- Hirdetés -

Nehezen tér magához a turisztikai szektor

|

- Hirdetés -

A járvány leginkább a turizmus-vendéglátás ágazatot sújtotta, a lezárások következtében a szektor jókora bevételtől esett el. Bár mind a szállásadók, mind az utazók részéről nagyon sok a bizonytalanság, néhány síparadicsom és egzotikus hely továbbra is várja a turistákat a téli szünetben.

Mintegy 1780 milliárd euró lehet globális szinten az az összeg, amelytől 2021-ben a turisztikai szektor a járvány miatt elesett, ami nagyságrendileg akkora kiesést jelent, mint 2020-ban. Legalábbis az ENSZ Turisztikai Világszervezete (UNWTO) szerint, amely az év végéig 25-30 százalékkal kevesebb turistával számol világszerte.

Ehhez nagyon hasonló jelenségről számol be Sárvári-Deák Zsófia, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége főtitkára, aki a hazai helyzettel kapcsolatban elmondta, hogy tavaly március közepe és május közepe között korlátozásokkal, minimális üzleti vendéggel üzemeltek a szállodák, majd novemberben és decemberben ismét szinte teljes zárás volt, tehát kiesett négy hónap. Az idén ugyanez volt a helyzet január és május között, így ebben az évben közel öt hónapot érintett a bevételkiesés.

„Nem segíti a helyzetet, hogy már novemberben megkezdődtek a fővárosban és vidéken is a céges évzáró, karácsonyi, továbbképzési rendezvények lemondásai. Az egyéni, szabadidős céllal érkező vendégek foglalási kedvében ugyancsak jelentős megtorpanás látható, és ezen a téren is megkezdődtek a lemondások” – mondta Sárvári-Deák Zsófia, aki ehhez hozzátette, hogy a fővárosban egyelőre úgy tűnik, nagyobb a kereslet decemberben, de bizonytalan, hogy ezen foglalásokból, rendezvényekből mennyi valósul meg ténylegesen, azaz generál majd bevételt.

Baljós jelek

Az biztos, hogy a 2019. decemberi, országos szinten átlagosan 54 százalékos szobafoglaltságot nem éri el az idén a hazai szállodaipar. Az egyértelműen látszódik, hogy sok belföldi vendég a lemondással és a foglalással is az utolsó pillanatig kivár, így a szállodák tervezés szempontjából rendkívül nehéz helyzetben vannak.

„A korábbi évek tapasztalatai alapján a január és a február általában alacsony foglaltságú, így 2022-ben is ez várható, de a szakma bízik abban, hogy tavasztól ismét felfutóban lesz a kereslet, valamint újra elindul a rendezvénypiac is” – tette hozzá Sárvári-Deák Zsófia.

Menjünk vagy ne?

Bár nagyon sokan elutaznának a téli szünetben, nem teszi könnyebbé a helyzetet, hogy az UNWTO december eleji adatai szerint 46 ország van teljesen lezárva a turisták előtt, 55 pedig részleges korlátozásokat tart fenn. Mindezt megerősíti Wesselényi Andrea, a Síelők.hu cégvezető-főszerkesztője, aki szerint nagyon nagy igény mutatkozik a külföldi síelésre, de az oltások körüli szabályozások megnehezítik az utazók dolgát.

„Ausztriában a Semmering-Stuhleck az egyik legnépszerűbb úti cél a magyarok körében, de a szilveszteri időszakban nem ajánljuk, mert általában nagyon zsúfolt. Ehelyett inkább kisebb, kevésbé ismert és nem a határhoz legközelebb eső síterepeket érdemes választani” – tette hozzá.

A síelés szerelmeseinek jó hír, hogy Szlovéniába keleti oltásokkal is gond nélkül lehet utazni. Szlovákiában pedig december 11-től nyitottak ki a síterepek, amelyek közül Donovaly, Chopok, Tátralomnic és a Csorba-tó a legnépszerűbb. Viszont a szlovákiai szállásokat turisztikai célból csak december 25-től nyitják meg. Ezzel egy időben azonban kinyitnak a szállások éttermei is az oltottak, a felépültek, valamint a teszteltek részére. Wesselényi Andrea mindehhez hozzátette, hogy a magánút és az utazási iroda által szervezett utazás is biztonságos, a szabályokat betartva, de azért foglalás előtt fontos tisztázni a lemondási feltételeket.

Aki távolabb és melegebb helyre utazna, annak kevésbé jó hír a dél-afrikai légi járatok törlése, illetve korlátozása – az oda szervezett szafarikat azonnal törölték az utazási irodák, a hazaérkezőket pedig karanténba küldték. Magyarországról sokan jártak Dél-Afrikába, ám így egy újabb egzotikus úti cél esett ki a pandémia miatt amúgy is szűkös kínálatból.

