- Hirdetés -

Nem szabad leírni a rádiózást

|

- Hirdetés -

A rádió népszerűsége töretlen és a reklámbevételei is folyamatosan növekedtek. Persze nem olyan ütemben, ahogy a teljes piac nőtt, ezért a teljes piaci share összességében csökkent, de a rádió messze nem a haláltusáját vívja – véli Hantosi Bálint. A Scores Group vezetőjével a podcastboomról, egy 21. századi mérésről és arról is beszéltünk, hogyan lehet a rádiót újra szexivé tenni.

- Mennyire erős most a rádiók hallgatottsága mondjuk a 15-20 évvel ezelőttihez képest? Akkor óriási volt a verseny a két nagy országos kereskedelmi adó között.

- Nem biztos, hogy az a jó megközelítés, ha visszamegyünk 15-20 évet, mivel a teljes hazai és nemzetközi médiapiac ezen időszak alatt olyan átalakuláson ment át, ami miatt a mai viszonyok szinte összehasonlíthatatlanok az akkoriakkal. Ezzel együtt van néhány olyan számadat, amely azt mutatja, hogy a rádiózást a világban és Magyarországon sem szabad leírni. Először nézzük a kedvezőtlen számokat. 2010-ben Magyarországon mintegy 207 sugárzó analóg fejadó (önálló rádióadó) volt. A mélypont 2016-ban következett be, amikor 152 analóg fejadó volt, ez a szám napjainkban 164. Érdemes megvizsgálni a fejadó számok változása mellett azt is, hogy ezek hány önálló rádiós brandet takartak. 2010-ben a 207 fejadóra 172 rádiós márka jutott, ez a szám 2016-ban 152 fejadóra 103, míg 2022-ben 164 fejadóra 85 brand. Az adók száma mellett érdemes külön megvizsgálni, hogy hogyan alakult a napi és a heti rádiózók mennyisége. 2013-ban a 15 év felettiek, azaz mintegy 5 millióan rádióztak napi rendszerességgel és majdnem 7 millióan hallgattak rádiót heti szinten. A napi rádiózásban a csúcsot 2018-ban érte el a piac (több mint napi 6 millió hallgatóval), míg a heti rádiózás csúcspontját, több mint 7,6 millió főt 2022-ben mértük. Elmondhatjuk tehát, hogy az elmúlt tíz év rengeteg (néha nem túl pozitív) változása (adók megszűnése, frekvenciacserék stb.) alapjaiban nem változtatta meg az emberek rádiózáshoz való viszonyát, és a rádió a mai napig az egyik legelfogadottabb média.

- Ma mégis olyan érzése van az embernek, hogy a rádió nincs a helyén kezelve a reklámpiacon.

- Ezzel nagyon nehéz vitatkozni, főleg, hogy ez nemcsak érzés, hanem tény. Ugyanakkor azért a fejekben ez a „lesajnálás” sokkal nagyobb, mint amit a rádió az adatok szerint érdemelne. A fejekben úgy néz ki, hogy az online visz mindet és a hagyományos médiumok közül csak a tévé tudja tartani magát (bár sokak szerint a streaming a televíziót is megöli), ezzel szemben a valóság sokkal árnyaltabb. Ha csak a rádió elmúlt tíz évét nézzük, akkor láthatjuk, hogy változások ide vagy oda, Covid ide vagy oda, a média népszerűsége töretlen és a reklámbevételei is folyamatosan növekedtek. Persze nem olyan ütemben, ahogy a teljes piac nőtt, ezért a teljes piaci share összességében csökkent, de a rádió messze nem a haláltusáját vívja, egy olyan helyzetben van, amit kezelni lehet és kezelni kell.

- Szerinted lehet olyan erős újra a rádió, mint amilyen régen volt? Mi kell hozzá?

- Szerintem lehet. Sőt, sok mutatóban, például heti hallgatószámban ma ugyanolyan erős – ha nem erősebb –, mint amilyen volt. Ma elsősorban a digitalizációról az online-ról szól minden, és hiába a jelentős technikai fejlődés, a hagyományos média – és így a rádió is – old school, legalábbis az internetes média szerint. Pedig nem az. A földi sugárzású rádiók szinte egytől egyig ott vannak az online térben is. Amit a rádiók ma tesznek (megjelenés az online térben) az jó, mondhatni nagyon jó irány, de nem jelenti azt, hogy elég. Jól mérhető azon hallgatók száma, akik valamilyen okból már nem hagyományos módon hallgatnak rádiót. Ezeket a hallgatókat ki kell szolgálni. Felgyorsult az életünk, az információáramlás, változnak a médiafogyasztási szokások. Ezt ki kell szolgálni és a rádiót újra meg újra szexivé kell tenni. A fiatalokat meg kell fogni, hogy visszataláljanak. Ma már nem elég, hogy egy rádiót appon vagy online lehet hallgatni, az itt megjelent tartalmakat olyanra kell szabni, ami már fiatal korban kötődést képes kialakítani.

