- Hirdetés -

Nagy projektben a PET Kupa

|

Forrástól torkolatig expedíció: a TISZA teljes hosszában feltérképezik idén a hulladékhelyzetet a PET Kupa szakemberei.

A PET Kupa hét éves története alatt 70 tonna hulladéktól mentesült a Tisza és annak ártere. A Felső-Tisza- és a Tisza-tó környéke fellélegezni látszik, de sok terület vár még beavatkozásra. Nem tudjuk pontosan, mennyi műanyag halmozódott fel az elmúlt évtizedekben, és csak sejtéseink vannak arról, hogy hol találhatóak az érintett területek. A természeti értékek védelme és az újabb környezetvédelmi eredmények érdekében a szakemberek határokon átnyúló programot hirdettek. A Nemzetközi Beruházási Bank támogatásával, a TISZTA VÍZ, BOLDOG TISZA program keretében a PET Kupa a Tisza teljes hosszára kiterjedő expedíciót indít. A PET Kupa szakemberei önkéntesek, hulladékgazdálkodási szakemberek és kutatók segítségével mérik fel a műanyag szennyezés gócpontjait. A program célja a teljes folyóra kiterjedő hulladék-térkép létrehozása, amelynek segítségével hatékonyabbá tehetőek a folyótisztítási akciók.

A Tiszai PET Kupa szervezői tavaly szeptemberben vehették át a Nemzetközi Beruházási Banktól (International Investment Bank, IIB) azt az 50.000 eurós támogatást, amelyet a TISZTA VÍZ, BOLDOG TISZA projekt megvalósítására fordítanak.

A támogatás átadásakor Nikolay Kosov, az IIB igazgatóságának elnöke, beszédében külön kiemelte a természetvédelem és a megújuló energiaforrások használatának fontosságát.

A PET Kupa hét éve töretlenül dolgozik, hogy felhívja a figyelmet arra a komplex problémára, amely elsősorban a megfelelő hulladékgazdálkodási rendszerek hiányára, valamint a háztartási hulladékok kezeléséhez hiányzó infrastruktúrára vezethető vissza a Tisza felső, határon túli szakaszain. 2019-ben május végén és június elején több mint 10 000 tonna hulladék érkezett, amelyet a magyar vízügyi hatóságoknak és a PET Kupa önkénteseinek hat hónap alatt, 2019 végére sikerült eltávolítani a folyóból.

A Tisza Ukrajnában ered, Romániát és Szlovákiát érintve folyik át Magyarországon. Szerbiában torkollik a Dunába, amely Románián keresztül a Fekete-tengerbe vezeti a Szőke Folyó vizét. Az említett országok közül három tagja a Nemzetközi Beruházási Banknak is. A Tisza – hazánk második legnagyobb folyójaként – Magyarország leghosszabb ökológiai folyósója, változatos vadvilággal és több mint 200 madárfaj költőhelyéül szolgál.

„Egy ilyen program lehetőséget ad arra, hogy végre teljes hosszában végighajózzuk a folyót, jobban megismerjük az árterek, védett területek helyzetét éppúgy, mint a folyómenti települések lakóit. Sokat várunk az átfogó felméréstől, és a mindenki számára elérhető és szabadon használható online hulladéktérképtől.” – hangsúlyozta a projekt céljaival kapcsolatban Molnár Attila Dávid, a PET Kupa társalapítója, a Természetfilm.hu Egyesület elnöke.

„A Tiszta víz, boldog Tisza projekt célja, hogy a PET Kupa környezetvédelmi törekvéseit még magasabb szintre emelje, megóvja természeti erőforrásainkat, és komplex megoldást alakítson ki a további szennyezések kiküszöbölésére.” – tette hozzá Hankó Gergely, a PET Kupa projektvezetője, a Környezetvédelmi Gyártók és Szolgáltatók Szövetségének ügyvezetője.

Újabb lépések a tiszta Tisza felé

Mi a projekt pontos neve, mikor kezdődött és meddig tart?

