- Hirdetés -

Nők az informatikában

|

- Hirdetés -

Nem vágynak pozitív diszkriminációra, csak a szakértelem elismerésére. Az időmenedzsment-bajnok kisgyermekes anyák a programozói munkaerőkínálat rejtett tartalékai lehetnek – állapították meg a meghívott előadók a Codecool programozóiskola Women in Tech Meetupján.

IT-területről is toborzó, saját IT-csapatot építő és munkaerőközvetítő szoftvert fejlesztő cégek női vezetői meséltek a Nagymező utcai Codecool legnagyobb előadótermében összegyűlt mintegy száz vendégnek. Ezen az estén a nőkön volt a hangsúly, hamar kiderült a beszélgetések során, hogy az agilis nők sokszor még mindig egzotikumnak számítanak a tech-cégeknél, különösen, ami a döntéshozatali szintet illeti, főképp az informatikán belül. Pethő Anikó, az Aarenson fejvadász cég vezetője, Illés Kata az Indivizo társalapítója, és Balogh-Mázi Mária a DreamJo.bs ügyvezetője mindhárman előadóként vettek részt a rendezvényen. Közös bennük, hogy kalandos utat bejárva jutottak el jelenlegi szakterületükhöz, miközben sorsukat egyaránt alakította a fatális véletlen és a tudatos tervezés.

Az egyenjogúság nem azonos az egyenlőséggel

Természetesen abban mindenki egyetértett, hogy sok tekintetben különböznek nők és férfiak a munkához, a munkatársakhoz és a vállalathoz való hozzáállásban. A legtermészetesebb módon vallottak az esemény résztvevői – mind az előadók, mind a hallgatóság soraiból felszólalók – a nők erősségeiről és gyengeségeiről a férfiakhoz képest. Balogh-Mázi Mária szerint a nők hatékonyabbak érdekérvényesítésben, stresszkezelésben, csapaton belüli feszültségek, kimerültség vagy lelki hátráltató tényezők felismerésében.

Pethő Anikó szerint a női megérzés, az adott esetben tényekkel nem teljesen alátámasztott meggyőződés ad sok esetben olyan pluszt, ami végül sikerre vihet projekteket, akár az irracionális mértékű erőforráshiány ellenére is. A nőkkel kapcsolatban elterjedt vélekedés, hogy elsősorban biztonságra és kényelemre vágynak, illetve, hogy a fészekrakó ösztönök akaratlanul is dolgoznak bennük. Ugyanakkor ez oly módon is megnyilvánul, hogy zord körülmények közt is képesek otthonossá és rendezetté tenni környezetüket, kihozni a helyzetből a legtöbbet, megszervezni az erőforrások optimális felhasználását. „Egyik legelső megbízásként 300 ember kiközvetítését vállaltuk el távol-keleti megbízónk részére egy lakásirodából, másodmagammal, sikerrel” – vallott a kezdetekről az Aarenson Consulting tulajdonosa.

Illés Kata szerint egy szervezet versenyképességére a nemi összetétel változatossága ugyanúgy pozitívan hat, mint a kulturális sokszínűség. A többféle látásmód, az eltérő tapasztalatok származhatnak családi, kulturális, szakmai háttérből, ezek összessége ad jobb felvértezettséget egy szervezetnek. A gyakorlat azt igazolja, hogy egy egészséges lelkületű és vegyes összetételű szervezetben egyaránt fog sikerre jutni férfi és nő is, és eközben senkinek sem kell önkontrollt gyakorolnia, hogy bármit is rosszul csinálna. „A férfiak nők jelenlétében összekapják magukat, koncentráltabbak és igényesebbek, ugyanakkor ez fordítva is igaz.”

Mint Kalocsai Lea, a házigazda Codecool üzletfejlesztője kifejtette, a Codecool programozóiskola is arra törekszik, hogy sokszínű, és nemileg egyre kiegyenlítettebb kínálatot adhasson a cégeknek. Jelenleg 30 százalékot is meghaladó a lányok aránya a képzésekben, és külön toborzási együttműködésekkel igyekeznek eljuttatni a karrierváltási lehetőség üzenetét a célcsoportnak. „Küzdünk a meglévő előítéletek ellen tájékoztatás útján, ugyanakkor pozitív diszkriminációt nem alkalmazunk, a felvételi követelmények egységesek mindkét nemre.”

Azzal az előadók és a közönség is egyetértett, hogy a női kvóták alkalmazása nem szerencsés. A nők mesterséges „helyzetbehozása” visszaüt, kontraproduktív, hiszen éppen azokat értékeli le, akik képességeik okán, hátszél nélkül is érvényesülnének. „Egészséges mértékben lehetünk feministák, de előjogokért könyökölni nem lenne igazságos” – vélekedett Balogh-Mázi Mária.

