Az első negyedévben közel 18 milliárd dollárt költöttek a legnépszerűbb közösségi oldalakon a hirdetők, ez több mint negyedével múlja felül az egy évvel korábbit – derül ki a WARC legutóbbi Global Advertising Trends jelentéséből. Az elemzés ugyanakkor arra is felhívja a figyelmet, hogy a múlt évhez képest látványosan lassult a bővülést üteme.
Az eddigi második legjobb negyedévet produkálták a meghatározó közösségi média felületeket működtető vállalkozások a hirdetési bevételek szempontjából 2019 első három hónapjában. A WARC Global Advertising Trends szerint 17,9 milliárd dollárnyi reklámbevételre tett szert az elemzésben vizsgált Facebook, Pinterest, Snap, Twitter, Tencent és Weibo. Ez 26,2 százalékos bővülést jelent éves összevetésben, ami jócskán túlszárnyalra a digitális és a teljes reklámpiac növekedési ütemét is, azonban vannak figyelmeztető jelek is. Ezek közül talán a legfontosabb, hogy az idei első negyedéves növekedés nagyjából csak a fele annak, amit 2018 első negyedévében mértek.
A legtöbbet nem meglepő módon Észak-Amerikában költötték el a vizsgált közösségi felületeken a hirdetők, összesen 8 milliárd dollárt, azonban a növekedési lehetőségek kezdenek beszűkülni ebben a régióban, hiszen lényegében megállt a felhasználók számának bővülése, illetve az elmúlt évek álhírekhez és helytelen adatfelhasználáshoz kapcsolódó botrányai miatt az ottani fogyasztók bizalma megingott ezekben a platformokban. Az elemzés szerint az is figyelmeztető jel, hogy 2016 óta nem nőtt a közösségi felületeken eltöltött átlagos idő.
Ráadásul a technológiai szektor vállalkozásain egyre nagyobb a nyomás a felhasználók adatainak használata kapcsán. A YouGov, a Dentsu és a Universal McCann közelmúltban készült felmérése szerint a fogyasztók fele úgy véli, hogy a technológiai cégeknek és a közösségi média platformokat működtető társaságoknak túlságosan nagy a hatalmuk és befolyásuk. Hasonló arányban szeretnének több szabályozást látni az iparágban a felhasználók.
A tanulmány szerint a meghatározó piaci szereplők igyekeznek új bevételi forrásokat keresni a hirdetések mellett. Erre jó példa lehet a Facebook kriptopénzes kezdeményezése, a Libra, vagy az ázsiai közösségi platformok által már alkalmazott modell, az e-kereskedelmi megoldások bevezetése.