- Hirdetés -

Olyan fordulópontban vagyunk, ahol könnyű lemaradni

|

- Hirdetés -

A fő kihívás már most is az, hogyan tudod az online marketing rendszereket megfelelően betanítani adatokkal, hogyan tudod gyűjteni és aktiválni a saját adataidat ezekben a rendszerekben – állítja a digitális marketing meghatározó trendjei kapcsán Gandera Balázs. Az INTREN alapítója és vezérigazgatója az mmonline.hu-nak adott interjúban beszélt arról is, hogyan viszonyulnak a KKV-k a digitális marketinghez, mennyire ismerték fel a hazai szakemberek a mesterséges intelligenciában rejlő lehetőségeket és milyen tervei vannak a közeljövőre vonatkozóan a cégnek.

- Talán kicsit túlzás, de az elmúlt hónapokban mintha minden a mesterséges intelligenciáról szólt volna. Te mit gondolsz, az emberiség megmentője, vagy elpusztítója lesz ez a technológia?

- Remélem nem az elpusztítója lesz. Bár kamaszkorom tipikus sci-fi történetei közül már csak ez nem valósult meg. Volt az a fajta, amiben nagy multicégek uralják az adataidat, helyenként a kormányoknál is nagyobb hatalmuk van, és ha a feketelistájukra kerülsz, akkor ellehetetlenülsz vagy simán "kitörölnek". Ez már simán kipipálható lenne. Aztán a másik fajta, amiben a valóságban csak egy koszos szobában ül a főszereplő, de a VR sisakján keresztül a virtuális világokban valósítja meg magát, esetleg ott keresi a pénzt is, és az számít neki elsősorban, hogy ott mivel rendelkezik, nem pedig az, hogy a kis szobájában mi veszi körbe - igazából eddig is el lehet látni. És akkor ott a harmadik, amiben az AI leuralja vagy kipusztítani igyekszik az emberiséget - úgyhogy remélem nem folytatódik a trend.

- A digitális marketing világát hogyan forgatja fel az MI? Milyen területeken használják már most is és hol lehetne még nagy eredményekkel hasznosítani?

- Arra számítok, hogy szinte minden területen lehet majd nagy eredményekkel használni, de ezen a téren nem a generatív AI eszközök nyilvános elérhetőségével robbant be a téma, hanem évek óta tart. Most nagyon látványos, ahogy a ChatGPT-vel beszélgetni lehet vagy a képgeneráló eszközökkel képeket, videókat csináltatni, mert ez nagyon egyszerűen a képernyődre kerül. De az nem ennyire új vagy robbanásszerű tapasztalás, ahogy AI eszközök bekerültek, és folyamatosan kerülnek be a Google vagy a Meta (Facebook) rendszereibe. Az már folyik pár éve, és eddig is voltak olyan újdonságok, amik egyes feladatokat kiváltottak vagy teljesen megváltoztattak. A fő kihívás már most is az, hogyan tudod az online marketing rendszereket megfelelően betanítani adatokkal, hogyan tudod gyűjteni és aktiválni a saját (ún. first party) adataidat ezekben a rendszerekben. Ehhez jól jön a szakértő segítség, a mi kollégáink pedig magasabb hozzáadott értékű munkát végezhetnek, ha még kevesebb repetitív feladat viszi el az idejüket.

- Hogyan látod, mennyire ismerték fel az MI-ben rejlő lehetőségeket a hazai szakemberek?

- Hát, nehezebb most elkerülni ezt, mint pár éve Lady Gagát a rádióban, szóval azt nem hiszem, hogy marad valaki, akit nem érint meg a dolog és nem néz rá, függetlenül attól, hogy végül mihez kezd vele. Utóbbinak még adnék egy kis időt, azt azért nem hiszem, hogy véglegesen el lenne késve, aki ezt még most találja ki. Úgy gondolom a lehetőségek felismerésének fázisa tart még. A legkomolyabban véve a kérdést, azt tudom mondani, hogy hasonlónak tartom a jelenlegi helyzetet, mint korábban a mobil technológiák előretörését. Akkor még éveken keresztül mondta mindenki, hogy ha az alkalmazásod, weboldalad, üzletmeneted nem mobil-ready, az nagy probléma lesz. De 10 évig nem volt az. Aztán mikor egyszer tényleg áttört a mobil használat minden fronton, óriási hátrányban volt, aki nem készítette fel az online felületeit, elhúztak mellette mások. Most ezt lehet, hogy százszorosan kell elképzelni, és lehet, hogy egyes területeken nem lesz 10 év, csak 1 vagy még kevesebb, amíg valaki döntő hátrányba kerül. Ennek ellenére nem tartom ezt általános jelenségnek még, de az valószínű, hogy megéri legalább „early adopter”-nek lenni, ha nem is úttörőnek. Olyan fordulópontban vagyunk, ahol könnyű lemaradni.

