- Hirdetés -

Muszáj túlélni – nehéz helyzetben a könyvkiadók

|

- Hirdetés -

A jelentős drágulás ellenére még mindig a könyv a leginkább megfizethető luxuscikk, a karácsonyi időszak kiemelten fontos a könyvpiaci szereplők számára. A kisebb kiadók a túlélésre koncentrálnak, tavaszig kiderül, mennyire tépázzák meg a szakmát az egyre nehezedő gazdasági körülmények.

Többféle módon reagált a könyvpiac az idén felmerülő gazdasági nehézségekre. Az előállítási költségek csökkentése érdekében a kiadók több kötetet adnak ki puha kötésben és nagyobb szerepet kapnak a kereskedői kedvezmények. „Abban bízunk, hogy az erőfeszítés meghozza a gyümölcsét, és bár drágábbak a könyvek mint egy éve, az olvasási kedv továbbra sem lankad. A kötetek továbbra is elérhető árban vannak, szemben a többi szórakozási, kulturálódási lehetőséggel. Érdemes hozzátenni, hogy a két-három éve kiadott könyvek átlagára az új címekénél alacsonyabb, így az olvasóközönségnek továbbra is van választási lehetősége a vásárlás során, hiszen több árkategória is jelen van a kínálatban” – mondta el Kovács Péter, a Libri-Bookline vezérigazgatója.

Nehéz idők

„A papírhiány már 2021 végén érezhető volt, és az infláció jelei is látszódtak, ami áremelkedéssel járt, de a vásárlók jól fogadták ezt. Az idei év elején még kitartott a karácsonyi lendület, de áprilisban már látható volt a probléma, megállt a forgalomnövekedés, csökkent a vevők száma. A papírhiány miatt ekkor egyes termékek ára megduplázódott, amit tovább erősített az energiaárak emelkedése. Az infláció 20 százalék körüli, a fogyasztói árindex is ezt közelíti. Az ősz is nehéz volt a könyvpiacon, novemberben bár nehézkesen, de beindult a forgalom. Egyre rövidebb a karácsonyi vásári időszak, inkább a last minute vásárlásokra számítunk. Ha az árbevétel el is éri a tavalyit, az reálértékben minimum húsz százalékkal kevesebbet ér” – mutatott rá dr. Gál Katalin, a Magyar Könyvkiadók és Könyvterjesztők Egyesülésének (MKKE) elnök igazgatója.

 

 

Emellett a könyvszakmát is erősen érintette a kata kivezetése, sok a szabad szellemi foglalkozású munkatárs, csak a nagyobb kiadók dolgoznak alkalmazottakkal. Egyre inkább nyílik az olló: a kicsik még kisebbek, a nagyok pedig még nagyobbak lettek, ami abból adódik, hogy a méretük
miatt bizonyos feladatokat hatékonyabban oldanak meg.

A nyomdáknak most van munkájuk, de mindennapos, hogy a nyomdai kivitelezés árát a kiadók a nyomtatással egy időben tudják meg, hiszen folyamatosan nő a papír ára. „A legtöbb probléma a keménytáblás példányokkal van, mert azok általában visszagyűjtött papírból készülnek, ami Ázsiából érkezik. Az is nehezíti a helyzetet, hogy a könyvgyártás nagyon energiaigényes” – emelte ki az MKKE elnöke.

Egy év alatt átlagosan nagyjából 30-40 százalékkal drágultak a komplett nyomdai árak. Azok a kiadók, amelyek megtehetik, előre vásárolnak papírt. „A kicsik és a közepesek nagyon nehéz helyzetben vannak, a nagyok jobban bírják, de általánosságban is sok csapás sújtja a könyvipart. Abban bízunk, hogy a jelenlegi helyzetben a leginkább elérhető luxuscikk a könyv marad” – hangsúlyozta.

Tavasszal kiderül

A Libri-Bookline-nál az idén az első három negyedév forgalma meghaladta a tavalyi év ugyanazon időszakának eredményeit, ugyanakkor a megnövekedett költségek a vállalatot is érintik. A Librinél továbbra is az offline forgalom az erősebb, a Bookline-nál az internetes dominál. Az adatokból az látszik, hogy az olvasóközönség továbbra is szívesen tér be az üzletekbe, a bolti értékesítés teszi ki a vállalat teljes forgalmának nagyobb részét.

„Bár jósolni nem szoktunk, a jövőt vizsgálva azt látni, hogy a könyvfogyasztást minden bizonnyal egyre több platformon fogjuk űzni. Nem feltétlenül az e-book-olvasó eszközök előretörését várjuk, sokkal inkább azt, hogy több digitális platformon, többféle formátumban lesz lehetősége a könyvek szerelmeseinek belemélyedni az olvasásba. Ennek a trendnek nem követője, hanem meghatározója szeretne lenni a Libri-Bookline. Az innovációkon már dolgozunk, hamarosan az olvasóközönség is megismerheti ezeket” – mondta Kovács Péter.

