- Hirdetés -

Pár másodpercenként támadnak a kiberbűnözők

|

- Hirdetés -

A bűnözők a legtöbb esetben jelszavainkat és bizalmas adatainkat szeretnék megszerezni, hogy pénzért továbbadják azokat. A toplista élén viszont egy merevlemezeket titkosító zsarolóvírus áll – derül ki a G DATA adataiból.

Tavaly a G DATA naponta 13,5 ezer új változatát fedezte fel az ismert kártevőcsaládoknak. A legaktívabb ezek közül a GrandCrab zsarolóvírus volt, ennek naponta több mint 1100, összesen pedig 408 ezer variánsát azonosították a szakemberek. Ráadásul a kártevő annak ellenére terjedt tovább, hogy a fejlesztői már nem aktívak, ez pedig egyben azt is jelenti, hogy fertőzés esetén hiába fizetünk, nem fogunk működő kulcsot kapni adataink visszanyeréséhez.

A második helyezett a toplistán az njRAT kártevő 208 ezer variánssal, a harmadik pedig a BlackShades 190 ezer változattal. Mindkettő a távoli elérést biztosító trójai kártevők családjába tartozik, melyeket a bűnözők arra használnak, hogy bejussanak a rendszerbe, ahol átveszik a számítógép ellenőrzését.

A legismertebb kártevőcsalád, az Emotet ezalatt csupán a hatodik a toplistában, 70 800 különböző változattal. Ez egyébként jelentős növekedés az előző évhez képest, akkor még csupán 28 ezer változatot fedeztek fel. A korábban banki trójaiként működő kártevő tavaly év végén került újra a középpontba, Németországban rengeteg közigazgatási intézmény, egyetem és kórház esett áldozatul. A támadások kiindulópontját jelentő e-mailek egyre hihetőbbek, mivel személyre szabottak, a címzett nyelvén, helyes nyelvtannal vannak megírva. Így még a szakavatott szemek is nehezen szúrják ki, hogy adathalászatról van szó, és sok felhasználó kattint a fertőzött csatolmányok elindítására.

A tíz legaktívabb kártevőcsaládból egyébként öt trójai (Remote Acces Trojan – RAT). Az ilyen kártevőket a bűnözők arra használják, hogy távolról ellenőrizzék és irányítsák a megfertőzött gépeket, így ellophatják a jelszavakat, hozzáférhetnek a bizalmas adatokhoz, vagy akár titkosíthatják a merevlemez tartalmát. Mellettük a Tinba és a Shifu banki trójaiak is aktívak, ezek a böngészőkbe épülve próbálják meg kiolvasni az internetbankokhoz tartozó adatokat és a hitelkártyaszámokat.

Régi motorosok új ruhában

A toplistán szereplő kártevők nagy része több éve jelen van a számítástechnika világában. A SakulaRAT és Tinba kártevőket először nyolc éve, 2012-ben fedezték fel, a Nanocore 2013-ban, az njRAT 2014-ben, a GrandCrab pedig 2018-ban jelent meg.

Ez jelzi, hogy teljesen új kártevőket a bűnözők ritkábban fejlesztenek ki, mivel ez részükről is nagy munkát igényel. Ehelyett a meglévő károkozókat csomagolják újra és újra különböző módokon, majd nagy mennyiségű variánssal próbálnak meg minél több számítógépet megfertőzni. Mivel így a kártevők mellett a különböző csomagolási technikákat is fel kell ismerni, ez a védekezésben is új módszereket igényel.

A G DATA szerint a megoldást a mesterséges intelligencia használata jelenti. A német szakemberek egy tanulásra képes neurális hálózatot építettek, amely 150 különböző jellemző – például a fájl mérete, vagy annak eredeti programozási környezete – alapján füleli le a különböző álcázási technikákat, amelyeket a bűnözők az egyes variánsok előállításához használnak. Ez a megközelítés jobb felismerési arányokat eredményezhet a jelenlegi környezetben, mert az egyes variánsok elkészítésére használt álcázási technikák jól tipizálhatók.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Jó hír az Auchan vásárlóinak

Tavasszal a Munch is bekerült az Auchan élelmiszermentő folyamatába. Kezdetben két hipermarkettel indultak, de a munkatársak lelkesedésének, valamint a munch csomagok sikerének köszönhetően jóval a tervezett időpont előtt bevezették és mostanra már az összes...

Új évaddal folytatódik a népszerű sorozat

Két saját gyártású produkció is debütál a pünkösdi hétvégén a Spektrum Home-on és a Spektrumon. Az Álomkertek harmadik évada bemutatja a publikum számára gyakran rejtett magyar ékszerdoboz-kerteket, míg a Mesterségek memoárja tisztelgés az évszázados...

Megdobta a repülőjegy-foglalásokat az EB

Stuttgartba átlagosan 60 ezer Ft-ba kerül egy repülőjegy az Eb alatti időszakra Magyarországról. A 2024-es labdarúgó-Európa-bajnokság miatt 59 százalékkal több magyar repül Németországba, mint tavaly ugyanebben az időszakban a Kiwi.com foglalási adatai alapján. Az...

Tisztújítás és új projektek az MMSZ-nél

Tisztújító közgyűlést tartott a héten a szakma meghatározó szervezete, a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ), amelyen a tagok kibővült, immár 18 tagú Elnökséget választottak. A szervezet a jövőben területen tervezi erősíteni jelenlétét, az egyik az...

A lottózás új szintje és digitalizáció a Business Lounge-ban

A Business Lounge legfrissebb adásában az első Posta Lottózó megnyitásáról, a lottóturizmusról, a kereszt- és felülértékesítésről mesélt Bánhegyi Zsófia, a Szerencsejáték Zrt. kereskedelmi igazgatója és Nemes Gábor György, a Magyar Posta Zrt. lakossági értékesítési...