- A COVID-járvány alatt elképesztő ütemben kezdett fejlődni a digitalizáció, a digitális technológiák. A marketing világára hogyan hatott ez?

- A Covid alatt nem a technológiákban, hanem azoknak az elfogadottságában volt a boom. Minden létezett már, amit 2020 márciusában hirtelen sokkal többen használni kezdtek, és sokkal kevesebbet kellett küzdeni azért, hogy ezeket mindenki alapvetőnek tekintse. Sokat könnyített a folyamatokon, és persze a sürgősség érzése is mindig segít a gyors döntésekben. Hozzánk pedig közelebb áll, hogy megpróbáljunk valamit, és utána az adatok alapján módosítsunk rajta, mint az, hogy nagyon elhúzzuk a marketing folyamatot. Kár lenne letagadni, hogy a hozzánk hasonló digitális marketing cégek dolgát könnyítette végül a változás. A széleskörű elfogadottság végül ahhoz vezetett, hogy egyes megoldások sokkal olcsóbbak lettek, ami viszont újabb robbanást hozhat el keresleti oldalon.

Ma olyan gépi tanuláson (ML) alapuló rendszerek érhetőek el akár KKV-k számára is, amik 5-6 éve csak a világ legnagyobb cégeinek álltak rendelkezésre. Relatív könnyű jövőbeli keresletet előrejelezni, felhasználói viselkedést megjósolni, hogy csak két példát említsünk.

- Véleményed szerint a hazai KKV-k mennyire erősek digitális marketingben, hogyan tudnának javulni ezen a területen?

- Mi csak nagyon kis részét látjuk aktívan a KKV-knak, pont azokat, akik erősek, fejlődni akarnak, ügyesek, foglalkoznak ezzel. Számukra rengeteg lehetőség áll rendelkezésre és használják is.

De ahogyan a tavaly általunk is támogatott Digiméter felmérésből kiderül, az átlag sajnos nem ez, így messze nem mérvadó vagy reprezentatív, hogy nekem pozitív véleményem van - hiszen pont ott van a gond, akiket mi nem is ismerünk, nem érintkeznek sem velünk sem más digitális marketing céggel. Feltételezem ezen országos szintű programok tudnának segíteni, de ezt jobban tudják a kutatók. Van olyan elmélet, hogy néha szerencsésen kilőhetsz, ha akkor indulsz el egy tevékenységgel, amikor éppen technológia- vagy paradigma váltás zajlik. Azt szokták mondani, hogy aki pont akkor épített IT vagy internet hálózatot, amikor üvegszálas hálózatok lettek, vagy 5G technológia, az még át is léphette azokat, akik a korábbi fejlesztéseikben ültek. Hasonlóan egy amatőr fotós a tanfolyam végére lehet, hogy nem tudott annyit, mint ahová ma egy nap alatt eljut az, aki kiismeri rendesen az iPhone-ját fotózáshoz. Most, hogy sok a változás, szerencsés lehet az a KKV, aki belekezd a digitális kommunikációba, és eleve abból építkezik, ami 2023-ban elérhető.

- Tavaly a Digiméterrel közösen átadtátok a legjobb online marketingért különdíjat. Miért tartottátok fontosnak a díj megalapítását? Idén is tervezitek az elismerés odaítélését?

- Nincs még döntés róla, hogy idén hogyan folytatódik, de a díj azért fontos, mert a Digiméter messze nem csak a marketingre koncentrál, a KKV-k általános digitális érettségét kérdezi le a számlázó programoktól a weblap használatig. Mivel ez egy nagy merítés, szerettük volna, hogy megkülönböztetett figyelem legyen konkrétan a marketing területén kiemelkedő cégek számára is.