- Mindenki a podcastokról beszél. Ez jól állhat rádiós piacnak is, de itt mindenki versenyez mindenkivel. Ezen a téren mi lehet a rádió előnye?

- A podcast jó, népszerű, szexi, és a rádiós piacból nőtt ki. Lehet informális vagy szórakoztató, ám a minőségük hullámzó. Nagyon sok helyen elérhetők és ez komoly kuszaságot jelent a rendszerben. Van olyan, amely mindenhol ott van és olyan is, amely csak egy-egy szolgáltatónál. A podcast valós hallgatóit nem ismerjük. Jó eséllyel tudjuk őket kategorizálni, de valójában nem tudjuk a hallgatókat az egyes ember szintjére bontani, és ezt nem csak azért mondom, mert a podcast üzletileg nincs kitalálva. Abba sokan nem gondoltak bele, hogy egy-egy hallgató havi pár ezer forinttért hány podcastra tud előfizetni vagy mennyit tud támogatni. Verseny van a hallgatókért és a támogatókért. Ma nehéz megmondani, hogy egy lelkesedésből indított podcast egy vagy öt év múlva lesz-e még egyáltalán, és olyan lesz-e, amelyiket rendszeresen hallgatják. A podcastboom korunk egyik legnagyobb boomja, de nagyon sok népszerű podcast alapja valamelyik másik médium, legyen az tévéadás, sajtótermék, online oldal vagy rádió. Ma nagyon úgy néz ki, hogy – kevés kivételtől eltekintve – a podcast egy már meglévő médium újabb megjelenési formája, kiterjesztése. Mint ilyen, a rádióknak egy nagyon jó lehetőség (amellyel élnek is), hiszen a megszokott formátumukat terjesztik ki. Ez egy nagyon jó eszköz arra, hogy kötődést alakítsanak ki a segítségével, és ezt nekik üzletileg is könnyebb kezelni.

Simon Krisztián

Az interjú teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami elérhető a Digitalstand.hu-n is, ide kattintva.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A Miele a Mediatort választotta

2022 szeptemberétől a Mediator felel a német prémiumkategóriás háztartásieszköz-gyártó, a Miele teljeskörű magyarországi kommunikációjáért.A határozatlan időre szóló együttműködés során a full service ügynökség feladatai közé tartozik a kreatív tervezés és gyártás, a médiatervezés és...

George Clooney-val kampányol a Nespresso

A George Clooney szereplésével készült The Empty cup kampányban a Nespresso rávilágít a kockázatra, amelyet az éghajlatváltozás jelent a kávétermelő közösségekre, és a márka megerősíti hosszú távú elkötelezettségét a világ legjobb kávéinak megőrzése iránt.A...

Idén négyszer annyit repültek a magyarok, mint 2021-ben

Az idei nyáron a magyarok és a románok repültek a legtöbbet Londonba – derül ki a Kiwi.com adataiból. A csehek és szlovákok szeretnek leginkább előre tervezni, ők több mint egy hónappal az utazás előtt...

Nemzetközi meccsekkel tér vissza az NBA

Utoljára 2020. január 24-én rendeztek NBA-meccset az USA-n és Kanadán kívül, akkor a Milwaukee Bucks és a Charlotte Hornets lépett pályára Párizsban. A COVID megnehezítette az ilyen meccsek szervezését, de több mint 2,5 év...

Idén is díjazták a kutatónőket

Miért nem hatnak minden esetben az antibiotikumok és mi köze ennek a tartósítószerekhez? Hogyan juthat be a gyógyszerek nagymolekulájú hatóanyaga a gondosan védett sejtbe? Mennyivel gyorsítja a mesterséges intelligencia a gyógyszerfejlesztések hosszadalmas tesztelési folyamatait?...

Itthon is terjednek a gyerekeket veszélyeztető online kihívások

„Újabb halálos kihívás terjed a gyerekek között” – gyakori cím a médiában, de sajnos sokan nem is sejtik, hogy miről szól egy-egy virtuális kihívás és mitől veszélyes. A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH)...

Így készíthetsz lélegzetelállító őszi fotókat

Vége a nyaralásnak, hűl az idő, és fokozatosan veszi fel a természet is őszi színeit. Az új évszak remek lehetőségeket biztosít arra, hogy kiránduljunk vagy utazzunk, ott pedig egyedi felvételeket készíthessünk. Akár bakancsot húzunk,...

Jobban teljesítenek a magas EQ-val rendelkező márkák

A magasabb érzelmi intelligenciát (EQ) közvetítő márkák gyorsabban nőnek versenytársaiknál, és részvényeik is jelentősen felülteljesítik a tőzsdeindexeket – derül ki a dentsu-hoz tartozó Carat médiaügynökség közelmúltban elvégzett globális kutatásából.A márka EQ-nak (MEQ) a márkák...

Még több sportot nézünk a tévében

Nőtt a sportközvetítések népszerűsége a tévénézők körében, az Altman Solon felmérése során vizsgált 8 ország mindegyikében béővült az ilyen műsorokat is nézők aránya az elmúlt két évben. Az Egyesült Királyságban, Olaszországban és Franciaországban mértek...

