspirátorok, trendek vagy épp cégek online életútját formáló online és felhasználói attitűdklímát. A tavalyi évet feltérképező Social Index rangsor felállításánál az elemzők több száz márkát és több millió ( > 2,7 millió) 2018-ban publikált, magyar nyelven közzétett említést elemeztek 6 kategóriában: BANK, MOBIL, CELEB, AUTÓ, DIVAT, NASI. A vizsgált márkák internetes pozíciójának meghatározásához nem csupán a róluk szóló összes bejegyzés mennyiségét vették figyelembe, de ezek érzelmi hátterét is. A bejegyzések pozitív, negatív és semleges sentiment-értékének meghatározásával (a SentiOne saját fejlesztésű, nyelvspecifikus algoritmusa, amely magyar nyelven körülbelül 85%-os precizitással ismeri fel egy-egy említés érzelmi hátterét) épp ezért nem csupán a mennyiségre, de a minőségre is figyelmet fordítottak.

A hat vizsgált kategóriához kapcsolódó tartalmak időbeli megoszlását elemezve egyetlen egy olyan név/márka van, amely képes volt akkorát dobbatani a netes platformokon, amelyet adat- és kategória alapon is szignifikáns tartalami kitörésként indexált a SentiOne szoftvere 2018. harmadik negyedévében: ezt a CELEB katógóriában megjelenő Majka – Curtis “szakítás” gigantikus online és social media visszahangja okozta augusztusban.

TOP20: a lista legjobbjai

A több száz márkát magában foglaló kutatás legjobb 20 helyén az alábbi márkák kaptak helyet: iPhone, Samsung, Huawei, Xiaomi, BMW, Ferrari, Mercedes, Sony, Audi, LG, Opel, OTP, Ford, Nokia, Suzuki, Renault, Nike, Honda, Tesla és a Honor. 2018 ismét a mobiltelefonok és az autók éve volt, ha a kategóriákhoz tartozó tartalmak mennyiségét nézzük – ez a 2017-es riporthoz képest nem változott. Ugyanakkor a dobogós márkák közé felkerült a Huawei (a BMW helyére), így alapvetőn a tartalmak mennyiségét és minőségét is súlyozó, valamint a teljes vizsgált márkaskálára (354 db) kiterjedő lista első három helyét kizárólag mobiltelefonmárkák foglalják el. Sőt. A negyedik helyen is egy mobil-brand kap helyet, a Xiaomi, ami a tavalyi listában például csak a 17. pozíciót szerezte meg. A CELEBeknek és a BANKoknak ezen a toplistán nincs képviselője, bár Majka épphogy csak lemaradt a TOP20-ból, és a Nutella is nagyon közel járt az élmezőnyhöz.

AUTÓK – a sebességbe kapcsolt internet

Az autómárkákkal kapcsolatos online kommunikáció dominánsan a Facebookon zajlik (összesen 425 155 említés 2018-ban). Ugyanakkor már a Twitter is például minden, a TOP5-ben helyet kapó márkánál bekerült az első öt legnépszerűbb platform közé. A közösségi médián túl, sok kapcsolódó említés jelent meg az Index fórumokon, az m4sport.hu-n, az f1vilag.hu-n, a Ford esetében a Ford Mondeo Club Hungary fórumán, valamint a gyakorikerdesek.hu-n. Ez utóbbi a vizsgált 45 autómárkából 36-nál megjelent az első öt legnépszerűbb forrás között.

Kifejezetten a közösségi oldalakon legnagyobb eléréssel és engagement-tel kommunikáló online felhasználókra szűkítve a kutatást (influencerek), további érdekességeket tár fel a rangsor. A Ferrarinál és a Mercedes-nél nagyon népszerű felület a Boxutca (az MTVA hivatalos Forma-1-es Facebook oldala). Az Audi online márkapercepciójának formálásában nagy szerepet kap a brand által szponzorált ETO KC kézilabda csapat Facebook oldala, az OPEL-nél pedig a Tankcsapda, ahol az együttes rengeteg tartalmában fonódik össze a két márkanév.