A program neve TISZTA VÍZ, BOLDOG TISZA (angolul Plastic Pollution Prevention Project – 4P), támogatója a Nemzetközi Beruházási Bank (International Investment Bank, IIB) . A támogatásról 2019 őszén döntöttek, a PET Kupa szervezői 2019 november-decemberben kérték fel a programban együttműködő szakértőket és kutatókat. A program 2020 decemberéig tart.

Mit takar pontosan az expedíció?

A 4P expedíció a Tisza forrásánál, Kárpátalján, Ukrajnában veszi kezdetét. Az expedíció tagjai kezdetben gyalogszerrel, később, amint a vízrajzi viszonyok ezt lehetővé teszik, vízen folytatják útjukat. Ehhez kezdetben vadvízi kajakokat, hagyományos vízitúrás kenukat, később ladikokat és PET hajókat vesznek igénybe. A cél, hogy 2020 őszéig a teljes folyót végighajózzák, és közben felméréseket végezzenek.

Milyen méréseket fognak elvégezni?

Az expedíció elsődleges célja, hogy a szabad szemmel is látható műanyag lerakódások (makroplasztik depóniák) pontos helyét és méretét részletesen feltáró Tiszai Hulladéktérképet az eddigi, körülbelül 300 km-es szakaszról kiterjesszék a teljes folyóra, és annak mindkét partjára. Ezeket a lerakódásokat szisztematikus analízisnek vetik alá, regisztrálják a különböző műanyag típusokat, és amennyiben ez kétséget kizáróan bizonyítható, eredet szerint is osztályozzák a hulladékot.

A makroplasztik vizsgálat mellett foglalkoznak mikroplasztikkal is? A mikroplasztik vizsgálatok keretében egy mikroszkópikus élőlények filmezésére szakosodott biológust kértek fel a szakemberek arra, hogy próbálja megörökíteni, hogyan reagálnak a vízi parányok erre az újfajta szennyeződésre. A felvételektől azt remélik, hogy szemléletformáló erővel bírnak majd. Emellett a téma rendszeresen publikáló szakértőivel, kutatóival karöltve elkezdődik a mikroplasztik elemzése is: a szabad szemmel láthatatlan mérettartományba eső plasztikrészecskék jelenlétét a főbb mellékfolyók fölött és alatt, élőlények szervezetében vizsgálják.

A nagyközönség hogyan követheti a fejleményeket? Lehet csatlakozni?

A 4P expedíció nyilvános, megfelelő vízijártassággal bármelyik szakaszához lehet csatlakozni. A szakemberek februárban zászlóvivőket indítanak útjukra a folyó két partján, akik szárazföldön kezdik meg a hulladéktérképezést. A zászlóvivők a PET Kupa már sokat bizonyított önkéntesei és szervezői közül kerülnek ki, túráik szintén nyilvánosak lesznek, bárki csatlakozhat hozzájuk, aki érez magában elég erőt, hogy a téli hidegben nekivágjon az ártéri erdőnek. Az elkészülő Tiszai Hulladéktérkép az interneten követhető, és egy ingyenes applikáció letöltésével bárki csatlakozhat az adatgyűjtő közösséghez.

Hogyan használhatják az eredményeket más szakemberek, szervezetek, civil szervezetek?

A PET Kupa minden eredményt egy összefoglaló tanulmányban tesz majd közzé magyar és angol nyelven. A program kiemelt szakmai partnerének, – a Környezetvédelmi Szolgáltatók és Gyártók Szövetségének – köszönhetően, a főbb eredmények a szövetség szervezésében megvalósuló ÖKOINDUSTRIA zöldipari expón kiemelt figyelmet kapnak majd idén novemberben.

Kik segítenek az online megjelenésben?

A projekt keretében – a szennyezett pontok feltérképezését követően-, a PET Kupa kezdeményezés online kommunikációját is fejlesztik a szakemberek, a honlap, illetve egy applikáció fejlesztésével és interaktívvá tételével.

