- Hirdetés -

Nagyon megugrott a pályakezdők bérigénye

|

- Hirdetés -

A magyar pályakezdők bérigénye átlagosan nettó 322000 HUF, 29 százalékkal nőt a tavalyi évhez képest. A lányok és fiúk közötti bérigény szakadék pedig 20 százalékra ugrott. A munkaerő kereslet növekedése, az infláció, a háború és a bizonytalanság sok tekintetben hozott változást a korábbi évek kutatási eredményeihez képest. A fiataloknak elsőszámú szemponttá vált a fizetés mértéke, az elismerés és hosszútávú karrierlehetőségek. Változatlanul a nagyvállalatok a legkedveltebb munkaadók.

Idén is visszatért a Zyntern.com Állásportál országos kutatása melynek fókuszában a fiatalok (16-28 éves korosztály) munkaerőpiaci preferenciáinak vizsgálata áll. A felmérés idén ötödik alkalommal került megrendezésre 2022 májusában és közel 3000 fiatal töltötte ki részletes kérdőívet. A kutatás kérdései többek között kitértek a fiatalok munkahelyválasztási tényezőire, pályakezdő fizetési igényükre és a legvonzóbb munkaadókra. Jelen összefoglalóban a kutatás eredményeinek első áttekintése olvasható. A kutatás különböző területeinek részletes adatfeldolgozás és a teljes kutatási összefoglaló hamarosan érkezik.

A kitöltők demográfiai adatai

A kérdőívet kitöltő 3000 fiatalnak 34%-a férfi, 66%-a pedig nő volt. A legnagyobb arányban, 55%-kal a 20 és 23 év közötti korosztály képviseltette magát a válaszadás során. Kitöltőink lokáció szerinti megoszlása 67%-ban fővárosi és 36%-ban vidéki válaszadókból áll össze. A tavalyi évhez hasonlóan idén is 13 szakterület képviselőitől érkeztek válaszok, több mint 40 felsőoktatási intézményből vagy felnőtt szakképzési intézmény hallgatóitól.

Legfontosabb munkahelyválasztási preferenciák

A kitöltők válaszainak összesítése alapján a versenyképes fizetés a legfontosabb szempont a fiataloknak, ha munkahely választásról vagy elköteleződésről van szó. Továbbá, kiemelten fontos számukra, ha elismeri a munkáltató a jó teljesítményt, és ha van fejlődési- és karrierlehetőség a cégnél.

A kutatásból az is kiderül, hogy a fiatalok számára a legkevésbé fontos szempont, hogy a vállalat nemzetközi háttérrel rendelkezik-e vagy sem. A home office, vagyis otthoni munkavégzés a lista vége felé helyezkedik el, míg a korábbi évekhez képest a cég hírneve jelentősen nagyobb hangsúlyt kapott a pályakezdők preferencia listáján.

A nők általában fontosabbnak értékelték a barátságos és befogadó munkakörnyezetet és a vállalat társadalmi felelősség vállalását, mint a férfiak. Ezzel szemben a férfiaknak fontosabb a modern munkakörnyezet és az innovatív technikai eszközök munkavégzés során.

A fővárosi kitöltők magasabbra értékelték a vállalat nemzetközi hátterét, az otthoni munkavégzést és a versenyképest fizetést, míg a vidékieknek fontosabb a vállalat társadalmi felelősségvállalása és hírneve.

Milyen típusú munkahelyen dolgoznának a fiatalok szívesen

A kutatásban résztvevő fiatalok döntő többsége (59%) helyezkedne el nemzetközi nagyvállalatnál. A válaszadók közel fele válaszolta, hogy hazai nagyvállalaltnál (45%) vagy KKV-nál is szívesen dolgozna (44%). A kitöltők 37%-a gondolkodik saját vállalkozás indításán. Érdekesség, hogy míg a budapestiek 64%-a dolgozna multinacionális vállalatnál, addig a vidékieknek mindössze 52%-a preferálja az ilyen típusú munkáltatókat.

Továbbá érdemes megemlíteni, hogy a férfiak 29%-a, míg a nőknek csupán 20%-a dolgozna szívesen a startup szektorban, az innovatív vállalkozói forma legnépszerűbb a 27évesnél idősebbek körében volt.

