- Hirdetés -

Nem hagyták jóvá a Repropress által javasolt díjszabást

|

- Hirdetés -

A szakhatóság és az igazságügyi miniszter nem hagyta jóvá a sajtókiadványok kiadóinak védelmére vonatkozó jogok kapcsán a Repropress által benyújtott díjszabást – közölte honlapján a Repropress. A szervezet a terjedelmes jogi indokolás haladéktalan elemzését követően megfontolja a javaslatait az iparág védelme érdekében. A Repropress és az MLE több mint másfél éve dolgozott a díjszabás megalkotásán, ami négymilliárd forintnál is több bevételt hozhatott volna a hazai kiadóknak. A közelmúlt fejleménye, hogy a Mediaworks kilépett a Repropress-ből.

A Repropress közlése szerint az EU szerzői jogi direktívája, hazai átültetése után 2021. júniusától megteremtette a lehetőséget arra Magyarországon is, hogy a sajtókiadók jelentős szellemi- és anyagi ráfordítással előállított tartalmaik után jogdíjat kaphassanak a globális platformoktól, akik évtizedekig ingyenesen használták a kiadói tartalmakat. Ennek nyomán kiadók közös jogkezelője, a Repropress benyújtotta díjszabását és annak indokolását, amely milliárdos nagyságrendet jelentett volna a kiadói piac számára, jogdíj formájában. A Repropress célja az volt, hogy a kiadói szerzői jogdíjak transzparens módon, mielőbb bevezetésre kerüljenek és a gazdasági erőviszonyokat valamelyest egyensúlyba hozzák és egy olyan új jogdíjgyakorlatot és díjszabást alakítson ki a hazai hatóságok együttműködésével, amely jövőálló kompenzációs rendszert indítana el a digitális környezetben.

A Repropress álláspontja szerint a díjszabásukat szabályszerűen állították össze, ahhoz minden olyan iratot, indokolást benyújtottak, amit a jogszabályok megkövetelnek, a megalapozó hatásvizsgálatban felhasznált információk pedig iparági sztenderd mérésekből, hazai és nemzetközi szakmai szervezetek publikációiból, szakmai adatbázisokból, publikus tanulmányokból, elemzésekből származnak, természetesen releváns jogszabályok és hatósági intézkedések figyelembevételével. A szervezet szerint fontos megjegyezni, hogy a hatásvizsgálat eredményeként megállapított hazai díjmértékhez hasonló díjak megállapításához jutott el a kanadai jogalkotó is (4 %-os díjaránnyal), ahol a Google, a kormánnyal történt megállapodás értelmében idén már 100 millió CAD értékű összeget fizet a hírszolgáltatóknak.

A Repropress a díjszabásában a keresőszolgáltatók kapcsán 5%-os, a közösségi tartalomszolgáltatók kapcsán pedig 3,6%-os díjarányt határozott meg javaslatában. Ennek alapján, összesen 4,3 milliárd forintra becsülte a felhasználók által 2022-re vonatkozólag fizetendő jogdíjak teljes összegét.

Rendkívül nehezítő körülmény volt az eljárás során, hogy az érintett felhasználók, amelyek jelentős piaci részesedéssel bíró multinacionális szolgáltatók, nem működtek együtt az eljárás során, így a tavalyi évben módosított (szigorított) jogszabályi előírások értelmében a Repropressnek erős információs aszimmetria helyzetben kellett végig vinnie az eljárást.

Az elutasítás egyik következménye, hogy hosszú idő telhet el anélkül, hogy a kiadók jogos igényüket méltányos mértékben tudják érvényesíteni, melynek köszönhetően a piac még rosszabb állapotba kerülhet. A folyamat nem egyedülálló az EU-ban, ezért EU-s szintű változásra van szükség, de ez a hazai kiadóknak, kultúrának és gazdaságnak rövidtávon nem jelent segítséget.

Az EU szerzői jogi irányelvének felülvizsgálata idén megkezdődik, az eddigi tapasztalatok alapján az olyan tagállamokban, ahol a kormányzatok is kiemelt nemzeti prioritásként kezelték a kiadói jogdíjak érvényesítésének ügyét, születtek érdemi megállapodások (pl. Franciaországban). Sok más tagállamban azonban, nehézségekbe ütközik a jogérvényesítés és az irányelv ilyen módon nem tudja elérni kívánt célját. A szellemi tulajdonjogok érvényesítése továbbra is kihívást jelent, így a sajtókiadói jogok megerősítése kulcsfontosságú. Meg kell vizsgálni, azt is, hogy a technológiai óriások, visszaélnek-e domináns pozíciójukkal, annak érdekében, hogy megkerüljék a jog alkalmazását, ami a versenyhatóságok közbelépését teheti szükségessé, Franciaországhoz hasonlóan.

