Új járműkategória van születőben a telekocsi szolgáltatások iránti növekvő keresletnek köszönhetően: olyan rugalmas belső terű autók, amelyeket a felhasználók igényeinek megfelelően személyre lehet szabni. Csak Európában, az Egyesült Államokban és Kínában egymillió ilyen speciálisan tervezett, többségében elektromos jármű eladása várható 2020-ig, és a kereslet 2025-re várhatóan eléri majd a 2,5 milliót is.
Mindez komoly lehetőség az autógyártók számára, állítja a Roland Berger legújabb kutatása, melynek címe „Az autók új nemzedéke: Célra gyártott elektromos járművek az igény szerinti mobilitás számára”. „Ez az újfajta jármű két nagy mobilitási szupertrendet egyesít: a telekocsizást és az elektromobilitást” – mutatott rá Schannen Frigyes, a Roland Berger magyarországi partnere. „Ez az új járműkategória az utast, nem pedig a sofőrt helyezi a középpontba és kifejezetten modern taxiszolgáltatásra készül.”
Vonzó, új piaci szegmens nyílik most meg az autógyárak előtt, mivel ezen járművek egyszerűbb kialakítása miatt felére csökkenhet a gyártási költség. Emellett pedig, azzal, hogy elektromos autókkal bővítik kínálatukat, a járműgyártók könnyebben el tudják érni kitűzött széndioxid-kibocsátás csökkentési céljaikat is. „A járműgyártó cégeknek már most érdemes lépniük, hogy erős versenypozícióban tudjanak megjelenni ezen a réspiacon és képesek legyenek felkelteni ügyfeleik érdeklődését az újfajta modellek iránt” – javasolja Schannen Frigyes.
Gyors fejlesztés, olcsó fenntartás
Az újfajta mobilitási koncepció az utasok számára is előnyökkel jár majd: ezek a járművek kényelmesebbek lesznek és nemcsak az áruk, hanem a fenntartási költségük is alacsonyabb lesz, hiszen például nincs szükség olajcserére és a fékek is lassabban kopnak el.
„Úgy számolunk, hogy az ilyen autók költsége 0,5 – 0,8 euró lesz kilométerenként, így várhatóan ez lesz a legolcsóbb autós közlekedés” – mondta el Schannen Frigyes. „Csak a sofőr nélküli robottaxik lesznek még ennél is olcsóbbak, kilométerenkénti 0,3 eurós költséggel” – fűzte hozzá a szakember.
A Roland Berger szakértői előrejelzése szerint az igény szerinti mobilitás (mobility on demand – MoD) számára gyártott járművek iránti növekvő kereslet hajtóereje Kína lesz, amely már most is a piac 60 százalékát teszi ki, de idővel Európában és az Egyesült Államokban is nőni fog az ilyen járművek piaca” – vázolta a várható jövőt Schannen Frigyes.