DIVAT: mert a stílus örök — a weben is

Sportosak vagyunk, vagy legalábbis szeretjük a sportmárkákat, és sokat is beszélünk róluk az interneten. Bár luxusmárkák nem kerültek be a TOP5-be, fast fashion mogulok igen (Nike, Adidas, H&M, Zara, Puma). Sőt a Tesco F&F márkája is helyet kapott a legjobbak között. A TOP4 márkánál kimagaslóan népszerű a jofogas.hu is – azaz rengeteg Nike, Adidas, H&M és Zara márkájú terméket értékesítenek a felhasználók ezen az adok-veszek platformon.

A NIKE-nál Rubint Réka, az Adidasnál Keszthelyi Vivien autóversenyző, a H&M-nél pedig Kamarás Iván (akinek kapcsolódó és márkázott bejegyzéseit például több mint 1140 alkalommal osztották tovább az internetezők), a ZARA-nál Viszkok Fruzsi, az Amnesia-nál pedig Szabó Zsófi vezeti celebként az influencer toplistát. Remekül látszik, hogy a fashion brandek a márka profiljába fűzve, azt kiteljesítve, tudatosan és hosszú távon alakítják ki influnceregyüttműködéseiket, és választják ki azokat az ‘inspirátorokat’, akik a branddel konzisztens értékeket képviselnek.

CELEB: rengeteg perc hírnév

Az abszolút győztes Majka. A második és harmadik helyen Puzsér Róbert és Hosszú Katinka. A TOP10-ben helyet kapott még: Berki Krisztián, Vajna Tímea, Győzike, Rubint Réka, Dzsuzsák Balázs, Palvin Barbi és Hódi Pamela. Kasza Tibi a 11.-ik. Közel 48 000 említéssel – legyen az Facebook komment, tweet, YouTube poszt, cikk, blog -, 2018-ban (és amúgy 2017-ben is) Majka nyerte az internet aranyérmét a róla szóló, őt említő tartalmak mennyiségének és minőségének súlyozása alapján (a kutatásban összesen 76 magyar celebritás online életútját vizsgálták az elemzők).

A közösségi médiára fókuszálva, az interneten nagyot ment a ‘Mindenki táncol’ Irigy Hónaljmirigy paródia, illetve a Mindenegybenblog Facebook oldalán publikált Majka- posztok (132 egyedi tartalom, melyet 1280 alkalommal osztottak tovább a felhasználók) – az oldal főleg a Blikk Rúzs témába vágó tartalmait mutálta, új és kifejezetten kattintásvadász, félreérthető címekkel és lead-ekkel generálva forgalmat és interakciót.

A legnagyobb tartalmi robbanást az énekes augusztus végi nyilatkozata generálta a weben, amikor bejelentette a Curtis-szel való “szakítást”. Az említések platform szerinti megoszlásának ábrája adatalapon validálja azt, hogy a közösségi médiának gigantikus szerepe van az információ terjesztésében és a gondolkodás, attitűd formálásában. A Facebook (sötétkék görbe) közössége pillanatok alatt képes volt átvenni a szerzőiséget a téma felett.

Kicsit több mint 45 000 említéssel a második helyet Puzsér Róbert szerezte meg a TOP10-es ranglistán 2018-ban. A hozzá kapcsolódó leggyakrabban említett szavak felhőjéből kirajzolódik, hogy a főpolgármesteri jelöltetés körüli online buzz nagy social media-szelet tolt a közszereplő mögé.

25 339 – ennyiszer említették tavaly Hosszú Katinka nevét a magyar nyelvű online és social media felületeken. Ez enyhe visszaesés 2017-hez képest (29 729), ugyanakkor így is ismét a harmadik helyet szerezte meg az olimpikonnak a Social Index 2018. CELEB kategóriájában. Az IronLady kapcsán leggyakrabban említett szavak felhője mutatja, hogy a 2017-es és 2018-as említések tartalmi súlypontja eltolódott. Míg 2017-ben az IronLady eredményei kapták a legnagyobb hangsúlyt, a 2018-ban kirobbant magánéleti válság (válás) online is átírta a beszélgetések fókuszpontját, Tusup-ot helyezve a központba (adott kifejezések egymáshoz viszonyított gyakoriságát a betűméret jelzi, minél nagyobb a szó, annál többször említették azt Katinkával kapcsolatban a weben)

NASI: az édesszájú web

Az eredmények azt mutatják, hogy a Nutella lazán kenyérre kente az internetet. Emellett a Túró Rudi és a Raffaello is gyönyörűen teljesített. A TOP3-as egyébként a 2017-es riportban is pontosan ugyanígy állt fel. A TOP5 márka esetében a NASIk mögött álló és őket említő legerősebb közösségi média oldalak a ReceptNeked, a Nosalty, a Sakáltanya és a Mindmegette.

