Várhatóan 21 százalékkal csökken idén az autóipari reklámköltés 10 kulcsfontosságú piacon a Zenith „Automotive Advertising Expenditure Forecasts” prognózisa szerint. Ez két és félszer gyorsabb, mint a teljes reklámpiac csökkenése ezeken a piacokon.
A koronavírus járvány terjedése és a világgazdaságra gyakorolt hatása miatt a vásárlók pénzügyi jövője bizonytalanná vált és nem hajlandóak nagy értékű vásárlásokra. A kereslet és kínálat okozta nyomás miatt az autómárkák drasztikus reklámköltségvetés csökkentésre kényszerültek, amikor a krízis súlyossága nyilvánvalóvá vált.
A Zenith előrejelzése szerint a kedvezőtlen hatások ellenére a következő két évben az autóipari reklámköltés várhatóan felülmúlja a reklámpiacot, 2021-ben 10,5, míg 2022-ben 11,4 százalékos növekedéssel lehet számolni. 2021-ben az idei nagy visszaesés miatt könnyebb lesz fejlődést produkálni, hiszen viszonylag alacsony bázissal kell majd összehasonlítani az értékeket, de a késleltetett vásárlási döntések és a közösségi, illetve a tömegközlekedés tartós elkerülése miatt várható, hogy 2017 óta először növekedjen a személygépkocsi eladások száma. Ez az autóipari reklámozás folyamatos növekedéséhez vezet 2022-ben.
A 2021-ben és 2022-ben várható gyors fellendülés ellenére az autóipari reklámozás 2022-ben várhatóan 2,8 százalékkal elmarad a 2019-es adatoktól. Magyarországon az autóipari szektor reklámköltése 2019 első három negyedévében 6%-al növekedett 2018 ugyanezen időszakához képest. Ezzel szemben 2020 első három negyedévében átlagosan 25%-os csökkenés tapasztalható a tavalyi adatokhoz képest. A COVID járványhelyzet által leginkább sújtott hónapok az április-májusi időszakok voltak, vannak olyan médiatípusok mint például a mozi, ahol a teljes reklámköltés megszűnt, mivel a mozik is zárva tartottak.
A Zenith várakozásai alapján az autómárkák kizárólag a digitális csatornákon fognak 9%-al többet költeni 2022-ban, mint 2019-ben. A napilap reklámköltés 27%-al alacsonyabb lesz 2022-ben, mint 2019-ben, míg a magazin reklámköltés esetében 28 százalékos visszaesés várható. Az előrejelzések szerint a közterületi autóipari reklámköltés 2019 és 2022 között nettó 10 százalékkal csökken, míg a mozis reklámköltés 16 százalékkal esik vissza.
A televíziós és rádiós média továbbra is fontos terület az autóipari reklámozás számára, ahol viszonylag visszafogott, 6, illetve 7 százalékos visszaesés várható 2019 és 2022 között. Hazánkban az autóipar számára offline kommunikációs szempontból fontos területek továbbra is a televízió, a rádió és az out of home. A digitalizáció fejlődésével előtérbe kerülnek az adatalapú és különböző precíziós targetálási megoldások, amelyek a digitális csatorna további térnyerését fogják eredményezni. A szektor relámköltésében a print és a mozi kategóriákban továbbra is csökkenő tendecia várható.
A felmérésben Ausztrália, Kanada, Németország, India, Olaszország, Oroszország, Spanyolország, Svájc, az Egyesült Királyság és az USA piacai szerepeltek, melyek együttesen a globális reklámköltés 57 százalékát teszik ki.