- Az elmúlt időszakban arról számoltatok be, hogy a szervezetfejlesztésre, akvizíciókra és az export tevékenységetekre koncentráltok. Ezeknek a megvalósítása hol tart most?

- Magyar csapat vagyunk, hazai ügyfelekkel, ez a fókusz. Nyilván a további bővülésünk egyik kritikus pontja, hogy mennyire tudunk bekapcsolódni nemzetközi projektekbe, ehhez pedig láthatónak kell lenni, és van ahol jelen is kell lenni, hiába a digitális térben dolgozunk. Jól állunk, a fentiekhez alakítjuk a szolgáltatásainkat és a szervezetet is, persze én mindig úgy gondolom, hogy egy évvel előrébb kellene tartanunk, de ezt már elfogadják tőlem a kollégáim.

- Milyen évetek volt tavaly üzleti szempontból? Erre az évre mik a fő terveitek?

- 2022-ben terven voltunk, ami tavalyra vonatkoztatva sokkal nagyobb eredmény, mint a korábbi években. Az idei év nem a gyors eredményekről szól, hiszen egyelőre a fent is írt területekbe, különösen az export képességek növelésébe jelenleg még nagy mértékben befektetünk, 2024-2025-nél előbb nem várunk ettől jelentős megtérülést.

- Hogyan látod, összességében milyen éve lesz idén a hazai digitális marketing piacnak?

- Nagyon vegyes évet várok, igazi átmeneti évet, amikor nem lehet tudni végül hogyan fut ki a december. Nehéz most lényeges elköteleződést, vállalást, hosszútávú terveket elfogadtatni, mert egyes szektorok egyszerre küzdenek a gazdasági környezet kihívásaival és a külföldi konkurenciával, mint pl. az e-kereskedők. Reméljük a legjobbakat!

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A bankok már készen állnak az ingatlanhitelezésre

A nagy pénzügyi válság óta a leggyengébb évét zárja Közép-Kelet Európa ingatlanpiaca. A KPMG 10 országot felölelő kutatása szerint 2023 első három negyedévében a tranzakciók értéke mindössze a 2022-es forgalom 30 százalékát érte el....

Limitált kiadású ízzel csábít a Coca-Cola

J.Y. Park, a Stray Kids, az ITZY és az NMIXX is megjelenik majd az új Coca-Cola Creations, a K-Wave Zero kampányában, amellyel az italgyártó a K-Pop rajongóihoz szól világszerteA Coca-Cola ma bemutatta a Coca-Cola...

Szerényebbek a magyar vállalkozónők

A férfi vállalkozók nagyobb hajlandóságot mutatnak a nagyobb és merészebb célok kitűzésére, míg a női vállalkozók többsége kevésbé nagyratörő célokkal is megelégszik – derült ki a Szemléletváltó vállalkozóiszemlélet- és készségfejlesztő mentorprogram kutatásából.Mindez azért is...

Hidegrázós sorozattal erősít az HBO Max

Mit érdemel az, aki megaláz egy áldozatot, majd maga is áldozattá válik egy hasonló zaklatási ügyben? Megtalálja az igazságot és vajon odaítélik neki? A Gyilkos típus című krimisorozatban egy ügyvédnő története elevenedik meg, aki...

Sztárcsapatok csapnak össze a Network4-en

A Network4 közvetíti vasárnap élőben a Chelsea - Liverpool Ligakupa-döntőt a Wembley Stadionból. A szurkolók kizárólag a MATCH4 műsorán és a NET4+ streamingszolgáltatón láthatják a két sztárcsapat összecsapását. A Network4 stábja már Londonban van,...

Digitális fronton erősít a hazai McDonald’s

A hazai McDonald’s célul tűzte ki, hogy az elmúlt években lerakott digitális alapokra építve olyan vezető omnichannel márkává váljon, amely hatékonyan köti össze a digitális és a fizikai világot, vendégei számára mindkét valóságban megteremtve...