A Nutellánál Kasza Tibi az állandóan visszatérő celebritás (15 tartalom 2018-ból) – nutellás otthon készült édességreceptekkel (sült tortilla, töltött keksz, sajttorta). Ezek alapvetően a Femcafe Konyhával közösen készült szponzorált és videós tartalmak. Tibi legnépszerűbb Nutellás posztja ugyanakkor ettől független volt: azt a taste.md oldalról vette át, majd osztotta tovább (Nutella 7 ways).

A Bounty esetében emellett nagyot robbantott a Lukoil nyereményjátéka (ahol a legtöbben a Bounty-t kommentelték, mint kedvenc csoki), illetve az Utazómajom egyik posztja, a Seychelle-szigeteki beszámolójukkal, ami egy gyönyörű élmény és márkatársítás volt, óriási eléréssel. (9. kép)

BANK: a pénz beszél – a neten is

Az OTP nyert, de elegáns pozíciót tudhat megáénak az MKB és az Erste is. A 2017-es évhez képest a legnagyobb változás, hogy a K&H lemaradt a dobogóról (bár nem sokkal), míg az MKB a nyolcadik helyről ugrott előre egészen a harmadikig. A TOP10-be két bank került fel, akik a 2017-es évet összefoglaló riportban még nem jelentek meg a legjobbak között: a MagnetBank és az FHB. Ami jellemzően feltűnik majdnem minden márka mögött, azok az állatvédő menhelyek Facebook oldalai.

A Noé Állatotthon és az Állatrendőrség mögött az OTP, a Hajdúnánási Állatvédő Alapítvány mögött az ERSTE, a Füzesabonyi Állatvédő Alapítvány, a Kéz a Mancsért Egyesület mögött a K&H, míg az Ebáruház a Gazdátlanokért mögött a CIB jelenik meg.

Ezek az oldalak óriási eléréssel és interakcióval kommunikálnak a közösségi médiában, és mivel a támogatást, adományokat mindig adott bankszámlára kérik, így automatikusan beemelik a márkákat posztjaikba. Ez akár egy olyan kommunikációs stratégia, kampány része is lehet a jövőben, amely tudatosan erre a már régóta fennálló kapcsolatra épít.

A márkákról/márkákkal együtt legnagyobb eléréssel kommunikáló, és hagyományos értelemben vett influencerek az OTP-nél a DVTK és az MLSZ (OTP Bank Liga), az MKB-nál Bereczki Zoltán (MKB Kreatív Kuckó a Bazilikánál a 2018-as karácsonyi vásár kapcsán), az Erste-nél pedig a Kékszalag és a Csíkszeredai Sportklub.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Új arculattal érkezik a 20. Verzió Filmfesztivál

Idén 20. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált.  November 22-29. között megújult logóval, az idei fókusztémához illeszkedő friss arculattal és kivételesen gazdag programmal, több, mint 80 filmmel jelentkezik az esemény....

Hamarosan indul a Könyvfesztivál

Az idei Nemzetközi Könyvfesztivál a Millenárison 140 kiállítóval, 40 külföldi szerzővel, 180 programmal és több mint 200 dedikálási lehetőséggel várja látogatóit a Parkban, a Nagycsarnokban (B épület), az Üvegcsarnokban (D épület), az Európa Ponton...

Jövő héten rajtol a Múzeumok Őszi Fesztiválja

A tudomány és a technológia kapcsolata, a tudományos eredmények hiteles kommunikációja, valamint a természettudományok és a múzeumok kapcsolódási pontjaira fókuszál idén a Múzeumok Őszi Fesztiválja, amelyet szeptember 25. és november 12. rendeznek meg országszerte. A...