A szervezet szerint mivel a Google az úgynevezett ENP “Extended News Previews” szerződések kapcsán nem transzparens módon jár el, és az irányelv hazai átültetése óta számos esetben jogsértő módon használja fel a kiadói tartalmakat, a közös kiadói összefogásnak továbbra is van létjogosultsága. A Repropress álláspontja szerint a hazai sajtókiadóknak össziparági szinten több milliárd forintos bevételekhez kellene jutnia, melynek egyik lehetséges és transzparens beszedési módja most lehetetlenné vált, kedvezve a globális platformok számára.

Mivel a piacnak szüksége van megállapodásra, a Repropress az általa képviselt kiadók érdekeit szem előtt tartva, a miniszteri döntéstől függetlenül – ahogyan ezt korábban is kinyilvánította –, továbbra is minden erőfeszítést megtesz és tárgyalásokat kíván folytatni a felhasználókkal annak érdekében, hogy a felek kölcsönösen előnyös megegyezésre jussanak.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Fesztiválozik az Auchan

A pünkösdi hétvégén a Jazzy Fesztiválra, nyáron pedig az EFOTT-ra települ ki az Auchan. Előbbin sajt- és tapastálak mellett boros standdal, utóbbin pedig a fesztivál hivatalos boltjaként lesz jelen. Az Auchan szakértői szerint a...

Különleges mesekönyv készült

Hiánypótló kiadvány hívja fel a figyelmet arra, hogy mit tehetünk felelős felnőttként a gyerekek biztonságáért. A Minden gyerek kicsi kincs című könyv Gyurkó Szilvia, a Hintalovon Alapítvány gyerekjogi szakértőjének szakmai támogatásával készült és jelent...

Rengeteget adományoztak a Tesco vásárlói

138 962 kiló tartósélelmiszert adományoztak a vásárlók a Magyar Élelmiszerbank Egyesület országos tartósélelmiszer-gyűjtő akciójában a hétvégén. Ez a mennyiség csaknem másfélszerese a tavaly felajánlottnak, így országszerte közel 27 800 rászoruló kaphat támogató csomagot az...

Régóta várt funkciót tesz elérhetővé a Wolt

Mostantól a Wolt magyarországi felhasználói egyszerre két, ugyanazon a környéken található étteremből vagy üzletből is rendelhetnek - egyetlen szállítási díjért.A funkciót először Helsinkiben tette elérhetővé a Wolt, a napokban pedig elkezdte kiterjeszteni azt Magyarországra,...

Felpörögtek az önkéntes pénztárak

Igen eredményesen kezdték az évet a hazai önkéntes nyugdíj- és egészségpénztárak, amelyek mind az összesített taglétszám, mind a tagi és munkáltatói befizetések tekintetében jelentős előrelépést mutattak fel az első negyedévben. A nyugdíjkasszák ismét reálhozamot...

Jó hír a repülővel utazóknak

Több fintech megoldás után ezúttal egy insurtech szolgáltatással teszi egyszerűbbé a pénzügyek intézését az Erste. A pénzintézet repülőjárat-késésbiztosításával az ügyfelek 16 ezer forint szabadon felhasználható kompenzációt kapnak azonnal, ha a gépük 60 percnél többet...

Különleges kampány az 1 százalékért

A legfrissebb adatok szerint tíz adózóból csupán négy rendelkezik adója 1%-áról. A Kuckó Önkéntes Program (Szintlépés Alapítvány) most arra hívja fel a figyelmet, hogy bármennyire aprónak tűnik a felajánlás összege, rengeteget jelent a gyermekotthonban...

Flash Award: megvannak a shortlistesek

A Magyarországi Rendezvényszervezők és -szolgáltatók Szövetsége (MaReSz) 2024-ben is meghirdette a rendezvényszervező és -szolgáltató szektor szereplői számára 2023-ban alapított Flash Award díjpályázatot. A zsűri 36 shortlistes pályázatot választott ki, a győzteseket május 28-án mutatják...

