- Hirdetés -

Nyolcvan tonna hulladékot gyűjtöttek össze a Tiszából

|

- Hirdetés -

80 tonna hulladék összegyűjtésével zárult az a háromoldalú összefogás, amelyet a Tiszai PET Kupa, az Országos Vízügyi Főigazgatóság és a The Coca-Cola Foundation – a Coca-Cola globális alapítványa – indított útjára két évvel ezelőtt. Az alapítvány 250 000 dolláros támogatásából a Hulladékmentes Tisza program azonban a rövidtávú hulladékgyűjtésen túl sokkal többet adott a Tiszának és a résztvevőknek: a hulladéktérképezéshez elindult a GPS alapú nyomkövetés, kiépült az első Kiskörei Folyómentő Központ és a műanyag hasznos másodnyersanyagként a Plasztikkajak prototípusaiban öltött különleges formát. A sikerekkel a program kiérdemelte a folytatást és egy újabb 150 000 dolláros támogatást.

2019-ben minden korábbinál több uszadék és hulladék érkezett a Kiskörei Vízlépcsőhöz. A duzzasztómű felett kialakult hulladéktorlasz felülete elérte a 17 ezer négyzetmétert, vastagsága helyenként meghaladta a 3 métert. A helyzet felszámolása és hatékony kezelése érdekében fogott össze akkor a vízügyi, civil és vállalati oldal. Azóta folytatódott a folyamatos védekezés, a kitermelt hulladék nagymértékű újrahasznosítása és a rendszeres, nagyszabású takarításoknak köszönhetően teljesült a kitűzött cél, 80 tonna folyami hulladék eltávolítása a folyóból és árteréből.

Hulladékkal a hulladék ellen – innovatív újrahasznosítás

A vízügy közreműködésének köszönhetően a Kiskörei Vízlépcső szomszédságában kiépült a PET Kupa első Folyómentő Központja, egy olyan közösségi tér és munkavégzésre alkalmas terület, ahol a hulladékkezelő és válogató infrastruktúrának köszönhetően, rendszeressé válhatott a hulladék gondos szétválogatása, újrahasznosításra való előkészítése. A kitermelt hulladék több mint fele hasznosult újra.

“Hazai és nemzetközi tudás, tapasztalat is hozzájárult azokhoz a Plasztikkajakokhoz, amelyek a program keretében készültek el, kizárólag a Tiszán összegyűjtött műanyag palackokból, úgynevezett másodlagos nyersanyagból.” – számolt be a program egyik különlegességéről Molnár Attila Dávid, a PET Kupa társalapítója.

“Egy-egy kajak elkészítéséhez kb. 300 kg hulladékot kellett összeszedni a folyó árteréből, amiből 20 kg kajak alapanyagot, úgynevezett HDPE típusú műanyagot válogattunk ki. Több száz óra önkéntes munkába került, míg a szorgos kezek összegyűjtötték, átválogatták, mosták, majd ledarálták a hulladékot.” – tette hozzá a szakember

Az önkéntesek hozzáadott értéke felbecsülhetetlen

A PET Kupa elhivatott önkéntesei a program keretében több ezer órát áldoztak a szabadidejükből a Tisza és a Bodrog megtisztítására és a hulladék kezelésére.

A Coca-Cola Magyarország saját munkavállalóinak bevonásával is hozzájárult a program sikeréhez: a Kiskörén, Dinnyésháton és Tiszaszalkán lebonyolított vállalati programokkal 170 csatlakozó önkéntesnek, több mint 7 tonna hulladékot sikerült eltávolítani a Tisza árteréből és a Tisza-tóból.

A hulladék útja – GPS jeladó palackok a Tiszán és a Bodrogon

Ahhoz képest, hogy mekkora problémát jelent a műanyag szennyezés, kevés adat áll rendelkezésünkre arról, hogy vajon mennyi utat tesz meg egyszerre egy pillepalack, mennyi időt tölt az ártérben, és ha fennakad a fák között, van-e esély rá, hogy a következő áradás továbbviszi. A PET Kupa története során már számos petpalack postát megfogott, így ezek az üzenethordozók bizonyítják, hogy a műanyagszennyezés igen nagy távokat képes a folyón megtenni. A PET palackok ilyen jellegű hasznosítása inspirálta a petkalózokat, hogy komolyabb technológia bevetése révén nyomon kövessék a műanyag áradatot. A Hulladékmentes Tisza program lehetővé tette, hogy a vándormadaraknál már bevált GPS jeladókat és egyéb, új technikai megoldásokat alkalmazva, a PET Kupa szakemberei feltáró kutatásokat indítsanak.

A két év alatt kétféle adatátviteli módszerrel is próbálkoztak a szakemberek, és így két prototípus készült. A másodikból végül hét darab tesztelése kezdődött a Waterscope Zrt. közreműködésével, amely azóta is folyamatos. Tengerész hagyományhoz híven a palackokat sem lehet vízre bocsátani avatás és névadás nélkül, így a PET Kupa közösségi média oldalán névadó kampány indult, amely győztese a Télapó hét rénszarvasa után nevezte el a palackokat. A palackok funkcióit a Bodrogon és a Tiszán is vizsgálták, és az eredmények alapján további fejlesztések történnek. Az eredmények ígéretesek, egyrészt a Bodrogon kimutattak olyan helyszíneket, ahol súlyos hulladék kirakodások alakulhatnak ki, másrészt rámutattak, hogy folyamatos úszással milyen gyorsan is tud terjedni a műanyag áradat.

Hazai és nemzetközi jó példák, tapasztalatok

A Tisza és mellékfolyóinak ökológiai védelme és tisztán tartása hosszú távon csak a környező országokkal való együttműködéssel és nemzetközi, jó gyakorlatok kölcsönös terjesztésével és meghonosításával képzelhető el. Ennek érdekében a PET Kupa igyekszik segíteni és felgyorsítani a kárpátaljai hulladékgazdálkodás kiépítését, hogy a problémát már a forrásnál sikerüljön megállítani. A PET Kupa szakemberei – a The Coca-Cola Foundation támogatásának köszönhetően – oszthatták meg saját tapasztalataikat és eredményeiket a 2019-es Budapest Víz Világtalálkozón (Budapest Water Summit), és az ISWA (International Solid Waste Association) bilbaoi kongresszusán, aminek köszönhetően további nemzetközi kapcsolatokat építhettek ki, majd Amszterdamban, a világ egyik legnagyobb vízipari kiállítása, az Aquatech alkalmából ismerkedhettek meg a világhírű óceán- és folyótakarító kezdeményezések mérnökeivel az Ocean Cleanup, a Waste Free Ocean és a Recycled Island csapatából. Ennek is köszönhető, hogy a tiszai hulladék egy része, 5,5 tonna műanyag a Waste Free Oceans szervezethez került, szintén újrahasznosításra.

A The Coca-Cola Foundation – a Coca-Cola globális alapítványa – a Hulladékmentes Tisza projekt keretében 250.000 dollárt adományozott a PET Kupát működtető Természetfilm.hu Egyesületnek. A The Coca-Cola Company több mint 30 éve a nemzetközi működési bevételének 1%-át különféle – többek közt fenntarthatósági – célokra fordítja világszerte. Itthon ennek révén valósult meg a 2019-ben induló kétéves program és a sikereknek köszönhető, hogy újabb 150.000 dolláros támogatással idén szeptembertől egy éven keresztül folytatódhat a Tisza megtisztítását célzó, szemléletformáló program. A folytatással a szakemberek olyan programokat valósítanak meg, amelyekkel a Tisza forrásvidékén szeretnének elérni jelentős változásokat, hogy közelebb kerüljenek a probléma gyökeréhez, egyúttal hosszú távú megoldásához.

„A csomagolási hulladék jelentős probléma a világban, és mi szeretnénk része lenni a megoldásnak. A Coca Cola 2018-ban indította el globális Hulladékmentes Világ programját, melyben központi helyet foglalnak el az erre irányuló törekvések. Büszke vagyok rá, hogy a Hulladékmentes Tisza program fő célkitűzéseit az elmúlt két évben sikeresen megvalósítottuk, de nem állunk meg itt. A mostani 150.000 dollárnyi alapítványi támogatást olyan célokra akarjuk fordítani, ahol hosszabb távon és kiemelten segíthetünk a környezet fenntarthatóságában. Ez a támogatás lehetőséget nyújt arra, hogy a problémát ne csak tünetileg, hanem a forráshelyén is kezelni tudjuk. Mindemellett az anyagi vállaláson túl munkatársaink aktív bevonásával továbbra is szeretnénk segíteni az önkéntes akciók sikerét.” – mondta Sonia Dimogli, a The Coca-Cola Company nemrégiben kinevezett magyarországi igazgatója.

“A Hulladékmentes Tisza program nemcsak a gazdasági, állami és civil szféra együttműködésének kiváló példája, hanem az önkéntes és hivatásos környezetvédők összefogásában is példaértékű.” – értékelte a programot Lovas Attila, a Közép-Tisza-vidéki Vízügyi Igazgatóság igazgatója. “A háromoldalú összefogás révén, az eredményes munkának köszönhetően a korábbi állapotoknál sokkal tisztább Tiszát adhatunk vissza a vízitúrázóknak, a horgászoknak és kirándulóknak, valamint a vadvilágnak, amivel növekszik a folyó menti régió idegenforgalmi értéke és vonzereje” – tette hozzá a szakember.