A honlap oktatási és szemléletformálási célokat fog szolgálni, gyakorlati tippeket és megoldásokat felvonultatva a hulladékcsökkentéshez. A honlap technikai fejlesztését a KONASOFT Kft. végzi, a cég évek óta, társadalmi felelősségvállalás keretében támogatja a PET Kupa munkáját. Az ingyenes applikáció a vízi túrázók, horgászok, természetjárók és a vízgyűjtő területen élők bekapcsolódását fogja segíteni a természetvédelembe: könnyedén felvehetnek új pontokat, vagy a már meglévőket felkeresve segíthetnek azok megtisztításában.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A digitális piac nagyágyúi trendekről és feladatokról – 1. rész

Izgalmas változásokat hozott az elmúlt egy év a hazai digitális piacon. A jelen és a jövő trendjeiről, a legfontosabb feladatokról kérdeztük a digitális piac legmeghatározóbb személyeiségeit bemutató Top 50-es listánk élmezőnyében végzett vezetőket.   Az...

Elindult a Budapest Airport munkáltatói márka kampánya

A VINCI Airports által üzemeltetett Budapest Airport hisz abban, hogy a tehetség mindenkiben megvan, de akkor csillan meg igazán, ha megtalálja a helyét. Ahhoz azonban, hogy megtaláljuk azt a munkakört, amiben valóban szárnyalhatunk, először...

Megvannak a legjobb mobilfotók

Több mint 650 ezer nevezés közül választotta ki a zsűri a legjobb műveket a HUAWEI XMAGE Awards nemzetközi mobilfotós pályázatán. Az idei nyertes alkotások között olyan képek szerepelnek, amelyek a hétköznapi élet szépségét új,...

Ügynökséget választott a KÖKI Bevásárlóközpont

A hazai gyakorlatban nem túl gyakori, hogy egy ügyfél visszatér a korábbi ügynökségéhez. Márpedig a KÖKI Bevásárlóközpont esetében pontosan ez történt: 2020 és 2022 között az Insomnia egyszer már ellátta a KÖKI full service...

Keveset tesznek a cégek a globális felmelegedés lassításáért

A vállalatok még mindig nem fordítanak elegendő figyelmet a Párizsi Megállapodás kulcsfontosságú céljainak teljesítésére, amivel 1,5 Celsius-fok alatt maradhatna a globális felmelegedés mértéke – derül ki az EY nemzetközi klímaaktivitási barométeréből. Tízből csupán négy...

Változás az IKEA-nál

Az IKEA új fejezetet nyit a régióban: 2024. december 1-jétől Rostislav Čítek veszi át a marketing vezetői pozíciót Csehországban, Magyarországon és Szlovákiában, hogy tovább erősítse a márka jelenlétét és irányvonalát.Rostislav Čítek 2020 óta tagja...

Új vezetőkkel erősít a Telekom

Szerződése lejártával távozik a Magyar Telekomtól Daria Dodonova gazdasági vezérigazgató-helyettes és Igazgatósági tag. Lubor Zatko műszaki vezérigazgató-helyettes pedig a Deutsche Telekom Csoporton belül más pozícióban folytatja karrierjét. A gazdasági vezérigazgató-helyettesi pozícióra a Deutsche Telekomtól...

A mozikat is meghódítja az OMODA

Közösen indul el egy mágikus utazásra Óz csodálatos birodalmába a Universal Pictures látványos új filmje, a Wicked és az OMODA&JAECOO. A két márka közötti együttműködés nem csupán az OMODA&JAECOO innovatív, személyre szabott élmények és...

Keveset költenek digitalizációra a hazai kkv-k

Visszafogottság jellemzi a magyar kkv szektort, ha a digitalizációról van szó. A jelenlegi turbulens gazdasági környezetben sokan inkább a kivárásra játszanak, hátha javulnak a gazdasági mutatók. Noha a K&H kkv bizalmi index harmadik negyedéves...

