- Hirdetés -

Nagyon pörögnek a panellakások az ingatlanpiacon

|

- Hirdetés -

A KSH legfrissebb statisztikái alapján 2020-ban a használt lakóingatlanok közül a panellakások forgalma csökkent a legkisebb mértékben. Az árakat tekintve, míg a tavalyi első három negyedévben alig 4 százalékos növekedés jellemezte a lakótelepi ingatlanokat, addig idén az eladott lakótelepi lakások országos átlagára már 12 százalékkal növekedett éves alapon, állapítható meg a NAV adatait feldolgozó legfrissebb OTP Lakóingatlan Értéktérkép adatai alapján. Az OTP Ingatlanpont szakértője a panellakások piacának éves változásait és aktualitásait vizsgálja.

2020-ban, országos szinten és településtípusonként is csökkent a használt lakás adásvételek száma, azonban ez a lassulás a házgyári lakásokat alig érintette. A KSH legfrissebb adatai alapján Budapesten – az országos átlag alatt – alig 9 százalékkal csökkent, míg a megyeszékhelyeken egy százalékkal még növekedni is tudott a panellakások forgalma.

Ugyanakkor az is tény, hogy ezt az ingatlanpiaci szegmenst érte el először az árkorrekció és 2020 első három negyedévében mindössze 4 százalékkal nőtt az eladott, tágan értelmezett (tehát nem csak panel) lakótelepi lakások ára. Az áremelkedés lassulása azonban nem volt hosszú életű, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal 2021 első három negyedévére vonatkozó legfrissebb tranzakciós adatai alapján az idei év hasonló időszakát vizsgálva egy éves időtávon már 12 százalékos drágulást tapasztalhatunk. Míg tavaly 339 ezer forint volt az átlagos négyzetméterár, addig ma az eladott lakótelepi lakások országos átlagára a legfrissebb OTP Lakóingatlan Értéktérkép adatai alapján már meghaladja a 380 ezer Ft/m2-t, míg Budapesten az 550 ezer Ft/m2-t.

„Az, hogy a lakótelepi lakások a használt ingatlan piac más képviselőivel szemben viszonylag sértetlenül vészelték át a járványhelyzetet és az ingatlanpiac megtorpanását, több okra is visszavezethető. A lakótelepek homogén kínálata miatt az ingatlanválasztás egyszerűbb és gyorsabb, az infrastruktúra kiépítettsége jellemzően kiváló és a panelprogramok fejlesztéseinek köszönhetően az energetikai mutatóik is egyre jobbak. A lakótelepi lakások mind első otthon, mind befektetési szempontból közkedvelt választások és azt sem szabad kihagyni a számításból, hogy a használt lakás vásárlásával együtt járó felújítási munkálatok is jellemzően kevesebb időt és anyagi ráfordítást igényelnek a lakótelepi ingatlanok esetében” – mondta Valkó Dávid, az OTP Ingatlanpont vezető elemzője.

A milliós négyzetméterár idén még várat magára

Az átlagárak megoszlását településenként és fővárosi kerületenként vizsgálva, továbbra is jelentős különbségek figyelhetőek meg a lakótelepi lakások áraiban. Ahogyan a korábbi években, úgy 2021 első három negyedévében is Budapesten, a IX. és XI. kerületekben regisztrálták a legmagasabb, 620-640 ezer forintos átlagos eladási árakat. A főváros legolcsóbbnak számító, XXI. és XVIII. kerületeiben az átlagos négyzetméterár 460-480 ezer forint körül mozgott. Míg a legdrágább fővárosi lakótelepeken (III. kerület, Pók utcai (Római úti) lakótelep; XIII. kerület, Fiastyúk utcai lakótelep; XI. kerület, Kelenföldi lakótelep) az átlagos ár négyzetméterenként elérte a 650-685 ezer forintot, addig a legolcsóbb lakótelepeken (XVIII. kerület, Havanna lakótelep; X. kerület, Pongrác úti lakótelep) 428 ezer és 445 ezer forintos átlagárakkal lehetett találkozni. (Ezek azok a telepek, ahol megfelelő eladási darabszám mellett megbízhatóbban lehet átlagárat mondani. Valójában a XI. kerületi Lágymányosi lakótelep a legdrágább, 800 ezer forint körüli átlagos négyzetméterárral.)

2021 első kilenc hónapjában egy fővárosi lakótelepi ingatlan eladási négyzetméter-ára sem lépte át a bűvös egymillió forintos határt, de míg egy-két éve még szenzáció számba ment egy-egy ilyen garzon, addig idén már tucatnyi lakás közelített alulról ehhez a szinthez (a XIV. és III. kerületben 970-990 ezer Ft/m2), és vidéken is megjelentek a prémium áron értékesített használt lakótelepi lakások (pl. Siófokon 700 ezer Ft/m2).

