- Hirdetés -

Nagyon pörög az online vásárlás a régióban

|

- Hirdetés -

Öt év alatt 6-ról 15 százalékra nőtt a közép- és kelet-európai régióban az e-kereskedelem részesedése a kiskereskedelmi forgalomból a CBRE elemzése szerint, amiben meghatározó szerepet játszott a COVID-járvány hatása is. A fejlődés a következő években sem áll meg, 2026-ra akár a 20 százalékos részesedést is elérhetik az online vásárlások.

A kereskedelmi szegmensben az online tér Közép- és Kelet-Európában jelenleg 15 százalékot fed le, a fennmaradó 85 százalékot az offline vásárlás teszi ki. 2016 és 2021 között az e-kereskedelem részesedése 9 százalékponttal 6-ról 15 százalékra nőtt, és a CBRE becslései szerint 2026-ra akár a kiskereskedelmi szektor egyötödét is lefedheti. A növekedés szinte minden termékkategóriában megfigyelhető: az elmúlt 5 évben azonban az élelmiszerek és italok értékesítése nőtt a leggyorsabban, korábban ezen termékek e-kereskedelmi aránya nem volt számottevő, ezzel szemben 2021 végére már 5 százalékra nőtt a piaci aránya. A játékok és a háztartási cikkek eladásai is fellendültek, jelenleg az összes vásárlás 1-2 százalékát teszik ki.

„Az online vásárlások aránya a közép- és kelet-európai régióban évek óta rendszeresen növekszik. A világjárvány által okozott impulzusnak köszönhetően a növekedés tovább gyorsult, és ez várhatóan a következő években is meghatározza majd a növekedés ütemét. Az online vásárolt áruk legnépszerűbb kategóriái közé tartoznak az elektronikai cikkek 14 százalékos piaci részesedéssel, valamint a ruházatok és lábbelik az összes vásárlás 10 százalékával. Fontos hozzátenni, hogy a 2020-as évet leszámítva az offline vásárlás is növekszik, és az előrejelzések erre a piacra vonatkozóan is optimisták. A hagyományos kiskereskedelmi üzletekben vásárolt áruk legnagyobb kategóriája az élelmiszer. Ennek részesedése a közép-kelet-európai régióban jelenleg 59 százalék, és az egyik leggyorsabban növekvő kategória az elektronikai cikkek, valamint az egészség és szépségápolás mellett” - mondta Carmen Ravon, a CBRE CEE kiskereskedelmi üzletágának vezetője.

Élen a csehek és a lengyelek

A régió országai közül Csehország és Lengyelország emelkedik ki leginkább az online vásárlás tekintetében, ezen országok esetében az e-kereskedelem aránya magasabb, mint a közép-kelet-európai átlag. A CBRE előrejelzései szerint 2026-ra ez az arány Csehországban elérheti a 24 százalékot, Lengyelországban pedig a 23 százalékot. Az e-kereskedelem leglassabb növekedési ütemét Magyarországon regisztrálták.

A régió más országaihoz hasonlóan a lengyelek és a csehek is általában online vásárolnak elektronikai cikkeket. A második legnépszerűbb termékcsoport Csehországban az élelmiszerek és italok, Lengyelországban pedig a ruházati cikkek és a lábbelik.

A járvány visszahúzódásával visszatértünk a boltokba

Az “omnichannel” trendnek megfelelően az online kiskereskedelmi csatornák növekedése együtt jár a hagyományos üzletek számának növekedésével. A 2020-as évet leszámítva - amikor a piacoknak a legnagyobb mértékben zárva kellett tartaniuk - az ágazat folyamatosan növekedett, túlélte a legnehezebb időszakot, és a boltok megnyitása után a látogatók magas száma azt mutatta, hogy a fogyasztók offline is szeretnének vásárolni. A CBRE előrejelzései szerint 2026-ra ez a piaci szektor 10 százalékos növekedést érhet el.

