- Hirdetés -

Őrült ütemben veszik fel a hiteleket a magyarok

|

A friss adatok megerősítik, hogy a magyarok ugyan óvatosan vásárolnak, de a korábbihoz képest őrült ütemben veszik fel a hiteleket. Ezzel a növekedéssel Európa élmezőnyében vagyunk, lakáshitelből kétszer annyi fogy, mint tavaly - derül ki a Bank360.hu elemzéséből. A vállalati hitelezés viszont a földbe állt, a szerződések értéke stagnál.

Nagyon erős második negyedévet zártak a hazai bankok a lakossági hitelekben a Magyar Nemzeti Bank (MNB) most megjelent felmérésének adatai szerint. A háztartások hitelei három hónap alatt mintegy 281 milliárd forinttal bővültek a folyósítások és törlesztések egyenlegeként. Ezzel a hitelállomány éves növekedési üteme 6,0 százalékra gyorsult az előző negyedév végi 4,2 százalékról. Ez az MNB szerint olyan gyors ütemű bővülés, hogy a hazai hiteldinamika európai uniós összehasonlításban az első negyedben helyezkedik el, és a visegrádi régió országaiban megfigyelt átlagos növekedési ütem felett alakult (4,2 százalék).

Bejött a CSOK Plusz és a THM-plafon a lakáshitelpiacon

A lakossági új hitelszerződések összege a második negyedévben 731 milliárd forint lett, 76 százalékkal több, mint 2023 ugyanezen időszakában. Igaz viszont az is, hogy tavaly a magas kamatoknak miatt a lakáshitelek csúnyán visszaestek. Az idén azonban fordult a kocka, és lakáshitelekből 167 százalékkal többet értékesítettek, mint tavaly. A személyi kölcsönök azonban már tavaly is jól mentek, az idén mégis 55 százalékkal nőtt a folyósítás.

A második negyedévben megkötött lakáshitel-szerződések száma az állományhoz képest visszafogottabb mértékben, 57 százalékkal emelkedett az előző év azonos időszakához viszonyítva. Vagyis a hitelezés jelentős növekedésében a megemelkedett kölcsönösszegek játszottak döntő szerepet: míg 2023. júniusban 11,3 millió forint volt alakáshitelek átlagos szerződéses összege, addig 2024. júniusban már 18,4 millió forintot vettek fel az ügyfelek.

Ehhez hozzájárult az év elején indult CSOK Plusz program korábbinál jóval magasabb maximális összege is. 2024 második negyedévében az államilag kamattámogatott hitelek aránya az újonnan szerződött lakáshiteleken belül 24 százalékot tett ki, míg egy évvel korábban ez az arány 20 százalék volt.

Könnyebben adnak a bankok kölcsönt

2024 júniusában a bankok átlagosan 6,4 százalékos kamattal (THM: 6,7 százalék) nyújtották a piaci alapú lakáshiteleket, az államilag kamattámogatott konstrukciókat is figyelembe véve pedig a teljes lakáshitelpiacon az ügyfelek által fizetendő átlagos kamat 5,6 százalékot tett ki. A második negyedévben szerződött piaci alapú lakáshitelek 96 százalékát nyújtották a bankok a 7,3 százalékos önkéntes THM-plafon alatti teljes hitelköltséggel.

A jegybank Hitelezési felmérésére adott válaszok alapján 2024 második negyedévében a pénzintézetek a lakáscélú és a fogyasztási hitelek esetében is lazítottak az árjellegű feltételeiken, vagyis olcsóbbak lettek a hitelek. Az év hátralévő részében pedig arra számítanak, hogy fedezetlen hitelek (például a személyi kölcsönök) iránt tovább fokozódik majd a kereslet, a lakáshiteleknél viszont már nem várnak további élénkülést.

Csak a nagyvállalatoknak kell a bankok pénze

A hitelintézetek nem-pénzügyi vállalatoknak nyújtott hitelállománya 313 milliárd forinttal bővült 2024 második negyedévében, ezzel az éves növekedés az előző negyedév végi 2,5 százalékról 3,9 százalékra gyorsult június végére. Előzetes adatok alapján a nagyvállalati szektor hitelállománya 9 százalékkal bővült, míg a kkv szektor hitelállománya stagnált. A hazai vállalati hitelállomány növekedési üteme európai uniós összehasonlításban a középmezőnyben helyezkedik el, és meghaladja a visegrádi országokban megfigyelt átlagos mértéket (1,7 százalék).

A 2024 második negyedévében kihelyezett 1072 milliárd forint értékű új vállalati hitel mindössze 0,2 százalékkal maradt el az előző év azonos időszakának a hitelprogramok felfutásával jellemezhető magas adatától. Ez azonban a legnagyobb cégek óriáshiteleinek volt köszönhető. Az MNB jelentése szerint ugyanis az új vállalati hitelek csaknem fele egyedi, 5 milliárd forintnál nagyobb ügyletekből származott.

A támogatott vállalati hitelek aránya a második negyedévben már csak 20 százalék volt, holott egy évvel ezelőtt még 49 százalék volt ezek aránya. Ennek tudható be az is, hogy a kkv-hitelezés visszaesett, hiszen ezek a cégek leginkább olyan támogatott kölcsönöket vennének fel, mint a Széchenyi Hitelek. 2023 második negyedévében a kkv-hitelek csaknem kétharmada még támogatott volt, az idén már csak 37 százalék volt a támogatott hitelek aránya. A piaci kamatú kkv-hitel pedig drága, a kisebb összegű forinthiteleknél 10,2 százalékos, a nagyobbaknál 9,8 százalékos átlagos kamatot mért az MNB.