„Aggodalommal indulunk neki a 2023-nak, de elszántan fordulunk a következő év felé. A rossz időszaknak is vége lesz egyszer. Jövőre 150 éves lesz Budapest, indul egy Könyvfőváros program könyvtárakkal, kiadókkal összefogva. Készül a főváros nagy regénye, amit maguk az olvasók írnak, és vannak tervek, hogy hogyan lehet életben maradni. Várjuk a tavaszt, amikor nem lesz kimagasló a rezsiszámla, reméljük, hogy kevés könyvesboltot kell bezárni és minél több kiadó átvészeli ezt az időszakot. Nem számítunk könnyű évre, de muszáj túlélni. Magyarországon jövőre 500 éves lesz a könyvnyomtatás” – mutatott rá dr. Gál Katalin.

Kalocsai Magdolna

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami már elérhető a Digitalstandon is, ide kattintva.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Szeretik a dolgozók a kutyabarát munkahelyeket

Bár elvárásként még nem szerepel, de nagyban befolyásolja a gazdik döntését a „kutyabarátság", abban az esetben, ha két hasonló munkahely között választanak. A szakemberek szerint pár éven belül pedig oda is eljuthatunk, hogy kézzel...

Ezt hozta a nyár a lakáspiacon

Továbbra is a hazai lakáspiac egyik motorja az alku, tűnik ki az OTP Ingatlanpont legfrissebb lakásértékesítési adataiból. A nyári hónapokban ez átlagosan 6,5 százalékos árcsökkentésre adott lehetőséget, ami éppen megfelel az előző negyedévben elérhetőnek....

Új évaddal folytatódik a Marvel sorozat

Az első évad meglepő lezárása után október 6-án folytatódik a Marvel Studios egyik közönségkedvenc sorozata a Disney+-on.Loki, a csínytevés istene visszatér, és rögtön a Téridő Variancia Alapítvány – egy időn és téren kívül létező,...

Ezúttal az ATV-t büntette a Médiatanács

Az ATV március 16. és 22. közötti adáshetének hatósági ellenőrzése során több szabálytalanságot is megállapított a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa. A testület három jogsértés miatt összesen 775 ezer forint bírságot rótt...

Újabb részletek derültek ki a BrandFestivalról

Mesterséges intelligencia kutató és termelékenységi coach is lesz az idei BrandFestival nemzetközi előadói között. Közép-Európa egyik legjelentősebb márka- és vállalati stratégiai csúcstalálkozóját november 9-10-én rendezik meg az ETELE CINEMA-ban. Az eseményen a „Digitális transzformáció”...

A kisebb településeken is lesznek GLS automaták

Újabb jelentős mérföldkőhöz érkezett a GLS Hungary: 300 településen összesen már több mint 1250 csomagautomatát üzemeltet a vállalat. A csomaglogisztikai szolgáltató egyúttal bejelentette, elkötelezett az iránt, hogy az ország minden szegletében elérhetővé tegye a...

Kiállítással ünnepel a National Geographic

A National Geographic Magyarország idén lett 20 éves. A kerek évforduló alkalmából a World Press Photo kísérő-kiállításán, a Magyar Nemzeti Múzeumban vonultatja föl a magazin két évtizedének legizgalmasabb és legszebb magyar anyagait.Húsz év, kétszáznegyvennél...

A KNK-val kampányol a Haier

Szeptember elejétől október végéig tart a világ elsőszámú nagy háztartási gép gyártó márkájának őszi reklámkampánya, amelyet online felületeken, social médiában, közterületi eszközökön, plázákban és printben látható hirdetések, valamint PR-megjelenések támogatnak. A potenciális vásárlói útvonalak...

Egyre népszerűbb a munkaerő-kölcsönzés

A munkaerő-kölcsönzés egyre elterjedtebb fogalom munkavállalói körben is, de számos tévhit kering körülötte. Az Ipsos átfogó munkaerőpiaci kutatást végzett a Prohuman megbízásából. A vizsgált 12 hónapos időszakban a magyar közösségi térben kb. 14 ezer...

Természeti katasztrófák áldozatainak segít a L’Oréal

Becslések szerint az elmúlt 50 évben ötszörösére nőttek az éghajlatváltozás okozta katasztrófák, jelenleg közel hárommilliárd ember él katasztrófáknak kitett területeken, és az előrejelzések szerint 2050-re ez a szám egymilliárddal fog emelkedni. A L'Oréal Groupe...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Mesterséges intelligencia alapú asszisztenssel erősít az SAP

Az SAP walldorfi főhadiszállásán tartott konferencia csúcspontjaként bemutatkozott Joule, a természetes nyelvet használó, generatív mesterséges intelligencia alapú irodai asszisztens, amellyel végérvényesen megváltoznak az üzletviteli folyamatok. A Joule beágyazódik az SAP felhőalapú vállalati portfóliójába, és...

Szeretik a dolgozók a kutyabarát munkahelyeket

Bár elvárásként még nem szerepel, de nagyban befolyásolja a gazdik döntését a „kutyabarátság", abban az esetben, ha két hasonló munkahely között választanak. A szakemberek szerint pár éven belül pedig oda is eljuthatunk, hogy kézzel...

