A koronavírus-járvány tavaszi mélypontját sokan a tévékészülékek előtt bekkelték ki. A Marketing&Media magazin utánajárt, hogy ez milyen hatással volt a televíziós előfizetések számára, illetve azt is, hogy Magyarországon érződik-e már ezen a téren a streamingszolgáltatások elszívó hatása.
Meglehetősen borús jövőképet fest az Egyesült Államok televíziós piacáról az eMarketer. A prognózisuk szerint a koronavírus-járvány tavaszi időszakában nagyon sokan rákaptak a streamingszolgáltatásokra, emiatt megugrik a klasszikus tévé-előfizetésüket lemondók száma. Ez a kábeles és a műholdas szolgáltatásokat egyaránt érinti, és az eMarketer szerint emiatt az idén 6,6 millió amerikai otthonban mondják le az előfizetésüket. Ráadásul ez a trend kedvezőtlenül hathat az USA-ban működő csatornák reklámbevételére is.
Ennek apropóján megnéztük, hogy látható-e itthon hasonló tendencia a televíziós előfizetések piacán. Az eddigi tapasztalat az volt, hogy az amerikai változások ezen a téren nem vagy nagyon csekély mértékben jelennek meg nálunk. Ebben pedig döntő szerepet játszik, hogy az Egyesült Államokban a tévé-előfizetések ára nagyságrendekkel magasabb, mint idehaza. Magyarországon egy havi 2500 és 4000 forint közötti árú Netflix-előfizetés kevésbé vonzó, ha ennyiért akár közel százcsatornás tévécsomagra is elő lehet fizetni.
A koronavírus-járvány inkább a gazdasági hatása miatt lehet veszélyes a televíziós piacra. A pandémia mellékhatásként a munkájukat elvesztők számára akár az előfizetéseik átgondolása, lemondása is opció lehet. Ezzel szemben hatott, hogy a járványhelyzet alatt rendkívüli módon megugrott a tévénézési idő, sokan egyéb programok híján is televízióztak. Akik pedig a járvány idején a hétvégi házukba költöztek, ott is előfizettek valamilyen tévés csomagra. Mindezek mellett persze itthon is jelentős kampányt folytatott tavasszal a Netflix és az HBO Go is, sokan ekkor ismerkedtek meg ezekkel a szolgáltatásokkal.
Májusi csúcs
A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) által a kilenc legnagyobb műsorterjesztőtől – amelyek a piac 95 százalékát fedik le – begyűjtött adatok alapján elmondható, hogy a televíziós előfi zetéseket érintő lemondási hullámnak egyelőre nem sok jelét látni. Olyannyira nem, hogy májusban rekordot is döntött az előfizetőszám.
Az idén pedig eddig minden hónapban több tévé-előfizetőt mértek, mint egy évvel korábban. Az év 3 402 719 előfizetővel indult januárban, ami májusig több mint 20 ezerrel nőtt. A nyár első két hónapjában ehhez képest kis csökkenést mértek, de a számok még mindig a 2019-es esztendő hasonló időszaka felett járnak.
Összességében tehát a hazai piacon nem látszik nagy változás a tévé-előfizetésekhez való viszonyban, továbbra is ragaszkodnak ehhez az emberek, sőt a koronavírus ezt még erősítette is. Az ügyfelek új technológia iránti vágyát a szolgáltatók igyekeznek maguk kielégíteni, így gyakorlatilag minden szereplő kínál valamilyen OTT-szolgáltatást, aminek révén laptopon, mobilon is elérhető a csatorna-kínálatuk. Ezt szolgálja például a Vodafone-nak az az újítása is, hogy egyelőre az ügyfeleik egy része számára a Netflixet is előfizethetővé tették.
Heszler Róbert
Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható.