- Hirdetés -

Olcsón vinné a sajtókiadói jogokat a Google

|

Rendkívül alacsony áron próbálja megszerezni a Google a sajtókiadóktól a szomszédos jogokat, a nulla vagy szégyenteljesen alacsony díjak révén az újságírók maguk is elveszítik a törvényileg meghatározott 1/3-os részesedésüket – írja elemzésében a Corint Media. Az úgynevezett “Extended News Previews Agreements” megállapodások extrém alacsony díjakat határoznak meg, de igen átfogó jogosultságokat biztosítanak a Google számára, amely a szerződés megkötésével kizárja a szomszédos jogoknak a sajtókiadók és az újságírók javára járó licenceit.

A Google újabb kísérletet tesz arra, hogy tömegesen vásárolja meg a sajtókiadók jogait német és más európai kiadóktól, gyalázatosan alacsony árakon. Ennek érdekében a Google által kiválasztott kiadóknak levelet írnak és arra kérik őket, hogy kössenek megállapodást velük egy online eszköz vonatkozásában a sajtókiadói jogok Google általi használatára.

Az úgynevezett “Extended News Previews Agreements” megállapodások extrém alacsony díjakat határoznak meg, de igen átfogó jogosultságokat biztosítanak a Google számára, amely a szerződés megkötésével kizárja a szomszédos jogoknak a sajtókiadók és az újságírók javára járó licenceit. A Corint Media állítása szerint tudják, hogy mit vettek alapul az ENP megállapodások díjainak megállapításakor. Ezáltal a Google jól láthatóan kihasználja a helyzetét és ez semmiféle módon nem tükrözi a jogtulajdonosok részvételét a Google – felhasználó - „pénzbeli előnyeiben”, pedig ezt a vonatkozó német törvény előírja.

Ahelyett, hogy azokat a tényleges pénzbeli előnyöket venné alapul, amelyekre a Google a sajtótartalmak felhasználásával szert tesz, a Google csak egy egyszámjegyű százalékot akar átadni a kiadóknak, azon mesterségesen alacsonynak beállított forgalmak után, amelyek a sajtótartalom közvetlen megjelenítéséből származnak. A saját a biztonsága érdekében a Google azt akarja, hogy „az ehhez használt adatok a saját rendelkezésére álljanak”.

 

Domináns pozícióban lévő vállalatként egy alapvető termék – ebben az esetben a sajtókiadók és az újságírók felhasználási joga – árának saját maga általi meghatározása igen távol esik a mindenkire vonatkozó jogszabályi rendelkezésektől. A múlt év végén a német versenyhivatal a Google-t és az anyavállalatát, az Alphabet vállalatot is „kiemelkedő, piacokon átívelő jelentőséggel bíró vállalatokként” definiálta és így egy új jogszabályi rendelkezés (Section 19a of the ARC) hatálya alá sorolta be őket, amelynek a célja a hatékonyabb beavatkozási lehetőség biztosítása, főként a nagy digitális csoportok viselkedése tekintetében – írja közleményében a Corint Media.

Ezt kiegészítendő a Német Szövetségi Versenyhivatal jelenleg is vizsgálódik a német sajtókiadók jogainak Google általi kezelése tekintetében, többek között a saját maguk előnyben részesítése miatt.

Kihasználnák a monopol helyzetet

A több ezer német jogtulajdonos között az ENP megállapodások nyomán szétosztandó összeget nagyjából 10 millió euróban határozták meg. Összehasonlításképpen: az ausztrál piacon, ami a német piac körülbelül egyharmada, a Google mintegy 100 millió eurót fizetett a szigorúbb szabályok miatt. Az, hogy a Google jelenleg az egyedi megállapodásokat erőlteti, jól mutatja a szándékát a monopol helyzete kihasználására. A múltban a vállalat már ajánlott némely kiválasztott kiadónak jobban fizető szerződéseket az úgynevezett „Google News Showcase” tekintetében és emellett forszírozta az úgynevezett ENP-megállapodásokat is.

Ezen megállapodásoknak együttes megkötése elvileg vonzó volt néhány kiadó számára, annak ellenére, hogy a díjak lényegesen alacsonyabbak a sajtókiadói jogok értékénél. Most úgy tűnik, hogy a Google érdeke az, hogy a többi kiadónak, a vállalat szempontjából valószínűsíthetően egy alárendelt csoportnak is ajánljon ENP-megállapodásokat a biztonság kedvéért. A díjazás összege ezekben az esetekben a Google News Showcase díjainak 10-15 százaléka. A kiadókat, amelyek visszautasítják az ENP-megállapodások megkötését, ugyanúgy megjeleníti majd a Google, egy licenc megkötése nélkül is, bár szerződéses alapok nélkül és így a Google illegálisan használja azokat továbbra is.

 

Ezzel a megközelítési móddal a Google egyrészt minimális szinten akarja tartani a sajtókiadói jogok értékét azzal, hogy a lehető legtöbb európai kiadóval megköti az ENP-megállapodásokat a jogi biztonság elérése érdekében. Ugyanakkor az újságíróknak a (németországi) törvényi rendelkezésekben meghatározott joga a sajtókiadói jogokból származó bevételek egyharmadához, semmissé válik.

