- Hirdetés -

Nagy projektben a PET Kupa

|

- Hirdetés -

Forrástól torkolatig expedíció: a TISZA teljes hosszában feltérképezik idén a hulladékhelyzetet a PET Kupa szakemberei.

A PET Kupa hét éves története alatt 70 tonna hulladéktól mentesült a Tisza és annak ártere. A Felső-Tisza- és a Tisza-tó környéke fellélegezni látszik, de sok terület vár még beavatkozásra. Nem tudjuk pontosan, mennyi műanyag halmozódott fel az elmúlt évtizedekben, és csak sejtéseink vannak arról, hogy hol találhatóak az érintett területek. A természeti értékek védelme és az újabb környezetvédelmi eredmények érdekében a szakemberek határokon átnyúló programot hirdettek. A Nemzetközi Beruházási Bank támogatásával, a TISZTA VÍZ, BOLDOG TISZA program keretében a PET Kupa a Tisza teljes hosszára kiterjedő expedíciót indít. A PET Kupa szakemberei önkéntesek, hulladékgazdálkodási szakemberek és kutatók segítségével mérik fel a műanyag szennyezés gócpontjait. A program célja a teljes folyóra kiterjedő hulladék-térkép létrehozása, amelynek segítségével hatékonyabbá tehetőek a folyótisztítási akciók.

A Tiszai PET Kupa szervezői tavaly szeptemberben vehették át a Nemzetközi Beruházási Banktól (International Investment Bank, IIB) azt az 50.000 eurós támogatást, amelyet a TISZTA VÍZ, BOLDOG TISZA projekt megvalósítására fordítanak.

A támogatás átadásakor Nikolay Kosov, az IIB igazgatóságának elnöke, beszédében külön kiemelte a természetvédelem és a megújuló energiaforrások használatának fontosságát.

A PET Kupa hét éve töretlenül dolgozik, hogy felhívja a figyelmet arra a komplex problémára, amely elsősorban a megfelelő hulladékgazdálkodási rendszerek hiányára, valamint a háztartási hulladékok kezeléséhez hiányzó infrastruktúrára vezethető vissza a Tisza felső, határon túli szakaszain. 2019-ben május végén és június elején több mint 10 000 tonna hulladék érkezett, amelyet a magyar vízügyi hatóságoknak és a PET Kupa önkénteseinek hat hónap alatt, 2019 végére sikerült eltávolítani a folyóból.

A Tisza Ukrajnában ered, Romániát és Szlovákiát érintve folyik át Magyarországon. Szerbiában torkollik a Dunába, amely Románián keresztül a Fekete-tengerbe vezeti a Szőke Folyó vizét. Az említett országok közül három tagja a Nemzetközi Beruházási Banknak is. A Tisza – hazánk második legnagyobb folyójaként – Magyarország leghosszabb ökológiai folyósója, változatos vadvilággal és több mint 200 madárfaj költőhelyéül szolgál.

„Egy ilyen program lehetőséget ad arra, hogy végre teljes hosszában végighajózzuk a folyót, jobban megismerjük az árterek, védett területek helyzetét éppúgy, mint a folyómenti települések lakóit. Sokat várunk az átfogó felméréstől, és a mindenki számára elérhető és szabadon használható online hulladéktérképtől.” – hangsúlyozta a projekt céljaival kapcsolatban Molnár Attila Dávid, a PET Kupa társalapítója, a Természetfilm.hu Egyesület elnöke.

„A Tiszta víz, boldog Tisza projekt célja, hogy a PET Kupa környezetvédelmi törekvéseit még magasabb szintre emelje, megóvja természeti erőforrásainkat, és komplex megoldást alakítson ki a további szennyezések kiküszöbölésére.” – tette hozzá Hankó Gergely, a PET Kupa projektvezetője, a Környezetvédelmi Gyártók és Szolgáltatók Szövetségének ügyvezetője.

Újabb lépések a tiszta Tisza felé

Mi a projekt pontos neve, mikor kezdődött és meddig tart?

A program neve TISZTA VÍZ, BOLDOG TISZA (angolul Plastic Pollution Prevention Project – 4P), támogatója a Nemzetközi Beruházási Bank (International Investment Bank, IIB) . A támogatásról 2019 őszén döntöttek, a PET Kupa szervezői 2019 november-decemberben kérték fel a programban együttműködő szakértőket és kutatókat. A program 2020 decemberéig tart.

