- Hirdetés -

Olcsón vinné a sajtókiadói jogokat a Google

|

- Hirdetés -

Rendkívül alacsony áron próbálja megszerezni a Google a sajtókiadóktól a szomszédos jogokat, a nulla vagy szégyenteljesen alacsony díjak révén az újságírók maguk is elveszítik a törvényileg meghatározott 1/3-os részesedésüket – írja elemzésében a Corint Media. Az úgynevezett “Extended News Previews Agreements” megállapodások extrém alacsony díjakat határoznak meg, de igen átfogó jogosultságokat biztosítanak a Google számára, amely a szerződés megkötésével kizárja a szomszédos jogoknak a sajtókiadók és az újságírók javára járó licenceit.

A Google újabb kísérletet tesz arra, hogy tömegesen vásárolja meg a sajtókiadók jogait német és más európai kiadóktól, gyalázatosan alacsony árakon. Ennek érdekében a Google által kiválasztott kiadóknak levelet írnak és arra kérik őket, hogy kössenek megállapodást velük egy online eszköz vonatkozásában a sajtókiadói jogok Google általi használatára.

Az úgynevezett “Extended News Previews Agreements” megállapodások extrém alacsony díjakat határoznak meg, de igen átfogó jogosultságokat biztosítanak a Google számára, amely a szerződés megkötésével kizárja a szomszédos jogoknak a sajtókiadók és az újságírók javára járó licenceit. A Corint Media állítása szerint tudják, hogy mit vettek alapul az ENP megállapodások díjainak megállapításakor. Ezáltal a Google jól láthatóan kihasználja a helyzetét és ez semmiféle módon nem tükrözi a jogtulajdonosok részvételét a Google – felhasználó - „pénzbeli előnyeiben”, pedig ezt a vonatkozó német törvény előírja.

Ahelyett, hogy azokat a tényleges pénzbeli előnyöket venné alapul, amelyekre a Google a sajtótartalmak felhasználásával szert tesz, a Google csak egy egyszámjegyű százalékot akar átadni a kiadóknak, azon mesterségesen alacsonynak beállított forgalmak után, amelyek a sajtótartalom közvetlen megjelenítéséből származnak. A saját a biztonsága érdekében a Google azt akarja, hogy „az ehhez használt adatok a saját rendelkezésére álljanak”.

 

Domináns pozícióban lévő vállalatként egy alapvető termék – ebben az esetben a sajtókiadók és az újságírók felhasználási joga – árának saját maga általi meghatározása igen távol esik a mindenkire vonatkozó jogszabályi rendelkezésektől. A múlt év végén a német versenyhivatal a Google-t és az anyavállalatát, az Alphabet vállalatot is „kiemelkedő, piacokon átívelő jelentőséggel bíró vállalatokként” definiálta és így egy új jogszabályi rendelkezés (Section 19a of the ARC) hatálya alá sorolta be őket, amelynek a célja a hatékonyabb beavatkozási lehetőség biztosítása, főként a nagy digitális csoportok viselkedése tekintetében – írja közleményében a Corint Media.

Ezt kiegészítendő a Német Szövetségi Versenyhivatal jelenleg is vizsgálódik a német sajtókiadók jogainak Google általi kezelése tekintetében, többek között a saját maguk előnyben részesítése miatt.

Kihasználnák a monopol helyzetet

A több ezer német jogtulajdonos között az ENP megállapodások nyomán szétosztandó összeget nagyjából 10 millió euróban határozták meg. Összehasonlításképpen: az ausztrál piacon, ami a német piac körülbelül egyharmada, a Google mintegy 100 millió eurót fizetett a szigorúbb szabályok miatt. Az, hogy a Google jelenleg az egyedi megállapodásokat erőlteti, jól mutatja a szándékát a monopol helyzete kihasználására. A múltban a vállalat már ajánlott némely kiválasztott kiadónak jobban fizető szerződéseket az úgynevezett „Google News Showcase” tekintetében és emellett forszírozta az úgynevezett ENP-megállapodásokat is.

