- Hirdetés -

Nagyon pörögnek a panellakások az ingatlanpiacon

|

- Hirdetés -

A KSH legfrissebb statisztikái alapján 2020-ban a használt lakóingatlanok közül a panellakások forgalma csökkent a legkisebb mértékben. Az árakat tekintve, míg a tavalyi első három negyedévben alig 4 százalékos növekedés jellemezte a lakótelepi ingatlanokat, addig idén az eladott lakótelepi lakások országos átlagára már 12 százalékkal növekedett éves alapon, állapítható meg a NAV adatait feldolgozó legfrissebb OTP Lakóingatlan Értéktérkép adatai alapján. Az OTP Ingatlanpont szakértője a panellakások piacának éves változásait és aktualitásait vizsgálja.

2020-ban, országos szinten és településtípusonként is csökkent a használt lakás adásvételek száma, azonban ez a lassulás a házgyári lakásokat alig érintette. A KSH legfrissebb adatai alapján Budapesten – az országos átlag alatt – alig 9 százalékkal csökkent, míg a megyeszékhelyeken egy százalékkal még növekedni is tudott a panellakások forgalma.

Ugyanakkor az is tény, hogy ezt az ingatlanpiaci szegmenst érte el először az árkorrekció és 2020 első három negyedévében mindössze 4 százalékkal nőtt az eladott, tágan értelmezett (tehát nem csak panel) lakótelepi lakások ára. Az áremelkedés lassulása azonban nem volt hosszú életű, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal 2021 első három negyedévére vonatkozó legfrissebb tranzakciós adatai alapján az idei év hasonló időszakát vizsgálva egy éves időtávon már 12 százalékos drágulást tapasztalhatunk. Míg tavaly 339 ezer forint volt az átlagos négyzetméterár, addig ma az eladott lakótelepi lakások országos átlagára a legfrissebb OTP Lakóingatlan Értéktérkép adatai alapján már meghaladja a 380 ezer Ft/m2-t, míg Budapesten az 550 ezer Ft/m2-t.

„Az, hogy a lakótelepi lakások a használt ingatlan piac más képviselőivel szemben viszonylag sértetlenül vészelték át a járványhelyzetet és az ingatlanpiac megtorpanását, több okra is visszavezethető. A lakótelepek homogén kínálata miatt az ingatlanválasztás egyszerűbb és gyorsabb, az infrastruktúra kiépítettsége jellemzően kiváló és a panelprogramok fejlesztéseinek köszönhetően az energetikai mutatóik is egyre jobbak. A lakótelepi lakások mind első otthon, mind befektetési szempontból közkedvelt választások és azt sem szabad kihagyni a számításból, hogy a használt lakás vásárlásával együtt járó felújítási munkálatok is jellemzően kevesebb időt és anyagi ráfordítást igényelnek a lakótelepi ingatlanok esetében” – mondta Valkó Dávid, az OTP Ingatlanpont vezető elemzője.

A milliós négyzetméterár idén még várat magára

Az átlagárak megoszlását településenként és fővárosi kerületenként vizsgálva, továbbra is jelentős különbségek figyelhetőek meg a lakótelepi lakások áraiban. Ahogyan a korábbi években, úgy 2021 első három negyedévében is Budapesten, a IX. és XI. kerületekben regisztrálták a legmagasabb, 620-640 ezer forintos átlagos eladási árakat. A főváros legolcsóbbnak számító, XXI. és XVIII. kerületeiben az átlagos négyzetméterár 460-480 ezer forint körül mozgott. Míg a legdrágább fővárosi lakótelepeken (III. kerület, Pók utcai (Római úti) lakótelep; XIII. kerület, Fiastyúk utcai lakótelep; XI. kerület, Kelenföldi lakótelep) az átlagos ár négyzetméterenként elérte a 650-685 ezer forintot, addig a legolcsóbb lakótelepeken (XVIII. kerület, Havanna lakótelep; X. kerület, Pongrác úti lakótelep) 428 ezer és 445 ezer forintos átlagárakkal lehetett találkozni. (Ezek azok a telepek, ahol megfelelő eladási darabszám mellett megbízhatóbban lehet átlagárat mondani. Valójában a XI. kerületi Lágymányosi lakótelep a legdrágább, 800 ezer forint körüli átlagos négyzetméterárral.)

2021 első kilenc hónapjában egy fővárosi lakótelepi ingatlan eladási négyzetméter-ára sem lépte át a bűvös egymillió forintos határt, de míg egy-két éve még szenzáció számba ment egy-egy ilyen garzon, addig idén már tucatnyi lakás közelített alulról ehhez a szinthez (a XIV. és III. kerületben 970-990 ezer Ft/m2), és vidéken is megjelentek a prémium áron értékesített használt lakótelepi lakások (pl. Siófokon 700 ezer Ft/m2).

