- Hirdetés -

Nehezen tér magához a turisztikai szektor

|

- Hirdetés -

A járvány leginkább a turizmus-vendéglátás ágazatot sújtotta, a lezárások következtében a szektor jókora bevételtől esett el. Bár mind a szállásadók, mind az utazók részéről nagyon sok a bizonytalanság, néhány síparadicsom és egzotikus hely továbbra is várja a turistákat a téli szünetben.

Mintegy 1780 milliárd euró lehet globális szinten az az összeg, amelytől 2021-ben a turisztikai szektor a járvány miatt elesett, ami nagyságrendileg akkora kiesést jelent, mint 2020-ban. Legalábbis az ENSZ Turisztikai Világszervezete (UNWTO) szerint, amely az év végéig 25-30 százalékkal kevesebb turistával számol világszerte.

Ehhez nagyon hasonló jelenségről számol be Sárvári-Deák Zsófia, a Magyar Szállodák és Éttermek Szövetsége főtitkára, aki a hazai helyzettel kapcsolatban elmondta, hogy tavaly március közepe és május közepe között korlátozásokkal, minimális üzleti vendéggel üzemeltek a szállodák, majd novemberben és decemberben ismét szinte teljes zárás volt, tehát kiesett négy hónap. Az idén ugyanez volt a helyzet január és május között, így ebben az évben közel öt hónapot érintett a bevételkiesés.

„Nem segíti a helyzetet, hogy már novemberben megkezdődtek a fővárosban és vidéken is a céges évzáró, karácsonyi, továbbképzési rendezvények lemondásai. Az egyéni, szabadidős céllal érkező vendégek foglalási kedvében ugyancsak jelentős megtorpanás látható, és ezen a téren is megkezdődtek a lemondások” – mondta Sárvári-Deák Zsófia, aki ehhez hozzátette, hogy a fővárosban egyelőre úgy tűnik, nagyobb a kereslet decemberben, de bizonytalan, hogy ezen foglalásokból, rendezvényekből mennyi valósul meg ténylegesen, azaz generál majd bevételt.

Baljós jelek

Az biztos, hogy a 2019. decemberi, országos szinten átlagosan 54 százalékos szobafoglaltságot nem éri el az idén a hazai szállodaipar. Az egyértelműen látszódik, hogy sok belföldi vendég a lemondással és a foglalással is az utolsó pillanatig kivár, így a szállodák tervezés szempontjából rendkívül nehéz helyzetben vannak.

„A korábbi évek tapasztalatai alapján a január és a február általában alacsony foglaltságú, így 2022-ben is ez várható, de a szakma bízik abban, hogy tavasztól ismét felfutóban lesz a kereslet, valamint újra elindul a rendezvénypiac is” – tette hozzá Sárvári-Deák Zsófia.

Menjünk vagy ne?

Bár nagyon sokan elutaznának a téli szünetben, nem teszi könnyebbé a helyzetet, hogy az UNWTO december eleji adatai szerint 46 ország van teljesen lezárva a turisták előtt, 55 pedig részleges korlátozásokat tart fenn. Mindezt megerősíti Wesselényi Andrea, a Síelők.hu cégvezető-főszerkesztője, aki szerint nagyon nagy igény mutatkozik a külföldi síelésre, de az oltások körüli szabályozások megnehezítik az utazók dolgát.

„Ausztriában a Semmering-Stuhleck az egyik legnépszerűbb úti cél a magyarok körében, de a szilveszteri időszakban nem ajánljuk, mert általában nagyon zsúfolt. Ehelyett inkább kisebb, kevésbé ismert és nem a határhoz legközelebb eső síterepeket érdemes választani” – tette hozzá.

A síelés szerelmeseinek jó hír, hogy Szlovéniába keleti oltásokkal is gond nélkül lehet utazni. Szlovákiában pedig december 11-től nyitottak ki a síterepek, amelyek közül Donovaly, Chopok, Tátralomnic és a Csorba-tó a legnépszerűbb. Viszont a szlovákiai szállásokat turisztikai célból csak december 25-től nyitják meg. Ezzel egy időben azonban kinyitnak a szállások éttermei is az oltottak, a felépültek, valamint a teszteltek részére. Wesselényi Andrea mindehhez hozzátette, hogy a magánút és az utazási iroda által szervezett utazás is biztonságos, a szabályokat betartva, de azért foglalás előtt fontos tisztázni a lemondási feltételeket.

Aki távolabb és melegebb helyre utazna, annak kevésbé jó hír a dél-afrikai légi járatok törlése, illetve korlátozása – az oda szervezett szafarikat azonnal törölték az utazási irodák, a hazaérkezőket pedig karanténba küldték. Magyarországról sokan jártak Dél-Afrikába, ám így egy újabb egzotikus úti cél esett ki a pandémia miatt amúgy is szűkös kínálatból.