Nem véletlen, hogy a vállalatok főleg a devizahiteleket keresik az idén, és a bankok arra számítanak, hogy ez a következő negyedévekben is így lesz. Ha azonban az általános kamatkörnyezet kedvezőbbé válik, akkor a forinthitelek is kapósabbak lehetnek a magyar cégek körében a Bank360.hu szakértői szerint.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Minden tizedik magyar állást keres

Nem fest túl jó képet a magyar munkavállalók elégedettségéről egy friss kutatás: alig 12% érzi úgy, hogy minden szempontból jó helyen van a munkahelyén, a kisebb városokban élők között az átlagosnál is többen elégedetlenek...

Black Friday: ekkora kedvezmény kell a sikerhez

Az idei Black Friday szezonban a fogyasztók várhatóan többet vásárolnak majd, mint tavaly, de mindenképpen felkészültebben: hiszen 38 százalékuk már használta, vagy tervezi használni a generatív mesterséges intelligenciát az akciós ajánlatok felkutatására - derül...

Még több európai kupameccs lesz a Sport TV-n

Tovább erősödik a Sport TV 2024-25-ös futballprogramja, az UEFA Bajnokok Ligája, illetve a portugál és török bajnokság mellé csatlakozik az UEFA Európa-liga és Konferencialiga. Még több nemzetközi sztárcsapat és magyar játékosok kerülnek ennek köszönhetően...

Átalakuló streamingvilág

A reklámmal támogatott konstrukciók bevezetése, az élő közvetítések számának növelése – többek között ezekkel a lépésekkel reagálnak a streamingpiac meghatározó szereplői az előfizetésekre épülő modellnél tapasztalt megtorpanásra. Bár itthon is egyre zsúfoltabb ez a...

Újabb díjat nyert a K&H

Díjat nyert az Euromoney pénzügyi folyóirat szervezésében megvalósuló Real Estate Awards versenyén a K&H, ismét elhódítva az ország legjobb ingatlanfinanszírozó bankja címet. A nívós brit szaklap több mint 30 éve ismeri el azokat a...

Szívmelengető reklámfilmmel kampányol a Gyermelyi

A Gyermelyi elindította legújabb, átfogó kampányát, amely az együtt töltött családi pillanatok szépségére és jelentőségére hívja fel a figyelmet. Az új szlogen, „Gyermelyi, amiben egyetértünk”, egyszerre tükrözi a márka értékeit, a minőséget és a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Jövőre felpöröghet az ingatlanpiac

A szektor idei, visszafogott eredményei ellenére a jövő évi kilátások már biztatóak; 2024-ben elérte a mélypontot a piac, de megkezdődött a visszarendeződés. A töretlen lendülettel fejlődő hotelpiac mellett, a ma még gyengélkedő lakóingatlan-fejlesztések prognózisai...

Ilyen autóra elég a munkáshitel

A magyar fiatalok munkába állását és anyagi stabilitását segítő, kamatmentes, szabad felhasználású munkáshitel a jogszabálytervezet szerint 4 millió forintig igényelhető. A money.hu és a Használtautó.hu szakértői közösen tekintették át, hogy az összeg milyen, akár...

A vártnál élénkebb az év végi kgfb-kampány

Az eddigi adatok alapján a vártnál aktívabban alakul az idei kgfb-kampány, melynek során az érintett több mint 400 ezer személyautónak akár 15 százaléka is lecserélheti meglévő kgfb-szerződését. Mivel a felmondási határidő, december 1-je idén...

Egyre többen mernek segítséget kérni online visszaélés esetén

Az online visszaélések – különösen az intim képpel való visszaélés, a grooming és a cyberbullying – elleni küzdelmet tűzte zászlajára a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság által működtetett Internet Hotline jogsegélyszolgálat őszi kampánya. Az...

Új tablettel erősít a Honor

December elején Magyarországra is érkezik a HONOR MagicPad2, a HONOR legújabb tabletje, ami lenyűgözően kecses kialakításával emelkedik ki. Rendkívül vékony, 5,8 mm-es vázával és mindössze 555 g-os súlyával ideális a rohanó világban. A HONOR...

Don't Miss

Új irodába költözött a Madhouse

A hirdetési felületek úttörőjeként ismert Madhouse új irodába költözött, hogy egy tágasabb, modernebb környezetben tudjon működni. A költözést a folyamatos növekedés indokolta, hiszen az eddigi iroda már szűknek bizonyult a bővülő csapat számára. Az...

Palik László: Ez a legkomolyabb formátum, amivel valaha dolgoztam

Hétfő este 21:20-kor visszatér a TV2 képernyőjén a világ egyik legismertebb gameshow-ja, a Legyen Ön is milliomos!, Palik László műsorvezetésével. A legendás televíziós ma reggel a Mokkában mesélt a forgatásokról, a formátumról és az...

Újra a Hello Agency csapatát erősíti Zsótér Anna

A Hello Agency egyik meghatározó szakembere, Zsótér Anna Ügyfélkapcsolati Igazgató pozícióban csatlakozik újra a csapathoz. Anna, aki már 10 éve erősíti a Hello Agency-t, két gyermekkel töltött otthoni időszakát követően tér vissza, miközben az...

Megalakult a VML Hungary új vezetése

Újabb mérföldkőhöz érkezett a hazai Wunderman Thompson és VMLY&R egyesüléséből idén januárban megalakult VML Hungary. Az összekapcsolt márkaélmények élvonalában működő ügynökség mára már minden munkafolyamatában egységet képvisel, közös csapattal, közös irodában. Az összeolvadási folyamat...

Tényleg rámegy a fiatalok egészsége a TikTokozásra

TikTok-videók hatására a fiatalok közel fele hajlamos diagnosztizálni magát vagy másokat nem létező, kitalált mentális betegséggel – állapította meg a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) középiskolások és egyetemisták bevonásával készített kutatása. A tanulmány...