Megtriplázta nyereségét a Telekom

Az idei első negyedévben több mint 220 milliárd forintra növelte árbevételét a Magyar Telekom, a bővülésben meghatározó szerepet játszott a mobil üzletág. A cég nyeresége hatalmasat nőtt, majdnem háromszorosa lett az egy évvel korábbinak....

Többmilliós büntetést kapott a TV2

Hibás korhatári besorolás miatt 2,75 millió forintos bírságot rótt ki a TV2 médiaszolgáltatójára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa. A testület heti ülésén a Bochkor című rádióműsort és a Mozi+ egyik filmjét is...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Változások a Central Médiacsoportnál

Magyarország egyik legnagyobb független médiavállalata, a Central Médiacsoport folytatja szervezeti átalakulását, amelynek célja a kiadó versenyképességének növelése, valamint a kelet- és közép-európai terjeszkedés. Július 1-től csatlakozik a vállalat felsővezetéséhez Petr Bednar, aki korábban Csehország...

Fesztiválozik az Auchan

A pünkösdi hétvégén a Jazzy Fesztiválra, nyáron pedig az EFOTT-ra települ ki az Auchan. Előbbin sajt- és tapastálak mellett boros standdal, utóbbin pedig a fesztivál hivatalos boltjaként lesz jelen. Az Auchan szakértői szerint a...

Különleges mesekönyv készült

Hiánypótló kiadvány hívja fel a figyelmet arra, hogy mit tehetünk felelős felnőttként a gyerekek biztonságáért. A Minden gyerek kicsi kincs című könyv Gyurkó Szilvia, a Hintalovon Alapítvány gyerekjogi szakértőjének szakmai támogatásával készült és jelent...

Rengeteget adományoztak a Tesco vásárlói

138 962 kiló tartósélelmiszert adományoztak a vásárlók a Magyar Élelmiszerbank Egyesület országos tartósélelmiszer-gyűjtő akciójában a hétvégén. Ez a mennyiség csaknem másfélszerese a tavaly felajánlottnak, így országszerte közel 27 800 rászoruló kaphat támogató csomagot az...

Régóta várt funkciót tesz elérhetővé a Wolt

Mostantól a Wolt magyarországi felhasználói egyszerre két, ugyanazon a környéken található étteremből vagy üzletből is rendelhetnek - egyetlen szállítási díjért.A funkciót először Helsinkiben tette elérhetővé a Wolt, a napokban pedig elkezdte kiterjeszteni azt Magyarországra,...

Don't Miss

A jó ötleteket nem büdzsében mérik – interjú Sárospataki Alberttel

Az idén tízéves online számlázó, a Billingo vihette haza az Év Vállalata díjat a kilencedik Marketing Diamond Awardsról. Az elsősorban mikro-, kis- és középvállalkozásokat támogató cég ügyvezetőjét, Sárospataki Albertet kérdeztük a pályázataikról, a Billingo...

Morálisan jót tenni üzletileg is kifizetődő

„Aligha tekinthető felelősségvállalásnak - és etikusnak - az, amikor egy tízmilliós költségvetésű imázskampányt tessék-lássék „bekoszolunk” egy kis kutyasétáltatással” - nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Dr. Pintér Dániel Gergő, a BioTechUSA-cégcsoport vállalati kommunikációs, PR és CSR...

Keressük a legújabb technológiai megoldásokat – interjú Losonczi Balázzsal

A hatékonyság nem elsősorban pénz, sokkal inkább szakmai felkészültség kérdése – vallja Losonczi Balázs, a Pentacom ügyvezetője. A 2001-ben alapított digitális ügynökség lett az idei Marketing Diamond Awardson az Év Ügynöksége, ezzel kapcsolatban kérdeztük...

Fontos, hogy megőrizzük az önbizalmunkat – interjú Samu Zsófiával

Mire van szükség a karrier és a magánélet egyensúlyának megteremtéséhez, mennyire egyenlőek a nők és a férfiak karrierépítési lehetőségei Magyarországon – többek között ezekről kérdeztük Samu Zsófiát. A Samsung Electronics márkakommunikációs vezetője beszélt arról...

Elképesztő támogatást nyújthat a család – interjú Holló Mártával

Kihívásokat hozhat egy karrierútban a gyerekvállalás, a női szerepek mindennapos megoldása, ebben elképesztő támogatást nyújthat a család, ahogy nálam is történt – mondta el a Marketing&Media magazinnak Holló Márta. A Magyar Telekom vállalati kommunikációs...