- Hirdetés -

Pörgős év a globális médiapiacon

|

- Hirdetés -

Nagy nehezen felfalta a Disney a Foxot, bejött a digitális nyitás a Financial Timesnak, hatalmas médiapiaci terjeszkedésbe fogott egy cseh milliárdos, száműzte a politikai hirdetéseket a Twitter. Az idén is zajlottak az események a nemzetközi médiavilágban.

A Marketing&Media magazin idén is összegyűjtötte a médiapiac legizgalmasabb, legjelentősebb eseményeit. Tegnap a hazai piac 2019-es érdekességeit mutattuk be, ezúttal lássuk, mi történt a nagyvilágban.

Létrejött a Disney és a 21st Century Fox megafúziója

Az év elején hivatalosan is lezajlott a 21st Centruy Fox eladása a Walt Disney Company részére. Utóbbi 71,3 milliárd dollárt fizetett a konkurens médiavállalatért. A tranzakció 2017 decembere óta húzódott, a Disney ekkor jelentette be a felvásárlási szándékát, és 52,4 milliárd dollárt ajánlottak a Foxért. Azonban a Comcast is beszállt a licitbe, amivel jelentősen felverték a végső árat.

Az üzlet részeként a Disney-hez kerültek a Fox csatornái, filmstúdiói, a National Geographic, a Star India, valamint részesedéshez jutottak a Huluban is. Az amerikai és az európai versenyhatóságok döntése értelmében azonban a Foxnak értékesítenie kellett a sportcsatornáit, valamint Európában ki kellett szállniuk az A+E Televisionhöz tartozó History, H2, Crime+Investigation, Balze és Lifetime nevű csatornákból. Szintén a megállapodás része volt, hogy a Comcast kivásárolhatta a Fox 39 százalékos tulajdonrészét a brit Sky csoportból.

Financial Times: túl az egymillió előfizetőn

Az 1888-ban alapított brit üzleti napilapnak 2018 végén 985 ezer előfizetője volt, az idén tavasszal pedig elérték, majd meg is haladták az egymilliós számot. A Financial Times úttörő volt a fizetős online tartalomszolgáltatás terén, hiszen ezt már 2002-ben, a brit médiapiacon az elsők között meglépték.

Az egymilliós előfizetői szám sem érte őket váratlanul, hiszen ez a kitűzött céljaik között szerepelt, igaz, csak 2020-ra kalkuláltak ennek a szintnek a megugrását. A Financial Times előfizetési díjbevételének 80 százaléka már az online változatból származik, és ezek 70 százalékát Nagy-Britannián kívülről szerezték. A patinás napilap kiadója 2015-ben cserélt gazdát, amikor a brit Pearson csoport átszámítva 315 millió forintért eladta a céget a japán Nikkeinek. A tulajdonosváltás évében egyébként a Financial Timesnak 720 ezer előfizetője volt.

Nagy bevásárlást csinált a régióban a cseh PPF

A magyar Telenor többségi tulajdonosaként ismert cseh PPF Csoport felvásárolta az egyik legnagyobb régiós médiavállalatot, a Central European Media Enterprisest (CME). Az 1,9 milliárd eurós tranzakció keretében a cseh milliárdos Petr Kellner cége cseh, bolgár, román, szlovén és szlovák érdekeltségeket szerzett, ami összesen 30 tévécsatornát foglal magában.

Olyan jelentős nézettségű televíziók tartoznak a CME portfóliójába, mint a cseh Nova Tv, a román Pro Tv vagy a szlovák Markíza. A felvásárlás várhatóan a jövő év során zárul le. A CME az egykori Tv3 tulajdonosaként 1997 ősze és 2000 eleje között a magyarországi médiapiacon is érdekelt volt.

Élesedik a streamingháború

Egyre többen startolnak rá a jelenleg a Netflix által dominált videó streamingpiacra. Novemberben saját gyártású – bár egyelőre nem túl széles kínálatot jelentő – tartalommal elindult az Apple Tv+. Ennél jelentősebb lépésnek tűnik, hogy bő egyéves előkészítés után novemberben elstartolt a Disney+ is, első körben az Egyesült Államokban, Kanadában és Hollandiában érhető el a szolgáltatásuk.

A Disney célja, hogy néhány év alatt a streamingpiac domináns szereplőjévé váljon, 2024-ig 60-90 millió előfi zetőt szeretnének gyűjteni, egyharmadukat az Egyesült Államokból. A Disney+ kínálatában már az indulástól kezdve 500 film és 7500 tévés epizód érhető el. Köztük olyan vonzó tartalmak, mint a Marvel- vagy a Star Wars-filmek, illetve a Fox felvásárlása révén hozzájuk került tartalmak, köztük a The Simpsons-széria.

Száműzte a politikai hirdetéseket a Twitter

November vége óta nem fogad be politikai hirdetéseket a Twitter. Mégpedig nemcsak az Egyesült Államokra vonatkozóan, hanem a világ egyik piacán sem. Sokak szerint ez Mark Zuckerberg Facebook-alapítónak az októberi kongresszusi meghallgatásán tett kijelentésére adott reakció volt.

