- Hirdetés -

Nem elég óvatosak a cégek a kiberbűnözőkkel

|

- Hirdetés -

Napi szinten esnek áldozatául a vállalkozások az online visszaéléseknek, mégsem készítik fel a munkatársaikat.

Az elmúlt években az online banki csalások egyre kifinomultabbá váltak. A digitalizáció számos területen egyszerűbbé és gyorsabbá tette az ügyintézést, aminek előnyei mellett sajnos a hátrányait is gyakran megtapasztalhatják a gyanútlan felhasználók. A magánszemélyeket ért internetes banki átverésekről sokat lehet hallani és a pénzintézetek is igyekeznek edukálni a fogyasztókat. Azonban nagyon fontos, hogy a vállalkozások is részt vegyenek ebben a felzárkózásban, hiszen a banki visszaélések a cégeket is ugyanúgy érintik, mint a magánszemélyeket. Sőt, az anyagiak mellett a hírnevét is kockáztatja az a vállalkozás, ami nem fektet kellő figyelmet arra, hogy felkészítse munkatársait a csalók módszereinek felismerésére és kivédésére.

A legtöbb csaló hamis e-maileken keresztül próbálkozik

A home office és távoli munkavégzés elterjedésével a vállalkozások munkatársai hozzászoktak ahhoz, hogy a legtöbb utasítást írásban, a levelezésen keresztül kapják. Így az email rendszer egy remek felület arra, hogy a kiberbűnözők újabbnál újabb módszerekkel banki adatokat csaljanak ki, vagy akár nagyobb összegek átutalására vegyék rá a gyanútlan munkatársakat. “Hiába a vírusirtó szoftver, hiába a kétfaktoros hitelesítés, az online banki visszaélések ma sűrűbbek, mint valaha. A cégeknek nem szabad megfeledkezniük arról, hogy a digitalizált rendszerek végén óvatlan felhasználók állnak, akikből könnyedén kicsalhatók az érzékeny céges adatok. Ez ellen nem lehet másként védekezni, csak azzal, ha felhívjuk a munkatársak figyelmét a csalók módszereire és megmutatjuk nekik, hogyan védhetik ki őket.” - fejtette ki Juhász Viktor, az üzleti informatikai megoldásokat szállító iSolutions ügyvezetője.

Az egyik legelterjedtebb gyakorlat, mikor a csaló egy üzleti partnernek, beszállítónak vagy akár közműszolgáltatónak adja ki magát és annak nevében értesíti a céget a számlaszámának megváltozásáról. Ilyenkor a csaló a saját számláját adja meg, így a cég neki utalja át a partnernek fizetendő összeget. A csel lényege itt az, hogy a csalók a partner vagy szolgáltató email címéhez nagyon hasonló, csak 1-2 karakterben eltérő hamis címet használnak, ami fokozottabb odafigyeléssel kiszűrhető. Ezért nagyon fontos, hogy ilyen esetben a munkatársak körültekintően ellenőrizzék a feladó címét.

Egy átutalás sem lehet olyan sürgős, hogy az ne érjen meg egy plusz ellenőrző kört

Olyan eset is létezik, hogy a kiberbűnöző egy védelmi résen, vagy programon keresztül bejut a cég levelezőrendszerébe és a vezetők, vagy más illetékes munkatársak nevében ad utasításokat a kollégáknak nagyobb pénzösszegek átutalására. Ezeket az eseteket a szakértő szerint úgy a legegyszerűbb kivédeni, ha a pénzügyi tranzakciókra a vállalkozásnak van egy szigorú többlépcsős protokollja, amit az emailek mellett valamilyen más platformon is jóvá kell hagynia a vezetésnek. Egy a levelezéstől független projektmenedzsment rendszer például erre is ideális platform lehet.