November végén érkezik a mozikba a Semmelweis

November 30-án kerül a mozikba a Semmelweis című film, amely az Oscar-díjra jelölt filmes mester, Koltai Lajos új rendezése. A premier felé vezető út egyik fontos állomásaként bemutatták az alkotás plakátját. (kiemelt kép: NFI)   Frank...

A sokoldalú és kreatív PR támogatja a növekedést

A PR reneszánszát hozta el, hogy mind nagyobb az igény a stratégiai gondolkodásra, a hitelesség, a társadalmi szerepvállalás és a céltudatosság egyre fontosabb az ügyfelek számára. A stabil piaci jelenléthez szükséges őszinte válaszok megadásában...

A Dikh TV és vidéki rádiók is bajba kerültek

Termékmegjelenítésre vonatkozó szabály be nem tartása és hatósági határozatban megállapított, műsorstruktúrával kapcsolatos követelmények nem megfelelő teljesítése miatt indít eljárást a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa a Dikh TV országos kereskedelmi televízió és...

Csomagolásmentes kiszállítással újít a Rossmann

Új, csomagolásmentes házhozszállítási lehetőséget kínál ügyfeleinek a Rossmann. A Rossmann saját autós futárszolgálata immáron szinte végtelenszer újra használható tartós táskákban szállítja ki a rendelt termékeket azoknak, akik rendelésük során ezt a fenntartható opciót választják....

Rekordszinten a fiatalok megtakarítása

Csúcsot döntött a fiatalok megtakarítása, ha a konkrét összeget nézzük: a második negyedévben átlagban 783 ezer forintja volt a 19-29 éveseknek a K&H ifjúsági index szerint, hasonlóan magas összegre a felmérés több mint tízéves...

Tényleg túl sokat netezünk?

A 18-65 éves internetező magyarok átlagosan 4 órát interneteznek egy hétköznapon a szabadidejükben. A Reacty Digital legújabb felmérése szerint ezt kevesen tartják problémának, pedig a túlzásba vitt netezés negatív hatásait a lakosság negyede szokta...

Így csökkenthetjük a rezsiköltséget

Az elmúlt évek energiapiaci bizonytalansága, az elszálló energiaárak, mind megmutatták, mennyire fontos, hogy csökkentsük a saját energiafelhasználásunkat. Otthonunk szigetelésével nemcsak energiát és pénzt spórolunk, hanem annak értékét is növeljük. Falusi CSOK-kal és a hozzá...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Aki csak teheti, lecsap a jelenlegi csok-ra

A korábbi csúcsoktól még jócskán elmarad, de február óta tendenciaszerűen növekszik a jelzáloghitel-szerződési volumen, ami az ingatlanpiac élénkülésére is utal. Vincze Krisztián, a GV Hitelközpont országos hitelközvetítő hálózat ügyvezető tulajdonosa arról beszélt, a családi...

Új arculattal érkezik a 20. Verzió Filmfesztivál

Idén 20. alkalommal rendezik meg a Verzió Nemzetközi Emberi Jogi Dokumentumfilm Fesztivált.  November 22-29. között megújult logóval, az idei fókusztémához illeszkedő friss arculattal és kivételesen gazdag programmal, több, mint 80 filmmel jelentkezik az esemény....

Hamarosan indul a Könyvfesztivál

Az idei Nemzetközi Könyvfesztivál a Millenárison 140 kiállítóval, 40 külföldi szerzővel, 180 programmal és több mint 200 dedikálási lehetőséggel várja látogatóit a Parkban, a Nagycsarnokban (B épület), az Üvegcsarnokban (D épület), az Európa Ponton...

Jövő héten rajtol a Múzeumok Őszi Fesztiválja

A tudomány és a technológia kapcsolata, a tudományos eredmények hiteles kommunikációja, valamint a természettudományok és a múzeumok kapcsolódási pontjaira fókuszál idén a Múzeumok Őszi Fesztiválja, amelyet szeptember 25. és november 12. rendeznek meg országszerte. A...