Jó néhány éve kedvelt téli nyaralóhely Thaiföld, Indonézia és Bali, ahová továbbra sincs szervezett kiutaztatás, emellett nagyon sokan hiányolják a palettáról a Szentföldet, illetve a Holt-tenger környékét. Örvendetes viszont, hogy Egyiptomban és a Maldív-szigeteken elfogadják a magyar védettségi igazolványt. Az előbbi ár-érték arányban kiváló szállodái, a Vörös-tenger és környékének klímája miatt régóta vonzó a magyar utazási piacon, valamint Dubaj is egyre népszerűbb. Emellett elindultak az első szervezett csoportok az Egyesült Államokba, mindenekelőtt New Yorkba, miután az a hosszú amerikai piaci szünet után ismét bekerült a kínálatba. Az amerikai utazások iránt hatalmas az érdeklődés, az utazási irodák által felkínált helyek pillanatok alatt elkeltek.

Baross Gábor

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Tovább növekedne a ŠKODA 2022-ben

A Covid-19-járvány és a félvezetőhiány ellenére is összesen 878 200 járművét szállította ki 2021 folyamán világszerte a ŠKODA AUTO. Közel 45 ezer darabos kiszállítási volumenével sikeresen mutatkozott be a piacon a tisztán elektromos ENYAQ...

Új terméket dob piacra a XIXO

A XIXO márka 2013-as alapítása óta büszke arra, hogy a folyamatosan változó és újdonságra szomjazó fogyasztóit különleges ízekkel és izgalmas termékekkel varázsolja el. Épp ezért nem meglepő, hogy a brand, a legtöbb italgyártóval ellentétben,...

A gazdaság erősödésével számolnak a cégvezetők

Világszerte a vezetők 77 százaléka szerint erősödni fog a globális gazdaság az előttünk álló évben, csupán 15 százalékuk számít visszaesésre. Erős összefüggés látható az ügyfélbizalom és a vezérigazgatói optimizmus, valamint a között, hogy történt-e...

Cápákkal fejlődhet tovább a digitális diákszövetkezet

A Quantum, Magyarország első digitális diákszövetkezete formálhatja át a fiatalok foglalkoztatásának jövőjét. A Start it @K&H inkubátorprogramban fejlődő és a Cápák között befektetőinek támogatását elnyerő csapat a pandémia idején alakult, de máris milliárdos forgalom...

A Toyota lett Európa második legnépszerűbb személyautó márkája

A Toyota Motor Europe európai Toyota és Lexus járműeladásai 1.076.300 darabot tettek ki 2021-ben, ami 8%-os növekedést jelent az előző év azonos időszakához képest, tükrözve a környezetbarát márkák iránti erős ügyfélkeresletet. Ezzel a Toyota...

Kriptovalutázó startupokat támadnak a hekkerek

Kis és közepes méretű vállalkozások elleni támadássorozatra bukkantak a Kaspersky szakértői. A fejlett állandó fenyegetésekkel támadó BlueNoroff hekkercsoport támadásai következtében az áldozatok komoly kriptovaluta-veszteségeket szenvednek el világszerte. A SnatchCrypto nevű kampány célpontjai olyan vállalatok,...

Karitatív kampánnyal segített az OMV

A karácsonyi szezonban tartott karitatív kampány eredményeképpen összesen több mint 5 millió forintot utal át az OMV a Magyar Máltai Szeretetszolgálat számára. A segélyszervezet a pénzt egy új mentőautó megvásárlásához használja fel. Ezzel az...

Új hírcsatornák a DirectNow kínálatában

Két új hírcsatornával bővültek a Direct Now alkalmazásban elérhető tartalmak, ezzel most már 96-ra emelkedett azon csatornák száma, melyek mobiltelefonon, tableten, laptopon vagy okostévén hozzáférhetőek a Direct One előfizetői számára. A Direct Now alkalmazás a...

Konferenciaszervezés: melyik részét érdemes profikra bízni? (x)

Egy konferencia sikerén számtalan dolog múlhat: erősítheti vagy akár gyengítheti is a cég hírnevét, bevételeit, megbízhatóságát. A siker azonban több lábon áll, melynek nagy része a szervezésben teljesedik ki. Fontos a helyszín, az előadók,...

Közös beszerzési stratégiát javasol a GVH

Lezárta a hazai médiaszolgáltatás és műsorterjesztés piacán végzett ágazati vizsgálatát a Gazdasági Versenyhivatal (GVH). A szervezet elemzése szerint az árak és a szolgáltatás minősége határozza meg leginkább a fogyasztói döntéseket, a kisebb szolgáltatóknak pedig...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

A Cápák között és a Tények áll az élen

Egyik a 18-49 éveseknél, másik a teljes lakosságnál bizonyult a hét legnézettebbjének. A főműsoridőben egész szoros volt a verseny az RTL Klub és a TV2 között. Az év első hetéhez képest mindkét vezető kereskedelmi csatorna...