A közösségi oldal feje ott arról beszélt, hogy a portáljuk továbbra is közzétesz politikai hirdetéseket, mert meggyőződése szerint ezzel elősegíti a nyilvános politikai és társadalmi diskurzust. A Twitter szerint viszont ez nem a szabad véleménynyilvánításról szól, hanem arról, hogy fizetnek a politikusok az emberek eléréséért, márpedig a választók döntését nem szabad pénzzel befolyásolni.

Amíg ugyanis az internetes hirdetések rendkívül hatékony és erőteljes eszközök a kereskedelmi szereplők számára, ugyanez a lehetőség jelentős veszélyeket hordoz a politika területén. A Twitter döntésének vannak kritikusai is, szerintük a platformoknak a felhasználók személyes adatainak politikai kampányokban való használatát kellene korlátozniuk ahelyett, hogy teljesen betiltják a politikai hirdetéseket. Ez ugyanis a hivatalban lévő politikusokat és a média által támogatott elitet részesíti előnyben, a kisebb erőforrásokkal rendelkező kihívóik számára viszont hátrányt jelent.

Heszler Róbert

A további globális médiapiaci érdekességeket tartalmazó teljes összeállítást a Marketing&Media magazin legújabb számában olvashatja el.

- Hirdetés -

A KATEGÓRIA TOVÁBBI CIKKEI

Zöld Bank Díjat nyert az MKB

A Magyar Bankholding csoport tagja, az MKB Bank kapta az MNB 2021-es Zöld Bank Díját. A jegybank a Zöld Pénzügyek Díjakat az ökológiai lábnyom csökkentéséért legtöbbet tevő hitelintézeti, befektetési és biztosítási intézményeknek osztja ki...

A vállalkozások jövőjét kutatta a Vodafone

Digitalizáció, fenntarthatóság és rugalmas munkavégzés – a jövőre felkészült vállalkozások jellemzői – derül ki a Vodafone kutatásából.11 országban, összesen több mint 2500 különböző típusú és méretű vállalkozás bevonásával vizsgálta a jövőre felkészült vállalkozások jellemzőit...

Elismerték a Coop energiatudatosságát

A 2018-2019-2020-as évek után idén ismét Energiatudatos Vállalat védjeggyel ismerték el a Coop Gazdasági Csoport fejlesztéseit. A kitüntető címet a köztársasági elnök által fővédnökölt, az Országgyűlés Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanácsa által védnökölt, a Magyar...

Újra képernyőre kerül a Pénzt vagy éveket!

Visszatér a képernyőre a Pénzt vagy éveket!, a vetélkedő új évadában a sztárpároknak továbbra is csak annyi a dolguk, hogy kitalálják az előttük álló civil emberek életkorát, és ha ügyesen játszanak, akár 10 millió...

Erre számíthatnak jövőre a vállalkozások

Az ünnepek közeledtével az üzleti életben is megkezdődik az évértékelés, illetve a 2022-re kitűzött célok megfogalmazása és a stratégiai tervezés. A hullámzó válsághelyzet és a folytonos bizonytalanság miatt még a legnagyobb piaci szereplők is...

Újabb mesés reklámfilmmel rukkolt elő a Medve

Idén ősszel új termékeket vezetett be a Savencia Fromage & Dairy Hungary Zrt., a Medve darabolt és szeletelt sajtok népszerűsítésére külön reklámfilmet hoztak létre. Az edami, gouda és ementáli sajtok szintén a Medve műhelyében...

Kevés az új autó, pörög a használtimport

Novemberben 11 963 használt személyautót regisztráltak az országban a DataHouse adatai szerint, ami a tavaly novemberi szinthez képest 17,3 százalékos növekedést jelent. Eközben új személygépkocsiból csupán 9 495 darabot helyeztek forgalomba az előző hónapban,...

Akadálymentesítik a MediaMarkt üzleteit

Magyarországon a mérési módszertantól függően fél- és másfélmillió közöttire tehető azon emberek száma, akiket egészségi állapotuk korlátoz abban, hogy kiteljesítsék az életüket. Pedig ők is, mint bárki más, szeretnének teljes értékű életet élni, de...

Okosotthonra vágynak a magyarok

Minden harmadik válaszadó tervezi, hogy belekezd otthona „felokosításába”, a legtöbben 50 és 100 ezer forint között költenének erre – derül ki a Schneider Electric online felméréséből. Az idén a világ legfenntarthatóbb vállalatának választott cég...