Gyorsított a Vodafone

A Vodafone Magyarország hálózatfejlesztési stratégiájának részeként 2024 végéig országosan az állomások 40 százalékán végez kapacitásbővítést, ami a hívásminőséget és a letöltési sebességet is jelentősen javítja. A hálózatfejlesztési programnak köszönhetően többek között Debrecenben, Miskolcon, Veszprémben,...

Limitált kiadású sörkollekcióra licitálhatnak a focirajongók

A Liverpool FC legendás menedzserének, Jürgen Klopp távozásának alkalmából a Carlsberg összefogott az ERDINGER Weissbräuval, és közösen kiadtak egy limitált szériás ünnepi sört – minden hivatalos meccsére egy palackkal, amelyet a Vörösök kispadján töltött.Összesen...

Egyre több vállalat hazudja magát zöldebbnek

Globálisan a negyedik legjelentősebb bűnözési forma a környezeti bűnözés, és évről évre tovább nő. A környezeti visszaélések egyik esete, a zöldmosás a vizsgált cégek 7 százalékánál már előfordult, vagyis amikor a környezetkárosító vállalatok magukat...

Változások a Central Médiacsoportnál

Magyarország egyik legnagyobb független médiavállalata, a Central Médiacsoport folytatja szervezeti átalakulását, amelynek célja a kiadó versenyképességének növelése, valamint a kelet- és közép-európai terjeszkedés. Július 1-től csatlakozik a vállalat felsővezetéséhez Petr Bednar, aki korábban Csehország...

Fesztiválozik az Auchan

A pünkösdi hétvégén a Jazzy Fesztiválra, nyáron pedig az EFOTT-ra települ ki az Auchan. Előbbin sajt- és tapastálak mellett boros standdal, utóbbin pedig a fesztivál hivatalos boltjaként lesz jelen. Az Auchan szakértői szerint a...
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Zenés program várja a gyerekeket

A Müpa különleges izgalmakkal készül május utolsó vasárnapjára a legifjabbaknak: május 26-án a Müpa Gyermeknapon ingyenes koncertek, mesés-táncos előadások, rengeteg kreatív és zenés foglalkozás, valamint sok-sok játék várja az egész családot bent az épületben...

Jó hír az Auchan vásárlóinak

Tavasszal a Munch is bekerült az Auchan élelmiszermentő folyamatába. Kezdetben két hipermarkettel indultak, de a munkatársak lelkesedésének, valamint a munch csomagok sikerének köszönhetően jóval a tervezett időpont előtt bevezették és mostanra már az összes...

Új évaddal folytatódik a népszerű sorozat

Két saját gyártású produkció is debütál a pünkösdi hétvégén a Spektrum Home-on és a Spektrumon. Az Álomkertek harmadik évada bemutatja a publikum számára gyakran rejtett magyar ékszerdoboz-kerteket, míg a Mesterségek memoárja tisztelgés az évszázados...

Megdobta a repülőjegy-foglalásokat az EB

Stuttgartba átlagosan 60 ezer Ft-ba kerül egy repülőjegy az Eb alatti időszakra Magyarországról. A 2024-es labdarúgó-Európa-bajnokság miatt 59 százalékkal több magyar repül Németországba, mint tavaly ugyanebben az időszakban a Kiwi.com foglalási adatai alapján. Az...

Tisztújítás és új projektek az MMSZ-nél

Tisztújító közgyűlést tartott a héten a szakma meghatározó szervezete, a Magyar Marketing Szövetség (MMSZ), amelyen a tagok kibővült, immár 18 tagú Elnökséget választottak. A szervezet a jövőben területen tervezi erősíteni jelenlétét, az egyik az...

Don't Miss

A jó ötleteket nem büdzsében mérik – interjú Sárospataki Alberttel

Az idén tízéves online számlázó, a Billingo vihette haza az Év Vállalata díjat a kilencedik Marketing Diamond Awardsról. Az elsősorban mikro-, kis- és középvállalkozásokat támogató cég ügyvezetőjét, Sárospataki Albertet kérdeztük a pályázataikról, a Billingo...

Morálisan jót tenni üzletileg is kifizetődő

„Aligha tekinthető felelősségvállalásnak - és etikusnak - az, amikor egy tízmilliós költségvetésű imázskampányt tessék-lássék „bekoszolunk” egy kis kutyasétáltatással” - nyilatkozta a Marketing&Media magazinnak Dr. Pintér Dániel Gergő, a BioTechUSA-cégcsoport vállalati kommunikációs, PR és CSR...

Keressük a legújabb technológiai megoldásokat – interjú Losonczi Balázzsal

A hatékonyság nem elsősorban pénz, sokkal inkább szakmai felkészültség kérdése – vallja Losonczi Balázs, a Pentacom ügyvezetője. A 2001-ben alapított digitális ügynökség lett az idei Marketing Diamond Awardson az Év Ügynöksége, ezzel kapcsolatban kérdeztük...

Fontos, hogy megőrizzük az önbizalmunkat – interjú Samu Zsófiával

Mire van szükség a karrier és a magánélet egyensúlyának megteremtéséhez, mennyire egyenlőek a nők és a férfiak karrierépítési lehetőségei Magyarországon – többek között ezekről kérdeztük Samu Zsófiát. A Samsung Electronics márkakommunikációs vezetője beszélt arról...

Elképesztő támogatást nyújthat a család – interjú Holló Mártával

Kihívásokat hozhat egy karrierútban a gyerekvállalás, a női szerepek mindennapos megoldása, ebben elképesztő támogatást nyújthat a család, ahogy nálam is történt – mondta el a Marketing&Media magazinnak Holló Márta. A Magyar Telekom vállalati kommunikációs...