Tovább növekedne a ŠKODA 2022-ben

A Covid-19-járvány és a félvezetőhiány ellenére is összesen 878 200 járművét szállította ki 2021 folyamán világszerte a ŠKODA AUTO. Közel 45 ezer darabos kiszállítási volumenével sikeresen mutatkozott be a piacon a tisztán elektromos ENYAQ...

Új terméket dob piacra a XIXO

A XIXO márka 2013-as alapítása óta büszke arra, hogy a folyamatosan változó és újdonságra szomjazó fogyasztóit különleges ízekkel és izgalmas termékekkel varázsolja el. Épp ezért nem meglepő, hogy a brand, a legtöbb italgyártóval ellentétben,...

A gazdaság erősödésével számolnak a cégvezetők

Világszerte a vezetők 77 százaléka szerint erősödni fog a globális gazdaság az előttünk álló évben, csupán 15 százalékuk számít visszaesésre. Erős összefüggés látható az ügyfélbizalom és a vezérigazgatói optimizmus, valamint a között, hogy történt-e...

Cápákkal fejlődhet tovább a digitális diákszövetkezet

A Quantum, Magyarország első digitális diákszövetkezete formálhatja át a fiatalok foglalkoztatásának jövőjét. A Start it @K&H inkubátorprogramban fejlődő és a Cápák között befektetőinek támogatását elnyerő csapat a pandémia idején alakult, de máris milliárdos forgalom...
- Hirdetés -

CMO

Fontos, hogy megmutassuk a pezsgő másik oldalát

Csomay András, marketing vezető, Törley Pezsgőpincészet   - Milyen évet zártok idén? - Ha ezt az évet jól le tudjuk hozni járványügyi szempontból, akkor nálunk a Törley Pezsgőpincészetben reményeink szerint vissza tudunk állni a COVID előtti időszakra....

A hitelesség egyre fontosabb

Sándor Gabriella, Libri-Bookline, marketing és kommunikációs igazgató fotó: Egyed Péter - A karácsony kiemelt időszaknak számít a könyvpiacon, az éves marketingbüdzsé mekkora részét költik el ilyenkor? - Az év utolsó három hónapja kereskedelmi és kommunikációs szempontból valóban...

Eljött a bátrak ideje

  Gál Judit, Danubius Hotels, marketing és kommunikációs igazgató   - Milyen év végére számítasz? Picit jobb lesz, mint a tavalyi hasonló időszak? - Össze sem hasonlíthatóak. A tavaly november olyan komoly szigorítást hozott, hogy fél évig...

A jövő év második felében lehet intenzívebb felfutás

Mocsai Zoltán, P Automobil Import Kft., marketing vezető - Mit tippelsz, milyen év lesz 2021 az autópiacon? Tavaly 128 000 új személyautót helyeztek forgalomba, idén kevesebb lesz? - Egy alapvetően felemás év az idei. Az év...

A vásárlási szokások örökre megváltoztak

Kanyó Roland, dm Kft., marketing és PR menedzser 133 milliárd forintos bevétellel zártátok az elmúlt üzleti évet, majdnem 10 százalékos plusszal. Gondolom ez a körülmények figyelembe vételével, elég jó eredménynek számít? Természetesen elégedettek vagyunk az elért...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Zöld vállalást tett a Toyota és a Lexus

2035-re karbonsemleges lesz Európában a Toyota és a Lexus.A Toyota készen áll arra, hogy 2035-re nullára csökkentse az újonnan értékesített Toyota és Lexus járművek széndioxid-kibocsátását Nyugat-Európában, amelynek fontos lépcsőfoka lesz a legalább 50 százalékos,...

Zöld együttműködésben a TotalEnergies

A TotalEnergies és a Daimler Truck AG megállapodást írt alá az Európai Unió közúti árufuvarozásának szén-dioxid mentesítésére irányuló kötelezettségvállalásukról. A partnerek együttműködnek a hidrogénnel üzemeltetett nehéz tehergépjárművek ökoszisztémáinak fejlesztésében, egyrészt azzal a szándékkal, hogy...

Új technológiák pörgethetik fel a klímavédelmet

Hogyan segítheti a mesterséges intelligencia, az esővízgyűjtés és a közlekedési rendszerek gyökeres átalakítása a károsanyag-kibocsátás csökkentését – a többi között ez is kiderül a világ legfenntarthatóbb vállalatának választott Schneider Electric és a CNBC Catalyst...

DATA