- Hirdetés -

Nem szabad leírni a rádiózást

|

- Hirdetés -

A rádió népszerűsége töretlen és a reklámbevételei is folyamatosan növekedtek. Persze nem olyan ütemben, ahogy a teljes piac nőtt, ezért a teljes piaci share összességében csökkent, de a rádió messze nem a haláltusáját vívja – véli Hantosi Bálint. A Scores Group vezetőjével a podcastboomról, egy 21. századi mérésről és arról is beszéltünk, hogyan lehet a rádiót újra szexivé tenni.

- Mennyire erős most a rádiók hallgatottsága mondjuk a 15-20 évvel ezelőttihez képest? Akkor óriási volt a verseny a két nagy országos kereskedelmi adó között.

- Nem biztos, hogy az a jó megközelítés, ha visszamegyünk 15-20 évet, mivel a teljes hazai és nemzetközi médiapiac ezen időszak alatt olyan átalakuláson ment át, ami miatt a mai viszonyok szinte összehasonlíthatatlanok az akkoriakkal. Ezzel együtt van néhány olyan számadat, amely azt mutatja, hogy a rádiózást a világban és Magyarországon sem szabad leírni. Először nézzük a kedvezőtlen számokat. 2010-ben Magyarországon mintegy 207 sugárzó analóg fejadó (önálló rádióadó) volt. A mélypont 2016-ban következett be, amikor 152 analóg fejadó volt, ez a szám napjainkban 164. Érdemes megvizsgálni a fejadó számok változása mellett azt is, hogy ezek hány önálló rádiós brandet takartak. 2010-ben a 207 fejadóra 172 rádiós márka jutott, ez a szám 2016-ban 152 fejadóra 103, míg 2022-ben 164 fejadóra 85 brand. Az adók száma mellett érdemes külön megvizsgálni, hogy hogyan alakult a napi és a heti rádiózók mennyisége. 2013-ban a 15 év felettiek, azaz mintegy 5 millióan rádióztak napi rendszerességgel és majdnem 7 millióan hallgattak rádiót heti szinten. A napi rádiózásban a csúcsot 2018-ban érte el a piac (több mint napi 6 millió hallgatóval), míg a heti rádiózás csúcspontját, több mint 7,6 millió főt 2022-ben mértük. Elmondhatjuk tehát, hogy az elmúlt tíz év rengeteg (néha nem túl pozitív) változása (adók megszűnése, frekvenciacserék stb.) alapjaiban nem változtatta meg az emberek rádiózáshoz való viszonyát, és a rádió a mai napig az egyik legelfogadottabb média.

- Ma mégis olyan érzése van az embernek, hogy a rádió nincs a helyén kezelve a reklámpiacon.

- Ezzel nagyon nehéz vitatkozni, főleg, hogy ez nemcsak érzés, hanem tény. Ugyanakkor azért a fejekben ez a „lesajnálás” sokkal nagyobb, mint amit a rádió az adatok szerint érdemelne. A fejekben úgy néz ki, hogy az online visz mindet és a hagyományos médiumok közül csak a tévé tudja tartani magát (bár sokak szerint a streaming a televíziót is megöli), ezzel szemben a valóság sokkal árnyaltabb. Ha csak a rádió elmúlt tíz évét nézzük, akkor láthatjuk, hogy változások ide vagy oda, Covid ide vagy oda, a média népszerűsége töretlen és a reklámbevételei is folyamatosan növekedtek. Persze nem olyan ütemben, ahogy a teljes piac nőtt, ezért a teljes piaci share összességében csökkent, de a rádió messze nem a haláltusáját vívja, egy olyan helyzetben van, amit kezelni lehet és kezelni kell.

- Szerinted lehet olyan erős újra a rádió, mint amilyen régen volt? Mi kell hozzá?

