A 2017-2019-es időszak a gazdasági növekedés és az építési piac bővülése szempontjából is kivételesen jó időszak lesz. Ebben a három évben a magyar GDP 10 százalékkal, az építőipar volumene pedig akár 50 százalékkal is nőhet, az építőipari teljesítmények értéke 2019-ben a 2016. évinek a másfélszerese lehet az Építési Piaci Prognózis 2018 című kutatásból, amit Varga Dénes közgazdász készített a Build-Communication Kft. megbízásából.
Az elemzés ugyanakkor arra is rámutatott, hogy a kormánynak és az építési piacon érdekelt vállalkozásoknak 2019-et követően fel kell készülniük egy komoly, a 2016-os visszaesésnél nagyobb mértékű volumencsökkenésre – írja beszámolójában az MTI. Ezt azzal indokolták, hogy az új építések felfutását segítő 5 százalékos áfa igénybevételének lehetősége 2019. év végén lejár és emiatt a beruházók csupán minimális számú projekt befejezését teszik 2020-ra. Egy-egy nagyobb volumenű beruházás előkészítése hosszú hónapokat vesz igénybe, így ha ma nincsenek ilyen projektek 2020-ra előkészítve, akkor az az év egészen biztosan visszaesést hoz majd az építőiparban.
Arra is felhívta a figyelmet az elemzést készítő közgazdász, hogy az 5 százalékos áfa folytatásáról nincs döntés, ráadásul a kedvezményes áfakulcs további alkalmazásáról nem kizárólag a magyar kormány dönt, hanem az Európai Unió is. Mindezek miatt Varga Dénes úgy vélte, hogy ha mégis érvényben maradna az 5 százalékos áfa, akkor annak hatása legkorábban 2021-ben de inkább 2022-ben várható, így az építőiparban mindössze 3 éven keresztül, 2017-ben, 2018-ban és 2019-ben sikerülhet konjunktúrát eredményezni.
A kutatás vezető elemzője megjegyezte: 2019-et követően a minimális évente 20 000-25 000-es nagyságrenden stabilizálódó lakáspiac illúzió, ezért a vállalkozásoknak ennél kisebb keresletre kell berendezkedniük.
Az Építési Piaci Prognózis 2018 című kutatás magába foglal egy reprezentatív felmérést is, amelybe 256 építőipari vállalkozást (kivitelezők, beruházók, építészek) és 107 önkormányzatot vontak be. A felmérésből kiderült, hogy a 2018-as évet vizsgálva a legnagyobb várakozások (a válaszadók 85,7 százaléka) a lakásépítési piacon tapasztalhatóak, ezt követi a lakás felújítási piac (83,1 százalék) és a sport létesítmények piaca (82,8 százalék).
A megkérdezettek úgy nyilatkoztak, hogy az építőiparban a megrendelések piacát már nem a multinacionális vállalatok, hanem az állam dinamizálja. Az idei évet tekintve a felmérésben résztevők 79,5 százaléka, a jövő évet vizsgálva pedig 74,6 százalékuk vélekedett így.
Az állam keresletélénkítő szerepe miatt tisztázni kell az európai uniós támogatások folyósításánál kialakult helyzetet, ugyanis az év első tíz hónapjában az éves előirányzat mindössze 19,3 százaléka folyt be.
- Hirdetés -
Pár évig még biztos kitart az építőipar lendülete
|

- Hirdetés -
- Hirdetés -
A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI
Különleges futamot nézhetnek a száguldás szerelmesei
Minden idők talán legkülönlegesebb NASCAR versenyét rendezik meg vasárnap Austinben. A texasi pályán két Formula-1-es világbajnok, Kimi Räikkönen és Jenson Button is próbára teszi a tudását - a finn másodjára, Button először fut neki...
Új ízzel indítja a szezont a Dreher
A Dreher Sörgyárak egyik fontos jelképe, a körben elhelyezett háromszög hangsúlyosabban jelenik meg a márka teljes, alkoholos és alkoholmentes portfóliójának új, egységesebb csomagolásán. Az ősi sörfőző szimbólum, a kőbányai gyár megnyitásának éve, illetve az...
Akciós mobilokra vadásznak a magyarok
A közelmúltban zajlott barcelonai Mobil Világkongresszuson számos készülékgyártó mutatott be új mobilokat: a csúcskészülékek bejelentése mellett jól kirajzolódó tendencia a középkategória erősödése. A Yettel adatai szerint a magyar mobilhasználók többsége is a középkategóriás, jó...
Élőben közvetítik a tévés díjátadót
Március 29-én a TV2 Csoport és az RTL Magyarország közösen, élőben közvetíti online felületein a Televíziós Újságírók Díja gálaestet. Az eseményen kiderül, hogy mely televíziós produkciók és személyek nyerik el a rangos elismerést.
(kiemelt fotó:...
A magazinpiacon megkerülhetetlen a Central (x)
Recesszió, infláció, háború, energiaválság, digitalizáció. Ilyen környezetben is erősítették pozíciójukat a Central magazinok. A kiadóvállalat és a hazai magazinpiac legfontosabb 2022-es eredményei 10 percben. (X)
Erdélyi Péter, a Central Médiacsoport értékesítési marketing vezetője így foglalta...
Csatlakozik az EqualVoice-hoz a Ringier Hungary
Tegnap este, az idei Glamour Women of The Year Gálán jelentette be a Ringier Hungary médiavállalat, hogy portfóliójával csatlakozik a nemzetközi EqualVoice kezdeményezéshez, melynek célja, hogy növelje a nők láthatóságát, szakértői jelenlétét a médiatermékekben....
Egy új kezdet korszaka – interjú az RTL menedzsmentjével
A minden korábbinál nagyobb technológiai és szervezeti transzformációról, az üzleti és streamingpiaci eredményekről és tervekről is beszéltek az RTL nyolcfős menedzsmentjének tagjai a Marketing&Media magazinnak adott interjúban. Sorozatunk első részéből kiderül, hogy milyen változásokat...
Limitált kollekcióval rukkolt elő az IKEA
Az IKEA kilenc latin-amerikai alkotóval együttműködésben mutatja be az ünneplés hagyományait Latin-Amerikában. A kollaboráció eredményeként létrejött ÖMSESIDIG limitált kollekció harminc terméke segít megalapozni az ünnepi összejövetelek hangulatát. A kollekcióhoz tartozó üvegáruk, asztalterítékek, dekorációk és...
Csúcskategóriás mobilokkal és okoskarkötőkkel erősít a Huawei
Számos új csúcskategóriás terméket mutatott be a Huawei. Az innovatív eszközök között szerepel a HUAWEI P60 Pro és a HUAWEI Mate X3 zászlóshajó okostelefon, a HUAWEI MateBook X Pro notebook, a HUAWEI WATCH Ultimate...
Hatékonyabbak lehetnek a Facebook-hirdetések
Harminc-negyven százalékkal is jobban támogatja a Facebook algoritmusa a videókat a képeknél és a szöveges tartalmaknál, de a nem hirdetett bejegyzések nagyságrendekkel kevesebb embert érnek el a platformon. 2023 egyik nagy újdonsága, hogy a...
- Hirdetés -