“Egy cég esetében egy átutalás se lehet olyan sürgős, hogy az ne érne meg plusz egy ellenőrző kört. A kiberbűnözők a technológia mellett sokszor használnak pszichológiai trükköket, aminek egyik jellemző eleme a sürgetésből, kapkodásból eredő figyelmetlenség kihasználása. Ha egy cég egy jól átgondolt protokollal rendelkezik és megvannak a kijelölt biztonságos platformjai, ahol kiadja és jóváhagyja a banki tranzakciókat, akkor máris nagy mértékben csökkentette a pénzügyi visszaélések kockázatát.” - tanácsolta Juhász Viktor informatikai szakértő, etikus hacker.

Aranyszabály: nem engedünk fel senkit ellenőrzés nélkül a munkahelyi számítógépre!

A kiberbűnözők egyik legújabb módszere, hogy magukat szoftvergyártónak, vagy informatikai szolgáltatónak kiadva, távkapcsolati szoftveren keresztül kerülnek fel a cégek munkatársainak gépére, ahonnan ezután könnyedén juthatnak hozzá szenzitív adatokhoz, vagy indíthatnak banki tranzakciókat. Az ilyen eseteknél a csalók jellemzően telefonon keresik fel a felhasználót azzal az ürüggyel, hogy valamilyen frissítést kell elvégezniük a számítógépén. Az ilyen jellegű támadásokat úgy lehet a legegyszerűbben kivédeni, hogy a felhasználó még mielőtt eleget tenne a hívó fél utasításainak, felhívja az adott gyártó vagy informatikai szolgáltató ügyfélszolgálati számát és utánajár annak, hogy valóban attól a szervezettől keresték.

“Mostanában egyre többet hallani olyan csalókról, akik a Microsoft vagy a Google nevében hívják fel az áldozataikat és ráveszik őket arra, hogy valamilyen távkapcsolati programon keresztül hozzáférést biztosítsanak a számítógépükhöz. Nos, nem árt tisztában lenni azzal, hogy ezek az óriás szoftvergyártók biztosan nem hívogatják a cégeket egyenként telefonon, legyen szó akármilyen frissítésről. Az már eggyel veszélyesebb, ha a csaló a cég IT szolgáltatójának adja ki magát, azonban egy komoly szolgáltatónak biztosan van egy központi ügyfélszolgálati, vagy helpdesk telefonszáma, amin a felhasználó ellenőrizheti a hívót, mielőtt felengedné a számítógépére.” - magyarázta Juhász Viktor, az iSolutions informatikai szolgáltató ügyvezetője.

A tört szoftverek is kritikus adatvédelmi kockázatnak teszik ki a vállalkozásokat

A szakértő szerint a feltört szoftverekkel az a legnagyobb probléma, hogy a telepítésükkel nem lehet tudni, hogy kiket engedünk fel a céges számítógépekre. Ez egy jelentős adatvédelmi kockázat, és bár a tört program használata rövid távon, olcsóbb megoldásnak tűnik, azonban az ezzel járó adatvesztések óriási károkat okozhatnak a cégeknek. Ma már a legtöbb szoftvergyártó előfizetéses konstrukcióban kínálja a termékeit, amihez már havi pár ezer forintért is hozzájuthatnak a cégek. Ezek az előfizetések ráadásul a szoftverek legfrissebb verzióit is garantálják a vállalkozásoknak.

“A tört szoftver ma már nem divat. Például nyolc-tíz éve még tömegével futottam bele olyan cégekbe, ahol tört Office programot használtak, ilyennel napjainkban már ritkán találkozom. Az Adobe, Archicad vagy más tervező programokat talán még mindig gyakrabban használják kalóz verzióban, mert az él a köztudatban, hogy ezek drágább szoftverek. Ha egy cég kiadásait nézzük, azért havi 10-15 ezer forint egyáltalán nem nagy költség ezekért a programokét. Egy jó IT szolgáltatónak szerintem fontos erre is felhívnia az ügyfelek figyelmét, mert sok cégnél csak azért nem veszik igénybe ezeket a havidíjas lehetőségeket, mert nem tudnak róla.” - árulta el Juhász Viktor.

A csalók számára a pénznél sokszor értékesebbek a vállalati adatok

Bár hazánkban még mindig az a cégek legnagyobb félelme, hogy pénzt lopnak el tőlük a kiberbűnözők, a vállalati rendszereken tárolt adatok sokszor a pénznél is értékesebbek lehetnek a csalók számára. Ha a cégnek olyan adatbázisa van, ahol az ügyfelek és partnerek szenzitív információit tárolja, nem árt, ha fokozott óvatossággal kezeli az ahhoz tartozó hozzáféréseket.