Míg Budapesten körülbelül 40 százalékos a legolcsóbb és legdrágább kerületek közötti különbség, addig a megyeszékhelyek esetében majdnem háromszoros eltérést figyelhetünk meg az átlagárakban. A legdrágább megyeszékhely (441 ezer Ft/m2 átlagos árral) Debrecen, ami még mindig csak alulról súrolja a legolcsóbb budapesti kerület átlagárát. Az első kilenc hónap legolcsóbb megyeszékhelyének címét idén is Salgótarján nyerte el 162 ezer forintos négyzetméterárral. Itt a lakásállomány jelentős részét nem a klasszikus panel, hanem az ötvenes években épült lakótelepi ingatlanok alkotják.

A megyeszékhelyek nagyobb forgalmú lakótelepeinek kínálatában, Debrecenben (Sestakerti, Vénkerti lakótelep, Újkerti lakótelep) és Székesfehérváron (Szedreskerti lakónegyed, Vízivárosi lakótelep, Tóvárosi lakónegyed) átlagosan 440-475 ezer Ft/m2 átlagáron keltek el a lakótelepi lakások. A legolcsóbb vidéki lokációkban, mint Komló (Kökönyös lakótelep, Körtvélyes lakótelep), Salgótarján (Gorkij lakótelep), Ózd (Vasvár úti lakótelep, Régi Béke lakótelep) 85-120 ezer Ft/m2 volt az átlagos ár.

„A jövő tendenciáit vizsgálva számíthatunk arra, hogy a lakótelepek népszerűsége továbbra is töretlen marad és beszédes adat, hogy bár számuk még mindig nagyon alacsony, egyre több lakótelepi lakás súrolja az akár milliós négyzetméterárat. Ugyanakkor a leendő vásárlók számára jó hír lehet az, hogy az idei első három negyedév drágulása elsősorban az olcsóbb árfekvésű lakótelepi ingatlanokra volt jellemző” – fűzte hozzá az idei év első kilenc hónapjának árváltozásaihoz Valkó Dávid.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Díjat nyert az OPPO okosmobilja

Az OPPO okoseszköz gyártó két kategóriában is megkapta a Best Product elismerést a világ legrangosabb audiovizuális és mobilelektronikai szakmai médiumainak díjátadóján. Idén a márka csúcskategóriás zászlóshajója, az OPPO Find X5 Pro nyerte el a...

Így indítja az őszt a TV2

Szeptember 3-án indítja az őszi tévés főszezont a TV2, az idén 25 éves csatorna többek között születésnapi show-val, a Sztárban Sztár leszek! új évadával és egy párkereső reality-vel készült erre az időszakra. A TV2...

Kicsit drágábban mobilozhatunk

Elsősorban a legolcsóbb, többletszolgáltatást is tartalmazó díjcsomagok ára emelkedett a hazai mobilszolgáltatóknál – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) elemzéséből.A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) rendszeresen vizsgálja a mobilpiac változásait....

Új marketing és PR vezetővel erősít az Erste

Augusztus közepétől Blaumann Debóra veszi át az Erste Bank marketing és pr területének irányítását. A szakember feladata a pénzintézet megújulásának megjelenítése, a kommunikációs eszköztár bővítése lesz.Új vezető irányítja augusztus közepétől az Erste Bank marketing...

Fejlesztésekkel tennék hatékonyabbá a távmunkát a cégek

A rövid távú innovációk kerültek fókuszba a magyar vállalkozások körében, míg a hosszabb távra szóló fejlesztések háttérbe szorultak. A járvány következtében bevezetett home office miatt a vállalatok legnagyobb része, 37 százaléka az elmúlt két...

Rengeteg élelmiszert dobnak ki a magyarok

A vágtázó élelmiszerárak egyik következménye, hogy a szemétbe dobott ételek értéke is jóval magasabb lehet az idén, mint amekkora néhány évvel ezelőtt volt. Egy négytagú család esetében évente akár közel 90.000 forint értékű élelmiszer...

Erős növekedés a Siemensnél

Erős harmadik negyedéves eredményekről számolt be a Siemens. A német technológiai vállalat április 1. és június 30. közötti árbevétele meghaladta a 17,8 milliárd eurót, mely 11 százalékkal magasabb, mint az egy évvel ezelőtti azonos...

Egyre vonzóbbá válhatnak az újlakások

Jókor jött az újlakás-piacon, hogy az 5 százalékos lakásáfa, valamint a legnépszerűbb lakástámogatások, a Babaváró és a CSOK meghosszabbítását július végén bejelentették. Így az elmúlt fél évben némileg óvatosabbá vált beruházók és vevők egyaránt...

Tovább korszerűsít a Penny

Az idei évben már 73 üzletben valósult meg a PENNY 2020 végén indult nagyszabású üzlethelyiség-megújítási és korszerűsítési projektje, természetesen összhangban az áruházlánc tavalyi rebrandingjével. A nyár folyamán közel 30 üzletet alakítanak át országszerte; augusztusban...