Jó néhány éve kedvelt téli nyaralóhely Thaiföld, Indonézia és Bali, ahová továbbra sincs szervezett kiutaztatás, emellett nagyon sokan hiányolják a palettáról a Szentföldet, illetve a Holt-tenger környékét. Örvendetes viszont, hogy Egyiptomban és a Maldív-szigeteken elfogadják a magyar védettségi igazolványt. Az előbbi ár-érték arányban kiváló szállodái, a Vörös-tenger és környékének klímája miatt régóta vonzó a magyar utazási piacon, valamint Dubaj is egyre népszerűbb. Emellett elindultak az első szervezett csoportok az Egyesült Államokba, mindenekelőtt New Yorkba, miután az a hosszú amerikai piaci szünet után ismét bekerült a kínálatba. Az amerikai utazások iránt hatalmas az érdeklődés, az utazási irodák által felkínált helyek pillanatok alatt elkeltek.

Baross Gábor

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A Human Telexszel kampányol a Finish

A Reckitt brandjének új, a környezettudatosságot előtérbe helyező kampánya május közepén indult, a márka ügynöksége a Human Telex Advertising & Event.„A Finish számára évek óta kiemelt jelentőséggel bír a környezettudatosság. Küldetésének tekinti, hogy felhívja...

Környezettudatos irodába költözik a Diageo

Az idén 20. évfordulóját ünneplő Diageo Budapest a társadalmi felelősségvállalás jegyében az idei évtől a modern, környezettudatos Green Court Offices irodaházban folytatja működését. Az új iroda kialakítása során számos környezettudatos építőipari megoldást és új...

Újra járvány előtti szinten a turizmus

Két turbulens év után a Mastercard Economics Institue új kutatása azt mutatja, hogy mind az üzleti- mind a szabadidős repülőjegy foglalások száma túllépte a világjárvány előtti szintet, valamint az utasszállító hajók, vonatok és buszok...

Káros a reklámadó a magyar gazdaságra

A Magyar Reklámszövetség és társszövetségei továbbra is fenntartják álláspontjukat: a reklámadó káros a teljes magyar gazdaság számára és nem támogatják a különadó visszavezetését, hiszen a gyengülő makrogazdasági környezet és a bejelentett vállalati, szektoriális különadók...

Tovább emelkednek a lakásárak, nehéz helyzetben vannak a vevők

A KSH kiadta legfrissebb, keresetekről szóló gyorstájékoztatóját, amely szerint 2022 márciusában a teljes munkaidőben foglalkoztatottak bruttó átlagkeresete meghaladta a félmillió forintot, ami 17,5 százalékos emelkedést jelent. Hogy mire elég ez a mai emelkedő kamatkörnyezetben,...

Behúzták a féket a vállalkozások

A járvány időszakában tapasztalt óvatossághoz hasonlóan, az orosz-ukrán konfliktus kitörése okozta gazdasági bizonytalanság és a fokozódó infláció ismét megfontoltabbá tette a kkv-kat. A K&H kkv bizalmi index 2022 első negyedévi kutatása alapján az előző...

Rekord árbevételről számolt be az AutoWallis

A régió 14 országában jelenlévő AutoWallis Csoport messze a piaci átlagot felülmúló növekedéssel, kiugró hatékonyságjavulással zárta az első negyedévet. Nettó eredménye több mint ötszörösére, 1,9 milliárd forintra, EBITDA-ja több mint a duplájára, 3,1 milliárd...

Politikai reklámok miatt büntették a TV2-t

A megrendelő megnevezésének és a megkülönböztető figyelemfelhívás hiánya miatt rótt ki több mint kétmillió forintos bírságot a TV2 szolgáltatójára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) Médiatanácsa. A testület helytelenül közvetített virtuális reklám miatt...

People Group néven folytatja a 1080p Reklám- és médiaügynökség

A 1080p Solution Agency-t 2014-ben alapította az akkor még Urbán Zsolt vezette HD Group és a Kádár Tamáshoz és Dévényi Balázshoz köthető Dynamo Budapest azzal a céllal, hogy ötvözzék a két vállalatban lévő reklámügynökségi...