November végén érkezik a mozikba a Semmelweis

November 30-án kerül a mozikba a Semmelweis című film, amely az Oscar-díjra jelölt filmes mester, Koltai Lajos új rendezése. A premier felé vezető út egyik fontos állomásaként bemutatták az alkotás plakátját. (kiemelt kép: NFI)   Frank...
- Hirdetés -

Podcast

Az oktatás akkor jó, ha felkészít az életre

Milyen kihívások, trendek jellemzik ma az oktatástechnológiát, hogy befolyásolja a diákokat a digitalizáció, lemarad-e a gyerek, ha nincs okostelefonja? Ezeket a témákat is megvitatták a Business Lounge szeptember 13-ai adásában, melynek egyik vendége az...

A hitelesség alapvető faktor

Hogy fest 2023-ban egy kereskedelmi televízió talent managementje, hogyan járulnak hozzá a TV2-nél megforduló arcok a brand erősítéséhez, és fordítva: miért „éri meg” nekik, ha a csatorna menedzseli őket, mint influenszereket? Ezeket a kérdéseket...

Beépült a mindennapokba az élőzenei élmény

Ha nyár, akkor fesztiválok – de vajon magukhoz tértek már az itthoni rendezvények a Covid okozta sokkból? Szervezésről, jegyértékesítésről, kis és nagy rendezvényekről volt szó többek között a Business Lounge augusztus másodikai adásában, melynek...

Don't Miss

Magas szinten gondolkodni

Rendszeres reklámkocsmák, éjszakai városfutások, a szakmai kezdetek, a legnagyobb kihívások, miért lehet imádni a marketingszakmát – többek között ezekről beszélt az idei TOP50 marketinges rangsor élén végző Szabó Béla a Marketing&Media magazinnak adott interjúban....

Önazonos kreátorokon, márkakollaborációkon és az AI-on lesz a hangsúly 2024-ben is

Hat éve erősíti a Coca-Cola csapatát Mérő Ádám, lelkesedése pedig azóta is töretlen a világ legértékesebb, legvonzóbb, állítása szerint legjobb marketinggel rendelkező márkája iránt. A tizenöt évnyi ügynökségi oldalt cserélte a brand oldali ügyfélszékre,...

Újra kell gondolni a hierarchiát a szervezetben

Művészettörténészként diplomázott, kulturális és kreatív elköteleződését pedig a Magyar Telekomnál kamatoztatja Kovács András Péter, aki jelenleg a családi szegmenskommunikációért felel és a Warm Up Talks legújabb adásában elárulja: mit jelent az agilis transzformáció, miért...

A felelős márka szerepe soha nem volt olyan fontos, mint ma

Ha a saját tevékenységünkre gondolunk, kulcsfontosságú lett, hogy felhívjuk a figyelmet a tudatosságra és a digitális és kiberbiztonságra ezeknek a technológiáknak a használata kapcsán, amiben a teljes piacnak óriási felelőssége van – mondta el...

A marketing a stratégia része lett a generációváltáson áteső Euronics-nál

Óriási előrelépések, arculat és szlogenváltás zajlott sok sikerrel az elmúlt években a legnagyobb magyar tulajdonban lévő magyar webshopnál, ahol most belül is transzformálnak: új vezetőket igazoltak, köztük Metykó Tibort, aki az építőiparból érkezett a...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Csomagolásmentes kiszállítással újít a Rossmann

Új, csomagolásmentes házhozszállítási lehetőséget kínál ügyfeleinek a Rossmann. A Rossmann saját autós futárszolgálata immáron szinte végtelenszer újra használható tartós táskákban szállítja ki a rendelt termékeket azoknak, akik rendelésük során ezt a fenntartható opciót választják....

Klímapusztulás: a villamosenergia-ágazaton múlik minden

A villamosenergia-ágazat a kulcsa annak, hogy elérje a karbonsemlegességet az világ 2050-re, egyebek mellett ez áll az Atradius hitelbiztosító tanulmányában. Az ágazati kutatás szerint az energiatermelés felel az üvegházhatású gázkibocsátás 75 százalékáért. A szektor...

Nagy kihívás a fenntarthatóság a családi cégeknek

Két évük van a minimum 250 főt foglalkoztató cégeknek arra, hogy beépítsék üzleti folyamataikba az ESG szempontokat. A K&H családi vállalatok fenntarthatósági indexe szerint ez egyelőre nagy kihívás a cégeknek, mivel alig 10 százalékuk...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....