Fizetési igények

A kutatásban résztvevők összesített átlag fizetési igénye az idei évben 321 800 Ft volt, ami 73 000 forinttal több, mint az előző évben. A kitöltőink legnagyobb arányban (majdnem 24%-ban) a 276 000 - 300 000 közötti sávot jelölték meg számukra vágyott pályakezdő fizetésként. A korosztályokat tekintve a 16-19 éves korosztály átlagosan 309 600 Ft, a 20 és 23 év közöttiek 317 000 Ft, a 24-26 évesek 330 000 Ft, a minta legidősebb korosztálya pedig 336 000 forintos nettó kezdő fizetést határozott meg.

Érdekesség, hogy a fővárosi és vidéki kitöltőink átlag nettó fizetési igényének különbsége, tehát bérigény szakadéka 30 ezer forintos. A férfi és női kitöltőink között pedig 63 ezer forintos, vagyis több, mint 20%-os bérigény különbség rajzolódott ki az adatokból, amely a tavalyi évben 15% körüli különbséget mutatott.

A legmagasabb átlagos fizetési igényeket az IT-s (369 536 Ft), műszaki/ mérnöki (367 156 Ft), valamint az orvos és egészségtudomány (342 417 Ft) területeken várnának. Ezzel szemben a legalacsonyabb igényei a gimnáziumban (237 941 Ft), pedagógusi (269 357 Ft), valamint bölcsész (275 236 Ft) területen tanuló és dolgozó fiataloknak voltak.

Legvonzóbb munkáltatók

A korábbi évekhez hasonlóan idén is megkérdeztük a fiatalokat, mely munkaadókat tartják a legvonzóbbnak. A kitöltők azokat a munkahelyeket, ahol szívesen dolgoznának, szabadszavas formában, maximum 5 cég említésével adták meg.

Idén a pályakezdők válaszai alapján a legnépszerűbb cégek között telekomunikációs vállalatok, big4ok, bankok, és haza nagyvállalatok is megtalálhatóak voltak. A Zynternship Awards legvonzóbb pályakezdő cégeinek 2022-es pontos toplistája június 9-én a Business Fesztiválon, egy hivatalos díjátadó keretében kerülnek kihirdetésre.

 

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

5G-s újdonságok Barcelonából és videós trendek a BrandManiában

Elrajtol ma az RTL-en a BrandMania 24. évada, a 314. adásban az 5G-s fejlesztések kerülnek terítékre. A stáb Barcelonában, az MWC-n járt utána, hogy hol tartunk most és mit hoz a jövő a mobilhálózatok...

Közel félmilliárd forintnyi támogatást osztanak ki

A testület döntései nyomán az MTVA az idei év első negyedévében 4, a Médiatanács által meghirdetett pályázati eljárásban 82 támogatási szerződést kötött, melyeknek köszönhetően összesen 473 694 208 forintot oszt szét a nyertes pályázók...

Különleges bankkártyák a párizsi olimpia alkalmából

Mostantól a párizsi olimpiai játékok szellemiségét megidéző, egyedi Visa bankkártyákat igényelhetnek az MBH Bank ügyfelei, és nagyszabású, a két vállalat által támogatott kvízjáték kezdődik, amelynek győztesei párizsi utazást és olimpiai belépőt nyerhetnek. A kezdeményezés...

Új trendek a használtautó-piacon

A 2023-as év konszolidációt hozott a használtautó-piacon, de a recesszió és az infláció szele érezhető a szegmensben. A vásárlók tudatosabbak, a bizalmatlanság viszont továbbra is erős és gyakran indokolt. A COVID-időszak kezdetben érthető módon...

Tovább erősödött a BioTechUSA

Emelkedő pályán maradt a nehéz gazdasági környezetben is a BioTechUSA-cégcsoport, amely tavaly az egy évvel korábbi rekordév magas bázisához képest is csaknem 15 százalékkal, 90,49 milliárd forintra növelte az árbevételét. Közel 5 milliárd forintot...

Újabb változás az eMAG-on

Kerti bolt néven az eMAG új, bolt a boltban online koncepcióját indította útjára a webáruházában, amely mintegy 100 ezer-féle kertészeti terméket kínál, és kényelmesebb böngészési élményt nyújt e kategória termékei között. Értékesítési statisztikái szerint...

Már ragaszkodnak a home office-hoz a munkavállalók

Az otthonról dolgozó munkavállalók harmada teljesen a lakóhelyéről látja el feladatait, míg a második leggyakoribb opció a heti három nap home office – derült ki az Erste felméréséből. A koronavírus-járvány alatt még kötelező rossznak...

Csavar egyet közönségkedvenc szendvicsén a McDonald’s

A tavalyi nagy sikert követően új Erős Pistás szendvicsekkel várja vendégeit a hazai McDonald’s. A fogyasztók visszajelzéseit meghallgatva idén az eddiginél még „pistásabb” formában érkeznek a burgerek.A két márka kollaborációja – a mekis szendvicsek...