Kevesebb a mentalitásában stabil munkavállaló

Csökken a fluktuáció mértéke a munkaszervezetekben. Mielőtt azonban a HR osztályokon pukkanna a pezsgő, fontos látnunk az okokat, mert bár furcsán hangozhat, ez a csökkenés káros is lehet, ennek hátterében pedig a kevéssé őszinte...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Átadták a legrangosabb hazai designdíjakat

Többek között az év magyar designtermékét, az év enteriőrjét és az év márkáját díjazták az ELLE Decoration International Design Awards (EDIDA) Hungary-n. A nívós szakmai elismerést nemzetközi szinten is a design Oscar díjának tartják,...

A Miele a Mediatort választotta

2022 szeptemberétől a Mediator felel a német prémiumkategóriás háztartásieszköz-gyártó, a Miele teljeskörű magyarországi kommunikációjáért.A határozatlan időre szóló együttműködés során a full service ügynökség feladatai közé tartozik a kreatív tervezés és gyártás, a médiatervezés és...

George Clooney-val kampányol a Nespresso

A George Clooney szereplésével készült The Empty cup kampányban a Nespresso rávilágít a kockázatra, amelyet az éghajlatváltozás jelent a kávétermelő közösségekre, és a márka megerősíti hosszú távú elkötelezettségét a világ legjobb kávéinak megőrzése iránt.A...

Idén négyszer annyit repültek a magyarok, mint 2021-ben

Az idei nyáron a magyarok és a románok repültek a legtöbbet Londonba – derül ki a Kiwi.com adataiból. A csehek és szlovákok szeretnek leginkább előre tervezni, ők több mint egy hónappal az utazás előtt...

Nemzetközi meccsekkel tér vissza az NBA

Utoljára 2020. január 24-én rendeztek NBA-meccset az USA-n és Kanadán kívül, akkor a Milwaukee Bucks és a Charlotte Hornets lépett pályára Párizsban. A COVID megnehezítette az ilyen meccsek szervezését, de több mint 2,5 év...
- Hirdetés -

Don't Miss

Kevesebb a mentalitásában stabil munkavállaló

Csökken a fluktuáció mértéke a munkaszervezetekben. Mielőtt azonban a HR osztályokon pukkanna a pezsgő, fontos látnunk az okokat, mert bár furcsán hangozhat, ez a csökkenés káros is lehet, ennek hátterében pedig a kevéssé őszinte...

Felveszik a versenyt a helyi rádióadók

Mennyien hallgatják a helyi rádiókat, milyen lehetőségeik vannak a reklámpiacon ezeknek az adóknak – többek között erről is beszélt Ürge Dezső, a Helyi Rádiók Országos Egyesületének (Heroe) elnöke. - Jelenleg a teljes napi rádiós elérésnek...

Nem szabad leírni a rádiózást

A rádió népszerűsége töretlen és a reklámbevételei is folyamatosan növekedtek. Persze nem olyan ütemben, ahogy a teljes piac nőtt, ezért a teljes piaci share összességében csökkent, de a rádió messze nem a haláltusáját vívja...

Ha szabad a kezünk, vásárolunk

Most már sehol nem húzzák fel a szemöldöküket a boltosok, ha a telefonomat, netalántán az órámat érintem oda a fizetésnél a terminálhoz – mondta el Mondovics Péter az mmonline.hu-nak adott interjúban. A Mastercard marketing...
Samu Tímea

Az out-of-home-nak van egy szuperereje

A mi területünkön kreativitással és innovációval tudunk úrrá lenni a helyzeten, amelyet edukációs funkciónak is ki kell egészítenie, különösen a digitális felületeken – állítja Samu Tímea. A JCDecaux Hungary vezérigazgatója az mmonline.hu-nak adott interjúban...
- Hirdetés -

SzuperZöld

George Clooney-val kampányol a Nespresso

A George Clooney szereplésével készült The Empty cup kampányban a Nespresso rávilágít a kockázatra, amelyet az éghajlatváltozás jelent a kávétermelő közösségekre, és a márka megerősíti hosszú távú elkötelezettségét a világ legjobb kávéinak megőrzése iránt.A...

Díjat nyert a Danone Műanyag Kisokosa

A bolygónk jövője egyre égetőbb kérdés mindennapjainknak. A zöldebb megoldások kapcsán azonban nem csak a különböző szervezetekre kell számítanunk, hanem önmagunkra is, hiszen immár elengedhetetlen, hogy háztartásonként is lépéseket tegyünk a fenntarthatóságért. A Danone...

Tovább zöldült a SPAR

A SPAR Ausztria csoport országaiban (Magyarország, Észak-Olaszország, Szlovénia, Horvátország) jelentős eredményeket sikerült elérni a vállalatcsoport környezeti fenntarthatósági stratégiájának égisze alatt: az utóbbi egy év során negyedével csökkent az üvegházhatású gázkibocsátás a résztvevő országok összesített...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....