“Az nagyon fontos, hogy a céges rendszerekhez csak céges email címen keresztül adunk hozzá felhasználókat, amiről minden esetben nyilvántartást kell vezetni. Emellett az is kritikus fontosságú, hogy mindenképpen legyen a cégnek biztonsági mentése arra az esetre, ha támadás érné a rendszerét. Erre a felhőbe történő mentés egyébként egy nagyon jó megoldás. Másként könnyen megeshet az, hogy a cég elveszíti az adatait, amit aztán nem tud visszaállítani. Ezzel pedig nemcsak a pénzét, de az ügyfeleit és az integritását is elveszítheti.” - magyarázta Juhász Viktor, az üzleti felhőmegoldásokkal foglalkozó iSolutions ügyvezetője.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Kihagyhatatlan ajánlattal rukkolt elő a Lidl

Megkezdte a Lidl a nyári szezonra való toborzást és összesen közel 200 új pozícióra keres munkavállalókat a Balaton és a Velencei-tó partján található nagy forgalmú áruházaiba. A vállalat nem csak kiemelt bérezést, de szállást...

Így bulizik a Z generáció

2024-ben a bulizás új dimenzióba lép: a nappali bulik egyre népszerűbbek hazai és nemzetközi szinten egyaránt. A fiatalok és fiatal felnőttek, de az idősebb generáció is egyre inkább az éjszakai élet hagyományos keretein túlra...

Növekedéssel számol az AutoWallis

Erősen indította az AutoWallis Csoport Kiskereskedelmi üzletága az idei évet, miután 16 százalékkal növelte az újgépjármű-eladásokat, ezzel jelentősen meghaladva a magyar piac 7 százalékos növekedését. A régiós autókereskedelmi és mobilitási szolgáltató Nagykereskedelmi üzletága által...

Új kollekcióval rukkolt elő a MINI

Az új lifestyle-termékek formanyelve az új MINI Cooper stílusjegyeit idézi. A kollekció a ruházati termékektől kezdve, a poggyászokon át, egészen az ötletes és egyedi kiegészítőkig terjed.Sokféleképpen kifejezhető egy márka iránti elkötelezettség. A MINI nemzetközi...

Durva adatok a fiatalok jövedelméről

A korábbi évekre jellemző növekedés után megtorpanás látható a fiatalok jövedelmét tekintve a K&H ifjúsági index szerint. Az idei első negyedévben átlagosan nettó 190 ezer forintos személyes jövedelemről számoltak be a 19-29 évesek. A...

Jelentős költségnövekedésre számíthatnak a családi cégek

Már nem az energia- vagy az alapanyagárak jelentik a fő nehézséget a hazai családi vállalatok számára. Az egyelőre még mérsékelten növekvő bevétel-várakozások mellett a magas infláció és a növekvő bérek kifizetése jelent egyre nagyobb...

Arculatváltás és új funkciók a Díványon

A prémium magazin olyan letisztult és elegáns külsőt kapott, ami jól tükrözi, hol tart jelenleg a kiadvány. Strukturális változásokat is hozott az átalakítás, illetve új tartalmi elemekkel is bővült az oldal.Legutóbb 2021-ben volt nagyobb...

Különleges sorozat érkezik a Disney+-ra

Nagy feltűnést keltett a „Croisette” híres lépcsőjén a cannes-i sorozatfesztivál ideje alatt az a csapat, aki megvalósította a „Becoming Karl Lagerfeld” című, eredeti francia sorozatot, amely kizárólag a Disney+-on lesz elérhető június 7-től. A...

Erősen zárta az első negyedévet a hazai ingatlanpiac

Tovább erősödött az ingatlanpiac márciusban, így az első negyedévben összesen 30 154 tranzakcióval, a tavalyi év első negyedévéhez képest 10 ezerrel több adásvétellel zárt a hazai ingatlanpiac, amely 52 százalékos növekedést jelent. Az első...