Ez történt a Telekom közgyűlésén

A Magyar Telekom 2024. április 16-án megtartotta Éves Rendes Közgyűlését.A Közgyűlés elején a részvényesek meghallgatták az Igazgatóság jelentését a Társaság ügyvezetéséről, a Társaság és a Magyar Telekom Csoport 2023. évi üzleti tevékenységéről, üzletpolitikájáról, valamint...

Újdonságokkal rukkolt elő a Samsung

A Samsung a milánói EuroCucina 2024 szakkiállításon az összekapcsolt otthonok jegyében mutatja be új, prémium konyhai eszközeit és az életstílust, amit a készülékek kínálhatnak. A Rho Fiera Milano területén, 2024. április 16. és 21....
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Digitalizáció: nincs érdemi változás a kkv-szektorban

A Digiméter idén már negyedik alkalommal mérte fel a hazai kis- és középvállalkozások (kkv-k) digitalizációjának szintjét. A főindex értéke százas skálán mérve 40 lett – ugyanez az érték 2020-ban és 2021-ben is 40 volt,...

5G-s újdonságok Barcelonából és videós trendek a BrandManiában

Elrajtol ma az RTL-en a BrandMania 24. évada, a 314. adásban az 5G-s fejlesztések kerülnek terítékre. A stáb Barcelonában, az MWC-n járt utána, hogy hol tartunk most és mit hoz a jövő a mobilhálózatok...

Közel félmilliárd forintnyi támogatást osztanak ki

A testület döntései nyomán az MTVA az idei év első negyedévében 4, a Médiatanács által meghirdetett pályázati eljárásban 82 támogatási szerződést kötött, melyeknek köszönhetően összesen 473 694 208 forintot oszt szét a nyertes pályázók...

Különleges bankkártyák a párizsi olimpia alkalmából

Mostantól a párizsi olimpiai játékok szellemiségét megidéző, egyedi Visa bankkártyákat igényelhetnek az MBH Bank ügyfelei, és nagyszabású, a két vállalat által támogatott kvízjáték kezdődik, amelynek győztesei párizsi utazást és olimpiai belépőt nyerhetnek. A kezdeményezés...

Új trendek a használtautó-piacon

A 2023-as év konszolidációt hozott a használtautó-piacon, de a recesszió és az infláció szele érezhető a szegmensben. A vásárlók tudatosabbak, a bizalmatlanság viszont továbbra is erős és gyakran indokolt. A COVID-időszak kezdetben érthető módon...

Don't Miss

Elképesztő támogatást nyújthat a család – interjú Holló Mártával

Kihívásokat hozhat egy karrierútban a gyerekvállalás, a női szerepek mindennapos megoldása, ebben elképesztő támogatást nyújthat a család, ahogy nálam is történt – mondta el a Marketing&Media magazinnak Holló Márta. A Magyar Telekom vállalati kommunikációs...

Lakatos Zsófia: Soha nem bántam meg, hogy édesanyákat alkalmaztam

Hosszú távon nem lehet sikeres az a cég, amely elveszíti a női energiát és attitűdöt - véli Lakatos Zsófia. Az Emerald PR tulajdonos-ügyvezetője a Marketing&Media magazinnak adott interjúban beszélt arról, hogy mekkora kihívást jelent...

Liptay Gabriella: Nem érdemes „csak” karrierben gondolkozni

Talán nem is érdemes „csak” karrierben gondolkozni, sokkal inkább a kiegyensúlyozott, értelmes célok által meghatározott felelős élet vagy életvezetés lehet a megoldás – véli Liptay Gabriella. A KPMG in Hungary marketing- és kommunikációs igazgatója...

Elképesztő energiákat kell mozgósítanom – interjú Hámori Barbarával

Hiszek abban, hogy férfiak és nők együtt és közösen tudják a legtöbbet kihozni egy adott projektből, ahogy nekünk is szükségünk van az ő férfi energiáikra, másképp gondolkodásukra, úgy nélkülünk nők nélkül egyenesen megállna az...

Csobot Adél: Boldogan forgatnék egy jó napi sorozatban

Amit leginkább a szemem előtt tartok, hogy mindig önazonos legyek – vallja az influenszerkedés kapcsán Csobot Adél. Az mmonline.hu-nak adott interjúban a tavalyi évből a Sztárbox műsorvezetését és egy autentikus tangó-estben való közreműködését emelte...