- Szerintem lehet. Sőt, sok mutatóban, például heti hallgatószámban ma ugyanolyan erős – ha nem erősebb –, mint amilyen volt. Ma elsősorban a digitalizációról az online-ról szól minden, és hiába a jelentős technikai fejlődés, a hagyományos média – és így a rádió is – old school, legalábbis az internetes média szerint. Pedig nem az. A földi sugárzású rádiók szinte egytől egyig ott vannak az online térben is. Amit a rádiók ma tesznek (megjelenés az online térben) az jó, mondhatni nagyon jó irány, de nem jelenti azt, hogy elég. Jól mérhető azon hallgatók száma, akik valamilyen okból már nem hagyományos módon hallgatnak rádiót. Ezeket a hallgatókat ki kell szolgálni. Felgyorsult az életünk, az információáramlás, változnak a médiafogyasztási szokások. Ezt ki kell szolgálni és a rádiót újra meg újra szexivé kell tenni. A fiatalokat meg kell fogni, hogy visszataláljanak. Ma már nem elég, hogy egy rádiót appon vagy online lehet hallgatni, az itt megjelent tartalmakat olyanra kell szabni, ami már fiatal korban kötődést képes kialakítani.

- Mindenki a podcastokról beszél. Ez jól állhat rádiós piacnak is, de itt mindenki versenyez mindenkivel. Ezen a téren mi lehet a rádió előnye?

- A podcast jó, népszerű, szexi, és a rádiós piacból nőtt ki. Lehet informális vagy szórakoztató, ám a minőségük hullámzó. Nagyon sok helyen elérhetők és ez komoly kuszaságot jelent a rendszerben. Van olyan, amely mindenhol ott van és olyan is, amely csak egy-egy szolgáltatónál. A podcast valós hallgatóit nem ismerjük. Jó eséllyel tudjuk őket kategorizálni, de valójában nem tudjuk a hallgatókat az egyes ember szintjére bontani, és ezt nem csak azért mondom, mert a podcast üzletileg nincs kitalálva. Abba sokan nem gondoltak bele, hogy egy-egy hallgató havi pár ezer forinttért hány podcastra tud előfizetni vagy mennyit tud támogatni. Verseny van a hallgatókért és a támogatókért. Ma nehéz megmondani, hogy egy lelkesedésből indított podcast egy vagy öt év múlva lesz-e még egyáltalán, és olyan lesz-e, amelyiket rendszeresen hallgatják. A podcastboom korunk egyik legnagyobb boomja, de nagyon sok népszerű podcast alapja valamelyik másik médium, legyen az tévéadás, sajtótermék, online oldal vagy rádió. Ma nagyon úgy néz ki, hogy – kevés kivételtől eltekintve – a podcast egy már meglévő médium újabb megjelenési formája, kiterjesztése. Mint ilyen, a rádióknak egy nagyon jó lehetőség (amellyel élnek is), hiszen a megszokott formátumukat terjesztik ki. Ez egy nagyon jó eszköz arra, hogy kötődést alakítsanak ki a segítségével, és ezt nekik üzletileg is könnyebb kezelni.

Simon Krisztián

Az interjú teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami elérhető a Digitalstand.hu-n is, ide kattintva.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Felpörgött az energiahatékony háztartási gépek iránti kereslet

Lényegében azonnal láthatóvá vált a rezsiáremelkedés bejelentése a nagy háztartási gépek forgalmán. Akadt olyan termékkör, amely esetében az „A” energiaosztályú, azaz legenergiatakarékosabb eszközök iránti kereslet rögötön duplájára ugrott – derül ki a Candy Hoover...

Egyre többen vesznek használt mobilokat

Az újracsomagolt mobiltelefonok piacterének kutatása szerint azok, akik megtartják régi telefonjukat, általában nem is használják azt, és sokan egyszerűen megfeledkeznek arról, hogy pénzt is csinálhatnának belőle. A Rejoy szeptemberi indulása óta több mint 200...

Nehéz évre számíthatnak az építőanyag-kereskedők

Rég nem látott nehéz évvel néz szembe az építőanyag-kereskedelem. Mérséklődő lakossági kereslet, csökkenő állami beruházások, növekvő infláció, hitelkamatok, kifutó támogatások és az emelkedő építőanyagárak minden oldalról szorongatják a kereskedéseket. Stratégiát kell váltani - hangzott...

Jó ügyek mellé állt az AVON

Az AVON nemzetközi szépségvállalat működését kezdetektől fogva meghatározta a nők életének jobbá tétele, kereseti lehetőséget biztosítva a nőknek, amikor még szavazati joguk sem volt. A vállalat évtizedek óta elkötelezetten áll ki két társadalmi ügy...