Mit takar pontosan az expedíció?

A 4P expedíció a Tisza forrásánál, Kárpátalján, Ukrajnában veszi kezdetét. Az expedíció tagjai kezdetben gyalogszerrel, később, amint a vízrajzi viszonyok ezt lehetővé teszik, vízen folytatják útjukat. Ehhez kezdetben vadvízi kajakokat, hagyományos vízitúrás kenukat, később ladikokat és PET hajókat vesznek igénybe. A cél, hogy 2020 őszéig a teljes folyót végighajózzák, és közben felméréseket végezzenek.

Milyen méréseket fognak elvégezni?

Az expedíció elsődleges célja, hogy a szabad szemmel is látható műanyag lerakódások (makroplasztik depóniák) pontos helyét és méretét részletesen feltáró Tiszai Hulladéktérképet az eddigi, körülbelül 300 km-es szakaszról kiterjesszék a teljes folyóra, és annak mindkét partjára. Ezeket a lerakódásokat szisztematikus analízisnek vetik alá, regisztrálják a különböző műanyag típusokat, és amennyiben ez kétséget kizáróan bizonyítható, eredet szerint is osztályozzák a hulladékot.

A makroplasztik vizsgálat mellett foglalkoznak mikroplasztikkal is? A mikroplasztik vizsgálatok keretében egy mikroszkópikus élőlények filmezésére szakosodott biológust kértek fel a szakemberek arra, hogy próbálja megörökíteni, hogyan reagálnak a vízi parányok erre az újfajta szennyeződésre. A felvételektől azt remélik, hogy szemléletformáló erővel bírnak majd. Emellett a téma rendszeresen publikáló szakértőivel, kutatóival karöltve elkezdődik a mikroplasztik elemzése is: a szabad szemmel láthatatlan mérettartományba eső plasztikrészecskék jelenlétét a főbb mellékfolyók fölött és alatt, élőlények szervezetében vizsgálják.

A nagyközönség hogyan követheti a fejleményeket? Lehet csatlakozni?

A 4P expedíció nyilvános, megfelelő vízijártassággal bármelyik szakaszához lehet csatlakozni. A szakemberek februárban zászlóvivőket indítanak útjukra a folyó két partján, akik szárazföldön kezdik meg a hulladéktérképezést. A zászlóvivők a PET Kupa már sokat bizonyított önkéntesei és szervezői közül kerülnek ki, túráik szintén nyilvánosak lesznek, bárki csatlakozhat hozzájuk, aki érez magában elég erőt, hogy a téli hidegben nekivágjon az ártéri erdőnek. Az elkészülő Tiszai Hulladéktérkép az interneten követhető, és egy ingyenes applikáció letöltésével bárki csatlakozhat az adatgyűjtő közösséghez.

Hogyan használhatják az eredményeket más szakemberek, szervezetek, civil szervezetek?

A PET Kupa minden eredményt egy összefoglaló tanulmányban tesz majd közzé magyar és angol nyelven. A program kiemelt szakmai partnerének, – a Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetségének – köszönhetően, a főbb eredmények a szövetség szervezésében megvalósuló ÖKOINDUSTRIA zöldipari expón kiemelt figyelmet kapnak majd idén novemberben.

Kik segítenek az online megjelenésben?

A projekt keretében – a szennyezett pontok feltérképezését követően-, a PET Kupa kezdeményezés online kommunikációját is fejlesztik a szakemberek, a honlap, illetve egy applikáció fejlesztésével és interaktívvá tételével.

A honlap oktatási és szemléletformálási célokat fog szolgálni, gyakorlati tippeket és megoldásokat felvonultatva a hulladékcsökkentéshez. A honlap technikai fejlesztését a KONASOFT Kft. végzi, a cég évek óta, társadalmi felelősségvállalás keretében támogatja a PET Kupa munkáját. Az ingyenes applikáció a vízi túrázók, horgászok, természetjárók és a vízgyűjtő területen élők bekapcsolódását fogja segíteni a természetvédelembe: könnyedén felvehetnek új pontokat, vagy a már meglévőket felkeresve segíthetnek azok megtisztításában.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Így juthatunk olcsóbb hitelhez

A zöld hitel konstrukciók 2021-es bevezetésük után nagy sikert arattak a piacon azok körében, akik a fenntarthatóság és az alacsony rezsi miatt az energiatakarékosságot tartották az egyik fő prioritásnak új otthonuk kiválasztásakor. A Növekedési...