Ezt hozta a nyár a lakáspiacon

Továbbra is a hazai lakáspiac egyik motorja az alku, tűnik ki az OTP Ingatlanpont legfrissebb lakásértékesítési adataiból. A nyári hónapokban ez átlagosan 6,5 százalékos árcsökkentésre adott lehetőséget, ami éppen megfelel az előző negyedévben elérhetőnek....

Új évaddal folytatódik a Marvel sorozat

Az első évad meglepő lezárása után október 6-án folytatódik a Marvel Studios egyik közönségkedvenc sorozata a Disney+-on.Loki, a csínytevés istene visszatér, és rögtön a Téridő Variancia Alapítvány – egy időn és téren kívül létező,...

Ezúttal az ATV-t büntette a Médiatanács

Az ATV március 16. és 22. közötti adáshetének hatósági ellenőrzése során több szabálytalanságot is megállapított a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa. A testület három jogsértés miatt összesen 775 ezer forint bírságot rótt...
- Hirdetés -

Podcast

Az oktatás akkor jó, ha felkészít az életre

Milyen kihívások, trendek jellemzik ma az oktatástechnológiát, hogy befolyásolja a diákokat a digitalizáció, lemarad-e a gyerek, ha nincs okostelefonja? Ezeket a témákat is megvitatták a Business Lounge szeptember 13-ai adásában, melynek egyik vendége az...

A hitelesség alapvető faktor

Hogy fest 2023-ban egy kereskedelmi televízió talent managementje, hogyan járulnak hozzá a TV2-nél megforduló arcok a brand erősítéséhez, és fordítva: miért „éri meg” nekik, ha a csatorna menedzseli őket, mint influenszereket? Ezeket a kérdéseket...

Beépült a mindennapokba az élőzenei élmény

Ha nyár, akkor fesztiválok – de vajon magukhoz tértek már az itthoni rendezvények a Covid okozta sokkból? Szervezésről, jegyértékesítésről, kis és nagy rendezvényekről volt szó többek között a Business Lounge augusztus másodikai adásában, melynek...

Don't Miss

Nincs felső határ egy konferencia esetén – interjú Csermely Ákossal

Kell-e félnünk a mesterséges intelligenciától, átveheti-e az MI a konferenciaszervezést, mennyi látogatót várnak idén az Internet Hungary-re – többek között erről is beszélt az mmonline.hu-nak adott interjúban Csermely Ákos. Az esemény főszervezője elárulta azt...

Formabontó ötletek

Az MI és a digitalizáció átszövi a mindennapjainkat, ami lehetőséget ad arra, hogy a meglévő erőforrásainkat a leghatékonyabban tudjuk használni – mondta el Pantl Péter a legsikeresebb hazai PR-szakembereket felvonultató Top50-es rangsor első helyezettje....

Magas szinten gondolkodni

Rendszeres reklámkocsmák, éjszakai városfutások, a szakmai kezdetek, a legnagyobb kihívások, miért lehet imádni a marketingszakmát – többek között ezekről beszélt az idei TOP50 marketinges rangsor élén végző Szabó Béla a Marketing&Media magazinnak adott interjúban....

Önazonos kreátorokon, márkakollaborációkon és az AI-on lesz a hangsúly 2024-ben is

Hat éve erősíti a Coca-Cola csapatát Mérő Ádám, lelkesedése pedig azóta is töretlen a világ legértékesebb, legvonzóbb, állítása szerint legjobb marketinggel rendelkező márkája iránt. A tizenöt évnyi ügynökségi oldalt cserélte a brand oldali ügyfélszékre,...

Újra kell gondolni a hierarchiát a szervezetben

Művészettörténészként diplomázott, kulturális és kreatív elköteleződését pedig a Magyar Telekomnál kamatoztatja Kovács András Péter, aki jelenleg a családi szegmenskommunikációért felel és a Warm Up Talks legújabb adásában elárulja: mit jelent az agilis transzformáció, miért...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Ezek a legfenntarthatóbb úticélok Magyarországon

Az emberiség megnyitotta a pokol kapuit - jelentette ki néhány nappal ezelőtt az ENSZ főtitkára, Antonio Guterres, hangsúlyozva, hogy jelenleg egy 2,8 fokos hőmérséklet emelkedés felé tartunk. De vajon hogyan ítélik meg az emberek...

Erre költött közel 3 milliárd forintot az AutoWallis

Elkészítette éves Zöld allokációs és hatás jelentését az AutoWallis Zöld Bizottsága, mely a társaság által két évvel ezelőtt kibocsátott 6,6 milliárd forint összegű, zöld kötvényekből befolyt forrás felhasználásáról és azok környezeti hatásairól szól. A...

Sokkal zöldebbek lehetnének az irodaépületek

Digitális épület- és energiagazdálkodási megoldások alkalmazásával, valamint elektrifikációval, illetve megújuló energiaforrások használatával és mikrohálózatok telepítésével akár 70 százalékkal is csökkenteni lehetne az irodaépületek szén-dioxid-kibocsátását a Schneider Electric kutatása szerint. Az alacsony CO2-kibocsátású épületekre történő...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....