Béremelésről döntött a Tesco

Sikeresen megállapodott a 2023/24-es üzleti évre vonatkozó bérfejlesztésről a Tesco-Global Áruházak Zrt. és a Kereskedelmi Alkalmazottak Szakszervezete (KASZ), valamint az Egyenlő.hu – a modern szakszervezet. A Tesco idén 5,7 milliárd forintot fektet az áruházakban...

Díjazták a Néprajzi Múzeum alkalmazását

A digitális gondolkodás és a digitális megoldások újszerű, innovatív, ötletes megvalósítását díjazó Pixel Perfect Awards megmérettetésen kiosztott 6 arany elismerés közül egyet a Néprajzi Múzeum gyűjteményeire épülő Motívumalkotó alkalmazás nyert el 2023. január 25-én....

A nőké a főszerep az HBO-n

Ebben a hónapban az HBO csatorna középpontjában a fantasztikus nők állnak. Újabb thriller érkezik a Cinemaxra, ufókkal találkozhatunk a Discoveryn.Jön Emma Thompson főszereplésével készült Minden jót, Leo Grande (02.05), Kristen Stewart a Spencerben (02.12)...

Fizetős streaminggel pörög az európai piac

Az európai piac 100 legnagyobb audiovizuális szolgáltatója kétszer olyan gyors növekedést tudott felmutatni a 2016-2021 közötti időszakban, mint a piac egésze – derül ki a European Audiovisual Observatory nevű szervezet elemzéséből. Bár a teljes...

Már naponta 2,5 óra megy el közösségi médiára

A jelek szerint ismét változóban van a felhasználók online viselkedése, miközben az interneten töltött idő csökkent az elmúlt egy évben, a közösségi média oldalakra még több időt szánnak. A „Digital 23” jelentésből kiderült az...

Már kevésbé tartunk az inflációtól

Januárban minimálisan mértékben, de harmadik hónapja emelkedett a GKI konjunktúraindexe. A GKI Gazdaságkutató által – az EU támogatásával – végzett felmérés szerint a fogyasztói bizalmi index javulása e negyedév alatt összesen is hibahatáron belüli,...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Cápák között nézettség 2023 január

Főműsoridőben fordított az RTL

Az esti sávban és a kereskedelmi célcsoportnál az RTL átvette a vezetést a TV2-től. Minden más felosztásban azonban továbbra is piacvezető a TV2 és csoportszinten is vezetnek. A műsoros toplista élén a Cápák között...

Felpörgött az energiahatékony háztartási gépek iránti kereslet

Lényegében azonnal láthatóvá vált a rezsiáremelkedés bejelentése a nagy háztartási gépek forgalmán. Akadt olyan termékkör, amely esetében az „A” energiaosztályú, azaz legenergiatakarékosabb eszközök iránti kereslet rögötön duplájára ugrott – derül ki a Candy Hoover...

Egyre többen vesznek használt mobilokat

Az újracsomagolt mobiltelefonok piacterének kutatása szerint azok, akik megtartják régi telefonjukat, általában nem is használják azt, és sokan egyszerűen megfeledkeznek arról, hogy pénzt is csinálhatnának belőle. A Rejoy szeptemberi indulása óta több mint 200...

Nehéz évre számíthatnak az építőanyag-kereskedők

Rég nem látott nehéz évvel néz szembe az építőanyag-kereskedelem. Mérséklődő lakossági kereslet, csökkenő állami beruházások, növekvő infláció, hitelkamatok, kifutó támogatások és az emelkedő építőanyagárak minden oldalról szorongatják a kereskedéseket. Stratégiát kell váltani - hangzott...

Jó ügyek mellé állt az AVON

Az AVON nemzetközi szépségvállalat működését kezdetektől fogva meghatározta a nők életének jobbá tétele, kereseti lehetőséget biztosítva a nőknek, amikor még szavazati joguk sem volt. A vállalat évtizedek óta elkötelezetten áll ki két társadalmi ügy...