A kisgyerekeseknek áll a zászló

A nőiségből adódó hasznok mellett praktikus szempontokból adódó előnyökről is szó esett a Codecool meetupján. Balogh-Mázi Máriával mindenki egyetértett abban, hogy bizonyos női élethelyzetekhez kifejezetten jól passzol az informatika, és különösen a programozás. A DreamJo.bs társalapítója szerint az IT cégek egyre jobban nyitnak a kisgyerekes anyukák irányába, hiszen egyedi időbeosztásuk tökéletesen passzítható a cégek igényeihez. Például eltérő időzónákban folyó nemzetközi projektekhez jobban képesek igazodni az anyukák, míg egy hagyományos munkahelynél gond, ha délután 3-tól este 8-ig a gyereknek szenteli valaki az életét. A fejlesztők esetében ez inkább előny, ha utána ül csak a gép elé, és képes zavartalanul dolgozni, vagy ha arra van igény, akkor külföldi partnerrel kapcsolatba lépni. A programozói munka egyébként is jobban teljesíthető néhány órás etapokban, amik közé befér a házimunka, a gyerekek szállítása ide-oda, illetve természetesen az aktív és passzív pihenés is. Illés Kata szerint ugyanakkor egy gyerek és a távmunka lehetősége nem garantálja automatikusan a sikert, önmotivált személyiség is kell hozzá.

A nők közismert multitasking képessége, párosítva az anyasággal kialakuló időbeosztási képességgel, ideális kombináció a programozáshoz. Nem beszélve arról, hogy a gyereknevelés mellett a szellemi frissesség megőrzése és az új kihívások iránti igény is erősebb, ezért is nyitottabbak az anyukák a továbbképzésekre. „A tehetséges nők számára teljesen reális választás akár karrierváltás útján is a programozói szakma, erre a Codecoolból az elmúlt években kikerülő és sikeresen elhelyezkedő lányok és hölgyek az igazi bizonyíték” – zárta a beszélgetést Kalocsai Lea.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Jelentősen nőhetne a bankok bevétele

A hagyományos bankok közel 4 százalékkal növelhetnék éves bevételüket üzleti modelljeik újragondolásával, és a kizárólag digitális szolgáltatásokat nyújtó (digital-only) új banki és pénzügyi szolgáltatók innovatív stratégiáinak átvételével – derül ki az Accenture kutatásából. Ez...

Ezeken bukhatnak el a kezdő vállalkozások

A vállalkozásindítás, illetve a fiatal cégek első időszakának hatékony menedzselése soha nem volt kockázatoktól és nehézségektől mentes – nincs ez másképp manapság sem. Sőt, sok szempontból napjainkban még több problémával kell megküzdeni, gondoljunk csak...

Digitális oktatási tartalmakat fejleszt a Telekom

Diákok és szaktanár közreműködésével, valós iskolai környezetben fejleszt digitális tartalmakat a Telekom annak érdekében, hogy a tanulás élményszerű, a tudás pedig mindenki számára elérhető legyen. A program célja olyan valós körülmények között kigondolt, tesztelt,...

Átalakította a fogyasztói szokásokat a járvány

Az emberek többsége már megszokta a világjárvány miatt kialakult új életmódot, és arra számít, hogy ezek a változások velünk is maradnak – derül ki az EY legfrissebb, 16 ezer résztvevő bevonásával készült nemzetközi kutatásából....

Így adózunk az idén

SZJA-mentesség 25 év alatt, megnövelt minimálbér és garantált bérminimum, családi adóvisszatérítések – 2022 januárja számos meghatározó változást hozott adózási szempontból. Csökken a szociális hozzájárulási adó, a kisvállalati adó, megszűnik a szakképzési hozzájárulás, és számos...

Erősíteni kell a vásárlói tudatosságot

Az elmúlt évtizedben dinamikusan bővült az e-kereskedelem részaránya Magyarországon. Az e-kereskedelmet és az azt támogató pénzforgalmat érintő számos technológiai fejlesztés történt, ugyanakkor a szabályozások nem követték minden tekintetben a fejlődés dinamikáját. Ezért az Állami...

A járvány előtti harmada volt a forgalom a Liszt Ferenc Reptéren

Tavaly a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 4,6 millió utas és 183 ezer tonna légiáru fordult meg.2021-ben a Budapest Airport a második olyan évét zárta, amelyre a koronavírus-járvány jelentős hatással volt. A pandémiás környezetben az...

Így készül a választási kampányra a Central

A Central Médiacsoport fő célja a különböző politikai álláspontok hiteles bemutatása az idei parlamenti választások előtt, a médiacég közlése szerint a kampányidőszakban felértékelődik a független, tényeken alapuló újságírás. A Central Médiacsoport a 2022-es parlamenti választások...

Jóval több időt töltünk a képernyő előtt

A magyarok többsége jóval több időt tölt a számítógép képernyője előtt, mint a járványt megelőzően – ez derült ki az Ipsos négy országban végzett kutatásából. A Huawei megbízásából készített felmérés szerint a magyar válaszadók...