Ezen megállapodásoknak együttes megkötése elvileg vonzó volt néhány kiadó számára, annak ellenére, hogy a díjak lényegesen alacsonyabbak a sajtókiadói jogok értékénél. Most úgy tűnik, hogy a Google érdeke az, hogy a többi kiadónak, a vállalat szempontjából valószínűsíthetően egy alárendelt csoportnak is ajánljon ENP-megállapodásokat a biztonság kedvéért. A díjazás összege ezekben az esetekben a Google News Showcase díjainak 10-15 százaléka. A kiadókat, amelyek visszautasítják az ENP-megállapodások megkötését, ugyanúgy megjeleníti majd a Google, egy licenc megkötése nélkül is, bár szerződéses alapok nélkül és így a Google illegálisan használja azokat továbbra is.

 

Ezzel a megközelítési móddal a Google egyrészt minimális szinten akarja tartani a sajtókiadói jogok értékét azzal, hogy a lehető legtöbb európai kiadóval megköti az ENP-megállapodásokat a jogi biztonság elérése érdekében. Ugyanakkor az újságíróknak a (németországi) törvényi rendelkezésekben meghatározott joga a sajtókiadói jogokból származó bevételek egyharmadához, semmissé válik.

“A licencek Google által tervezett tömeges és gyors megkötése ennyire nyomott árakon egy újabb eszkalációs szintre emeli a digitális platformok és a sajtókiadók közti vitát. Ahelyett, hogy megfelelő díjazást állapítanának meg a sajtótartalmak használatáért az őket képviselő társaságokkal és az egyes kiadókkal egyforma árakon és egyforma feltételekkel, a Google ismét saját maga próbálja meghatározni a sajtókiadói jogok árát és kihasználva ezzel a piaci helyzetét. Ez példátlan a szerzői jogvédelemben és a piacgazdaságban, egy jogállamban és az egyenlő bánásmód ígérete mellett: egy 93 százalékos piaci részesedéssel rendelkező vállalat egyoldalúan és szabályozás nélkül eldönti, mennyit akar fizetni a tartalmakat rendelkezésre bocsátóknak. Ez olyan mintha egy monopóliummal rendelkező autógyártó úgy döntene, hogy ezentúl csak három eurót fizet majd a váltókért. És ha a beszállító ezt visszautasítaná, a váltókat akkor is kivennék minden este a gyártó tárolóiból annak hozzájárulása nélkül. A piaci zavar, amely régóta fennáll már a tartalmakat rendelkezésre bocsátók és a digitális platformok között, nagyon gyorsan az állami zavar szintjére emelkedne, ha nem érvényesítenék a kifejezetten ezen célokra létrehozott szerzői jogvédelmi és versenyjogi törvények rendelkezéseit. Mi csak figyelmeztetni tudjuk a sajtókiadókat, hogy ne adjanak jogosultságokat a tartalmaikhoz, a tevékenységük szívéhez, üveggyöngyökért cserébe” - nyilatkozták az ügy kapcsán Markus Runde és Christoph Schwennicke, a Corint Media ügyvezető igazgatói.

Így juthatnak pénzhez a hazai kiadók

Az Európa Unió irányelve nyomán a múlt évben a magyar országgyűlés is új szerzői jogi kategóriát, úgynevezett sajtókiadói szomszédos jogot iktatott jogszabályba. Ez lehetővé teszi, hogy a nyomtatott és internetes sajtótermékek kiadói az általuk készített tartalmakat sokféleképpen használó, és ebből jelentős bevételekhez jutó platformoktól - amilyen a Facebook és a Google - méltányos ellenértéket kapjanak. A Repropress Magyar Lapkiadók Reprográfiai és Szomszédos Jogi Egyesülete közös jogkezelőként, a csatlakozó kiadók érdekeit egységesen és hatékonyan érvényesítve vesz részt a szükséges díjazási megállapodások megalkotásában, majd a jogdíjak beszedésében.