Míg Budapesten körülbelül 40 százalékos a legolcsóbb és legdrágább kerületek közötti különbség, addig a megyeszékhelyek esetében majdnem háromszoros eltérést figyelhetünk meg az átlagárakban. A legdrágább megyeszékhely (441 ezer Ft/m2 átlagos árral) Debrecen, ami még mindig csak alulról súrolja a legolcsóbb budapesti kerület átlagárát. Az első kilenc hónap legolcsóbb megyeszékhelyének címét idén is Salgótarján nyerte el 162 ezer forintos négyzetméterárral. Itt a lakásállomány jelentős részét nem a klasszikus panel, hanem az ötvenes években épült lakótelepi ingatlanok alkotják.

A megyeszékhelyek nagyobb forgalmú lakótelepeinek kínálatában, Debrecenben (Sestakerti, Vénkerti lakótelep, Újkerti lakótelep) és Székesfehérváron (Szedreskerti lakónegyed, Vízivárosi lakótelep, Tóvárosi lakónegyed) átlagosan 440-475 ezer Ft/m2 átlagáron keltek el a lakótelepi lakások. A legolcsóbb vidéki lokációkban, mint Komló (Kökönyös lakótelep, Körtvélyes lakótelep), Salgótarján (Gorkij lakótelep), Ózd (Vasvár úti lakótelep, Régi Béke lakótelep) 85-120 ezer Ft/m2 volt az átlagos ár.

„A jövő tendenciáit vizsgálva számíthatunk arra, hogy a lakótelepek népszerűsége továbbra is töretlen marad és beszédes adat, hogy bár számuk még mindig nagyon alacsony, egyre több lakótelepi lakás súrolja az akár milliós négyzetméterárat. Ugyanakkor a leendő vásárlók számára jó hír lehet az, hogy az idei első három negyedév drágulása elsősorban az olcsóbb árfekvésű lakótelepi ingatlanokra volt jellemző” – fűzte hozzá az idei év első kilenc hónapjának árváltozásaihoz Valkó Dávid.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Mesterséges intelligenciával növekszik a lengyel webshop

A lengyel alapítású eobuwie.pl Közép- és Kelet-Európa egyik vezető cipő-, táska- és kiegészítő kereskedője, Magyarországon ecipo.hu márkanéven ismert. Ahogy a vállalat új piacokra terjeszkedik, úgy válik egyre összetettebbé árukészlete és választéka. A tervezési folyamatok...

Egyre többen aggódnak a digitális lábnyomuk miatt

Az európaiak 82 százalék-a szeretne véglegesen törölni valamit a 2021-es közösségi médiás posztjai közül – derül ki a Kaspersky felméréséből. A legnagyobb arányban a Z-generációs fogyasztók szeretnének levenni valamit a 2021-es posztjaik közül (86%),...

Újabb magyar városokban terjeszkedik az IKEA

A 2021-es pénzügyi év számos kihívást tartogatott a Covid–19 világjárvány miatt, az IKEA 109 milliárd forint teljes kiskereskedelmi forgalommal zárta az időszakot. Ez a megelőző évhez képest majdnem 12%-os növekedést jelent. Az online kereskedelem...

Csúcsot döntött a használtautópiac

Az előzetes adatok szerint a hazai használtautó-piacon minden eddiginél több, közel 819 ezer személygépkocsi cserélt gazdát 2021-ben. Ez az érték 3,4 százalékkal haladja meg az előző évi szintet: 2020-ban 791 ezer volt a belföldi...

Mobiljukat fizetési terminálként használhatják az UniCredit ügyfelei

A SoftPOS a dinamikusan bővülő európai piacokon és a technológiailag fejlett országokban aktív paytech vállalat, a Nexi által kifejlesztett alkalmazás, amely már az UniCredit Bank üzleti ügyfelei számára is elérhető. Az alkalmazás segítségével a...

Erősíti karitatív sorsjegyértékesítő hálózatát a Szerencsejáték Zrt.

Többéves előkészítő munkát követően biztonságosabbá, gyorsabbá és hatékonyabbá tette sorsjegyértékesítő rendszerét karitatív hálózatában a nemzeti lottótársaság. Digitális eszköz biztosításával a Szerencsejáték Zrt. Európában másodikként biztosította a hálózatban dolgozók részére, hogy online kezeljék készleteiket és...

Munkáltatói díjat nyert a Lidl

A Lidl Magyarország első alkalommal került be a Top Employer minősítéssel rendelkező vállalatok közé. A díjjal a független "Top Employers Institute" azokat a munkáltatókat ismeri el világszerte, akik kiemelkedő munkavállalói körülményeket biztosítanak.Idén a Lidl...

Fékezett a Netflix, lassan jönnek az új előfizetők

A múlt évben 18,2 millióval tudta növelni előfizetői számát a Netflix, ami nem csak 2020-as évben felmutatott bővüléshez képest komoly visszaesés, de a pandémia előtti időszakkal összevetve is. Üzleti szempontból egyébként nem volt rossz...

Így tennék biztonságosabbá az online világot

A jogellenes online termékek, szolgáltatások és tartalmak jobb kiszűrése, az óriásplatformok, például a legnagyobb közösségi felületekre vonatkozó szigorúbb szabályok, valamint a kiskorúak védelmét szolgáló előírások is szerepelnek abban az új rendeletjavaslatban, amit tegnap fogadott...