“A licencek Google által tervezett tömeges és gyors megkötése ennyire nyomott árakon egy újabb eszkalációs szintre emeli a digitális platformok és a sajtókiadók közti vitát. Ahelyett, hogy megfelelő díjazást állapítanának meg a sajtótartalmak használatáért az őket képviselő társaságokkal és az egyes kiadókkal egyforma árakon és egyforma feltételekkel, a Google ismét saját maga próbálja meghatározni a sajtókiadói jogok árát és kihasználva ezzel a piaci helyzetét. Ez példátlan a szerzői jogvédelemben és a piacgazdaságban, egy jogállamban és az egyenlő bánásmód ígérete mellett: egy 93 százalékos piaci részesedéssel rendelkező vállalat egyoldalúan és szabályozás nélkül eldönti, mennyit akar fizetni a tartalmakat rendelkezésre bocsátóknak. Ez olyan mintha egy monopóliummal rendelkező autógyártó úgy döntene, hogy ezentúl csak három eurót fizet majd a váltókért. És ha a beszállító ezt visszautasítaná, a váltókat akkor is kivennék minden este a gyártó tárolóiból annak hozzájárulása nélkül. A piaci zavar, amely régóta fennáll már a tartalmakat rendelkezésre bocsátók és a digitális platformok között, nagyon gyorsan az állami zavar szintjére emelkedne, ha nem érvényesítenék a kifejezetten ezen célokra létrehozott szerzői jogvédelmi és versenyjogi törvények rendelkezéseit. Mi csak figyelmeztetni tudjuk a sajtókiadókat, hogy ne adjanak jogosultságokat a tartalmaikhoz, a tevékenységük szívéhez, üveggyöngyökért cserébe” - nyilatkozták az ügy kapcsán Markus Runde és Christoph Schwennicke, a Corint Media ügyvezető igazgatói.

Így juthatnak pénzhez a hazai kiadók

Az Európa Unió irányelve nyomán a múlt évben a magyar országgyűlés is új szerzői jogi kategóriát, úgynevezett sajtókiadói szomszédos jogot iktatott jogszabályba. Ez lehetővé teszi, hogy a nyomtatott és internetes sajtótermékek kiadói az általuk készített tartalmakat sokféleképpen használó, és ebből jelentős bevételekhez jutó platformoktól - amilyen a Facebook és a Google - méltányos ellenértéket kapjanak. A Repropress Magyar Lapkiadók Reprográfiai és Szomszédos Jogi Egyesülete közös jogkezelőként, a csatlakozó kiadók érdekeit egységesen és hatékonyan érvényesítve vesz részt a szükséges díjazási megállapodások megalkotásában, majd a jogdíjak beszedésében.

A sajtókiadói szomszédos jog létrejöttének köszönhetően a kiadók kizárólagos jogokat kapnak kiadványaik bizonyos online felhasználásánál, a platformok pedig csak akkor jeleníthetik meg ezeket a tartalmakat, ha ennek feltételeiről megállapodnak a kiadókkal.

„Megteremtődött a lehetőség, hogy a kiadók megfelelően védhessék és monetizálhassák tartalmaikat, így az innovatív, sokszínű és professzionális újságírásra fordított anyagi és szakmai erőfeszítéseik haszna ne csak külső szereplőknél jelenjen meg. A csatlakozó kiadói társadalom célja, hogy érvényesítsék jogaikat, méltányos díjazásban részesüljenek befektetéseikért, és a sajtó visszakapja a tartalmaiból származó bevételek feletti ellenőrzést. Piaci súlyát tekintve, a hazai kiadói társadalomnak már több mint 70%-a csatlakozott a rendszerhez” - jelentette be május elején Hivatal Péter, a Repropress elnöke.

A Repropress partnere a közös jogkezelés előkészítésében, a sajtókiadók szakmai szervezete, a Magyar Lapkiadók Egyesülete (MLE). „A jogszabályi változás kiemelkedő jelentőségű és immáron megteremheti a lehetőséget arra, hogy a kiadók több bevételhez jussanak az általuk előállított tartalmak után. Európai szinten is komoly munka zajlik ezen a területen, és a hazai kiadóknak is eltökélt szándéka, hogy önkéntes közös jogkezelés formájában működjenek együtt, így juttatva érvényre a törvény által megalkotott keretrendszerben az érdekeiket. Az olvasók internetre vándorlásával párhuzamosan az online térben nem jön létre számottevő bevétel, miközben a tartalomelőállítás egyre drágul. Az online tartalmak olyan haszonélvezői, mint a Google kereső és a Facebook közösségi platform, eddig nem fizettek a kiadói tartalmak használatáért, miközben a kiadói tartalmakra és adatokra építették rá saját hirdetési üzletágukat. Az új sajtókiadói jog utat nyitott egy igazságosabb, versenyképesebb és innovatívabb online ökoszisztéma felé, ahol nem pár domináns szereplő diktál” - mondta Kovács Tibor, az MLE elnöke.

A kiadói szomszédos jog intézménye és annak közös jogkezelésben való hatékony érvényesítése lehetővé teszi, hogy a médiatartalmak előállítói és a globális technológiai platformok új, minden fél számára előnyös, partneri viszonyban működjenek együtt a médiafogyasztók, a felhasználók érdekében.

A jogkezeléshez csatlakozó egyesületi tagok aktívan részt tudnak venni a keretek kialakításában, a tagsági jogviszony azonban nem feltétele a jogdíjak igénylésének. A szervezet kiterjesztett hatályú közös jogkezelő tevékenysége jelenleg bejegyzés alatt áll. A bejegyzést követően kezdődhetnek meg a díjszabással kapcsolatos tárgyalások, amelyet az eljárást követően az igazságügyért felelős miniszter hagy majd jóvá. Várhatóan, idén ősszel már megkezdődhetnek a tárgyalások a jogdíjak beszedése kapcsán is.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...