A Természetfilm.hu Egyesület, a Tiszai PET Kupát működtető nonprofit társadalmi szervezetként a Hulladékmentes Tisza program keretében több olyan kisfilmet készített, amely bemutatja, hogyan küzd a PET Kupa a hulladékkal a hulladék ellen, miként sikerült felszámolni a Kiskörei Vízlépcső előtti hulladékszigeteket, hogyan lesz a palackból Plasztikkajak és miben rejlik a környezetvédelmi közösség ereje?

Epres Attila színész, vízitúra vezető, illetve a PET Kupa önkéntesek bevonásával például három részes sorozat készült a Plasztikkajak elkészítéséről.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Áremelési haditervvel kell készülniük a cégeknek

Az Európai Unió által javasolt orosz olajembargó hatására elszállna a benzin és a gázolaj ára is Magyarországon, ami szinte azonnali drágulást eredményezne az élet számos területén. Nagy Lehel, a Langmár Kommunikáció ügyvezető-helyettese arról beszélt,...

Ismét keresik a legvirágosabb településeket

Június 15-ig jelentkezhetnek az önkormányzatok az idén 29. alkalommal megrendezett Virágos Magyarország versenyre. Az ország legrégebbi és legnépszerűbb környezetszépítő versenyében a szakmai elismerések mellett idén is értékes nyereményekért versengenek a települések virágos parkjai, zöldellő...

Gamereknek készült az LG új televíziója

Az LG népszerű tévé-termékcsaládjának legújabb kiadása, a C2-es sorozat az OLED-készülékek közt egyedülálló, 42 colos modellel bővült. Az új készülék kiváló választás lehet a gamerek számára, mivel mérete és funkciói kifejezetten ideálissá teszik konzolos...

Díjazták az év legjobb menedzsereit

A Menedzserszövetség 27. alkalommal rendezte meg legfontosabb és legkülönlegesebb eseményét, az Év Menedzsere Díjátadó Gálát, a magyar vállalatvezetők Oscarját, ahol a 2021-es év legkiválóbb vezetőit díjazták 8 kategóriában. A több, mint 30 éves szervezet,...

Friss adatok a magyarok jövedelméről

Javult a magyarok jövedelmi helyzete az idei első negyedévben a járvány legsúlyosabb időszakához képest, a kedvezőbb összkép ellenére azért sokan vannak, akik még hátrányban vannak – derül ki a K&H biztos jövő index -...

Új elnökségi taggal erősít a HBLF

Hajós Balázst, a Schneider Electric Zrt. értékesítési igazgatóját választották a HBLF egyik új elnökségi tagjának. A szakember több mint egy évtizedes tanácsadói és értékesítési tapasztalattal rendelkezik. Új szerepkörében fontos céljának tekinti, hogy támogassa a...

A Bátor Tábornak gyűjt gyermeknap alkalmából a Fókusz Plus

Idén gyermeknap hétvégéjén ismét adománygyűjtő különkiadással jelentkezik a Fókusz Plusz, a május 28-i műsorban – immár hagyományosan – a Bátor Tábor Alapítvány javára gyűjtenek majd. Az élő adás két házigazdája Barabás Évi és Tokár...

Tizedével nőtt a streamingre szánt idő

Az első negyedévben globálisan 10 százalékkal nőtt a streaming tartalmak fogyasztására szánt idő, még az érett piacokon, Észak-Amerikában és Európában is fejlődés volt. Főként okostévéken fogyasztunk ilyen tartalmakat a Conviva elemzése szerint. A Conviva...

Idén már nehezebb lesz trükközni a Black Friday akciókkal

Az év végéhez közeledve, különösen a Black Friday akciók kapcsán rengeteg panasz szokott érkezni, hogy a kedvezményesnek beállított árak egyáltalán nem annyira akciósak, mint a kereskedők azt hirdetik. A tisztességtelen akcióknak véget vethet egy...
nézettség tévénéző

Vizsgálták a tévézést segítő szolgáltatásokat

A hatóság látás- és hallássérült emberek civil szervezeteinek bevonásával mérte fel, hogy a törvényben előírt, a vakok és gyengénlátók, illetve a siketek és nagyothallók médiabefogadását segítő műszaki megoldásokat (a feliratozást, a jelnyelvi tolmácsolást, valamint...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Forma-1 Barcelona 2022

A Forma-1 volt a legnézettebb

A 18-49 éveseknél a vasárnapi Forma-1 futam vonzotta a legtöbb nézőt és ott van a verseny a teljes lakosságos toplista hatodik helyén is. Az RTL-es Konyhafőnök és a TV2-s Drágám, add az életed is...