A sajtókiadói szomszédos jog létrejöttének köszönhetően a kiadók kizárólagos jogokat kapnak kiadványaik bizonyos online felhasználásánál, a platformok pedig csak akkor jeleníthetik meg ezeket a tartalmakat, ha ennek feltételeiről megállapodnak a kiadókkal.

„Megteremtődött a lehetőség, hogy a kiadók megfelelően védhessék és monetizálhassák tartalmaikat, így az innovatív, sokszínű és professzionális újságírásra fordított anyagi és szakmai erőfeszítéseik haszna ne csak külső szereplőknél jelenjen meg. A csatlakozó kiadói társadalom célja, hogy érvényesítsék jogaikat, méltányos díjazásban részesüljenek befektetéseikért, és a sajtó visszakapja a tartalmaiból származó bevételek feletti ellenőrzést. Piaci súlyát tekintve, a hazai kiadói társadalomnak már több mint 70%-a csatlakozott a rendszerhez” - jelentette be május elején Hivatal Péter, a Repropress elnöke.

A Repropress partnere a közös jogkezelés előkészítésében, a sajtókiadók szakmai szervezete, a Magyar Lapkiadók Egyesülete (MLE). „A jogszabályi változás kiemelkedő jelentőségű és immáron megteremheti a lehetőséget arra, hogy a kiadók több bevételhez jussanak az általuk előállított tartalmak után. Európai szinten is komoly munka zajlik ezen a területen, és a hazai kiadóknak is eltökélt szándéka, hogy önkéntes közös jogkezelés formájában működjenek együtt, így juttatva érvényre a törvény által megalkotott keretrendszerben az érdekeiket. Az olvasók internetre vándorlásával párhuzamosan az online térben nem jön létre számottevő bevétel, miközben a tartalomelőállítás egyre drágul. Az online tartalmak olyan haszonélvezői, mint a Google kereső és a Facebook közösségi platform, eddig nem fizettek a kiadói tartalmak használatáért, miközben a kiadói tartalmakra és adatokra építették rá saját hirdetési üzletágukat. Az új sajtókiadói jog utat nyitott egy igazságosabb, versenyképesebb és innovatívabb online ökoszisztéma felé, ahol nem pár domináns szereplő diktál” - mondta Kovács Tibor, az MLE elnöke.

A kiadói szomszédos jog intézménye és annak közös jogkezelésben való hatékony érvényesítése lehetővé teszi, hogy a médiatartalmak előállítói és a globális technológiai platformok új, minden fél számára előnyös, partneri viszonyban működjenek együtt a médiafogyasztók, a felhasználók érdekében.

A jogkezeléshez csatlakozó egyesületi tagok aktívan részt tudnak venni a keretek kialakításában, a tagsági jogviszony azonban nem feltétele a jogdíjak igénylésének. A szervezet kiterjesztett hatályú közös jogkezelő tevékenysége jelenleg bejegyzés alatt áll. A bejegyzést követően kezdődhetnek meg a díjszabással kapcsolatos tárgyalások, amelyet az eljárást követően az igazságügyért felelős miniszter hagy majd jóvá. Várhatóan, idén ősszel már megkezdődhetnek a tárgyalások a jogdíjak beszedése kapcsán is.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Hétvégén érkezik az HBO legújabb magyar filmje

Szombaton válik elérhetővé az HBO MAX és az HBO kínálatában Zsótér Indi Dániel első nagyjátékfilmje, az öt szkeccsből álló A Karantén Zóna. A közösségi finanszírozásból készült alkotás „nobudget-cucc, de szebben néz ki, mint némelyik...

Több ezer új SZÉP kártya elfogadóhely várja a nyaralókat

Idén nyáron is erőteljes növekedést hozhat a SZÉP kártya használatban a belföldi turizmus. A gyenge forint és a magas üzemanyagárak mellett várhatóan többen választják majd a belföldi pihenést, így júliusban és augusztusban akár az...