Zöld díjat söpört be az Erste

Az Erste Alapkezelő Zrt. nyerte el 2021-ben a Zöld Befektetési Alapkezelő elismerést a Magyar Nemzeti Banktól. A jegybank két éve hirdette meg először a Zöld Pénzügyek Díjat, amelyben a legzöldebben működő pénzügyi intézményeket ismeri...
- Hirdetés -
- Hirdetés -

Legolvasottabb

Kódolatlan csatornával készül az ünnepre a Telekom

A TV2 Séf csatorna decemberben kódolatlanul érhető el a Magyar Telekom kínálatában Telekom TV, IPTV és SAT TV előfizetők számára, így a karácsony előtti időszakban érdemes lesz a 7. csatornahelyre kapcsolni. A december a...

Zöld Bank Díjat nyert az MKB

A Magyar Bankholding csoport tagja, az MKB Bank kapta az MNB 2021-es Zöld Bank Díját. A jegybank a Zöld Pénzügyek Díjakat az ökológiai lábnyom csökkentéséért legtöbbet tevő hitelintézeti, befektetési és biztosítási intézményeknek osztja ki...

A vállalkozások jövőjét kutatta a Vodafone

Digitalizáció, fenntarthatóság és rugalmas munkavégzés – a jövőre felkészült vállalkozások jellemzői – derül ki a Vodafone kutatásából.11 országban, összesen több mint 2500 különböző típusú és méretű vállalkozás bevonásával vizsgálta a jövőre felkészült vállalkozások jellemzőit...

Elismerték a Coop energiatudatosságát

A 2018-2019-2020-as évek után idén ismét Energiatudatos Vállalat védjeggyel ismerték el a Coop Gazdasági Csoport fejlesztéseit. A kitüntető címet a köztársasági elnök által fővédnökölt, az Országgyűlés Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanácsa által védnökölt, a Magyar...

Újra képernyőre kerül a Pénzt vagy éveket!

Visszatér a képernyőre a Pénzt vagy éveket!, a vetélkedő új évadában a sztárpároknak továbbra is csak annyi a dolguk, hogy kitalálják az előttük álló civil emberek életkorát, és ha ügyesen játszanak, akár 10 millió...
- Hirdetés -

CMO

Már létező folyamatokat erősített fel a COVID

Hunyady Beatrix Euronics, marketingigazgató Az év vége kiemelt időszak a kereskedelemben, milyen kampánnyal készül az Euronics? A november-december értékesítés szempontjából az év 2 legfontosabb hónapja a műszaki kereskedelemben, a tavalyi évben a teljes céges árbevételünk közel 30...

Nagy a türelmetlenség a fiatalokban

Szili Tímea Futureal Group & Cordia Group, marketing- és kommunikációs igazgató   - Kicsivel több mint két hónapja nyílt meg a Futureal Group & Cordia Group fejlesztésében megvalósult Etele Plaza, mennyire váltotta be eddig a hozzá fűzött...

A kitaposott út biztonsága illúzió

Takács Borbála Adevinta Hungary, marketingigazgató   - Több évtizedes ügynökségi múlt után most ügyféloldalon folytatod. Miért döntöttél a változtatás mellett? - A váltás gondolata régóta érlelődött bennem. Húsz évet töltöttem ügynökségi oldalon, ez nagyon hosszú idő, ami rengeteg...

Most még tart a „történelmet írunk éppen” katarzisa

Szauter Zsolt eMAG és Extreme Digital, marketingigazgató   - Nagyon pörög itthon az online vásárlás, milyen élmény volt ebben a közegben átvenni a legnagyobb hazai e-kereskedelmi cég marketingjének irányítását? - Természetesen büszke vagyok arra, hogy engem választottak erre...

Kiemelt szerepe volt és lesz az online kommunikációnak

Blaumann Debóra foodpanda, marketingigazgató - Milyen kampánnyal készültetek a NetPincérről foodpanda névre történő váltásra, mire lehet számítani? - Egy igazi 360 fokos, integrált kampányt tervezünk a márkaváltás támogatására - ahol és amilyen formában csak lehet szeretnénk...
- Hirdetés -

SzuperZöld

Zöld Bank Díjat nyert az MKB

A Magyar Bankholding csoport tagja, az MKB Bank kapta az MNB 2021-es Zöld Bank Díját. A jegybank a Zöld Pénzügyek Díjakat az ökológiai lábnyom csökkentéséért legtöbbet tevő hitelintézeti, befektetési és biztosítási intézményeknek osztja ki...

Elismerték a Coop energiatudatosságát

A 2018-2019-2020-as évek után idén ismét Energiatudatos Vállalat védjeggyel ismerték el a Coop Gazdasági Csoport fejlesztéseit. A kitüntető címet a köztársasági elnök által fővédnökölt, az Országgyűlés Nemzeti Fenntartható Fejlődési Tanácsa által védnökölt, a Magyar...

Zöld díjat söpört be az Erste

Az Erste Alapkezelő Zrt. nyerte el 2021-ben a Zöld Befektetési Alapkezelő elismerést a Magyar Nemzeti Banktól. A jegybank két éve hirdette meg először a Zöld Pénzügyek Díjat, amelyben a legzöldebben működő pénzügyi intézményeket ismeri...

DATA