Áremelési haditervvel kell készülniük a cégeknek

Az Európai Unió által javasolt orosz olajembargó hatására elszállna a benzin és a gázolaj ára is Magyarországon, ami szinte azonnali drágulást eredményezne az élet számos területén. Nagy Lehel, a Langmár Kommunikáció ügyvezető-helyettese arról beszélt,...

Ismét keresik a legvirágosabb településeket

Június 15-ig jelentkezhetnek az önkormányzatok az idén 29. alkalommal megrendezett Virágos Magyarország versenyre. Az ország legrégebbi és legnépszerűbb környezetszépítő versenyében a szakmai elismerések mellett idén is értékes nyereményekért versengenek a települések virágos parkjai, zöldellő...

Gamereknek készült az LG új televíziója

Az LG népszerű tévé-termékcsaládjának legújabb kiadása, a C2-es sorozat az OLED-készülékek közt egyedülálló, 42 colos modellel bővült. Az új készülék kiváló választás lehet a gamerek számára, mivel mérete és funkciói kifejezetten ideálissá teszik konzolos...

Díjazták az év legjobb menedzsereit

A Menedzserszövetség 27. alkalommal rendezte meg legfontosabb és legkülönlegesebb eseményét, az Év Menedzsere Díjátadó Gálát, a magyar vállalatvezetők Oscarját, ahol a 2021-es év legkiválóbb vezetőit díjazták 8 kategóriában. A több, mint 30 éves szervezet,...
- Hirdetés -

Don't Miss

Várkonyi Balázs TOP25

Közös platformon

Várkonyi Balázs, eMAG-Extreme Digital, ügyvezető igazgató - Április közepén jelentették be, hogy összevonják a platformjaikat, és a jövőben az eMAG platformját használja a cég, az Extreme Digital vásárlóinak is erre kell váltaniuk. Miért volt szükség...

Hiszünk a versenyben

Takács Csaba, Alza.hu, ügyvezető igazgató - Mi jelentette a legnagyobb kihívást tavaly az Alza számára a magyar piacon? - A fő kihívást a fogyasztói kereslet váratlan és kiszámíthatatlan változásai jelentették, mindkét irányban: felfelé és lefelé is...

Mindent bevetünk

Ötszáz gép, húszezer munkatárs, ekkora lesz 2030-ra a Wizz Air. Radó András, a légitársaság senior cabin crew recrutiment managere beszélt többek között arról, hogyan toboroznak, illetve milyen nyárra számítanak.   - Nagyon komoly bővülés előtt áll...

A valódi értékek, valódi üzenetek építik igazán a márkát

Mottl-Molnár Orsolya, HEINEKEN Hungária, marketing- és kereskedelmi marketingigazgató   - Februártól irányítod a Heineken Hungária marketing és kereskedelmi marketing részlegét, közben az élet ismét furcsán alakult körülöttünk. Mennyire nehezíti meg, késztet változtatásra a szomszédos háborús helyzet? -...

A napi pénzügyeket régóta mobilról intézem

Yalcinkaya Veronika, a Raiffeisen Bank marketingigazgatója   - Februárban indult el az új sárga ajtós kampányotok, milyenek az eddigi visszajelzések, hogyan fogadta a piac, a fogyasztók? - Nagyon hittünk ebben a kampányban, és jól tettük. Az eddig...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Újabb hazai sztárok álltak ki a természetvédelemért

A természet megóvása, bolygónk védelme ma már olyan alapvetésnek számít, ami mellett az ismert emberek és a kreatív szakma legnagyobbjai világszerte és hazánkban is egyre gyakrabban kiállnak. Ki egy civil szervezetet támogat, ki a...

A Ford is csak elektromos hajtású autókat értékesítene

27 vállalattal együtt a Ford Európa is aláírta azt az Európai Unióhoz címzett petíciót, aminek lényege, hogy 2035-től Európában minden új személyautó és haszonjármű nulla károsanyag-kibocsátású legyen, és amelyben kötelező jellegű célkitűzéseket kérnek a...

Újabb Auchan áruházakban lehet majd használt ruhát venni

Éppen két hónapja vágott bele az Auchan Magyarország a jó minőségű, átválogatott, fertőtlenített használt ruhák forgalmazásába, ami olyan népszerű lett, hogy az eddigi hét áruház mellé ma újabb hat csatlakozik. Ezentúl Budakalászon, Óbudán, Fóton,...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....