Podcast

A játék egy válságálló műfaj

Mi a jellemző a magyar emberre játékvásárlás szempontjából és hogyan tudja fenntarthatóságra nevelni vásárlóit egy játékforgalmazó? Erről is szó esett a Business Lounge podcast december 20-i, itt meghallgatható epizódjában, ahol ezúttal Gyaraki Dávid, a...

Az elégedett partner viszi a jó szolgáltató hírét

Varga Balázs huszonötévnyi koncertszervezés után hozta létre a Tixát, vele beszélgettek a Business Lounge műsorvezetői a jegyértékesítő piac telítettségéről, a kultúrafogyasztói szokások változásáról, és arról is, hogy szükség van-e egy újabb Pesti Estre? A...

A trendet alakítani kell, nem pedig követni

Online kontra offline vásárlás, felhalmozás, vásárlói edukáció – többek között erről is faggatták a műsorvezetők Kanyó Rolandot, a dm kft. marketing és PR menedzserét és Fazekas Bálintot, az Euronics kereskedelmi ügyvezetőjét a radiocafé Business...

Don't Miss

Óvatos tervezés

Az ember és a gép újjászervezett együttműködése új üzletágakat nyithat meg és segíthet a munkaerőhiány kezelésében – jelezte a technológia kínálta lehetőségek kapcsán Rakoncza Zsolt. A Dell Technologies Magyarország vezérigazgatója beszélt arról is, hogy...

A megújulás kötelező

Palkó András, a Coca-Cola HBC Magyarország marketingigazgatója is egyike annak a 14 üzleti döntéshozónak, akik idén Signature CEO díjban részesültek. Amennyire derűsen vette át a díjat, annyira lelkesen válaszolt kérdéseinkre Jakus Melindával, a Signature...

60 százalékkal nőtt a digitális lottózás aránya – interjú Bánhegyi Zsófiával

Hogyan élte meg a pandémiát a Szerencsejáték Zrt.? Milyennek látják a marketingszakmán belül megváltozni látszó helyzetet? Milyen új, innovatív megoldásokat terveznek jövőre, amikor megjelennek az első külföldi versenytársak a táv-szerencsejátékpiacon? Többek között ezekre a...

Reklámszakemberként időben felkészültél a 2023-as év kihívásaira?

Összeszedtünk néhány tippet a digitális reklámköltések esetében mire érdemes figyelni a piaci szereplőknek, amennyiben sikeres évet szeretnének tudni maguk mögött. Egy olyan évben, amikor az elmúlt időszak legmagasabb inflációjával és a megélhetési költségek drasztikus emelkedésével...

Azon dolgozunk, hogy kitörjünk az építőipari skatulyákból és vonzóvá tegyük az építőipart

Hogyan látja vezetőként marketing szempontjából a 2023-as évet a friss Signature CEO díjas Vida Tamás, a KÉSZ Csoport vezérigazgatója? Milyen kihívásokkal szembesülnek külföldi terjeszkedés során, felfedezhetőek az egyes régiókban különbségek vásárlói attitűd szempontjából? Többek...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Forradalmi újítás a műanyag újrahasznosítására

A Procter & Gamble elkötelezett a fenntarthatóság és a technológiai fejlődés mellett, mindez erőteljes befolyással bír globális partnerségeinek kialakításában is. Az idei Világgazdasági Fórum panelbeszélgetésein bemutatták többek között együttműködésüket a PureCycleTM újrahasznosítási rendszerrel, saját...

Nem tud mit kezdeni a használt sütőolajjal? – Itt egy új lehetőség

Használt sütőolaj gyűjtésére és tárolására alkalmas konténereket telepített országszerte 40 üzemanyagtöltő állomásán az OMV olajtársaság. A kihelyezett tárolókban a lakosság csavarzáras PET palackokban biztonságosan lerakhatja a használatra már alkalmatlan zsiradékot – írja az MTI a...

Fiatalok fenntarthatósági törekvéseit segíti a Mercedes

A márka egy Mercedes-Benz 300 SLR Uhlenhaut Coupé árveréséből származó bevételt a beVisioneers: The Mercedes-Benz Fellowship ösztöndíjprogram támogatására ajánlja fel. A kezdeményezés egy globális ösztöndíjprogram, amely évente akár 1000 fiatalnak nyújt támogatást olyan projektek...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....