- Hirdetés -

Nem érdemes várni az ingatlanbefektetőknek

|

- Hirdetés -

Aki ma azért nem keresi az ingatlanbefektetési lehetőségeket, mert a többiek is kivárnak, az lemaradhat a lakáspiac újraindulásáról – ezt mutatják az OTP Ingatlanpont szakembereinek tapasztalatai. A statisztikákból az áremelkedés lassulását és a kereslet csökkenését láthatjuk, azonban ma is vannak olyan lokációk és lakástípusok, ahol kitart a lendület. Igaz, ezek felleléséhez ma több szakmai segítségre lehet szükség, mint négy-öt évvel korábban.

Ha jelentősen változnak az adószabályok, vagy a piaci körülmények, akkor érdemes újragondolni, hogy aktuálisan mi számít jó befektetésnek? Emiatt ezekben a hetekben-hónapokban duplán is indokolt feltenni a kérdést: érdemes most ingatlanba fektetni? 2023. július 1-től változtak az adószabályok, de ellentétben más befektetési formákkal, az ingatlanok hozama júliustól is mentes maradt a szociális hozzájárulási kötelezettségtől. Ez egyértelmű előny a befektetési formák versenyében, ugyanakkor a lakáspiacon éppen zajlik egy fordulat, a kereslet visszaesése néhol megközelítette az 50 százalékot, és megtorpant a korábban tapasztalt dinamikus felértékelődés is. Ez utóbbiak a kivárás melletti érvek lehetnek, ugyanakkor – tapasztalat szerint – általában a soron következő fellendülés elején beszállók köthetik a legjobb üzleteket. Dr. Hartlieb Balázs, az OTP Ingatlanpont ügyvezetője és az OTP Pénzügyi Pont vezérigazgatója már látja az esélyt arra, hogy a vásárlók, befektetők hamarosan nagyobb számban térnek vissza a lakáspiacra.

A befektetők újbóli aktivizálódását az ingatlanok különös, kettős természete alapozhatja meg. Hasonlítanak a részvényekre is, hiszen a tulajdonosuk részben a megszerzett vagyon piaci felértékelődésétől remélhet nyereséget. Ugyanakkor a kötvényekre is hajaznak, mivel a lakás bérbeadásával folyamatos bevételt is termelhetnek a gazdájuknak. A haszon e két lehetséges forrását csak együtt érdemes értékelni egy vásárlásnál, ám ez nem feltétlenül könnyű, ugyanis egy-egy lakás potenciálját a maga fizikai jellemzőin túl az elhelyezkedése és a jövőbeni piaci környezete is erősen befolyásolhatja.

A lakáskiadással elérhető haszon viszonylag könnyen kalkulálható az aktuális lakásárból és a lakbérszínvonalból. Gyakorlati tapasztalatok szerint ezen az ágon átlagosan 5 százalék körüli hozammal lehet számolni. A ma elérhető pénzügyi befektetések ugyan képesek ezt számottevően felülmúlni, de a tendencia inkább a kiegyenlítődés felé mutat. Míg azok hozama az infláció csökkenésével mérséklődhet, addig a lakásbérlések piacán növekedhet a kereslet. Ennek megfelelően – mint a KSH–ingatlan.com-lakbérindex is mutatja – az év eleje óta újra dinamikusan emelkednek a lakbérek. Míg a lakásárindex növekedése mindössze 0,4 százalékot, addig a lakbérindexé 4,5 százalékot ért el a 2022 IV. és 2023 I. negyedévét felölelő fél esztendőben. Az index azt is mutatja, hogy a gyorsuló drágulás erősen függ a helyi körülményektől: például míg az elmúlt egy évben Észak-Magyarországon 9% volt az átlagos lakbérnövekedés, addig a szomszédos Észak-Alföldön 19%. Egy olyan kis területen belül is, mint a főváros, jelentős különbségek találhatók. A turistaszezon, illetve az esedékes felvételi ponthatárhirdetés pontosan mutatja, hogy mennyi extrát adhat egy albérlet értékéhez, ha az használható rövidtávú kiadásra is, vagy könnyen bekapcsolható a campusok vérkeringésébe. Ezek már olyan tényezők – például a helyi airbnb-szabályok naprakész ismerete – amelyek miatt egy szakember a piacismeretére támaszkodva sokat tud segíteni egy befektetőnek a lokáció és az ingatlantípus megválasztásában.