Szlovéniában terjeszkedik az AutoWallis

Megnyitotta Szlovénia egyetlen Land Rover márkakereskedését az AutoWallis Csoport, így tovább fokozza kiskereskedelmi aktivitását az országban. A lépéssel folytatja nemzetközi terjeszkedését a magyar tőzsde autós vállalata, miután az elmúlt két évben két sikeres akvizíciót...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

További részletek az új különadókról

Mint ismert, a napokban Magyarország Kormánya döntést hozott egy rezsivédelmi és honvédelmi alap létrehozásáról, melynek forrását bizonyos szektorokra kivetett, ún. „extraprofit-különadókból" és további adóintézkedésekből kívánja finanszírozni. A tervezett lépésekről a május 26-i kormányinfón hangzottak...

A Human Telexszel kampányol a Finish

A Reckitt brandjének új, a környezettudatosságot előtérbe helyező kampánya május közepén indult, a márka ügynöksége a Human Telex Advertising & Event.„A Finish számára évek óta kiemelt jelentőséggel bír a környezettudatosság. Küldetésének tekinti, hogy felhívja...

Környezettudatos irodába költözik a Diageo

Az idén 20. évfordulóját ünneplő Diageo Budapest a társadalmi felelősségvállalás jegyében az idei évtől a modern, környezettudatos Green Court Offices irodaházban folytatja működését. Az új iroda kialakítása során számos környezettudatos építőipari megoldást és új...

Újra járvány előtti szinten a turizmus

Két turbulens év után a Mastercard Economics Institue új kutatása azt mutatja, hogy mind az üzleti- mind a szabadidős repülőjegy foglalások száma túllépte a világjárvány előtti szintet, valamint az utasszállító hajók, vonatok és buszok...

Káros a reklámadó a magyar gazdaságra

A Magyar Reklámszövetség és társszövetségei továbbra is fenntartják álláspontjukat: a reklámadó káros a teljes magyar gazdaság számára és nem támogatják a különadó visszavezetését, hiszen a gyengülő makrogazdasági környezet és a bejelentett vállalati, szektoriális különadók...
- Hirdetés -

Don't Miss

Hiszünk a marketing erejében

Az üzleti döntéshozókat is jobban megszólítanák és mélyebben megismertetnék őket a marketing szerepeivel, feladataival és lehetőségeivel az idei Marketing Summit Hungary- n – mondta el Hinora Ferenc. A Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) elnöke az...
Várkonyi Balázs TOP25

Közös platformon

Várkonyi Balázs, eMAG-Extreme Digital, ügyvezető igazgató - Április közepén jelentették be, hogy összevonják a platformjaikat, és a jövőben az eMAG platformját használja a cég, az Extreme Digital vásárlóinak is erre kell váltaniuk. Miért volt szükség...

Hiszünk a versenyben

Takács Csaba, Alza.hu, ügyvezető igazgató - Mi jelentette a legnagyobb kihívást tavaly az Alza számára a magyar piacon? - A fő kihívást a fogyasztói kereslet váratlan és kiszámíthatatlan változásai jelentették, mindkét irányban: felfelé és lefelé is...

Mindent bevetünk

Ötszáz gép, húszezer munkatárs, ekkora lesz 2030-ra a Wizz Air. Radó András, a légitársaság senior cabin crew recrutiment managere beszélt többek között arról, hogyan toboroznak, illetve milyen nyárra számítanak.   - Nagyon komoly bővülés előtt áll...

A valódi értékek, valódi üzenetek építik igazán a márkát

Mottl-Molnár Orsolya, HEINEKEN Hungária, marketing- és kereskedelmi marketingigazgató   - Februártól irányítod a Heineken Hungária marketing és kereskedelmi marketing részlegét, közben az élet ismét furcsán alakult körülöttünk. Mennyire nehezíti meg, késztet változtatásra a szomszédos háborús helyzet? -...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Környezettudatos irodába költözik a Diageo

Az idén 20. évfordulóját ünneplő Diageo Budapest a társadalmi felelősségvállalás jegyében az idei évtől a modern, környezettudatos Green Court Offices irodaházban folytatja működését. Az új iroda kialakítása során számos környezettudatos építőipari megoldást és új...

Ezek a járművek lehetnek a zöld autózás új sztárjai

Világszerte egyre több ország tervezi a belső égésű motorral rendelkező autók fokozatos kivezetését a piacról a következő 10-20 évben, és tavaly júliusban az Európai Bizottság is azt javasolta, hogy 2035-ig tiltsák be a belső...

Újabb hazai sztárok álltak ki a természetvédelemért

A természet megóvása, bolygónk védelme ma már olyan alapvetésnek számít, ami mellett az ismert emberek és a kreatív szakma legnagyobbjai világszerte és hazánkban is egyre gyakrabban kiállnak. Ki egy civil szervezetet támogat, ki a...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....