- Hirdetés -

Online karácsonyi vásárlás: most a kiberbűnözők is aktívabbak

|

Évről évre egyre nagyobb az e-kereskedelmi üzletek forgalma a novemberi és decemberi időszakban. Ilyenkor több százezres nagyságrendben vásárolnak termékeket a fogyasztók, ami akár 35 százalékos növekedést is jelenthet az év többi időszakához képest. Ez a növekedés nem csak az online kereskedőknek jelent jó lehetőséget, de a kiberbűnözőknek is, hiszen számukra a több vásárló több célpontot jelent. A BlueVoyant kiberbiztonsági vállalat szakértői összegyűjtötték a legfontosabb tudnivalókat ahhoz, hogy a vásárlók biztonságban tudhassák pénzüket és adataikat.

Az online vásárlás népszerűségének erősödése érthető, hiszen kényelmes, sok lehetőséget kínál, illetve segíthet időt és pénzt megtakarítani. Azonban veszélyeket is rejthet magában, különösen a karácsonyi időszak környékén, amikor a sok kedvezményes ajánlat között nehezebb kiszúrni az átveréseket. A BlueVoyant fenyegetéselemzéssel foglalkozó szakértői minden évben több száz rosszindulatú szándékkal létrehozott, hamis weboldalt azonosítanak az ünnepi szezonban, amelyek legálisan működő webáruházakat, csomagküldőket vagy luxusmárkákat utánoznak csak azért, hogy a gyanútlan internetezőket rávegyék érzékeny információk megadására. Néhány általános szabály betartásával azonban sokat tehetünk azért, hogy elkerüljük a csapdákat.

Használjunk erős jelszavakat!

Ahogyan minden online fiókunkban, így a webshopokban létrehozott profiloknál is ajánlott egyedi jelszavakat használni. Az a legbiztosabb ha ezek mind megfelelnek az erős jelszavak követelményeinek, vagyis legalább 12 karakter hosszúak, és tartalmaznak vegyes karaktereket, beleértve kis- és nagybetűket, számokat és speciális karaktereket (például !, @, #, $, %). Ha ezeket túl nehéz lenne észben tartani, akkor nagy segítség lehet egy jelszókezelő. Ebben az esetben csak egy erős jelszót kell megjegyezni, ami magához a jelszókezelőhöz tartozik, a többit észben tartja helyettünk a program. Szintén tovább növeli a biztonságot, ha bekapcsoljuk a kétlépcsős azonosítást minden online fiókunknál, ahol erre lehetőségünk van.

Vegyük észre az adathalászokat!

Egész évben ajánlott az óvatosság, de az év végén különösen hasznos. Sok olyan adathalász kísérlet létezik ugyanis, amelyet valamilyen kedvezményes karácsonyi akciónak próbálnak álcázni, hogy kicsalják tőlünk érzékeny információinkat vagy bankkártyaadatainkat. Ha egy e-mailben érkező ajánlat felkelti az érdeklődésünket, akkor érdemes ellenőrizni, milyen e-mail címről érkezett és valóban létező szolgáltató áll-e mögötte. Ajánlott inkább a böngészőnkből ellátogatni az adott kereskedő oldalára ahelyett, hogy az e-mailben kattintanánk a linkekre. Ezzel elkerülhetjük, hogy olyan felületre irányítsanak át, ahol rosszindulatú szoftver települ a gépünkre, vagy adatokat próbálnak kicsalni tőlünk egy ismert szolgáltató weboldalát másolva. Árulkodó jel lehet az adathalász e-mailekben a nyelvhasználat is, ugyanis gyakran tartalmaznak helyesírási és nyelvtani hibákat, illetve magyartalan megfogalmazásokat. Akkor is érdemes gyanakodni, ha olyan ajánlatot kapunk, amely jelentősen a piaci ár alatt kínál nekünk valamit.

Jól nézzük meg, hol vásárolunk!

Ha olyan webáruházból tervezünk rendelni, amellyel még nincs korábbi tapasztalatunk, akkor érdemes rákeresni az interneten a véleményekre és értékelésekre, hogy másoknak milyen tapasztalatuk volt a kereskedővel. A bolt weboldalán pedig azt ellenőrizzük, hogy megtalálhatók-e az oldalon alapvető elérhetőségek, például telefonszám vagy a székhely címe, illetve működtet-e ügyfélszolgálatot a webáruház. Aki igazán biztosra akar menni, az előzetesen tesztelheti is az ügyfélszolgálatot egy-két kérdéssel, hogy lássa, milyen gyorsan és hatékonyan reagálnak. Komolyabb beruházások előtt tanácsos tájékozódni a bolt által kínált garanciáról, illetve visszatérítési és cserelehetőségekről is. Csak olyan weboldalon adjunk meg bármilyen adatot magunkról, amely használ SSL tanúsítványt. Ezt egy zárt lakat ikon és a „https” szöveg jelzi a böngésző címsorában, ami garantálja, hogy az oldal titkosított és biztonságban vannak az ott beírt információink.

Védjük bankkártyánk adatait!

Mindig jól nézzük meg, hogy milyen felületen adjuk meg bankkártyánk adatait. Ha lehetőségünk van rá, az online vásárlásnál válasszunk olyan biztonságos fizetési szolgáltatót, amely szükség esetén segít a pénzünk visszaszerzésében. Emellett hasznos, ha rendszeresen ellenőrizzük a számlatörténetet a webbankunkban, így gyorsan észrevehetjük, ha illetéktelenül emeltek le pénzt a számlánkról.

Legyünk naprakészek!

Az elavult szoftverekben előfordulhatnak olyan biztonsági rések, amelyeket kihasználva a kiberbűnözők bejuthatnak a gépünkbe. A szoftverek gyártói folyamatosan dolgoznak azon, hogy amint fény derül egy ilyen sebezhetőségre, ahhoz minél hamarabb elkészítsék a hibajavítást. Ezeket azonban telepíteni is kell, ezért fontos, hogy csak olyan eszközt, mobiltelefont, tabletet vagy számítógépet használjunk a vásárláshoz, amelyen minden szoftver naprakész. Emellett a vírusirtót is ajánlott ellenőrizni, hogy biztosan a legfrissebb verziót használjuk-e. Csak így tud ugyanis védelmet nyújtani a legújabb fenyegetésekkel szemben is.

 

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...

Ez lehet a digitális bankolás jövője

A COVID-19 járvány idején elindult digitalizációs folyamatok nemhogy nem lassultak, hanem új lendületet kaptak a bankszektorban az elmúlt évek során, alkalmazkodva az ügyfelek folyamatosan bővülő igényeihez – derül ki a Deloitte legfrissebb, Digital Banking...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...