„Az offline és az online értékesítés nemcsak a fogyasztók, hanem a kiskereskedelmi láncok szempontjából is kiegészítik egymást. A különböző csatornák, valamint az értékesítési és visszaküldési módszerek kombinálásával nemcsak piaci előnyre tehetnek szert - a kényelem és az egyéni megközelítés biztosításával vásárlóik számára - hanem többek között a raktárterületüket is hatékonyabban használhatják ki, a hagyományos üzletekbe történő rendelések és az egyéni vásárlók által online megrendelt termékek kiszállítására egyaránt” - mondta Joanna Sinkiewicz, a CBRE ipari és logisztikai területének közép-kelet-európai vezetője.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Jelentős magyar szerepvállalás a nemzetközi reklám önszabályozásban

Új elnökség az Önszabályozó Szervezetek Európai Szövetsége (EASA) élén. Orla Twomey, az ír reklámönszabályozó szervezet vezetőjének (ASAI) személyében új elnököt választottak. Gerendi Zsolt ÖRT főtitkár - Tamara Daltroff EACA ügyvezető mellett - alelnöki pozíciót...

Felforgatja a munkaerőpiacot a mesterséges intelligencia

A mesterséges intelligencia (MI) által érintett ágazatokban ugrásszerűen nőtt a termelékenység, az MI-t használó állások egyre nagyobb számban jelennek meg és akár 25 százalékos bérprémiumot kínálnak - derül ki a PwC Global AI Jobs...

Így teljesített a K&H az első negyedévben

A K&H Bank 21,4 milliárd forintos nettó nyereséget, míg a K&H Biztosító az extraprofitadó miatt negatív eredményt ért el 2024 első negyedévében. A pénzintézet minden területen jól teljesített az első három hónapban: a betétek,...

Mégsem lesz akkora áremelés

A GKI Gazdaságkutató által – az EU támogatásával – végzett felmérés szerint májusban a vállalkozói szféra és a lakosság kilátásai sem változtak érdemben áprilishoz képest. A GKI konjunktúraindexe hibahatáron belül csökkent. A cégek foglalkoztatási...

Rekordnyereséget ért el a Xiaomi

A Xiaomi Vállalatcsoport, a fogyasztói elektronikai termékek és okoseszközök globális, vezető gyártója, nyilvánosságra hozta nem auditált, konszolidált pénzügyi eredményeit tartalmazó üzleti jelentését a 2024. március 31-én zárult negyedéves időszakra vonatkozóan.A Xiaomi korrigált nettó nyeresége...
televízió nézettség

A The Floor és a Tények áll az élen

Célcsoporttól függően az RTL-es The Floor és a TV2 hírműsora volt az elmúlt hét legnézettebb műsora. A Zsákbamacska és a Drága örökösök nem hozott túl jó nézőszámokat, heti átlagban sokat erősödött a Tények, de...

Erősen nyitott az HBO új dokumentumfilmje

Május 21-e, kedd óta elérhető a Maxon Hörcher Gábor kreatív dokumentumfilmje, az Emma és Eddie: A képen kívül, amely rögtön a top 3-ban nyitott, pontosabban a Dűne: Második rész után a legnézettebb film lett...

Erősen árérzékenyek lettek a hazai sörfogyasztók

A tavalyi adatok alapján a sörfogyasztás a volumen helyett a minőség felé mozdult el – állítják az Auchan szakértői. A klasszikus ízek a legkedveltebbek, emellett a csökkentett energia- és alkoholtartalom került előtérbe. A legjobban...

Világhírű festőművésszel dolgozott a BMW

A párizsi Pompidou központban ünnepelte világpremierjét a BMW Art Cars kollekció huszadik guruló műalkotása, amelyet a világhírű amerikai festőművész, Julie Mehretu álmodott valóra. A 20-as rajtszámot viselő BMW M Hybrid V8 versenyautó június 15-én...

