- Hirdetés -

Nem jönnek haza a külföldön tanuló diákok

|

A külföldön tanuló diákok csupán negyede állítja, hogy biztosan visszatér Magyarországra, ha végez. Kint havi nettó 1,1 millió, itthon pedig 510 ezer forint kezdőfizetésre számítanak a fiatalok, akik a pénzügyi befektetésekről és a nyugdíjról is merőben mást gondolnak, mint szüleik – derül ki a Blochamps Capital és a Hungarian Youth Association együttműködésében készült Youth Affluent Finance 2022 kutatásból.

Valójában nagyon keveset tudunk arról, mit gondolnak a világról a fiatalok, pedig belőlük lesznek a következő évtizedek vásárlói, fogyasztói, munkavállalói, vezetői és családfenntartói. A hosszú távú piaci siker szempontjából kulcsfontosságú, hogy a cégek és szolgáltatók megismerjék leendő ügyfeleik preferenciáit, viselkedését. A Blochamps Capital privátbanki business intelligence cég és a külföldön tanuló magyar diákokat összefogó diákszervezet, a Hungarian Youth Association ezért most arra vállalkozott, hogy elkészíti itthon az első Youth Affluent Finance 2022 kutatást a külföldön tanuló magyar diákokra koncentrálva.

A friss tanulmány több száz fókuszcsoportos interjún keresztül, színes infografikákkal illusztrálva mutatja be, hol tanulnak, hogyan gondolkodnak a gazdaságról, a pénzügyekről, befektetésekről, saját karrierjükről és például nyugdíjas éveikről a ma 18-25 éves generáció tagjai.

Íme, a felső középosztály új generációja!

2005 óta, az akkori 6300-ról mintegy 20 ezerre nőtt a külföldön tanuló magyar diákok száma, így ma már százból nyolc 18-25 év közötti fiatal tanul külföldön – főként a jobb oktatási színvonal miatt. A diákok 88%-a ma a felső-közép vagy a középosztály tagjaként definiálja magát, azaz közülük kerülnek majd ki a következő évtizedek vagyonosai és privátbanki ügyfelei is.

„A külföldön tanuló magyar fiatalok rétege mindig egy alulreprezentált és alulkutatott közössége volt a magyar egyetemista társadalomnak annak ellenére, hogy mekkora szociális és gazdasági hatásuk volt Magyarországra az elmúlt években. Kutatásunk formabontó és hiánypótló betekintést nyújt ennek a közösségnek a gondolataiba, érzéseibe, döntéseibe” – mondja Karagich Bálint, a több mint 7 ezer fős tagságot számláló Hungarian Youth Association társigazgatója.

A fiatalok kint havi nettó 1,1 millió forintnak megfelelő kezdőfizetéssel, itthon pedig átlagosan 510 ezer forinttal számolnak, szemben az itthoni kezdők által elvárt 330 ezer forint körüli nettó bérrel. A külföldön tanulók arra számítanak, hogy öt év munkatapasztalat birtokában már 2,5 millió forintnak megfelelő összeget fognak keresni kint, és csupán negyedük állítja, hogy biztosan visszatér Magyarországra, ha végez – derül ki a Youth Affluent Finance 2022 kutatásból.

Az öngondoskodás mindannyiuk számára prioritás, de a többség nem gondolkodik állami nyugdíjban, sőt. Arra számítanak, hogy még idősödő szüleikről is nekik kell majd gondoskodniuk. Nyugdíjas éveik egzisztenciális biztonságának alapját pedig megtakarításaik fogják adni. A válaszadók 70 %-a úgy számol, mire ők visszavonulnak a munka világától, a nyugdíjrendszer jelenlegi formájában már nem fog működni. A diákok harmada ennek megfelelően másfajta eszközökbe fekteti nyugdíjcélú megtakarításit, mint szülei, és minden második ember saját bevallása szerint már most rendelkezik hosszú távú öngondoskodási stratégiával – messze felülmúlva ezzel az idősebb generációk tudatossági szintjét.