Tovább növelte eladásait a Hisense

Több mint 25,9 millió eladott készülékkel, 2023-ban is a második helyet foglalta el a Hisense a legtöbb tévét értékesítő gyártók globális listáján. A vállalat a magyar piacon is jelentős bővüléssel zárta a tavalyi évet:...

A Vaterán is jól pörögnek a tévében látott kincsek

Néhány hete műkincsekkel és gyűjtői ritkaságokkal foglalkozó tévéműsorral jelentkezik az egyik hazai tévécsatorna minden hétköznap este: ennek adásaiban olyan régi tárgyakra licitálnak régiségszakértők és műtárgykereskedők, amelyekhez hasonló relikviák a Vaterán is elérhetők. A piactér...

Új vezetővel erősít a Prohuman

Februártól munkaerőkölcsönzési üzletágvezetőként folytatja munkáját a Prohuman csapatában Izsó Balázs. Az új vezető érkezésével a piacvezető magyar HR szolgáltató célja továbbra is az, hogy ahol csak lehet, a magyar munkaerőtartalék aktivizálásával kínáljon megoldást a...

Hosszabbított a Telekom Rékasi Tiborral

A Magyar Telekom Igazgatósága a 2024. február 22-i ülésén döntött Rékasi Tibor vezérigazgatói szerződésének meghosszabbításáról. Rékasi Tibort 2018. júliusában nevezték ki a Magyar Telekom vezérigazgatójának, mely megbízatást 2020. év végén további 3 évre meghosszabbították....
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Áremelkedés jöhet a klímapiacon

Tucatnyi hajó megtámadása elég volt a konténerhajózás költéségének megháromszorozására, ami jelentősen megnöveli a klímaberendezések szállítási költségét.Tavaly novemberben 700 dollár körüli áron lehetett egy tengeri egységkonténernyi árut Sanghajból Rotterdamba szállítani. Idén januárban már 3 ezer...

A bankok már készen állnak az ingatlanhitelezésre

A nagy pénzügyi válság óta a leggyengébb évét zárja Közép-Kelet Európa ingatlanpiaca. A KPMG 10 országot felölelő kutatása szerint 2023 első három negyedévében a tranzakciók értéke mindössze a 2022-es forgalom 30 százalékát érte el....

Limitált kiadású ízzel csábít a Coca-Cola

J.Y. Park, a Stray Kids, az ITZY és az NMIXX is megjelenik majd az új Coca-Cola Creations, a K-Wave Zero kampányában, amellyel az italgyártó a K-Pop rajongóihoz szól világszerteA Coca-Cola ma bemutatta a Coca-Cola...

Szerényebbek a magyar vállalkozónők

A férfi vállalkozók nagyobb hajlandóságot mutatnak a nagyobb és merészebb célok kitűzésére, míg a női vállalkozók többsége kevésbé nagyratörő célokkal is megelégszik – derült ki a Szemléletváltó vállalkozóiszemlélet- és készségfejlesztő mentorprogram kutatásából.Mindez azért is...

Hidegrázós sorozattal erősít az HBO Max

Mit érdemel az, aki megaláz egy áldozatot, majd maga is áldozattá válik egy hasonló zaklatási ügyben? Megtalálja az igazságot és vajon odaítélik neki? A Gyilkos típus című krimisorozatban egy ügyvédnő története elevenedik meg, aki...
- Hirdetés -

Podcast

2023 a nemzetközi trendektől eltérő év volt itthon

Kezdjük jóslással az évet! Milyen trendek várhatóak 2024-ben a médiapiacon, a reklámköltések vonalán és merre tart a rendezvénypiac? A február 14-ei Business Lounge műsorvezetői és meghívottjai - Bacsa Gábor, a Dentsu Magyarország ügyfélkapcsolati vezetője...

A rádió a fantáziát indítja be

A rádió értelméről, jelenéről és jövőjéről folyt a diskurzus a Business Lounge december 19-ei adásának első felében, méghozzá a MiértRádió iparági összefogás vezetője, Nagy Marcell segítségével. Majd pedig Guzsaly Péter, a Skool partnerkapcsolati vezetője...

Az emberek érzik, milyen értékkel bír az élelmiszer

A pazarlás és az adományozás témaköre karácsonykor kéz a kézben jár az élelmiszervállalatoknál, erről mesélt a Business Lounge december 6-ai adásában Kazatsay Eszter, a Penny Magyarország kommunikációs vezetője és Nagygyörgy András, a Magyar Élelmiszerbank...