Még több hasznot hozhat az ingatlan tanácsadó bevonása, ha a lakás remélt felértékelődése alapján akar választani egy befektető, hiszen ez valóban nehezen kalkulálható. Bár az ingatlant általában az átmenti piaci zavaroknak jól ellenálló, értékőrző befektetésnek tartják, a vele elérhető hozamban nagyok lehetnek a különbségek. A közelmúltban, amikor sorra 15-20% körüli éves értéknövekedést regisztráltak a mérsékelt infláció mellett, szinte nem lehetett mellényúlni, csak jól vagy még jobban járni a vétellel. Ám most, amikor az árak inkább stagnálást mutatnak, sőt reálértéken még csökkennek is, a jó üzlethez már nem elég a bátorság és a pénz. Sokat tehet hozzá ezekhez a mélyebb piacismeret, ami segít az egyébként nem túl ígéretes átlagok mögött is meglátni a lehetőségeket. Azok rendszerint abból adódnak, hogy általában nem egyszerre mozdul a piac minden szelete, és egy-egy ciklusforduló ezen felül is alkalmat ad egyes szegmensek átértékelődésére. Így ma is van olyan lokáció, illetve lakástípus, ahol – függetlenül az általános piaci képtől – változatlanul emelkednek az árak. Dr. Hartlieb Balázs példaként idézi, hogy Budapest belvárosában ma is igen kelendőek az 50 nm-nél nem nagyobb, alacsony rezsijű lakások, amelyek ennek megfelelően is drágulnak. Ezzel szemben például a 20-30 éve épült lakásokra a vevők – mivel mára érzékenyebbé váltak az energetikai szempontokra – már eleve úgy tekintenek, hogy ott majd szigetelniük kell, és nyílászárót cserélni. Az átalakítások leendő költségeivel már kalkulálnak, amikor megteszik az árajánlatukat.

Lehetnek olyan felértékelődést befolyásoló extra tényezők is, amelyek nem mutatkoznak meg ennyire nyilvánvalóan, talán csak 5-6 év után fejtik ki hatásukat. Ilyenek például az egy-egy lepusztult ipari területet rendező fejlesztések, amelyek újlakásárai húzzák magukkal a környék régebbi ingatlanjainak az értékét is. Azonban egy-egy ilyen beruházás, akár az infrastruktúra túlterhelése, akár egy ipari tevékenység okozta kellemetlenség miatt le is törheti a környező lakások értékét. Talán a jövőbeli lokális hatásokat a legnehezebb megítélnie egy befektetőnek. Ugyanakkor az szinte elképzelhetetlen, hogy egy, a terepen sikeresen dolgozó ingatlan tanácsadónál ne futna össze minden hír, ami a környék lehetséges sorsát érintheti, így nagy eséllyel rendelkezik azokkal az információkkal, amelyeket egy vásárlás előtt értékelni érdemes.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Egyre jobb üzlet a lakáskiadás

Az elmúlt években egyre jelentősebb összegeket hozott havonta a lakástulajdonosok számára ingatlanuk bérleményként való kiadása, a trendek pedig még tovább segítik a magasabb hozamok elérését. A bérlemények iránti kereslet növekedése, valamint a bérleti díjak...

Erre kell figyelni a karácsonyi levél- és csomagfeladásnál

Az ünnepek előtti néhány hét kiemelten nagy küldeményforgalommal járó időszak a postai szolgáltatók számára. Ha szeretnénk, hogy a képeslapok és a csomagok rendben megérkezzenek, érdemes időben feladni a küldeményeket. Amennyiben a csomagfeladásnál a leggazdaságosabb...

Humoros karácsonyi reklámfilmmel rukkolt elő a MediaMarkt

A digitális kor generációk közti feszültsége szolgáltatja a témáját a MediaMarkt karácsonyi filmjének. A történet főszereplője egy fiatal lány, aki hazaérkezik karácsonyra, de ahelyett, hogy élvezné az ünnepi hangulatot és a szeretteivel töltött időt,...

