Nőttek, de nem eleget – így teljesítettek a médiaügynökségek

Az elmúlt esztendőben emelkedett a 15 legnagyobb médiaügynökség összesített árbevétele és eredménye is. Azonban a bevétel bővülése nem érte el a 2022-es infl áció szintjét, az eredmény jelentős emelkedésének döntő részét pedig egymagában a New Land Media hozta össze.

Tavaly a 15 legnagyobb médiaügynökség együttes árbevétele 214 milliárd forintot tett ki, ez magasabb érték a 2021-es 203 milliárdnál. Ez első látásra nem tűnik rossznak, viszont mindössze 5,4 százalékos bővülést jelent. Márpedig 2022-ben 14,5 százalékot tett ki az infláció mértéke, magyarán 2022-ben reálértéken csökkent a piac. 2020-ban 3,3 százalékos pénzromlás mellett mutattak az adatok 2,3 százalékos visszaesést, így nézve 2022 rosszabb volt, mint a Covid első éve.

A médiaügynökségek együttes adózott eredménye terén nem ennyire borús a kép. Ez tavaly 10 milliárd forint volt a korábbi évi 7,6 milliárd után, ami 32 százalékos növekedés. Más kérdés, hogy az említett 10 milliárd forint 67 százalékát egymagában a New Land Media produkálta.

Első nélküli adatok

Ahogy látható, az elmúlt évben is magasan a New Land Media érte el messze a legnagyobb, bő 78 milliárd forintos nettó árbevételt. Emiatt az egész piacot befolyásolhatja az árbevételük aktuális alakulása akár negatív, akár pozitív irányban. Ezért érdemes megnézni az ügynökségi bevételeket a New Land nélkül is. Így számolva a top 14 ügynökség 2021-ben 122 milliárd, 2022-ben 135 milliárd forint nettó árbevételt hozott össze. Ez 10,2 százalékos bővülés, ami már jobb képet fest, de ez alapján is reálértéken csökkent a szereplők bevétele.

A top 14 adózott bevétele a 2021-es 2,8 milliárd forintról tavaly 3,3 milliárdra nőtt, ami 16,7 százalékos növekedés. Az utóbbi viszont némileg rosszabb, mint a New Land Mediával együtt számolt érték.

Az adatokat megnéztük úgy is, hogy különválasztottuk a hazai és a külföldi tulajdonú ügynökségeket. A hazaiak kapcsán négy céget említhetünk a top 15-ből, a New Land, a Media Dynamics, a PanMedia mellett idesoroltuk az 50 százalékban magyar tulajdonú Mindshare-t is. Ennek a blokknak a 2022-es bevétele 100 milliárd forint volt, ami viszont nominálisan is csökkenést jelent a 2021-es 101 millióhoz képest. A fenti hazai négyes adta a 15 ügynökség árbevételének a 46,7, az adózott eredményének pedig a 76 százalékát.

Visszafogott állam

A top 15-ön belül tavaly 11 cég növelte a nettó árbevételét, az adózott eredménye szintén 11-nek nőtt 2021-hez viszonyítva. Viszont amíg tavalyelőtt a 15-ből egy zárta veszteséggel az évet, addig 2022-ben már három. Utóbbi megint csak azt mutatja, hogy a tavalyi nehezebb esztendő volt.

Az árbevétel növekedése terén a legjobban a PHD Hungary teljesített, 35 százalékkal bővültek, de az MMS Communications (azaz a Publicis Groupe) sem marad el tőlük sokkal a 32, valamint a Media Dynamics a maga 28 százalékos növekedésével. Legjobban a Mindshare árbevétele csökkent, közel 20, illetve az Initiative Mediáé 15 százalékkal. Közel kétszázalékos nominális visszaesést mutattak a legnagyobb szereplő, a New Land Media bevételei is, ami azért jelzi, hogy tavaly az állami szereplők is kissé visszafogottabban hirdettek.

Az adózott eredmény alakulása terén az EssenceMediacom teljesített a legjobban, 73 százalékkal bővültek. Azért az OMG Hungary 56 és a Wavemaker csoport 48 százalékos eredménynövekedése sem szégyellnivaló. Százalékosan pedig az Initiative Media hozta össze a legnagyobb csökkenést az eredmények terén.

 

 

Heszler Róbert

Az összeállítás teljes terjedelmében a Marketing&Media magazin legújabb számában olvasható, ami már elérhető a Digitalstandon is, ide kattintva.