Tartós recesszió jöhet a gazdaságban

Az elmúlt hónapokban felerősödtek a találgatások a globális gazdaság helyzetéről, és egyre gyakrabban kerülnek elő a recesszióval kapcsolatos félelmek. A világgazdaság alakulása szempontjából legnagyobb hatású két országban, az Egyesült Államokban és Kínában további nehézségekre...

Új vezetővel erősítaz EIT InnoEnergy

Marcin Wasilewski, Lengyelország egyik legeredményesebb energiaipari szakembere csatlakozott az EIT InnoEnergy csapatához. A vállalat közép-európai régiójának vezetését vette át a korábbi regionális igazgatótól, Jakub Milertől, aki az EIT InnoEnergy portfoliójába tartozó, többek közt elektromos...

Tavaly is karbonsemlegesen működött a Magyar Telekom

Klímavédelmi, digitalizációs és sokszínűségi célok mentén meghatározott (2021-2030), ötödik fenntarthatósági stratégia fő célkitűzése, valamint az első év eredményei olvashatók a Magyar Telekom friss Fenntarthatósági jelentésében. A Magyar Telekom Csoport 2005 óta kezeli stratégiai szinten...

Jövő hónaptól kevesebb sportcsatorna lehet itthon

Megszűnik a tartalomszolgáltatás a Digi Sporton július 1-től a csakfoci.hu információi szerint. A Digi sportos portfóliójában három csatorna is tartozott, a kínálatban a legnépszerűbb futball bajnokságok és versenysorozatok összecsapásai is szerepeltek. A csakfoci.hu úgy...

Ásványvízből inkább hazait vesznek a magyarok

Bár a magyar ásványvízpiac az ellátási láncok bizonytalanságai, a pandémia hatásai és a szomszédos országban zajló háború miatt számtalan, a költségeket jelentősen megtöbbszöröző nehézséggel küzd, azért a gyártók a hazai vásárlókra még mindig számíthatnak....

Több mint ezer beszállító csatlakozott a Schneider Electric zöld programjához

Idén a múlt évhez képest két pozíciót javítva a második helyet szerezte meg a Schneider Electric a Gartner ellátási láncokat értékelő toplistáján. A vállalat tavaly elindított kibocsátáscsökkentő kezdeményezéséhez már több mint ezer beszállító csatlakozott.Ismét...

6 ok, amiért már nincs értelme a papíralapú adminisztrációnak (x)

Egyre több dolgot tudunk elintézni az interneten papírmunka nélkül, hiszen szinte minden elkezdett átrendeződni az online térbe – így például az adminisztráció is. Egy banki ügyintézés alkalmával már kevesebb nyomtatott papírt kapunk, de hivatalos...

Magyar arany a világ legelismertebb borversenyén

A Decanter World Wine Awards (DWWA) a világ legnagyobb és legelismertebb, páratlan globális érdeklődés által kísért borversenye. Ezért különösen figyelemre méltó eredmény, hogy 2022-ben, a Thummerer Pincészet Egri Vili Papa Cuvée Superior 2018 lett...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Elektromos furgonokkal zöldít a Tesco

Magyarországon elsőként vezetett be teljesen elektromos meghajtású furgonokat házhozszállítási szolgáltatásában a Tesco. Az MHC Mobility Magyarország flottapartnerrel közösen üzemeltetett járművekben a hűtőgépek is akkumulátorról működnek, így az áruházlánc az online rendeléseket károsanyag-kibocsátás nélkül tudja...

Hétvégén érkezik az HBO legújabb magyar filmje

Szombaton válik elérhetővé az HBO MAX és az HBO kínálatában Zsótér Indi Dániel első nagyjátékfilmje, az öt szkeccsből álló A Karantén Zóna. A közösségi finanszírozásból készült alkotás „nobudget-cucc, de szebben néz ki, mint némelyik...