Felforgatta a könyvpiacot a TikTok

Öt éve működik Magyarországon a TikTok, amely nemcsak a tartalomfogyasztási szokásokat változtatta meg, hanem nagy hatással van a könyveladásokra és ezáltal a kulturális kommunikációra is. A rövid videós könyvajánlók képesek egy-egy régebbi vagy új...

Kiderült, melyik autót kedvelik legjobban a magyarok

Újra egyenesben a cseh márka, a koronavírus és a háború által okozott gazdasági és logisztikai nehézségek után visszatért a SKODA. Kiemelkedő első öt hónapot tudhat maga mögött a márka, ugyanis egy SKODA modell, az...

Durván bezuhant a hazai kiskereskedelem

Nem indult jól a második negyedév sem a kiskereskedelemben. A KSH által közzétett adatok szerint a forgalom volumene áprilisban éves szinten 12,6 százalékkal esett vissza. A tényadat kedvezőtlenebb lett az általunk várt -10,4 százaléknál.Továbbra...

Hatalmas sörös fesztivál lesz a Balatonnál

Hogy ne csak a borokról és a borozásról szóljon a nyár a Balatonon, hanem megmutathassák magukat a hasonló minőséget képviselő kisüzemi sörfőzdék is, július 7-9. között megrendezik az 1. Balaton Beer Weekend-et, Zamárdiban. Az...

A Google Ads ereje: Hirdetések célzása és hatékonyságának maximalizálása (x)

A Google Ads kampány lényege, hogy segítségével megfelelő számú érdeklődőt tudjunk a weboldalunkra irányítani, ahol hatékonyan meg is tudjuk őket szólítani. A kampány akkor lesz nyereséges, ha az érdeklődők végrehajtják a kitűzött céljainkat, például...

Évente 19 ezer tonna bútort égetünk el

Évente körülbelül 43-59 ezer tonna fabútorhulladék keletkezik Magyarországon, azonban a kiterjedten működő bútorhulladék-feldolgozó rendszer hiányában ennek a nagy része égetőkben végzi – derül ki az IKEA friss tanulmányából. Igény lenne a már nem használt...

A bankszektor is kizöldülhet

A piac minden szereplője, így egy pénzintézet is tehet a fenntarthatóságért, jól mutatja ezt a most létrejövő MBH Bank példája. Szege György ESG- és fenntarthatósági vezetőt kérdeztük az MBH Bank céljairól, törekvéseiről és zöldhitel...

Kiderült, hogy ki lesz az RTL új marketing és kommunikációs igazgatója

Július közepétől Baráth Péter tölti be az RTL Magyarország marketing és kommunikációs igazgatói pozícióját. Az új vezető feladata lesz az RTL hosszú távú márkastratégiájának kialakítása és menedzsmentje, a műsorkampányok tervezése és kivitelezésnek irányítása, valamint...

Újdonságokkal jön az Effie

Megújult logóval és új elemekkel indul a világszerte a marketingkommunikáció legfőbb célját, a hatékonyságot díjazó Effie verseny hazai megmérettetése. Az újdonságok között van, hogy az elmúlt két évben futott kampányokkal lehet nevezni és módosított...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Fenntartható ötleteket díjaztak

Alternatív környezettudatos ötlettel, a chipses zacskók kreatív és praktikus újrafelhasználásásával vihették haza a fődíjat a nyírségi diákok a Samsung és az EdisonKids Megoldások a holnapért kihívásán. A harmadik alkalommal megrendezett versenyen 12-18 éves tanulók...

Így juthatunk olcsóbb hitelhez

A zöld hitel konstrukciók 2021-es bevezetésük után nagy sikert arattak a piacon azok körében, akik a fenntarthatóság és az alacsony rezsi miatt az energiatakarékosságot tartották az egyik fő prioritásnak új otthonuk kiválasztásakor. A Növekedési...

Felforgatta a könyvpiacot a TikTok

Öt éve működik Magyarországon a TikTok, amely nemcsak a tartalomfogyasztási szokásokat változtatta meg, hanem nagy hatással van a könyveladásokra és ezáltal a kulturális kommunikációra is. A rövid videós könyvajánlók képesek egy-egy régebbi vagy új...

Kiderült, melyik autót kedvelik legjobban a magyarok

Újra egyenesben a cseh márka, a koronavírus és a háború által okozott gazdasági és logisztikai nehézségek után visszatért a SKODA. Kiemelkedő első öt hónapot tudhat maga mögött a márka, ugyanis egy SKODA modell, az...