Ezért is van különösen nagy jelentősége, hogy mit gondolnak ezek a külföldön tanuló diákok a pénzügyekről és a pénzügyi szolgáltatókról. Mint kiderült, közel egyharmaduk egyelőre online tanácsadó platformot használ pénzügyei intézésére, de a többség úgy véli, hogy 100 ezer euró vagyon felett mindenképpen prémium vagy privátbanki szakértők segítségére tartanak majd igényt.

A fiatalok nagy többsége vonzónak tartja a kriptovaluták decentralizáltságát és a politikai befolyástól való védettségüket, ám 69 százalék mégsem fektetne pénzt ezekbe. Bár 80 százalékuk szerint a korosztályukat a rövid távú befektetések jellemzik, 41 százalékuk mégis úgy gondolja, hogy megtakarításuk legnagyobb részét ingatlanba fekteti majd.

Reddit- és Facebook-tippeken alapuló befektetések

Jelenleg a 18-25 év közötti korosztály 22 százalékának van már – jellemzően kis vagy közepes összegű – befektetése. Döntéseiket ezekkel kapcsolatban többségében Reddit- és Facebook-tippek, online brókercégek segítségével hozzák. Egyértelmű prioritás a fiatalok számára az ESG, vagyis a fenntarthatósági szempontok érvényesítése a befektetések során.

„Merőben másképp viselkednek és gondolkodnak a pénzügyek területén is generációnk tagjai, csakúgy mint minden másban. Egészen mások a tanulmányi prioritásaik és a kommunikációs felületeik is, mint a mai 30-40-es korosztálynak voltak”- összegzi Pirigyi Soma, a Hungarian Youth Association társigazgatója a három hónapig tartó, több száz személyes, résztvevőnként egy-egy órás mélyinterjú készítése nyomán összeállt kutatás tanulságait.

„Körképünk korábban Magyarországon eddig még soha nem vizsgált részletességgel tekinti át a jövő privátbanki, affluens és vagyonkezelési ügyfeleinek véleményét az elvárt pénzügyi szolgáltatásokról, illetve viszonyát az öngondoskodáshoz, a hitelekhez vagy a kriptovalutákhoz.” – emeli ki Karagich István, a Blochamps Capital ügyvezetője.

Szerinte a pénzintézeteknek jellemzően nincsen idejük, kapacitásuk, energiájuk kellő mélységben foglalkozni azzal, hogy ez a néhány év múlva érdemi pénzügyi fogyasztóként megjelenő generáció most mit gondol a gazdaságól, hogyan viszonyul a pénzügyekhez, a befektetésekhez.

Nem kérnek a tradicionális megoldásokból

„Csakhogy nagy hibát követnek el azok privátbanki és vagyonkezelési szolgáltatók, akik nem foglalkoznak már most ezekkel a kérdésekkel, és nem használnak ilyen mélységű kutatásokat stratégiájuk integráns részeként. Egyszerűen versenyhátrányba fognak ugyanis kerülni” – véli Karagich István, aki ezért is ajánlja tanulmányukat minden hazai privátbanki és vagyonkezelési szolgáltató, illetve mindazok figyelmébe, akiket érdekel a közeli jövő privátbanki és affluens fogyasztói ügyfélrétege.

A Youth Affluent Finance 2022 eredményei megerősítették azt is: a pénzügyi szektor felismerte, hogy a fiatal felnőttek banki és befektetési ügyeik intézéséhez összességében jobban preferálják a digitális technológiát, kevésbé bíznak a bevett üzleti modellekben és a pénzügyek intézésének hagyományos módszereiben, mint az idősebb generációk. Ez a trend azonban felveti a kérdést, hogy például a kiemelt pénzügyek relációjában ugyanennek a generációnak – majdani privátbanki ügyfelekként – egyáltalán szükségük lesz-e privátbanki szolgáltatásra.

Karagich István szerint a fenti kérdésére a fiatalok egyik válasza az, hogy a tradicionális modellből biztosan nem kérnek, ám a digitális felületek mellett a személyes kiemelt kiszolgálásra igenis fennmarad az igény, azaz a specifikált fejlesztéseknek kifejezetten lesz piaci hozadéka.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...