Több ezer új SZÉP kártya elfogadóhely várja a nyaralókat

Idén nyáron is erőteljes növekedést hozhat a SZÉP kártya használatban a belföldi turizmus. A gyenge forint és a magas üzemanyagárak mellett várhatóan többen választják majd a belföldi pihenést, így júliusban és augusztusban akár az...

Tartós recesszió jöhet a gazdaságban

Az elmúlt hónapokban felerősödtek a találgatások a globális gazdaság helyzetéről, és egyre gyakrabban kerülnek elő a recesszióval kapcsolatos félelmek. A világgazdaság alakulása szempontjából legnagyobb hatású két országban, az Egyesült Államokban és Kínában további nehézségekre...

Új vezetővel erősítaz EIT InnoEnergy

Marcin Wasilewski, Lengyelország egyik legeredményesebb energiaipari szakembere csatlakozott az EIT InnoEnergy csapatához. A vállalat közép-európai régiójának vezetését vette át a korábbi regionális igazgatótól, Jakub Milertől, aki az EIT InnoEnergy portfoliójába tartozó, többek közt elektromos...
- Hirdetés -

Don't Miss

A vendéglátás is a szórakoztatóipar része

Kereszty Gábor 2002 és 2007 között a hazai médiapiac egyik meghatározó szereplője volt a TV2 vezérigazgatójaként. Azonban az első TOP50 megjelenésekor már távozott a csatornától, így egyetlen összeállításunkban szerepelt, még 2011-ben. Egy évvel azelőtt...

A kereskedés dinamikája és intenzitása is más

Lengyel András hosszú éveken át az Axel Springer, majd a Ringier Axel Springer hirdetési és marketingigazgatójaként dolgozott. A kiadótól – 14 év után – 2016-ban távozott. Ezt követően az Atmedia kereskedelmi és portfólióigazgatója volt,...

Építkezni szeretek – interjú Palocsay Gézával

Nem érzi visszalépésnek, hogy az Adevinta után a kevésbé ismert Pepita.hu-nál folytatja, amelyből három év alatt százmillió euró forgalmú céget építene Palocsay Géza. A webáruházként és online piactérként is működő platform fejlődésének támogatására a...

Hiszünk a marketing erejében

Az üzleti döntéshozókat is jobban megszólítanák és mélyebben megismertetnék őket a marketing szerepeivel, feladataival és lehetőségeivel az idei Marketing Summit Hungary- n – mondta el Hinora Ferenc. A Magyar Marketing Szövetség (MMSZ) elnöke az...
Várkonyi Balázs TOP25

Közös platformon

Várkonyi Balázs, eMAG-Extreme Digital, ügyvezető igazgató - Április közepén jelentették be, hogy összevonják a platformjaikat, és a jövőben az eMAG platformját használja a cég, az Extreme Digital vásárlóinak is erre kell váltaniuk. Miért volt szükség...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Elektromos furgonokkal zöldít a Tesco

Magyarországon elsőként vezetett be teljesen elektromos meghajtású furgonokat házhozszállítási szolgáltatásában a Tesco. Az MHC Mobility Magyarország flottapartnerrel közösen üzemeltetett járművekben a hűtőgépek is akkumulátorról működnek, így az áruházlánc az online rendeléseket károsanyag-kibocsátás nélkül tudja...

Tavaly is karbonsemlegesen működött a Magyar Telekom

Klímavédelmi, digitalizációs és sokszínűségi célok mentén meghatározott (2021-2030), ötödik fenntarthatósági stratégia fő célkitűzése, valamint az első év eredményei olvashatók a Magyar Telekom friss Fenntarthatósági jelentésében. A Magyar Telekom Csoport 2005 óta kezeli stratégiai szinten...

Több mint ezer beszállító csatlakozott a Schneider Electric zöld programjához

Idén a múlt évhez képest két pozíciót javítva a második helyet szerezte meg a Schneider Electric a Gartner ellátási láncokat értékelő toplistáján. A vállalat tavaly elindított kibocsátáscsökkentő kezdeményezéséhez már több mint ezer beszállító csatlakozott.Ismét...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....