Bababolt szekciót indít az eMAG

Tavaly az eMAG vásárlói közel 50 ezer csomag pelenkát és további 120 egyéb baba-mama terméket rendeltek online kereskedőtől. Az ilyen termékeket rendelő felhasználók sajátossága, hogy tízből hat rendelésből hatot este 9 és éjfél között...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Átalakulóban a hazai rendezvénypiac

Turbulens éveken van túl a rendezvényipar, amely nemcsak hazánkban, de a nemzetközi színtéren is komoly változásokat hozott. A COVID-intézkedések valósággal a földbe állították piacot: 2020-ban az események 80 százalékát kényszerültek lemondani a magyar cégek,...

Jelentős magyar szerepvállalás a nemzetközi reklám önszabályozásban

Új elnökség az Önszabályozó Szervezetek Európai Szövetsége (EASA) élén. Orla Twomey, az ír reklámönszabályozó szervezet vezetőjének (ASAI) személyében új elnököt választottak. Gerendi Zsolt ÖRT főtitkár - Tamara Daltroff EACA ügyvezető mellett - alelnöki pozíciót...

Felforgatja a munkaerőpiacot a mesterséges intelligencia

A mesterséges intelligencia (MI) által érintett ágazatokban ugrásszerűen nőtt a termelékenység, az MI-t használó állások egyre nagyobb számban jelennek meg és akár 25 százalékos bérprémiumot kínálnak - derül ki a PwC Global AI Jobs...

Így teljesített a K&H az első negyedévben

A K&H Bank 21,4 milliárd forintos nettó nyereséget, míg a K&H Biztosító az extraprofitadó miatt negatív eredményt ért el 2024 első negyedévében. A pénzintézet minden területen jól teljesített az első három hónapban: a betétek,...

Mégsem lesz akkora áremelés

A GKI Gazdaságkutató által – az EU támogatásával – végzett felmérés szerint májusban a vállalkozói szféra és a lakosság kilátásai sem változtak érdemben áprilishoz képest. A GKI konjunktúraindexe hibahatáron belül csökkent. A cégek foglalkoztatási...

Don't Miss

Az EB körüli reklámhelyek már elfogytak – interjú Kosaras Klaudiával

Már hónapokkal a sportesemények előtt jelentősen megnő a hirdetői kereslet a sport tartalmak melletti megjelenésekre – nyilatkozta az mmonline.hu-nak Kosaras Klaudia. Az Atmedia kereskedelmi igazgatójával készült interjúnkból kiderül többek között, hogyan készülnek az idei...

A jó ötleteket nem büdzsében mérik – interjú Sárospataki Alberttel

Az idén tízéves online számlázó, a Billingo vihette haza az Év Vállalata díjat a kilencedik Marketing Diamond Awardsról. Az elsősorban mikro-, kis- és középvállalkozásokat támogató cég ügyvezetőjét, Sárospataki Albertet kérdeztük a pályázataikról, a Billingo...

Morálisan jót tenni üzletileg is kifizetődő

„Aligha tekinthető felelősségvállalásnak - és etikusnak - az, amikor egy tízmilliós költségvetésű imázskampányt tessék-lássék „bekoszolunk” egy kis kutyasétáltatással” - nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Dr. Pintér Dániel Gergő, a BioTechUSA-cégcsoport vállalati kommunikációs, PR és CSR...

Keressük a legújabb technológiai megoldásokat – interjú Losonczi Balázzsal

A hatékonyság nem elsősorban pénz, sokkal inkább szakmai felkészültség kérdése – vallja Losonczi Balázs, a Pentacom ügyvezetője. A 2001-ben alapított digitális ügynökség lett az idei Marketing Diamond Awardson az Év Ügynöksége, ezzel kapcsolatban kérdeztük...

Fontos, hogy megőrizzük az önbizalmunkat – interjú Samu Zsófiával

Mire van szükség a karrier és a magánélet egyensúlyának megteremtéséhez, mennyire egyenlőek a nők és a férfiak karrierépítési lehetőségei Magyarországon – többek között ezekről kérdeztük Samu Zsófiát. A Samsung Electronics márkakommunikációs vezetője beszélt arról...