Így alakult a digitális szolgáltatások előfizetőinek száma

A globális digitális média- és szórakoztatóiparban 2020 óta 124 százalékkal nőtt az előfizetők száma, a digitális kiadói ágazatban pedig ugyanebben az időszakban 536 százalékos bővülés volt – derül ki a Recurly előfizetés-kezelési és számlázási...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Nem a gyárak miatt pörög Magyarország külkereskedelme

2004. május elsején tíz új állam csatlakozott az Európai Unióhoz, köztük Magyarország. A GKI szakértői egy-egy mutató segítségével járják körül, hogyan változott hazánk helyzete 20 éves EU tagságunk ideje alatt. Jelen cikkük témája a...

Kihagyhatatlan ajánlattal rukkolt elő a Lidl

Megkezdte a Lidl a nyári szezonra való toborzást és összesen közel 200 új pozícióra keres munkavállalókat a Balaton és a Velencei-tó partján található nagy forgalmú áruházaiba. A vállalat nem csak kiemelt bérezést, de szállást...

Így bulizik a Z generáció

2024-ben a bulizás új dimenzióba lép: a nappali bulik egyre népszerűbbek hazai és nemzetközi szinten egyaránt. A fiatalok és fiatal felnőttek, de az idősebb generáció is egyre inkább az éjszakai élet hagyományos keretein túlra...

Növekedéssel számol az AutoWallis

Erősen indította az AutoWallis Csoport Kiskereskedelmi üzletága az idei évet, miután 16 százalékkal növelte az újgépjármű-eladásokat, ezzel jelentősen meghaladva a magyar piac 7 százalékos növekedését. A régiós autókereskedelmi és mobilitási szolgáltató Nagykereskedelmi üzletága által...

Új kollekcióval rukkolt elő a MINI

Az új lifestyle-termékek formanyelve az új MINI Cooper stílusjegyeit idézi. A kollekció a ruházati termékektől kezdve, a poggyászokon át, egészen az ötletes és egyedi kiegészítőkig terjed.Sokféleképpen kifejezhető egy márka iránti elkötelezettség. A MINI nemzetközi...

Don't Miss

Elképesztő támogatást nyújthat a család – interjú Holló Mártával

Kihívásokat hozhat egy karrierútban a gyerekvállalás, a női szerepek mindennapos megoldása, ebben elképesztő támogatást nyújthat a család, ahogy nálam is történt – mondta el a Marketing&Media magazinnak Holló Márta. A Magyar Telekom vállalati kommunikációs...

Lakatos Zsófia: Soha nem bántam meg, hogy édesanyákat alkalmaztam

Hosszú távon nem lehet sikeres az a cég, amely elveszíti a női energiát és attitűdöt - véli Lakatos Zsófia. Az Emerald PR tulajdonos-ügyvezetője a Marketing&Media magazinnak adott interjúban beszélt arról, hogy mekkora kihívást jelent...

Liptay Gabriella: Nem érdemes „csak” karrierben gondolkozni

Talán nem is érdemes „csak” karrierben gondolkozni, sokkal inkább a kiegyensúlyozott, értelmes célok által meghatározott felelős élet vagy életvezetés lehet a megoldás – véli Liptay Gabriella. A KPMG in Hungary marketing- és kommunikációs igazgatója...

Elképesztő energiákat kell mozgósítanom – interjú Hámori Barbarával

Hiszek abban, hogy férfiak és nők együtt és közösen tudják a legtöbbet kihozni egy adott projektből, ahogy nekünk is szükségünk van az ő férfi energiáikra, másképp gondolkodásukra, úgy nélkülünk nők nélkül egyenesen megállna az...

Csobot Adél: Boldogan forgatnék egy jó napi sorozatban

Amit leginkább a szemem előtt tartok, hogy mindig önazonos legyek – vallja az influenszerkedés kapcsán Csobot Adél. Az mmonline.hu-nak adott interjúban a tavalyi évből a Sztárbox műsorvezetését és egy autentikus tangó-estben való közreműködését emelte...