Tovább drágulhatnak az élelmiszerek

November végéig kell a Kormánynak kihirdetnie az élelmiszercsomagolások után a gyártók által a koncessziós társaságnak fizetendő, 2024-re érvényes díjak mértékét. Az új hulladékgazdálkodási rendszer idén nyári bevezetésekor hidegzuhanyként érte az élelmiszergyártó vállalkozásokat a díjak...

Díjnyertes magyar film érkezik az HBO Maxra

Idén áprilisban meghódította a mozikat, december 15-től pedig az HBO MAX kínálatában is látható lesz a számos nemzetközi filmfesztiválon díjnyertes Az első kettő című magyar romantikus film, melyben a rég látott, legendás színésznő, Drahota...

Csodás képek a Balatonról

Szabadtéri kiállítás nyílt a Káli-medence szívében, a Theodora ásványvíz kékkúti forrásánál. A tavalyi, Varázslatos Magyarországgal közösen megvalósított Sokszínű Balaton-felvidék fotópályázat legnívósabb fotóiból álló tárlat célja, hogy valamennyi generációhoz közelebb hozza a térség természeti kincseit,...

Okos termékekkel erősít az IKEA

Az IKEA három új, VALLHORN, PARASOLL és BADRING névre keresztelt, a vízszivárgás- és mozgásérzékeléshez fejlesztett, megfizethető okosérzékelővel bővíti választékát. Az érzékelőket úgy tervezték, hogy a vásárlók számára nagyobb fokú felügyeleti lehetőséget és kényelmet biztosítsanak...

Ide utaznak év végén a magyarok

Budapestre, Egerbe és Szegedre indul a legtöbb hazai utazó az év utolsó hónapjában, szilveszterre pedig sok helyen már teltház van – derül ki a Szallas.hu elemzéséből. A karácsony közeledtével egyre több tematikus városi rendezvény...

Kiderült, mivel készül jövőre a SkyShowtime

Jövőre érkezik a streaming platformra a SkyShowtime legújabb saját készítésű sorozata, Az auschwitzi tetováló, ami Heather Morris világszerte népszerű bestseller-regénye alapján készült, de lesz egy svéd krimisorozat, illetve jön majd a Halo széria második...

Még négy évig biztosan marad a MotoGP a Network4-nél

Újabb négy évre, azaz 2028-ig szóló megállapodást kötött a MotoGP és Network4 Media Group, így a következő szezonokban is a luxemburgi központú médiacég hozza el a magyar szurkolóknak a motorversenyzés legnépszerűbb sorozatát. A Network4...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Az ételpazarlás ellen kampányol az Auchan

Az Auchan Magyarország már több mint egy évtizede aktívan fellép az élelmiszerpazarlás ellen, ezért az idei karácsonyi kampányával a maradékmentésre hívja fel a figyelmet. November 27-től a készlet erejéig minden áruházban megtalálható a ”Maradtmég...

Egyre jobb üzlet a lakáskiadás

Az elmúlt években egyre jelentősebb összegeket hozott havonta a lakástulajdonosok számára ingatlanuk bérleményként való kiadása, a trendek pedig még tovább segítik a magasabb hozamok elérését. A bérlemények iránti kereslet növekedése, valamint a bérleti díjak...

Erre kell figyelni a karácsonyi levél- és csomagfeladásnál

Az ünnepek előtti néhány hét kiemelten nagy küldeményforgalommal járó időszak a postai szolgáltatók számára. Ha szeretnénk, hogy a képeslapok és a csomagok rendben megérkezzenek, érdemes időben feladni a küldeményeket. Amennyiben a csomagfeladásnál a leggazdaságosabb...

Humoros karácsonyi reklámfilmmel rukkolt elő a MediaMarkt

A digitális kor generációk közti feszültsége szolgáltatja a témáját a MediaMarkt karácsonyi filmjének. A történet főszereplője egy fiatal lány, aki hazaérkezik karácsonyra, de ahelyett, hogy élvezné az ünnepi hangulatot és a szeretteivel töltött időt,...