Kiderült, mikor rajtol a Sztárban Sztár

Február 6-án indul a Sztárban Sztár 8. évada a TV2-n, nemrég azt is elárulták, hogy két új zsűritag érkezik a műsorban, Lékai-Kiss Ramóna és Makranczi Zalán. A TV2 közlése szerint vasárnap esténként lesz majd látható...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Tovább növelte eladásait a SEAT

Összesen 470 500 eladott járművel zárta a 2021-es évet a SEAT S.A., ami 10,3 százalékos növekedést jelent 2020-hoz képest (426 600 darab). A félvezetőhiány jelentős hatásaival 2021 a teljes iparág számára kihívásokkal teli évnek...

Jelentősen nőhetne a bankok bevétele

A hagyományos bankok közel 4 százalékkal növelhetnék éves bevételüket üzleti modelljeik újragondolásával, és a kizárólag digitális szolgáltatásokat nyújtó (digital-only) új banki és pénzügyi szolgáltatók innovatív stratégiáinak átvételével – derül ki az Accenture kutatásából. Ez...

Ezeken bukhatnak el a kezdő vállalkozások

A vállalkozásindítás, illetve a fiatal cégek első időszakának hatékony menedzselése soha nem volt kockázatoktól és nehézségektől mentes – nincs ez másképp manapság sem. Sőt, sok szempontból napjainkban még több problémával kell megküzdeni, gondoljunk csak...

Digitális oktatási tartalmakat fejleszt a Telekom

Diákok és szaktanár közreműködésével, valós iskolai környezetben fejleszt digitális tartalmakat a Telekom annak érdekében, hogy a tanulás élményszerű, a tudás pedig mindenki számára elérhető legyen. A program célja olyan valós körülmények között kigondolt, tesztelt,...

Átalakította a fogyasztói szokásokat a járvány

Az emberek többsége már megszokta a világjárvány miatt kialakult új életmódot, és arra számít, hogy ezek a változások velünk is maradnak – derül ki az EY legfrissebb, 16 ezer résztvevő bevonásával készült nemzetközi kutatásából....
- Hirdetés -

CMO

Fontos, hogy megmutassuk a pezsgő másik oldalát

Csomay András, marketing vezető, Törley Pezsgőpincészet   - Milyen évet zártok idén? - Ha ezt az évet jól le tudjuk hozni járványügyi szempontból, akkor nálunk a Törley Pezsgőpincészetben reményeink szerint vissza tudunk állni a COVID előtti időszakra....

A hitelesség egyre fontosabb

Sándor Gabriella, Libri-Bookline, marketing és kommunikációs igazgató fotó: Egyed Péter - A karácsony kiemelt időszaknak számít a könyvpiacon, az éves marketingbüdzsé mekkora részét költik el ilyenkor? - Az év utolsó három hónapja kereskedelmi és kommunikációs szempontból valóban...

Eljött a bátrak ideje

  Gál Judit, Danubius Hotels, marketing és kommunikációs igazgató   - Milyen év végére számítasz? Picit jobb lesz, mint a tavalyi hasonló időszak? - Össze sem hasonlíthatóak. A tavaly november olyan komoly szigorítást hozott, hogy fél évig...

A jövő év második felében lehet intenzívebb felfutás

Mocsai Zoltán, P Automobil Import Kft., marketing vezető - Mit tippelsz, milyen év lesz 2021 az autópiacon? Tavaly 128 000 új személyautót helyeztek forgalomba, idén kevesebb lesz? - Egy alapvetően felemás év az idei. Az év...

A vásárlási szokások örökre megváltoztak

Kanyó Roland, dm Kft., marketing és PR menedzser 133 milliárd forintos bevétellel zártátok az elmúlt üzleti évet, majdnem 10 százalékos plusszal. Gondolom ez a körülmények figyelembe vételével, elég jó eredménynek számít? Természetesen elégedettek vagyunk az elért...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Jól halad a Siemens okosváros-kísérlete

Bécsben, éles körülmények között tesztelik azon energiarendszereket, amelyek a fenntartható városfejlesztés alapjait adják a jövőben.Új Európában egyedülálló projekt zajlik Bécsben. Az osztrák főváros Aspern Seestadt városrészében, valós körülmények között tesztelik a jövő energiarendszereit. A...

Zöld vállalást tett a Toyota és a Lexus

2035-re karbonsemleges lesz Európában a Toyota és a Lexus.A Toyota készen áll arra, hogy 2035-re nullára csökkentse az újonnan értékesített Toyota és Lexus járművek széndioxid-kibocsátását Nyugat-Európában, amelynek fontos lépcsőfoka lesz a legalább 50 százalékos,...

Zöld együttműködésben a TotalEnergies

A TotalEnergies és a Daimler Truck AG megállapodást írt alá az Európai Unió közúti árufuvarozásának szén-dioxid mentesítésére irányuló kötelezettségvállalásukról. A partnerek együttműködnek a hidrogénnel üzemeltetett nehéz tehergépjárművek ökoszisztémáinak fejlesztésében, egyrészt azzal a szándékkal, hogy...

DATA