Don't Miss

Továbbvisszük, amit megálmodtunk

A függetlenné válással együtt szervezetileg is komoly változások történnek a FleishmanHillard Cafénál, többek között új üzletágakat indítanak – mondta el Balaton Anita. A FleishmanHillard régi-új ügyvezetője a Marketing&Media magazinnak adott interjúban beszélt arról, hogy...

Sokba kerülhet a márkaépítés a mesterséges intelligenciával

Ma már szinte a mindennapok része a mesterséges intelligencia (MI), amelyet egyre szélesebb körben alkalmaznak. Ezzel párhuzamosan azonban mind hangosabban kongatják a vészharangokat is, miszerint nem árt vigyázni az új technológiával. Utánajártunk, milyen hátulütői...

Állandó trendkövetési kényszer

A technológiai fejlődéssel és a folyton változó fogyasztói környezettel állandó a trendkövetési kényszer – többek között ez derült ki a hazai és külföldi reklámokhoz és filmekhez gyártási, tervezési és fejlesztési szolgáltatásokat nyújtó 235 Productions...

Nem unatkoztunk egy percet sem

2023 egy igazán kreatív év volt a KNK számára, ami látványos projektekben és jó néhány szakmai díjban, elismerésben is megmutatkozott – mondta el Knapcsek Katalin. A KNK PR&Media ügyvezető igazgatója a Marketing&Media magazinnak adott...

Az idei évünket a dinamizmus fogja meghatározni

A nagy márkáink fejlesztése mellett olyan tartalmi szolgáltatásokat biztosítani partnereinknek és az olvasóknak, amelyek maradandó élményhez juttatják őket - mondta el az idei terveik kapcsán Vági Róbert. A Central Médiacsoport vezérigazgató-helyettese a Marketing&Media magazinnak...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Karbonlábnyom-számlálóval zöldít a Hello Agency

A Hello Agency a jövőben az árak mellett a rendezvények karbonlábnyomát is feltünteti az ajánlataiban, hogy több, fenntarthatóság szempontját is figyelembe vevő alternatívát is tudjon nyújtani ügyfelei számára. A 25 éves rendezvényszervezői múltra visszatekintő...

Új fejlesztés segíthet a karbonlábnyomunk megismerésében

Az innovatív norvég startup, a Carbon Centrum új befektetője, az EIT InnoEnergy égisze alatt folytathatja a CarbonID fejlesztését. A platformot arra hozták létre, hogy az autonóm módon kövesse a vállalati dolgozók CO2 kibocsátását (Scope...

Újabb kihívásokat hoz a hazai cégeknek az Unió rendelete

Alig egy éve maradt a vállalatoknak arra, hogy felkészüljenek az Európai Unió erdőirtás megfékezését célzó rendeletének (EUDR) végrehajtására. A szabályozás új kötelezettségeket ró valamennyi cégre, amelyek egy jól meghatározott termékkörrel, illetve az ezekből az...

DATA

Labdarúgó Eb M4 Sport nézettség

Virágzik a sportturizmus, nagyot nőhet a szurkolók száma

Az Európa-szerte eltérő Covid-19 korlátozások ellenére is 60 százalékkal nőhet idén az új és visszatérő szurkolók száma a sporteseményeken az előző évhez képest. A Mastercard Sportgazdasági Indexe szerint egyre többen költenek olyan sportokra, melyeket...

Kisebbségben vannak a környezettudatos cégek

Bár jobban figyelnek a fenntarthatóságra a magyar nagyvállalatok, még mindig masszív kisebbségben vannak a környezettudatos cégek – többek között ez derül ki a K&H Bank felméréséből. A múlt év utolsó negyedében megkérdezett cégek majdnem...

Rekordmennyiségű reklám jelent meg tavaly a tévécsatornákon

2021-ben a teljes népesség naponta átlagosan 4 óra 54 percet töltött a tévékészülékek előtt, amely mindössze 1 perccel volt kevesebb, mint az egy évvel korábbi tévénézési idő – derül ki a Nielsen Közönségmérés adataiból....