Tovább drágulhatnak az élelmiszerek

November végéig kell a Kormánynak kihirdetnie az élelmiszercsomagolások után a gyártók által a koncessziós társaságnak fizetendő, 2024-re érvényes díjak mértékét. Az új hulladékgazdálkodási rendszer idén nyári bevezetésekor hidegzuhanyként érte az élelmiszergyártó vállalkozásokat a díjak...
- Hirdetés -

Podcast

A sneaker az új generáció óraszenvedélye

A sneakerek embereket, generációkat kötnek össze, a resellerek óriási pénzeket kaszálnak a legkisebb kiegészítőkkel is, a laikusok pedig nem értik, miért. Erről rántja le a leplet Trunk Tamás, a Dablty alapítója, influenszer és Z-generációs...

A piac előtt tudtunk járni

A csapból is az AI folyik, és ez még egy darabig biztos így lesz. Nem csoda hát, hogy többek között erről, valamint ügynökségépítésről és a Brand Festivalról is folyt a beszélgetés Biró Lászlóval, a...

A listák hatalma – Signature40 a Business Lounge-ban

Az idei Marketing Summiton már másodjára hirdették ki a 40 legjobb marketingmenedzser listáját, a Signature40-t. Így a szeptember 27-ei Business Lounge is ekörül forgott. Vaszary Ádám, a lista társalapítója a lista hátteréről, az inspirációról...

Don't Miss

Ha kétszer ennyien olvasnának minket, az egész ország gazdagabb volna

Mindenkinek azt javaslom, hogy olvasson több Portfoliót. Biztos kevésbé vagyunk szórakoztatók, mint a TikTok, de vannak értelmes gondolatok és információk, amelyek segítenek ezekben a bizonytalan időkben – mondja Bán Zoltán, a gazdasági portált működtető...

Hiszünk a szinergia erejében

A csatornák kombinációja eredményezi a legnagyobb hatékonyságot marketingtevékenységünk során – mondta el Charlotte Miles. Az IKEA Csehországért, Magyarországért és Szlovákiáért felelős marketing menedzsere az mmonline.hu-nak adott interjúban beszélt arról, hogy miért indították el már...

Időt és energiát spórolunk ügyfeleinknek – interjú Csiszár Gergővel

Gyorsabb és hatékonyabb együttműködések, ahol jó nagy betűkkel folyamatosan látható minden fontos KPI az ügyfél számára, nincs kamuzás – többek között ezt nyújtja a felhasználók számára a Post For Rent új megoldása Csiszár Gergő...

Akár gyorsíthatunk is tovább

Erős növekedési fázisban vagyunk, és az a célunk, hogy ez az ütem tartósan fennmaradjon – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak R. Kovács Dániel. A Front Page Communications alapítója, ügyvezető igazgatója nem titkolja, hogy ügynökségi területen...

Az áraknak emelkedniük kell

A televíziós hirdetési áraknak emelkedniük kell ahhoz, hogy minden reklámozó hozzáférhessen a tévé által biztosított elérésekhez – nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Dudás Gergely. Az RTL Magyarország bevételekért felelős vezérigazgató-helyettese jelezte azt is, hogy éppen...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Kizöldül a Nádudvari

Átfogó környezettudatos fejlesztési programot valósít meg az idén a Nádudvari Élelmiszer Kft., amelynek eredményeként körülbelül 300 család igényét fedező energiamennyiséget sikerül megspórolni. A fenntartható gazdálkodás jegyében további lépéseket is tesz a cég, így az...

Új törvény segítheti, hogy fenntarthatóbban működjenek a vállalatok

Benyújtotta a kormány a fenntartható vállalati működést ösztönző törvénymódosítási javaslatot az Országgyűlésnek – hívja fel a figyelmet az EY. Az érintett hazai cégeknek környezeti, társadalmi és vállalatirányítási (ESG) szempontból is át kell világítaniuk működésüket,...

Díjat nyert a K&H fenntarthatósági indexe

A Kreatív magazin szakmai zsűrije ezüst Prizma-díjjal értékelte a K&H fenntarthatósági indexét és a hozzá kapcsolódó kommunikációs tevékenységet, amely hatékonyan és társadalmilag felelősen alkalmazza az adat- és kutatásalapú PR-eszközöket. A hazai PR-, reklám- és...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....