Olyan történhet a reklámpiacon, amire 2011 óta nem volt példa

Az idén 324,2 milliárd dollárnyi reklámköltés juthat a hagyományos hirdetési csatornákra globális szinten, ami azt jelentené, hogy 2011 óta először nőne ez a szegmens. A WARC Data előrejelzése szerint az online szektorban 13,2 százalékos bővülés várható 2020-ban, azonban a koronavírus járvány következményei jelentősen befolyásolhatják majd a számokat.

A teljes globális reklámköltés idén 660 milliárd dolláros lehet és az online szegmens a teljes piac több mint felét adja majd – derül ki az előrejelzésből. A hagyományos csatornák hirdetési bevétele idén 1,5 százalékkal bővülhet a múlt évhez képest a prognózis alapján.

A tévés hirdetések esetében 2,5 százalékos bővüléssel számolnak a WARC Data tanulmány készítői, ez a szegmens 192,6 milliárd dolláros lehet idén. A fejlődéshez az amerikai elnökválasztás és a nyári olimpia Tokióban egyaránt hozzájárulhatnak. A nyomtatott piacon a korábbi éveknél visszafogottabb csökkenés várható, míg a rádiós, OOH és mozis hirdetési költés 1,8, 5,9 és 5 százalékkal nőhet majd.

A teljes online reklámköltés 335,4 milliárd dolláros lehet ebben az évben, ami 13,2 százalékos bővülést jelentene 2019-hez képest. A két legnagyobb piaci szereplő, a Google-t és a YouTube-ot is birtokló Alphabet, illetve a Facebook dominanciáját jól jelzi, hogy minden egyes, hirdetésre költött dollárból 35 cent náluk landol. A két cégnek egyébként 2020-ban nagyobb lehet a reklámbevétele, mint a teljes tévés szegmensnek.

Az Alphabet 149 milliárd, míg a Facebook 82,9 milliárd dolláros hirdetési bevételt érhet el idén, előbbinél az online átlag alatti, 10,5 százalékos növekedést jelentene ez, míg a közösségi oldalnál majdnem 20 százalékosat.

A WARC Data elemzés készítői ugyanakkor arra is felhívták a figyelmet, hogy a koronavírus járvány és annak következményei jelentős hatással lehetnek majd a reklámpiacra is. Azt már most látjuk, hogy milyen súlyos károk érik a gazdaságot – az amerikai tőzsdéken példátlan zuhanást tapasztaltak -, és hogy sorra maradnak el a nagy rendezvények. A mobilipar csúcstalálkozója, a barcelonai Mobile World Congress a napokban zajlana, azonban a szervezők lemondták, az eseményt. Friss hír, hogy a Facebook szintén úgy döntött, nem rendezi meg május 5-6-án saját fejlesztői konferenciáját.

Attól függően, hogyan terjed tovább a járvány, vagy mennyire sikerül majd kezelni, akár az olyan, sokmillió érdeklődőt vonzó események, mint a labdarúgó EB, vagy a nyári olimpia megrendezése is veszélybe kerülhet, de kérdésessé válhat a nagy nemzetközi könnyűzenei fesztiválok sorsa is. Ha ezek elmaradnak, az értelemszerűen jelentős mértékben befolyásolja majd a reklámköltéseket is.