Új lehetőségeket hoz a Visa felhőalapú platformja

A Visa nemrégiben bejelentette új felhőalapú fizetéselfogadási platformját, a Visa Acceptance Cloudot (VAC), amely forradalmasítani fogja a vállalkozások számára az ügyfelektől érkező fizetések elfogadási módját. A Visa népszerű - okostelefonokat és tableteket fizetési terminállá...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Legendákkal jön a téli olimpia közvetítése

Az Eurosport platformjai lesznek a 2022 évi téli olimpiai játékok közvetítésének otthona, amelynek 107 fős szakértői gárdája több mint 80 olimpiai érmet és 26 aranyérmet számlál. A csapat páratlan betekintést és szakértelmet kínál sportrajongók...

Mesterséges intelligenciával növekszik a lengyel webshop

A lengyel alapítású eobuwie.pl Közép- és Kelet-Európa egyik vezető cipő-, táska- és kiegészítő kereskedője, Magyarországon ecipo.hu márkanéven ismert. Ahogy a vállalat új piacokra terjeszkedik, úgy válik egyre összetettebbé árukészlete és választéka. A tervezési folyamatok...

Egyre többen aggódnak a digitális lábnyomuk miatt

Az európaiak 82 százalék-a szeretne véglegesen törölni valamit a 2021-es közösségi médiás posztjai közül – derül ki a Kaspersky felméréséből. A legnagyobb arányban a Z-generációs fogyasztók szeretnének levenni valamit a 2021-es posztjaik közül (86%),...

Újabb magyar városokban terjeszkedik az IKEA

A 2021-es pénzügyi év számos kihívást tartogatott a Covid–19 világjárvány miatt, az IKEA 109 milliárd forint teljes kiskereskedelmi forgalommal zárta az időszakot. Ez a megelőző évhez képest majdnem 12%-os növekedést jelent. Az online kereskedelem...

Csúcsot döntött a használtautópiac

Az előzetes adatok szerint a hazai használtautó-piacon minden eddiginél több, közel 819 ezer személygépkocsi cserélt gazdát 2021-ben. Ez az érték 3,4 százalékkal haladja meg az előző évi szintet: 2020-ban 791 ezer volt a belföldi...
- Hirdetés -

CMO

Sokat számít a 30 éves jelenlétünk

Hársfalvi János, marketingvezető, Magyar Suzuki Zrt. - Nagyon nehéz év volt a tavalyi, a hazai piac csökkent is, közel 5 százalékkal. De a kis Suzuki elég nagyot ment. Elégedett vagy, vagy ennél is jobbra...

Fontos, hogy megmutassuk a pezsgő másik oldalát

Csomay András, marketing vezető, Törley Pezsgőpincészet   - Milyen évet zártok idén? - Ha ezt az évet jól le tudjuk hozni járványügyi szempontból, akkor nálunk a Törley Pezsgőpincészetben reményeink szerint vissza tudunk állni a COVID előtti időszakra....

A hitelesség egyre fontosabb

Sándor Gabriella, Libri-Bookline, marketing és kommunikációs igazgató fotó: Egyed Péter - A karácsony kiemelt időszaknak számít a könyvpiacon, az éves marketingbüdzsé mekkora részét költik el ilyenkor? - Az év utolsó három hónapja kereskedelmi és kommunikációs szempontból valóban...

Eljött a bátrak ideje

  Gál Judit, Danubius Hotels, marketing és kommunikációs igazgató   - Milyen év végére számítasz? Picit jobb lesz, mint a tavalyi hasonló időszak? - Össze sem hasonlíthatóak. A tavaly november olyan komoly szigorítást hozott, hogy fél évig...

A jövő év második felében lehet intenzívebb felfutás

Mocsai Zoltán, P Automobil Import Kft., marketing vezető - Mit tippelsz, milyen év lesz 2021 az autópiacon? Tavaly 128 000 új személyautót helyeztek forgalomba, idén kevesebb lesz? - Egy alapvetően felemás év az idei. Az év...
- Hirdetés -

SzuperZöld

A legfenntarthatóbbak között a Schneider Electric

Ismét bekerült a legjobbak közé a Schneider Electric a Corporate Knights által évente összeállított, a legfenntarthatóbb módon működő vállalatokat felsoroló Global 100-as listán.A kanadai média- és kutatócég minden évben több mint 6900 vállalatot vizsgál...

Mesterséges intelligenciával segíti a vízgazdálkodást a Microsoft

A szennyvízkezelés során egy új Microsoft fejlesztés révén előre jelezhető a víz mennyiségének és ezzel a minőségének hirtelen megváltozása. A Microsoft mesterséges intelligenciát alkalmazó megoldását a hazai központú, biológiai víztisztító rendszereket fejlesztő Organica Water...

Fenntartható projektben az Airbus

Az Airbus szándéknyilatkozatot írt alá Csengtu városával és a Tarmac Aerosave vállalattal Kína első fenntartható, „életciklus” szolgáltatási központjának létrehozására. A megállapodás részeként a cégek a repülőgépek parkoltatása és tárolása mellett karbantartási, felújítási, átalakítási, szétbontási...

DATA