Így látják a nyugdíjat a magyarok

Kedvezőtlenebbé váltak a nyugdíjkilátások a K&H biztos jövő felmérése szerint, amely a 30-59 évesek körében nézte meg, mire számítanak időskorukban. A nyugdíjkorhatárt átlagosan 69 évre teszik, a küszöb a 70 éves szint a várakozásokat...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Új trend a futárpiacon

A kiszállítási piacon látványosan nő a nagyméretű termékek rendeléseinek száma, amelyek kézbesítése speciális logisztikai megoldást igényel. A vásárlói igényeknek megfelelően, az élelmiszerek, friss-és melegételek kiszállítása mellett tovább növeli e-kereskedelmi kézbesítési portfólióját az okoslogisztikai megoldásokat...

Díjat nyert az OPPO okosmobilja

Az OPPO okoseszköz gyártó két kategóriában is megkapta a Best Product elismerést a világ legrangosabb audiovizuális és mobilelektronikai szakmai médiumainak díjátadóján. Idén a márka csúcskategóriás zászlóshajója, az OPPO Find X5 Pro nyerte el a...

Így indítja az őszt a TV2

Szeptember 3-án indítja az őszi tévés főszezont a TV2, az idén 25 éves csatorna többek között születésnapi show-val, a Sztárban Sztár leszek! új évadával és egy párkereső reality-vel készült erre az időszakra. A TV2...

Kicsit drágábban mobilozhatunk

Elsősorban a legolcsóbb, többletszolgáltatást is tartalmazó díjcsomagok ára emelkedett a hazai mobilszolgáltatóknál – derül ki a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) elemzéséből.A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) rendszeresen vizsgálja a mobilpiac változásait....

Új marketing és PR vezetővel erősít az Erste

Augusztus közepétől Blaumann Debóra veszi át az Erste Bank marketing és pr területének irányítását. A szakember feladata a pénzintézet megújulásának megjelenítése, a kommunikációs eszköztár bővítése lesz.Új vezető irányítja augusztus közepétől az Erste Bank marketing...
- Hirdetés -

Don't Miss

Jobban kell küzdenünk a fogyasztók figyelméért

Egymás gondolatainak meghallgatása, egymás munkáinak megtekintése mindig inspirációt nyújt és elősegíti a megújulásra való készséget, képességet – vallja Mérő Ádám, a Coca Cola Company Consumer & Shopper Connection Director-a. A szakember a szeptember 15-i...

A marketingvezetők jó esetben interdiszciplináris gondolkozók

Manapság a marketing az egyetlen omnipotens diszciplina, amely egy vállalat működésének teljességét képes átfogni – állítja Szabó Béla. A Magyar Telekom márkakommunikációs igazgatója a Marketing Summitot beharangozó interjúsorozatban az mmonline.hu-nak beszélt arról, hogy milyen...

Együtt erősebbek vagyunk

A marketing szakemberek, vezetők szerepe jelentősen megnövekedett a vállalaton belül és az üzleti értékteremtés folyamatában is – mutatott rá Bánhegyi Zsófia. A Szerencsejáték Zrt. marketing és kommunikációs igazgatója a szeptember 15-i Marketing Summitot felvezető...

Rekordok éve

A Marketing&Media magazin idén is összeállította a legnagyobb hazai reklámügynökségek listáját a tavalyi üzleti eredmények alapján. Iparági vezetőket is megkérdeztünk arról, hogyan értékelik a múlt évet és mit várnak idén, Biró László, a Mediator...

További növekedés lehet

A Marketing&Media magazin idén is összeállította a legnagyobb médiaügynökségek rangsorát a tavalyi üzleti eredmények alapján. Iparági vezetőket is megkérdeztünk arról, hogyan látják a múlt évet és mire számítanak idén, Novák Péter, a Dentsu Hungary...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Eszméletlenül nagy a weboldalak karbonlábnyoma

Egy átlagos internetfelhasználó éves szinten 414 kg károsanyag-kibocsátásért felelős. Egy közepes weboldal pedig 60 kg CO2e éves kibocsátással ugyanakkora környezeti lábnyommal jár, mint 4,3 millió SMS vagy napi 63 percnyi TikTok aktivitás. Bár a...

Újabb lépést tett a fenntarthatóság felé a Samsung

A Samsung jelentős előrelépést tett a mobilkommunikációs üzletág 2025-ös fenntarthatósági céljainak elérése felé. A legfontosabb kezdeményezések közé tartozik az újrahasznosított anyagok továbbfejlesztett használata és beépítése a termékekbe, a környezettudatosabb csomagolás kialakítása, valamint a régebbi...

Újabb környezetvédelmi rekord a Tiszán

Rekordmennyiségű, 2880 zsák hulladék összegyűjtésével zárult a X. Jubileumi Felső-Tiszai PET Kupa. A pillepalackokból épült hajók versenyében a legtöbb hulladékot a Siemens Energy vállalati önkéntesekből és gyerekeikből álló csapata nyerte, akik ezúttal az egy...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....