Már a mozikban a magyar Eufória

Két fiatal szerhasználó felépülésének első 1,5 évét követi nyomon a hazai mozikban december 5-től látható új magyar dokumentumfilm, a Nemzeti Filmintézet támogatásával elkészült Mélypont érzés. Miklós Ádám rendező és Száki Adrián producer úgy nyúltak...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jön a Marsra magyar! karácsonyi különkiadása

December 22-én karácsonyi különkiadással jelentkezik a Magyar Telekom és a KMH Film koprodukciójában készült Marsra magyar! sorozat. A speciális epizód kiemelt nézettségű műsorsávba került az RTL-en, és az RTL+-on is elérhető lesz. A Marsra...

A digitális piac nagyágyúi trendekről és feladatokról – 1. rész

Izgalmas változásokat hozott az elmúlt egy év a hazai digitális piacon. A jelen és a jövő trendjeiről, a legfontosabb feladatokról kérdeztük a digitális piac legmeghatározóbb személyeiségeit bemutató Top 50-es listánk élmezőnyében végzett vezetőket.   Az...

Elindult a Budapest Airport munkáltatói márka kampánya

A VINCI Airports által üzemeltetett Budapest Airport hisz abban, hogy a tehetség mindenkiben megvan, de akkor csillan meg igazán, ha megtalálja a helyét. Ahhoz azonban, hogy megtaláljuk azt a munkakört, amiben valóban szárnyalhatunk, először...

Megvannak a legjobb mobilfotók

Több mint 650 ezer nevezés közül választotta ki a zsűri a legjobb műveket a HUAWEI XMAGE Awards nemzetközi mobilfotós pályázatán. Az idei nyertes alkotások között olyan képek szerepelnek, amelyek a hétköznapi élet szépségét új,...

Ügynökséget választott a KÖKI Bevásárlóközpont

A hazai gyakorlatban nem túl gyakori, hogy egy ügyfél visszatér a korábbi ügynökségéhez. Márpedig a KÖKI Bevásárlóközpont esetében pontosan ez történt: 2020 és 2022 között az Insomnia egyszer már ellátta a KÖKI full service...

Don't Miss

Nemzetközi ügynökségi hálózat tagja lett a Positive Adamsky

A Positive Adamsky csatlakozott a MISSION HUBS független nemzetközi ügynökségi hálózathoz. Ez az együttműködés a cégcsoport régóta tervezett külpiaci stratégiájának kiemelt lépése, amely a nemzetközi jelenlét erősítését és a globális partnerkapcsolatok bővítését célozza.A londoni...

Fontos európai díjat nyert a magyar HR vezető

Komáromi Zsófiának, a Publicis Groupe Hungary Chief Talent Officerének és a Publicis Groupe CEE Talent Transformation Partnerének ítélték oda a 2024-es HR Diversity Champion of the Year kategóriadíját a European Diversity Awards-on. Az egyik...

Lengyel vezető a dentsu új régiójánál

A dentsu globális kreatív-, marketing- és médiaügynökségi hálózatának EMEA régiós vezetése bejelentette a DACH (Németország, Ausztria, Svájc) és a CEE (Közép-Kelet-Európa) piaci területek összevonását egy új, egységes Közép-Európa régió formájában. Az új Közép-Európa klaszter...

Logó és arculattervezést segítő könyvet adott ki a [brandguide]

Megjelent a legújabb logó- és arculattervezés témájú szakkönyv a kiadásában. Egy szokatlan és egyedi formátumban: feltett kérdésekkel segíti a könyv a logó- és arculattervezés folyamatát. A könyv nem csak szorosan szakmabeliekhez szól, hanem...

A hazai kortárs művészet előtt tiszteleg az ACG

Idén ünnepli 20. születésnapját a hazai kreatív szektor megkerülhetetlen szereplője, az ACG. Az évforduló apropóján az ügynökség egy egyedülálló kiadványban, az ACG TWENTY Bookazine-ban tiszteleg azon hazai kortárs alkotók előtt, akik munkásságából az elmúlt...