Durván bezuhant a hazai kiskereskedelem

Nem indult jól a második negyedév sem a kiskereskedelemben. A KSH által közzétett adatok szerint a forgalom volumene áprilisban éves szinten 12,6 százalékkal esett vissza. A tényadat kedvezőtlenebb lett az általunk várt -10,4 százaléknál.Továbbra...

Podcast

A televíziós bevételek nem csökkennek

Streaming ide, digital hirdetések oda, még mindig a televízióhoz fordulnak a legnagyobb hirdetők, hiszen „ezer fő elérését tekintve továbbra is ez a legolcsóbb” – mondja Kosaras Klaudia, az Atmedia kereskedelmi igazgatója. A Business Lounge...

A mozi él és élni akar

Konkurencia-e a streaming, mi vonzza az embereket a moziba 2022-ben és miért értékesebb a mozifilmek előtti reklámblokk? Többek között ez is kiderült a Business Lounge podcast április 12-ei adásából, melynek Kiss Zsuzsanna, a Cinema...

Közösen sokkal könnyebb fejleszteni a szakmai tudást

Az INTREN 100 százalékra növelte tulajdonrészét a JabJab Online Marketing ügynökségben, ennek apropóján Gandera Balázs, az INTREN alapító-ügyvezetője és Bobály Mihály, a JabJab CEO-ja voltak a Business Lounge podcast március 22-ei adásának vendégei. Az...

Don't Miss

A bankszektor is kizöldülhet

A piac minden szereplője, így egy pénzintézet is tehet a fenntarthatóságért, jól mutatja ezt a most létrejövő MBH Bank példája. Szege György ESG- és fenntarthatósági vezetőt kérdeztük az MBH Bank céljairól, törekvéseiről és zöldhitel...

A használt cikk a jövő

Egyre nagyobb a divatja a másodkézből szerzett használati tárgyaknak, ruháknak, bútoroknak, hiszen az egyediségen túl ezzel a földet is védi a fogyasztó. Hogy mivel tudja magához csalogatni a potenciális vásárlókat Magyarország egyik legnagyobb online...

Megkérdőjelezni az eddigi triviálisnak gondolt dolgokat

Egy rendezvény megítélése szempontjából a fenntarthatóság egyre fontosabb. A leglényegesebb annak a szemléletmódnak az elsajátítása, hogy az eddig triviálisnak gondolt dolgokat megvizsgáljuk, hogy azoknak van-e fenntarthatóbb módjuk – nyilatkozta lapunknak Fazakas F. János, a...

Valódi változásokat csak közösen érhetünk el

Ambiciózus célt tűzött ki maga elé az Auchan, 2030-ra közel felével csökkentenék áruházaik szén-dioxid-kibocsátását – mondta el Varga-Futó Ildikó. A vállalat hazai CSR-igazgatója beszélt az eddigi fenntarthatósági eredményeikről, a vásárlói edukációról és elárulta azt...

Izgalmas évek előtt állunk

Miért váltott munkahelyet, mivel kezdte a munkát az új pozícióban és milyen tervei vannak – többek között erről is beszélt az mmonline.hu-nak adott interjúban Novák Péter. A Httpool by Aleph új country managere elárulta...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Fenntartható ötleteket díjaztak

Alternatív környezettudatos ötlettel, a chipses zacskók kreatív és praktikus újrafelhasználásásával vihették haza a fődíjat a nyírségi diákok a Samsung és az EdisonKids Megoldások a holnapért kihívásán. A harmadik alkalommal megrendezett versenyen 12-18 éves tanulók...

Évente 19 ezer tonna bútort égetünk el

Évente körülbelül 43-59 ezer tonna fabútorhulladék keletkezik Magyarországon, azonban a kiterjedten működő bútorhulladék-feldolgozó rendszer hiányában ennek a nagy része égetőkben végzi – derül ki az IKEA friss tanulmányából. Igény lenne a már nem használt...

Visszavághatjuk az otthoni energiafogyasztást

Ha megbízható és takarékos háztartási gépeket, elektronikai készülékeket használunk, az jelentős szerepet játszhat ökológiai lábnyomunk csökkentésében, hiszen a hosszú élettartam és az energiatakarékos működés elengedhetetlen az otthonunk fenntartható működésének kialakításában. A ma elérhető készülékek...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....